کتاب شیعیان نیجریه به همت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) منتشر که روند رو به رشد شیعیان در این کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بیان کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 20 December 2020

به گزارش تابناک قم، این کتاب توسط رضا ادبی فیروزجائی و دکتر حبیب زمانی محجوب به رشته تحریر در آمده و در مورد وضعیت شیعیان نیجریه بحث کرده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نغمه آرمان های انقلاب اسلامی بلافاصله مرزهای جغرافیایی را درنوردید و با عبور از منطقه غرب آسیا، به گوش ملت های مسلمان آفریقایی رسید و آهنگ رشد تشیع در کشورهای مختلف آفریقا  ازجمله نیجریه طنین‌انداز شد.

این رشد به‌گونه‌ای بود که شیعیان نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی از یک اقلیت بسیار محدود چند هزار نفری در سال 1979میلادی به جمعیت چند میلیون نفری در سال‌های اخیر  تبدیل شدند.

هنوز جهانیان معجزه انقلاب اسلامی در نیجریه را باور نداشتند تا اینکه در روز قدس سال۲۰۱۴ (سوم مرداد 1393) ارتش نیجریه به روی تظاهرکنندگان شیعه در زاریا آتش گشود و جمع بسیاری ازجمله سه تن از فرزندان شیخ زکزاکی را شهید کرد.

با رسانه ای شدن این خبر همه نگاه ها به زاریا و جمعیت میلیونی شیعیان نیجریه دوخته شد؛ این تعداد شیعه چگونه و با چه اقدامات و تبلیغاتی در نیجریه پدید آمدند؟ رهبر شیعیان نیجریه دارای چه شخصیتی است؟ اقداماتی مانند برگزاری تظاهرات روز قدس با این شکوه و گستردگی از چه آرمانی ریشه می‌گیرد؟

در پاسخ به این سؤالات مطالب بسیاری در منابع ژورنالیستی دنیا نگاشته شد که عمدتاً به دلیل عدم وجود منابع و آگاهی‌های کافی ناقص بودند؛ ازاین‌رو، ضرورت مطالعه و بررسی وضعیت شیعیان نیجریه در دستور کار بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی دنیا قرار گرفت و در کشور ایران نیز، به دلیل عدم وجود حتی یک کتاب مطالعاتی درباره شیعیان نیجریه، این ضرورت بیش‌ازپیش احساس شد. کتاب شیعیان نیجریه نیز در پی این دغدغه و معرفی دقیق و همه‌جانبه از شیعیان نیجریه انجام‌گرفته است.

کتاب شیعیان نیجریه در پنج فصل نوشته شده است که در فصل اول مختصات از غرب آفریقا بحث می شود، ابتدا به مختصات و مشخصات جغرافیایی منطقه پرداخته شده و سپس تاریخ آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم، به مشخصات کشور نیجریه پرداخته شده، در این فصل کوشش شده است با بررسی جغرافیا، جمعیت، قومیت، ادیان، زبان، اقتصاد و ساختار سیاسی نیجریه تصویر روشنی از وضعیت کنونی این کشور ارائه شود.

فصل سوم، به وضعیت شناسی دین اسلام در نیجریه اختصاص دارد، تاریخ اسلام، نحله ها و گروه های اسلامی نیجریه در این فصل بررسی و معرفی شده اند.

در فصل چهارم وضعیت شیعیان نیجریه بررسی می شود، در این فصل نشان داده می شود که مذهب تشیع چگونه از یک جمعیت ناچیز به یک اقلیت مؤثر و منسجم تبدیل شده است، تأثیر مهاجرت ها، انقلاب اسلامی ایران در 1357 و تلاش شیخ ابراهیم زکزاکی در این تغییر و تحول به‌عنوان عوامل مهم این تحول موردبررسی قرار می گیرد.

بخش دوم این فصل به جنبش اسلامی نیجریه و ساختار و فعالیت آن اختصاص دارد. وضعیت شناسی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شیعیان نیجریه پایان بخش فصل چهارم است.
در فصل پنجم کتاب نیز به نتیجه‌گیری از مباحث ارائه‌شده و پیشنهادات اختصاص داده شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار