عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه سیاست گذاری کشورها باید بر اساس رشد صادرات به معنای نفوذ در بازارها، برند سازی و درآمد ارزی بیش از واردات و هزینه‌های ارزی باشد اظهارداشت: جای تاسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمی‌دانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با بحران روبرو می‌کند.
کد خبر: ۹۲۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 13 December 2020
به گزارش تابناک فارس: خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با موضوع برنامه ریزی در خصوص برنامه عملیاتی توسعه صادرات تشکل خدمات فنی مهندسی به بازار هدف صادراتی برگزار شد، بیان کرد: میزان صادرات یک کشور به معنای میزان توسعه و پیشرفت آن کشور است و رشد صادراتی هر کشور به میزان نفوذ کالاهای آن کشور در بازارهای جهانی بستگی دارد نه اینکه هزاران قلم کالا صادر شود اما نفوذ پذیری در بازارها مناسب نباشد.
 
او افزود: رشد صادراتی یعنی برند صادراتی یک کشور و در یک برهه از زمان کشور ما کالاهای شناخته شده‌ای مانند فرش، زعفران و پسته را به عنوان برند ایران در دنیا داشت اما امروز کالاهای ما از این حیطه خارج شده‌اند و تنها دلخوش به صادرات تعداد کالاها و نه حضور ریشه‌ای در بازارهای جهانی هستیم.
 
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بسیار ناراحت کننده است که در کشور ما مسئولان بیش از رشد صادراتی به دنبال آمارهای صادراتی هستند و بیشترین ضربه صادرات ما از همین آمارهای صادراتی بوده است.
 
فروغان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما همه مسائل تحت تاثیر سیاست قرار گرفته در حالی که بخش خصوصی به دنبال فضای برای انجام کار اقتصادی و نه توسعه کشور است، ادامه داد: بر اساس آمار عمده صادرات کشور ما وابسته به نفت، پتروشیمی و منابع الهی بوده است و محصولات غیر نفتی و کالاهای دیگر ما نتوانسته رشد مناسبی در بازارهای جهانی داشته باشد و اگر هم صادراتی انجام شده بیشتر به صورت خام فروشی محصولات بوده است.
 
او با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی درکشور عنوان کرد: در سال گذشته اقداماتی در خصوص صادرات خدمات فنی مهدنسی انجام شد اما اگر به دنبال بهره گیری از توان صادراتی این بخش در استان هستیم باید فعالیت‌ها بر بخش‌هایی که توان رقابتی داریم متمرکز و با جدیت پیگیری شود.
برچسب ها: صادرات ، نفت ، بازار جهانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار