کد خبر: ۹۲۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷ 13 December 2020
 

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پیشنهاد روحانی اصلاح‌طلب: مدل رای پستی در انتخابات ۱۴۰۰ اجرا شود

یک فعال سیاسی با بیان اینکه از هم اکنون باید خود را برای برگزاری انتخابات در شرایط وجود کرونا آماده کنیم، گفت: ممکن است حرف و حدیثی در رای پستی وجود داشته باشد اما به هر حال بهتر از تجمع افراد در پای صندوق رای است.محسن رهامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در قانون انتخابات غیر از حضور فیزیکی رای دهندگان، راه دیگری برای اخذ رای پیش بینی نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشخص نیست که خطر بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه می یابد و اگر این شرایط ادامه یابد، ممکن است موجب کاهش مشارکت در انتخابات شود.وی ادامه داد: در فاصله چند ماهه تا زمان انتخابات ممکن است واکسنی کشف و استفاده نشود، بنابراین باید از تجربه جهانی در برگزاری انتخابات استفاده کرد. انتخابات پستی یکی از راه هایی است که می توان استفاده کرد که البته باید زیرساخت آن از جمله قانون فراهم شود. در مدل رای پستی، افراد با شناسنامه و کارت ملی به ثبت احوال می روند و پس از احراز هویت، برگه الکترال دریافت می کنند و در منزل رای خود را پر کرده و به مراکزی می فرستند که از قبل مورد تایید وزارت کشور و شورای نگهبان است‌.

کنایه میرلوحی به قالیباف

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم اکنون مجلس فعلی را می‌بینند و متوجه هستند که سکوت آن‌ها چه بازتابی داشته است و نتیجه‌اش این شده که آقای قالیباف با کمتر از ۲ میلیون رای در مقابل رئیس‌جمهوری که ۲۴ میلیون رای از مردم گرفته‌ است، می‌گوید من نماینده مردم هستم و بعید هم نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ به‌ عنوان مثال ۵ میلیون رای کسب کنند و طی چهار سال پس از آن بگویند که ما منتخب مردم هستیم و رای مردم را داریم. در نتیجه بعید است که با توجه به مجلس کنونی، مردم در انتخابات آتی هم تصمیم به سکوت بگیرند.محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تحولات جریان سیاسی اصلاح‌طلبی پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: من مدتی قبل پیش‌بینی کردم که تا پایان ماه آذر یا اواسط دی‌ماه جریان اصلاحات بتواند روی یک سازوکار روشنی برای انتخابات به جمع‌بندی برسند. البته هنوز مشخص نیست که این سازوکار همان ساختار شورای عالی سیاستگذاری خواهد بود یا مجموعه و ساختار جدیدی مورد توافق قرار خواهد گرفت.وی افزود: من معتقدم جریان اصلاح‌طلب، یک جریان گسترده‌ای است که می‌تواند در شرایط کنونی جامعه، ظرفیت مناسبی برای شناسایی، بازتاب و پیگیری مطالبات مردم ایجاد کند و نقطه اتکای این ظرفیت دیدگاه این جریان مبنی بر پیگیری اصلاحات در درون نظام و در چارچوب قانون اساسی است.

زاکانی: تشویق مردم به حضور در بورس یک جنایت بزرگ بود

وی با بیان اینکه موضوع بورس از آن کلاه های گشادی بود که بر سرِ مردم گذاشتند، گفت: اینکه بورس باید تقویت بشود، کاملا حرف درستی است. اینکه بورس به عنوان یک جزئی تحت عنوان بازار سرمایه باید مورد دقت قرار بگیرد حرف درستی است، اما اینکه زیرساخت ها فراهم نیست و از مردم دعوت می کنید که به بورس بیایند و به مردم آموزش هم نمی دهید این ظلم در حق مردم است، این یک جنایت بزرگ بود که اتفاق افتاد و بسیاری از مردم رو به خاک سیاه نشاند.

زاکانی با بیان اینکه آقای روحانی و سیستمش خراب کاری کردند، گفت: لذا ناظر به بورس جلسات متعددی با جناب آقای همتی و جناب آقای دژ پسند و هم با آقای قالیباف اص داشتیم، با هدف اینکه مردم کمتر آسیب بخورند و این روند عوض بشه.وی ادامه داد: مجلس به دنبال این است که این خرابکاری ها را کمتر کند و بی ثباتی و جبران کسری بودجه را در دستور کار خود قرار داده و بعد هم بتواند این کیک موجود را درست تقسیم کند، بعد هم بتواند معیشت مردم و مسکن مردم را تامین کند، بعد هم بتواند سیاست های کلان را جبران کند، با فساد برخورد کند و در آخر موانع تولید و صادرات را هم بردارد. مجلس در این مسیر دارد حرکت می کند. آیا امکان در کشور هست ؟ بله، امکان در کشور است.

انتقاد عضو هیئت رئیسه مجلس از ستاد ملی مقابله با کرونا

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا را به محفلی برای دور زدن مجلس و سایر نهادها تبدیل کرده اند.سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در تویئتر، نوشت: به بهانه کرونا صدها هزار خودرو و ده ها هزار کسب و کار را جریمه کرده اند.وی تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا را تبدیل کرده اند به محفلی برای دور زدن مجلس و سایر نهادها، فارغ از آن که آیا حق مجازات شهروندان را دارند یا خیر.عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان مطلب خود نوشت: سوال ما از کاسبان کرونا این است که به صورت شفاف بیان کنند که موارد هزینه پول‌ حاصل از این جریمه‌ها چیست؟

طعنه مشاور لاریجانی به جبهه پایداری: جریانی دم انتخاباتی است

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: جریان پایداری از ابتدا ساز جدایی می زند و در نهایت هم به وحدت جامعه اصولگرا تمکین نمی کند.«منصور حقیقت پور»، نماینده پیشین مجلس، در رابطه با انسجام و وحدت اصولگرایان برای انتخابات 1400 به برنا گفت: جریان اصولگرایی در داخل کشور به حزب و سازمانی منسجم تبدیل نشده و در زمان انتخابات شاهد بروز و ظهور آنها هستیم.او افزود: از این نظر طبیعی است که نقطه نظرات مختلفی در مورد رهبری و محوریت جریان اصولگرایی پیش بیاید، بعد از ارتحال مرحوم مهدوی کنی که اصولگرایی را سرپرستی و مدیریت می کردند این جریان را تحت قیومیت کسی نمی بینیم و پدری برای این جریان وجود ندارد.او در رابطه با برخی نظرات که محوریت اصولگرایی در انتخابات آتی را جامعتین می‌دانند، اضافه کرد: شاید برخی زیر پرچم مرجعیت جامعتین بروند و برخی هم نروند. اما در انتها با وجود اینکه ساختار هم پیدا می کنند به وحدت نمی رسند. در دوره های قبل هم مرحوم مهدوی کنی چقدر زحمت کشید تا جامعه اصولگرایی را به یک کاندیدا رساند ولی موفق نشد و امروز هم همین احتمال وجود دارد و آن ها از طیف های مختلفی هستند، البته شاید نقطه نظرات مشترکی داشته باشند اما در مرحله انتخاب کاندیدا به معنای رسیدن به کاندیدا، مشترک نیستند.

امام: دولت روحانی عملا در اختیار اصولگرایان است

جواد امام در مصاحبه ای با روزنامه شرق درباره احتمال حل مشکلات اقتصادی توسط دولت بعدی و کارکرد اصلاح طلبان برای جامعه تصریح کرد ما چند تجربه داریم. برای اینکه فکر کنیم مشکلات اقتصادی را اصولگراها می‌توانند به تنهایی حل کنند، باید از تمام ظرفیت‌های جامعه استفاده کنیم. فرض که دولت بعد اصولگرا باشد و با توجه به نزدیک‌بودنشان به حلقه قدرت، موفق به حل مشکلات اقتصادی شدند.وی ادامه داد مگر احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایان نبود و حمایت حلقه قدرت را نداشت؟ مگر در آن دوره اصولگراها از قوه قضائیه برخوردار نبودند یا اکثریت مجلس دست آنها نبود؟ چرا موفق نشدند؟ تازه امروز بخشی از ناکامی‌ها و عدم تحقق برنامه‌های دولت ناشی از خسارت‌های دولت آقای احمدی‌‌نژاد است. دولت آقای روحانی هم که عملا در اختیار اصولگرایان است؛ مگر آقای روحانی عضو تشخیص مصلحت نظام نبودند؟ جایگاه‌هایی که ایشان قبلا قرار داشتند، چه نسبتی با اصلاح‌طلبان داشت؟ اصلاح‌طلبان از هر جریانی که بتواند مشکلات اقتصادی و خارجی مردم را حل کند استقبال می‌کنند. ما دنبال حل مشکلات اقتصادی و رسیدگی به مطالبات فرهنگی و اجتماعی مردم و همچنین تنش‌زدایی هستیم. هرکسی که این مسیر را دنبال کند و موفق شود، خاستگاه ماست؛ اما آنچه مسلم است، تجربه نشان داده اینها نه‌تنها موفق نبوده‌اند، بلکه به لحاظ نوع عملکرد و افکارشان مورد اقبال جامعه بین‌الملل نیز قرار نگرفته‌اند.

خاطره محسن رضایی از شهید باکری: از جان و حتی آبروی خود می‌گذرم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توئیتی نوشت: ‏لشکر عثمانی با آن همه جنایت تا ‎تبریز هم رسید ولی آذربایجان او را شکست داد.محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توئیتی نوشت: آذربایجان را دوست دارم؛ آنجا که هر "خیابان"ش، "امیرخیز" است. دجله را دوست دارم؛ آنجا که شکوه غیرت آذربایجان جوشید.آذربایجان قلب ایران است و مهدی قلب من.هنوز جبهه های جنوب صدای مهدی باکری را به یاد دارد؛وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطره‌ای از شهید مهدی باکری بیان داشت: ‏برادر محسن کسی که برای خدا می جنگد، عقب نشینی ندارد". مهدی جان، برادرم، عقب نشینی نمی کنیم. از جان و حتی آبروی خود می گذرم و راهتان را ادامه می دهم.آذربایجان را مجروح کردند ولی دلیرانه روی پای خود ایستاد و از خود و تمامیّت ‎#ایران دفاع کرد.رضایی تاکید کرد: ‏لشکر عثمانی با آن همه جنایت تا ‎تبریز هم رسید ولی آذربایجان او را شکست داد. آذربایجان در دفاع از خود و تمامیّت ایران، تا آنجایی ایستاد که ابراهیم وار،اسماعیل خود را در دجله قربانی کرد؛ اولین خونی که از دجله به اروند رسید و وارد خلیج همیشه فارس شد، خون برادر ‎مهدی باکری بوده است.

واکنش متفاوت احمدی نژاد به شعرخوانی اردوغان

احمدی نژاد در واکنش به شعرخوانی اردوغان علیه ایران تاکید کرد: « اگر بنابر تغییر مرزها به گذشته باشد، تنها ملتی که ضرر نمی‌کند ملت ایران است».حساب توییتری محمود احمدی نژاد به نقل از او پیرامون شعرخوانی اردوغان رئیس جمهور ترکیه نوشته است: «این عصر دوره عبور از تعصبات قومی، جغرافیایی و مذهبی و گرایش عمومی به وحدت جهانی حول محور انسانیت و ارزش‌های مشترک فطری است.طرح تغییر مرزهای سیاسی حرکتی ارتجاعی است که ملت ایران از آن استقبال نمی‌کند.اگر بنابر تغییر مرزها به گذشته باشد، تنها ملتی که ضرر نمی‌کند ملت ایران است.»

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به ضرغامی

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به توییتر عزت الله ضرغامی نوشت: یکی از نظامیان که مدتی در کسوت رسانه‌ای فعالیت کرد نیز فعالیت زودرس تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را در فضای مجازی آغاز کرد.این شخص، توئیتر را به ابزار تبلیغاتی خود تبدیل کرده و نوشته «در نظام مدیریت کشور "راز بقاء" در سکوت و همراهی است. "راز رشد" در تئوریزه کردن منویات اصحاب قدرت و "راز حذف" در مشاوره صادقانه و کارشناسانه. دولت آینده باید زیر این میز بازی را بزند». این، چهارمین نظامی داوطلب ریاست جمهوری 1400 است که از خود رونمائی کرده و گویا حداقل دو نظامی دیگر نیز در راهند.

کواکبیان: خجالت میکشم که از روحانی حمایت کردم اما پشیمان نیستم

مصطفی کواکبیان گفت: واقعیت این است که یک ملک از موارد املاک نجومی برابر است با همه آنچه به عنوان حقوق نجومی مدعی بودند که پرداخت شده است. آن همه هم سرو صدا کردند. ما در مورد املاک نجومی یا تخلفات صورت گرفته در شهرداری آقای قالیباف ندیدیم که اقدامی انجام شود.مصطفی کواکبیان در گفت و گویی به موضوعات مختلفی از جمله مجلس و دولت پرداخت. او در این مصابه از املاک نجومی در زمان قالیباف و احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد سخن به میان آورد آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از این گفت‌وگو است:آقای کواکبیان! شما یکی از منتقدان آقای روحانی هستید. چند بار هم تلویحا از اینکه برای رای آوردن روحانی تلاش کرده‌اید ابراز پشیمانی کرده‌اید. این نقد شما به عنوان یک اصلاح‌طلب با این انتقادهایی که نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم به دولت و آقای روحانی دارند چه تفاوتی دارد؟ابتدا بگویم که هیچگاه نگفته ام که پشیمانم از اینکه به آقای روحانی رای داده‌ام چون آن زمان خود بنده به عنوان کاندیدای حزب مردمسالاری کاندیدا شدم اما احراز صلاحیت نشدم. بنابراین ایشان را خیرالموجودین دانستیم و حمایت کردیم. همیشه گفته‌ام که ما حامی منتقد این دولت هستیم. منتقد بودن از این جهت که واقعا کارهایی می‌شود کرد اما متاسفانه انجام نمی شود.

لفاظی جدید نتانیاهو علیه ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید از لفاظی علیه ایران و تداوم همکاری با ایالات متحده سخن گفت.«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه به وقت تهران در دیدار با «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که ایران کشور قلدر در منطقه است و اگر جلوی آن گرفته نشود، به یک کشور قدر بین‌المللی مبدل می‌شود.نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در دیدار با اوبراین از تداوم همکاری با آمریکا سخن گفت.طی هفته‌های گذشته، سفر مقامات آمریکایی از جمله «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه این کشور به فلسطین اشغالی این بحث را مطرح کرد که دولت فعلی آمریکا در تلاش است در ماه‌های باقی‌مانده تا جایی که می‌تواند برنامه‌های خود را در این سرزمین پیش ببرد.نتانیاهو در ادامه به مدح سیاست فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران پرداخت. وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: تا زمانی که رژیم ایران خواستار نابودی اسرائیل و در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نباید به حالت رفتار عادی با ایران شود.

سفیر فرانسه به وزارت خارجه احضار شد

سفیر فرانسه در تهران بخاطر بیانیه روز گذشته کشورش به وزارت خارجه احضار شد.در پی صدور بیانیه روز گذشته وزارت خارجه فرانسه در مورد روح الله زم، امروز فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به بیانیه یاد شده به وی ابلاغ شد. سفیر فرانسه اظهار داشت مراتب را به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.همچنین در پی بیانیه‌های مداخله‌جویانه روز گذشته سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آلمان در مورد روح الله زم، امروز (یک شنبه) سفیر آلمان در ایران نیز به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به وزارت خارجه احضار شد.هانس اودو، موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار است، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد.

مشاهده رد پای تمساح در دریاچه چیتگر


سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مشاهده شدن یک تمساح در دریاچه چیتگر گفت: وقتی یک پیکره آبی مانند دریاچه چیتگر در تهران ایجاد می‌شود، طبیعتا جاذب جانوران شده و در آنجا اکوسیستم مصنوعی تشکیل می‌شود. برای مثال در هفته‌های گذشته پرنده‌های مهاجر به دریاچه چیتگر آمدند و یک نوع جاذبه توریستی در این مکان تفریحی ایجاد کرده‌اند. او افزود: این مسئله علاوه بر فرصت‌آفرینی می‌تواند تهدیدآفرین هم باشد اما در هر صورت آنچه اهمیت دارد، آن است که به لحاظ تنوع زیستی این دریاچه پایش شود که متاسفانه اینگونه نیست.  این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه درخصوص مسائلی چون پایش کیفیت آب دریاچه و پیشگیری از تغذیه‌گرایی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: برخی از بررسی‌ها نشان داده که 25 نوع ماهی در این دریاچه وجود دارد که تعداد زیادی از آنها را شهروندان رها کردند و این گونه‌ها با محیط سازگاری یافته‌اند.  حسینی میلانی با بیان اینکه احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، تصریح کرد: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود. 

عذرخواهی مجری دستپخت به خاطر توهین به رانندگان تاکسی


امروز ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که مربوط به قسمتی از برنامه دستپخت بود که از شبکه یک سیما در حال پخش است. در این ویدئوی کوتاه مجری برنامه از دختر نوجوانی که به همراه پدرش حضور دارد می‌پرسد: از اینکه پدرش رانندگی تاکسی است خجالت نمی‌کشد و به دوستانش می‌گوید؟ این اظهارات مجری دستپخت واکنش‌های زیادی را در پی داشت تا جایی که اتحادیه تاکسیرانان نسبت به این توهین اطلاعیه‌ای صادر کرد. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در واکنش به سوال مجری برنامه «دست‌پخت» از مهمان خود درباره رانندگان تاکسی، در روزگذشته (شنبه ۲۲ آذر)، اطلاعیه‌ای را صادر و به آن اعتراض کرد.پس از واکنش‌های متعددی که نسبت به این اتفاق رخ داد، سیدوحید حسینی مجری برنامه دستپخت با انتشار ویدئویی ضمن عذرخواهی از صنف تاکسیرانان؛ ویدئوی منتشر شده را تقطیع شده دانست و اعلام کرد هدف این برنامه تکریم صنوف مختلف و زحمت‌کش جامعه از جمله تاکسیرانان است.

حسین شریعتمداری: جمهوری کنونی آذربایجان بخشی از ایران است که به زور جدا شده


حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با تیتر « آقای اردوغان بقیه شعر را هم بخوانید!»، نوشت: روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم رژه ارتش جمهوری آذربایجان در باکو شرکت کرده بود، در سخنرانی خود به یک بیت از شعری که به زبان آذری سروده شده بود اشاره کرد، با این مضمون که؛ «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پُر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند»! این بخش از سخن اردوغان با واکنش‌های منفی فراوانی روبه‌رو شد که در گزارش‌های کیهان آمده است. در این وجیزه، اما، از زاویه دیگری به ماجرا نگاه شده است؛ اردوغان با اشاره به این بیت، برخلاف آنچه در پی آن بود، به صراحت اعتراف می‌کند که جمهوری کنونی آذربایجان بخشی از ایران است که به زور -بخوانید با بی‌کفایتی شاهان قاجار- از سرزمین مادری خود جدا شده است. توضیح آنکه، جمهوری کنونی آذربایجان همراه با بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، از جمله اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جداشده آن سامان، در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و زمزمه می‌کردند.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه


سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه احضار شد. در پی بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در مورد روح الله زم ، سفیر آلمان در ایران به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به وزارت خارجه احضار شد. در حال حاضر آلمان، رییس دوره ای اتحادیه اروپا است و سفیر این کشور به نمایندگی از اتحادیه اروپا به وزارت خارجه احضار شد.

دادستانی تهران: اظهارات زم در خصوص دیگران در حال رسیدگی است


روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پیرو برخی اظهارنظرهای منتشرشده در رسانه ها پس از اجرای حکم نیما زم اطلاعیه ای صادر کرد. به نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه در این اطلاعیه آمده: در بیش از یک سال سیر رسیدگی به این پرونده، تحقیقات کاملی از متهم اصلی توسط دادسرا و ضابطین و در خصوص کلیه موارد اتهامی صورت گرفته و اقاریر آقای زم درخصوص اقدامات مجرمانه خود و اظهاراتش درخصوص دیگران معادل صدها ساعت و چندهزار صفحه بازجویی بوده است که تاکنون بخش مربوط به اقدامات مجرمانه خود وی مورد رسیدگی نهایی قرار گرفته، لکن اظهارات و ادعاهای وی در خصوص دیگران، در حال رسیدگی است. در اطلاعیه دادسرای تهران تاکید شده است تاکنون پرونده برخی از مرتبطین زم در داخل کشور نیز با کیفرخواست به دادگاه ارسال گردیده و پرونده برخی دیگر از متهمین در دادسرا مفتوح است. دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنین اعلام کرده کلیه مراحل دادرسی و صدور آراء محاکم از جمله رای قطعی دیوان عالی کشور در مورد این پرونده که بیش از یک ماه پیش صادر شده، بارعایت مواعد قانونی انجام شده و ابلاغ گردیده است.

‌وزیر بهداشت: آنچه بر ملت ایران گذشت، پس از واقعه کربلا بی‌نظیر بوده


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این ایام که کرونا مدیریت می‌شود چه بر ما گذشت و گاهی می‌گویم مقایسه ما با ابا عبدالله الحسین (ع) مقایسه بسیار ناشیانه و کم‌خردانه‌ای است، اما باور کنید بعد از آنچه بر ابا عبدالله الحسین و یاران او در حصر تنگ کربلا و عاشورا گذشت بر ملتی جز ایران در این سال‌ها نرفته است.

۱۱ نفر به جرم فساد و رشوه‌خواری در مازندران دستگیر شدند


دادگستری مازندران از دستگیری ۲ کارمند منابع طبیعی و پنج پیمانکار به اتهام دریافت رشوه و همچنین ۲ دهیار، یک مسئول مالی دهیاری و یک عضو شورای روستایی به اتهام فساد مالی در شهرستان سوادکوه خبر داد. طبق اعلام دادگستری مازندران برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شد و درجریان رسیدگی است. در این خصوص، نسبت به تعداد دیگری از پیمانکاران منابع طبیعی مبنی بر پرداخت رشوه تحقیقات در حال انجام و رسیدگی است./ایرنا

ماجرای هجوم خارجی ها به اهواز برای خرید مسکن واقعیت دارد؟


در حالی که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، اسنادی برای ادعای خود مبنی بر هجوم خارجی ها به خوزستان ارائه نمی کند، شواهد نشان می دهد چنین ادعایی بعید است صحت داشته باشد.رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان: به دلیل قرابت فرهنگی میان مردم خوزستان با جنوب عراق، ارتباطات زیادی با عراقی‌ها دارند و حتی ازدواج خوزستانی‌ها با عراقی‌ها رایج است؛ اگر عراقی‌ها به خاطر مسائل خانوادگی به اهواز بیایند، قاعدتاً ملک را به نام همسر ایرانی خود خریداری می‌کنند./مهر

پیام اصلی شعرخوانی اردوغان چه بود؟


منصور حقیقت پور در گفتگویی به خبرآنلاین گفت:در حقیقت اردوغان به دنبال ایجاد فضایی برای زنده کردن دلخوری‌های قبلی جمهوری آذربایجان و ایران است تا فضای بهتری برای ترکیه جهت حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان در آینده ایجاد شود.مجموع این اظهارات مداخله جویانه اخیر اردوغان نشان میدهد که او در پی بوجود آوردن اختلال در روابط تهران و باکو است. چرا باید اجازه دهیم تا کشوری مانند ترکیه در کنار رئیس جمهور سرزمینی بایستد که پیوستگی تاریخی بسیار عمیقی با ایران دارد و پرچم ترکیه به جای ایران در کنار جمهوری آذربایجان خودنمایی کند و ندای دو دولت یک ملت را سر بدهند.

گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو/ریزش ادامه دار نرخ‌ها در بازار


شجاعی، کارشناس خودرو:عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات بر می‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.مضاف بر این مسأله، به دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند! با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست./تسنیم

ماجرای تبلیغ " فروش و واگذاری واکسن کرونا " چیست؟


معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: در پی انتشار اخبار تولید واکسن کرونا ، شاهد انجام تبلیغات گسترده با مضمون " فروش و واگذاری این دارو در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی " هستیم. مجرمان سایبری با شگردهای مختلف نظیر اعطاء واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تورهای مسافرتی و یا تبلیغات فریبنده، ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی، در صدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند./ایلنا

مردم تلویزیون نمی بینند، اما بودجه سال آینده اش 50درصد زیاد می شود


اگر به بودجه‌ای که امسال برای صداوسیما تصویب شده نگاهی بینداریم شاهد خواهیم بود که سهم سازمان صداوسیما در بودجه 1400 برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری 2 هزار و 619 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته است. شیب افزایش بودجه سازمان با نظر مردم هم گرایی ندارد و عملکرد صدا و سیما باعث نشده است که میزان علاقه مردم به تلویزیون بیشتر شود.تا وقتی استاندارهای حرفه‌ای رسانه‌ای در صداو سیما رعایت نشود و رضایت عموم مردم هدف تصمیم‌گیرندگان اصلی سازمان نباشد طبیعی است که مردم از تلویزیون دور و دورتر می‌شوند و بودجه این نهاد هدر می‌رود./روزنامه ایران

مشارکت پایین در انتخابات1400 این تصور را ایجاد می کند که مردم طرفدار نظام نیستند


محمدصدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به روزنامه شرق گفت:من معتقدم همه افراد دست‌اندرکار مخصوصا مسئولان رده‌بالا می‌دانند انتخابات ریاست‌جمهوری باید با مشارکت بالا انجام شود و برای این کار، حتما باید رقابتی به وجود بیاید، وگرنه مشارکت بالا نخواهد بود. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت پایین باشد، واقعا می‌توانم بگویم که ایران در خطر امنیتی خواهد بود؛ چون این تصور را به خارج می‌دهد که مردم چندان طرفدار نظام نیستند. /شرق

آقای حناچی! چرا می گویید املاک نجومی چون سند خورده قابل برگشت نیست؟


روزنامه شرق نوشت:شهردار می‌گوید املاکی که سندشان به نام فرد موردنظر صادر شده است، قابلیت بازگرداندن ندارد، زیرا معامله تمام شده‌ است. این امر پیامی منفی و بسیار مأیوس‌کننده به جامعه منتقل می‌کند.اگر فرصت‌طلبان مال‌اندوز زودتر دست‌به‌کار شده و اموالی را که تصاحب کرده‌اند، از مرحله صدور سند بگذرانند، دیگر به‌اصطلاح توپ هم تکانشان نمی‌دهد و شهروندان نمی‌توانند حق خود را مطالبه کنند. شاید این جمله تاریخی امیر مؤمنان علی‌ (ع) که اعلام فرمود اموال بیت‌المال حتی اگر به نام همسران گروه برخوردار از نعمت سخاوتمندی حاکمان سند خورده‌ باشند، شناسایی و بازپس گرفته‌ می‌شود، اشاره به چنین وضعیتی باشد و نمایانگر اختلاف رویکرد آن بزرگ با وضعیت فعلی.

اسامی ممنوع برای دختران و پسران؛ از از چاه و چراغ و زنگی تا پارچه و پاکت و پنیر


اگر فکر می‌کنید که می‌توانید هر اسمی برای فرزندتان انتخاب کنید، در اشتباه هستید.براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور نام هایی که هنگام دریافت شناسنامه از سوی والدین انتخاب می‌شود، اگر در مجموعه نام‌های مورد تایید ثبت احوال وجود داشته باشد، برای صدور ثبت می‌شود. در سازمان ثبت احوال فهرست بلندبالایی از این اسامی عجیب و غریب وجود دارد. مثلا برای پسران اسامی آرشیو، آسیب، اجباری، اخی، اردوخان، اشتر، اهریمن، باباقلی، بیابانی، ملخ، فضا، فراری، شفتالو، شربت، قطار، قطاری، قسمت، قربانی، کابوس، گشنه، گرگ آقا، بره، بشم، بهداشت، بوشفر، چاه، چراغ، چیتر، زنگی، سرباز، شوجر، علاقه، غم، غارت، فرار، فراموش، گوپال، گمان، لذت، لشکر، للو، ورندل و یتیم از گروه این اسامی بود. درباره دختران هم این فهرست شامل این اسامی است: آشفته، آفت، اجبار، افسرده، باجی، بیزار، پنبه، تعارف، حلوا، خرما، خیار، شربتی، شقیقه، کفتر، نیمکت، قیمتی، همیشه، نوشابه، ییلاق، لوله، لیاقت، لبو، لباء، مشکی، مشکی‌جان، مغلوبه، مفتول، حاضر، حالتاج، حسرت، حضرت، حبصه، خارا، خابس، پارچه، پاکت، پنیر، پوپول، پولی و آقابگم./خبرآنلاین

پیشنهاد گرفتن خسارت به صورت طلا و سکه از افراد دروغگو و هتاک


عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: یکی از ویژگی‌های بسیار بدی که در ایران شاهد هستیم، اظهارنظرات دروغ و توهین‌آمیز علیه اشخاص حقیقی و‌ حقوقی اعم از حکومتی و غیر آن است. راه‌حل چیست؟ خصوصی کردن این جرم از طریق پرداخت خسارت به فردی است که مورد توهین یا افترا واقع شده است، همچنین پرداخت هزینه وکالت و سایر هزینه‌ها نیز باید به عهده بازنده شکایت باشد. به نظرم تامین این هزینه نیز باید از شمول مستثنیات دین خارج باشد. جبران خسارت نیز باید رقم قابل توجهی (ترجیحا با گرم طلا و سکه) باشد که تحت تاثیر تورم قرار نگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار