معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: در طرح جامع دوچرخه سواری ۳۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه طی ۱۰ سال آینده در این شهر احداث خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ 15 December 2020

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان افزود: تا پایان سال جاری، هفت پیست تخصصی دوچرخه در منطقه هشت و یک پیست نیز در منطقه دو احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: طراحی مسیرهای دوچرخه بر مبنای مطالعات دوچرخه درحال انجام است و در تمام مناطق شهری مسیرهای تخصصی و استاندارد احداث می‌شود.

ذاکریان اظهار داشت: در بودجه سال آینده شهرداری قم ۱۰ میلیارد تومان برای احداث مسیرهای ویژه دوچرخه در مناطق هشت گانه شهری پیش بینی شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: احداث مسیرهای ویژه دوچرخه برای افرادی که از خودرو استفاده می کنند به دلیل کاهش عرض خیابان ممکن است موجب ناراحتی شود اما شهرداری قم در ایمن سازی مسیرهای دوچرخه سواری اهتمام دارد.

وی با اشاره به ایمن سازی ۱۴ کیلومتر از محورهای پرخطر شهری ابراز کرد: در سال ۹۸، ۱۲۰ از شهروندان قمی در اثر سوانح راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست دادند.

ذاکریان اظهار داشت: انسان محوری از اولویت های شهرداری قم در طراحی های جدید معابر شهری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: تغییر رویکرد از خودرومحوری به انسان محوری یک طرح پرچالش است که پیش شرط ابتدایی آن تغییر رویکرد مسوولان کلان استانی و ملی است.

ذاکریان گفت: پیاده راه سازی های اطراف حرم مطهر از نمونه های بارز طرح های انسان محور در برابر خودرومحوری است.

وی یادآور شد: آیین نامه طراحی معابر شهری بعد از دو دهه بروزرسانی شده و به زودی برای اجرا ابلاغ می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: تا پایان سال جاری به یک وضعیت کفایت نسبی در نصب تابلوهای هدایت مسیر خواهیم رسید.

وی افزود: آلبوم طراحی خط کشی های شهری قم در حال تدوین شده و هرگونه خط کشی ها زین پس بر مبنای آن انجام خواهد گرفت.

ذاکریان ادامه داد: ازابتدای امسال ۴۰۰ کیلومتر خط کشی طولی در معابر شهری قم انجام شده است.

وی ابراز داشت: برای جلوگیری از خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق،  ۲۳ چراع راهنمایی به تجهیزات برق اضطرای مجهز شده اند.

ذاکریان بیان داشت: در دو سال گذشته ۱۱۰ اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و بیش از ۱۲۰ اتوبوس نیز در حال بازساری و اورهال شدن هستند که از این بین ۲۰ دستگاه تحویل شهرداری شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: در شرایط کرونایی برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی و سلامت مردم به تعداد بیشتر اتوبوس های درون شهری و همچنین بهره برداری از مترو نیازمندیم.

به باور وی، بخش حمل و نقل عمومی قم از آغاز شروع بیماری کرونا با خسارت شدیدی همراه شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تاکید کرد: برای حفظ سلامت شهروندان در ابتدا و انتهای شیفت، اتوبوس های شهری ضدعفونی می شود.

ذاکریان همچنین افزود: بسیاری از ایستگاه های اتوبوس رانی قم فرسوده و مستهلک شده است و ساماندهی مجدد آنها طی یک ماه آینده آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستم ناوبری هوشمند اتوبوس‌رانی قم درحال تدوین شدن است که در این سامانه، مسیر یابی و تبادل سفر، زمان حرکت رسیدن به ایستگاه ها و مسیریابی نقطه به نقطه پیش بینی شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: تبلیغات در بدنه اتوبوس های شهری از دو سال گذشته ممنوع شده و تایید محتوای آن نیز بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ذاکریان با اشاره به افزایش نرخ ناوگان تاکسی رانی قم، اظهار داشت: افزایش نرخ در این ناوگان بر مبنای میزان تورم و متناسب با شرایط درآمدی فعالان این بخش است.

به گفته وی، دلیل افزایش مجدد نرخ تاکسیرانی در قم به دلیل خسارت‌هایی بود که این افراد در طول شیوع بیماری کرونا متحمل شدند.

ذاکریان یادآور شد: با وجود اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل یا محدود شد اما هیچ گونه حمایتی از فعالان این بخش نشد.

وی ابراز داشت: از آنجایی که دولت حمایتی از محدودیت جابه جایی مسافر توسط تاکسی های شهری انجام نشد مجبور شدیم این هزینه را از مردم دریافت کنیم و نرخ آن را دو بار در طول یک سال افزایش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم اظهار کرد: ۶ هزار تاکسی درون شهری در قم فعال است و تعداد بازرسان بخش ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار محدود است و اگر گزارشی توسط مردم به هیات تاکسی رانی ارائه شود با رانندگان متخلف برخورد می شود.

ذاکریان ادامه داد: نوسازی تاکسی های شهری از سال ۹۶ به صورت کامل متوقف شده است، بدون حمایت های دولتی امکان نوسازی این ناوگان بسیار دشوار است.

وی بیان داشت: ۵۰ درصد از تاکسی‌های شهری قم به پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری ۴پل عابر پیاده قم مکانیزه و آسانسور مجهز و ایمن بر روی آنها نصب شده‌است.

ذاکریان اظهار داشت: قرار بود در سال‌جاری ۱۳ پل مکانیزه جدید درقم احداث شود که مرحله ساخت و نصب آنها تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: احداث هر پل مکانیزه ۵ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری دارد در حالی که خط کشی عرضی گذرگاه های پیاده و فرهنگ سازی آن نسبت به توقف خودروها در پشت خط عابر پیاده فقط ۲۰ میلیون تومان هزینه روی دست شهرداری می‌گذارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری ۲ هزار پارکینگ برای موتورسیکلت در هسته مرکزی شهری ایجاد

شده‌است.

به گفته ذاکریان، به زودی۹۰ دوربین نظارتی جدید در سطح شهر نصب و به بهره برداری می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: با نصب این ۹۰ دوربین جدید تعداد دوربین‌های نظارتی قم به ۲۰۰ عدد خواهد رسید.

ذاکریان مبحث ساماندهی کمربندی ۷۲ تن را مورد توجه قرار داد و گفت: شهرداری در این رابطه به وظایف خود عمل کرده و دوربین و سکوهای لازم را نصب کرده و برخورد با رانندگان متخلف بر عهده پلیس راهور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار