برج‌های ستاره پونک قزوین؛
افشاکردن واگذاری برج‌های ستاره پونک از سوی برخی اعضای شورای شهر قزوین که قرار بود به احقاق حقوق شهروندی و مبارزه با فساد منجر شود، به عقیده برخی دیگر اعضا و فعالان رسانه‌ای بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی به خود گرفته است.
کد خبر: ۹۲۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 12 December 2020

ماجرای بدهی شهرداری قزوین به بانک شهر، لااقل برای ساکنان این استان بر هیچ کس پوشیده نیست و موضوعی که از سال‌ها پیش تاکنون خاک می‌خورد ، به یکباره این روزها پررنگ تر شده و رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است.

 اما اصل ماجرای این واگذاری چیست؟

قریب به هشت سال پیش، درست زمانی که مسعود نصرتی شهردار سابق قزوین، با اتکا به سهام هفت درصدی شهرداری در بانک شهر، ۲  فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان دریافت کرد؛ شاید هرگز فکرش را نمی‌کرد که این بدهی‌های هنگفت بالاخره یک روز هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان ماهانه برای شهرداری قزوین آب بخورد و به یکی از پرچالش‌ترین معضلات شهر تبدیل شود.

 حالا شهردار جدید و اعضای شورای پنجم شهر، برای جبران این میراث ؛ چاره‌ای جز فروش برج‌های ستاره پونک ندارند؛ اگرچه این تصمیم بر اساس مصوبه و رای اکثریت اعضای شورای شهر گرفته شد، اما برخی اعضا بعدها نسبت به این تصمیم مخالف کردند.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از شورا در خصوص بدهی شهرداری به بانک شهر، مقرر شده؛ که شهرداری در ازای بدهی خود، پروژه برج‌های ستاره پونک را با نظر کارشناسی در تیرماه امسال ۳۲۹ میلیارد تومان به بانک شهر واگذار کند.

این واگذاری از منظر اعضای شورای شهر و فعالان رسانه‌ای دارای ابعاد متعددی است؛ شورایی‌ها به دلیل گرایشات سیاسی نظرات متعددی نسبت به این موضوع دارند؛ اما فعالان رسانه‌ای در این چند روز گذشته اعتقاد داشتند که چنین افشاگری‌هایی آن هم بعد از مدت‌ها سکوت و با تبلیغات رسانه‌ای گسترده، چیزی جز یک نمایش تبلیغاتی نیست.

برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع نظرات اعضای شورای شهر، کارشناسان شهری و چندتن از فعالان رسانه‌ای را منعکس کرده‌ایم؛ ابتدا به سراغ فرج الله فصیحی رامندی رفتیم؛ عضو شورایی که برای اولین بار این موضوع را افشا کرد و در صفحه شخصی اینستاگرام با تصویب واگذاری این برج‌ها مخالفت ورزید.

در خرج بیت المال، بی‌انصافی نکنیم

فرج الله فصیحی رامندی عضو کنونی و رییس سابق شورای چهارم شهر قزوین گفت: با تصویب شورا مبنی بر واگذاری برج های ستاره پونک، مقرر شده این برج ها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود، به بانک شهر واگذار شود.

وی افزود: انصاف نیست که به سادگی بیت المال و سرمایه شهر قزوین را ۱۰۰ میلیارد تومان، ارزان تر از قیمت واقعی‌اش حراج بگذاریم. آن هم حراجی که برایش نه مزایده‌ای برگزار شده است و نه قیمت کارشناسی شده آن به روز است.

فصیحی رامندی: انصاف نیست که به سادگی بیت المال و سرمایه شهر قزوین را ۱۰۰ میلیارد تومان، ارزان تر از قیمت واقعی‌اش حراج بگذاریم.

فصیحی رامندی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های شورای پنجم از ابتدای کار، تسویه بدهی شهرداری به بانک شهر بوده است؛ البته من هم معتقد هستم که شهرداری باید هرچه زودتر، بدهی خود را به بانک شهر، تسویه نماید و از زیر بار این همه ضرر و دیرکرد خارج شود. اما فروش برج های ستاره پونک، به قیمت ۳۲۷ میلیارد تومان، تنها بخشی از بدهی شهرداری را تسویه می‌کند؛ در حالی که ارزش واقعی این برج به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان است.

این عضو شورای شهر بیان داشت: اگر سایر اعضای شورا، در این خصوص دلسوزی‌های لازم را به عمل آورند، می‌توان کل بدهی شهرداری را  با این پروژه تسویه کرد.

شهرداری مرتکب به پولشویی نشود

محسن حق شناس عضو دیگر شورای شهر قزوین ، اظهار داشت: واگذاری برج های ستاره پونک به بانک شهر با قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی‌اش خیانت به شهر است.

وی اضافه کرد: واگذاری این برج ها با قیمت کارشناسی شده در تیرماه جاری در پوشش بانک شهر نوعی پولشویی است؛ بنابراین پروژه ستاره پونک باید توسط کارشناس رسمی، در ماه جاری مجددا ارزیابی و با اخذ مجوز از شورا به واسطه مزایده واگذار شود.

وی بیان داشت: مطابق قانون شهرداری‌ها، اموالی که ترک تشریفات نشده اند، نمی‌توانند بدون مزایده واگذار شوند؛ بر همین اساس پروژه ستاره پونک باید به صورت مزایده به فروش برسد و نباید به بهانه اینکه مشتری نیست، ارزان فروشی کنیم.

حق شناس با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم، وظیفه صیانت از حقوق شهر و شهروندان را به عهده دارد، تصریح کرد: تفاوت قیمت زیادی بین پیشنهاد لایحه و قیمت واقعی ملک وجود دارد؛ از طرفی بر اساس قانون بانک مرکزی، بانک شهر از نظر قانونی نمی‌تواند به جای مطالبات خود ملک بگیرد؛ برهمین اساس شهرداری را ملزم به قرار داد با شخص سوم می‌کند که این موضوع نیز خلاف قانون است.

حق شناس: بانک شهر از نظر قانونی نمی‌تواند به جای مطالبات خود ملک بگیرد؛ برهمین اساس شهرداری را ملزم به قرار داد با شخص سوم می‌کند که این موضوع نیز خلاف قانون است.

حق شناس با بیان این موضوع که باید فرصت مزایده به برج های ستاره پونک داده شود؛ خاطرنشان کرد: برخی اعضای شورا از برگزاری مزایده امتناع می‌کنند که علت بیشتر شبیه به بهانه‌هایی از قبیل آنکه خریدار نداریم و یا ممکن است فرصت را از دست بدهیم، است؛ در حالی که همین خریدار فعلی می‌تواند از طریق مزایده و به صورت قانونی این ملک ها را خریداری کند.

وی یادآور شد: ما شورا و شهرداری را با ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی در سال ۹۶ تحویل گرفتیم و امروز نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم، پس شورا ی پنجم هم برای شهر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی اضافه کرده است.

حق شناس گفت: منکر اشتباهات گذشته شوراها و شهرداری در واگذاری بهترین املاک شهرداری نیست؛ اما این اشتباه را باید چراغ راه آینده کرد، در این نوع واگذاری، شورای پنجم دقیقا مدلی از اشتباه گذشته را تکرار خواهد کرد که با درخواست‌های صورت گرفته؛ خوشبختانه دستگاه نظارتی در این خصوص ورود کرده و با ابلاغ دستور توقف واگذاری پروژه پونک به شهردار، ابهامات این لایحه را در دست بررسی قرار داده است.

در ادامه به اظهارات سه تن از اعضای شورای شهر می‌پردازیم که موافق واگذاری بودند:

روشنگران امروز چرا در گذشته نسبت به واگذاری به بانک انصار سکوت کردند؟

مهدی عبدالرزاقی نایب رییس شورای شهر قزوین در این رابطه به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص  واگذاری پروژه ستاره پونک اشاره کرد و گفت: سوالم از کسانی که امروز دنبال روشنگری هستند این است که  وقتی  ۷۰۰ هزار دلار از پول و سرمایه های این شهر به حساب اشخاص واریز شد، کجا بودند؟ چرا زمانی که ٤٠ هزار متر زمین در بلوار شهید سردارسلیمانی به بانک انصار واگذار شد، سکوت کردند و نگفتند باید به مزایده گذاشته شود؟ چرا پل امام رضا(ع) که در طرح جامع و تفصیلی وجود نداشت احداث شد، هیچ کس حرفی نزد؟

عبدالرزاقی: سوالم از کسانی که امروز دنبال روشنگری هستند این است که وقتی  ۷۰۰ هزار دلار از پول و سرمایه های این شهر به حساب اشخاص واریز شد، کجا بودند؟

وی اضافه کرد: بدهی های امروز، میراث گذشتگان  و نتیجه اشتباهات گذشته است؛ در دوره های گذشته پیمانکاران در اِزای دستمزد فعالیتشان برای دریافت وام به بانک شهر معرفی می شدند و امروز همه آنها بابت تضامین این وام ها دچار مشکل شده اند؟

عبدالرزاقی بیان داشت: تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان از  املاک شهرداری  به بانک شهر واگذار شده است؛ اما همچنان ٥٠٠میلیارد تومان دیگر بدهی وجود دارد، بدهی که ما نخواستیم و به دلیل اشتباه گذشتگان است، روز به روز در حال افزایش است.

عبدالرزاقی خواستار تعیین تکلیف سریع این بدهی‌ها شد و تاکید کرد: باید جایی این بدهی ها بسته شوند، در حال حاضر ماهیانه هفت و نیم میلیارد تومان بدهی بر این بدهی ها افزوده می ‌شود که به شورای پنجم ربطی ندارد، اما ما از ابتدای این شورا همه تلاشمان را کرده ایم تا مشکلات ناشی از این بدهی که میراث گذشتگان بوده را حل کنیم.

نایب رییس شورای شهر قزوین با تاکید بر اینکه نباید به موضوعات با نگاه سیاسی برخورد شود، افزود: بنده هم اعتقاد دارم قیمت پروژه ستاره پونک پایین است؛ اما باید این راهم درنظر بگیریم که هر سرمایه‌گذار برای خود حساب می کند و با برآورد هزینه‌ها برای خودش هم سود داشته باشد تاپای کار بیاید.

کد اشتباه ندهیم؛ ماجرای واگذاری ستاره پونک طوری به جامعه القا شده که شورای پنجم مقصر است

سعید دقیقی رییس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین در پاسخ به این سوال که اگر تنها راه شورا و شهرداری بابت تسویه بدهی‌هایش به بانک شهر، واگذاری این برج هاست، چرا به صورت مزایده صورت نمی‌گیرد؟ به خبرنگار ایرنا گفت: پس از مصوبه این واگذاری، بازرسی ورود پیدا کرده است و فعلا منتظر بررسی بازرسی هستیم. اما در خصوص مزایده، شهرداری فرصت زیادی ندارد و محبوریم به صورت ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان ضرر و دیرکرد به بانک بدهیم. یعنی بدهی روی بدهی بگذاریم! از طرفی چند پروژه دیگر را برای مزایده گذاشتیم اما در این وضعیت اقتصادی، هیچ یک از پروژه هایمان خواهان نداشت. به همین خاطر واگذاری به بانک شهر را تصمیمی عقلانی می‌دانیم.

وی با اشاره بر قیمت کارشناسی شده ملک، اظهار داشت: درست است که کارشناسان ما در تیرماه این ملک را قیمت گذاری کردند، اما این روزها نیز با کاهش قیمت ملک مواجه هستیم و برخی دوستان به اشتباه فکر می‌کنند که ممکن است سر شهرداری کلاه برود. در حالی که نگهداری این برج ها که اساسا وظیفه شهرداری نیست؛ برای ما بیشتر ضرر است. سالیان سال است که اسکلت این بنا ساخته شده و چون شهرداری نمی‌تواند سرمایه گذار پیدا کند؛ پروژه به صورت رکود درآمده و هر آن ممکن است با زنگ زدگی فولاد یا نشست خاک آن مواجه شویم.

دقیقی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سودهای تصاعدی با میانگین هفت و نیم میلیارد تومان در ماه بابت بدهی های شهرداری قزوین به بانک شهر پرداخت می شود و باید سریع تر بدهی شهرداری را به این بانک تسویه کنیم. از طرفی بانک به ما این فشار را می‌آورد که هرچه زودتر موضوع واگذاری را تعیین تکلیف نماییم. به همین خاطر واگذاری این برج ها به بانک شهر که بی شک، بار سنگین شهرداری را سبک می‌کند.

به گفته این عضو شورای شهر بسیاری از املاک با ارزش شهرداری، در زمان مسعود نصرتی، تهاتر شده بود و شهرداری زمین هایی در هفت سنگان، ملاصدرا و پنبه ریسه را در شورای چهارم از دست داد؛ که اگر امروز بودند براساس قیمت کارشناسی ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش داشتند.

دقیقی: نمی شود که هروقت موضوعی در اذهان عمومی مطرح می‌شود، سکوت کرد و هرجا که فضا را مناسب دیدیم روزه سکوت بشکنیم/آیا رواست شهرداری قزوین میانگین ماهیانه نزدیک هفت و نیم میلیارد تومان سود بانکی تحمیلی پرداخت کند و ما به مردم شهر دروغ بگوییم و موضع حق به جانب به خود بگیریم؟

رییس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین چندی پیش نیز در این رابطه گفته بود: در حال حاضر ماهانه سودهای تصاعدی با میانگین هفت ونیم میلیارد تومانی در ماه باید پرداخت کنیم و آن روحانیون زحمتکش مساجد جنوب شهر و مناطق محروم برای حل مشکلات مردم و برای مبلغ ناچیزی باید به هزار نفر رو بیاندازند و آخر هم کد اشتباه بدهیم.

وی بیان داشت: در اقتصاد شهری باید با زبان ریاضی سخن بگوییم، آیا رواست شهرداری قزوین میانگین ماهیانه نزدیک هفت و نیم میلیارد تومان سود بانکی تحمیلی پرداخت کند و ما به مردم شهر دروغ بگوییم و موضع حق به جانب به خود بگیریم؟

به گفته دقیقی طی چند روز گذشته شبهات فراوان در خصوص فروش پروژه ستاره پونک جهت تسویه وام های به ارث رسیده از گذشته به شهرداری با بانک شهر طوری به جامعه القا شده که گویا شورای پنجم خود عامل تولید این بدهی بوده است.

وی تصریح کرد: برخی امروز انتقاد می کنند که چرا فلانی و فلان، کارشناس رسمی این پروژه هستند؟ در حالی که درسال ۹۴ نیز همین ۲ نفر به عنوان کارشناس رسمی نسبت به تعیین قیمت اقدام کرده اند. حال این سوال پیش می‌آید، شما که دغدغه مردم را دارید و امروز نسبت به این نوع تهاترها و  کارشناس معترض هستید، چرا آن روز لب به انتقاد و گلایه باز نکردید؟ لطفا شفاف پاسخ بدهید. نمی شود که هروقت موضوعی در اذهان عمومی مطرح می‌شود، سکوت کرد و هرجا که فضا را مناسب دیدیم روزه سکوت بشکنیم.

شهردار کنونی نقشی در ایجاد این بدهی‌ها نداشته است

احد چگینی رئیس کمیسیون حقوق، بازرسی و نظارت پارلمان محلی قزوین در خصوص لایحه شهرداری مبنی بر واگذاری پروژه ستاره پونک، گفت: شهرداری ماهیانه قریب به هفت میلیارد تومان بابت بهره مرکب و  جرایم بدهی های خود به بانک شهر پرداخت می کند که لازم است هر چه سریعتر تکلیف بدهی ها مشخص شود.

چگینی: اگر شهردار فعلی می خواست سیاسی کاری کند باید تعیین تکلیف این بدهی ها را به شورای ششم موکول می کرد.چگینی با بیان اینکه این تسهیلات اخذ شده در سال‌های گذشته برای ساخت پل‌ها و تسویه حساب با پیمانکاران اخذ شده است، اظهار داشت: این یک رویه ی معمول شهرداری‌هاست و شهردار کنونی نقشی در ایجاد این بدهی نداشته است؛ چرا که اگر ایشان می خواست سیاسی کاری کند باید تعیین تکلیف این بدهی ها را به شورای ششم موکول می کرد .

وی افزود: شهرداری چندین سال است برای فروش این پروژه نتواسته است اقدام موثری انجام بدهد و حالا بعد از سالها بانک شهر برای آن مشتری پیدا کرده است، بنده با تجدید قیمت کارشناسی موافقم به شرطی که بتوانیم برایش مشتری واقعی هم پیدا کنیم نه اینکه بعد از چندین سال یا چندین ماه مشتری پیدا شود.

شهردار قبلی پاسخگو نبود!

با توجه به اینکه، بخش اعظمی از این بدهی‌های میلیاردی شهرداری به بانک متعلق به شهردار سابق که امروز  شهردار رشت است؛ طی تماس تلفنی از وی راهکاری جهت کم شدن این بار سنگین خواستیم که نصرتی با بیان این موضوع که حاضر نیست دیگر برای قزوین فرصت بگذارد و به مشکلاتش فکر کند، سوال های ما را بی‌جواب گذاشت.

حرف فعالان رسانه‌ای قزوین: جناح گرایی در افشاگری‌ها

ماجرای واگذاری برج‌های ستاره پونک به بانک شهر تنها به اعضای شورای شهر ختم نشد؛ حواشی مربوط به آن به دلیل جناح بندی سیاسی به فعالان این عرصه و اصحاب رسانه کشیده شد.

رکسانا رضایی سردبیر نشریه نگاه قزوین با تشکیل یک گروه در فضای مجازی از همه فعالان رسانه‌ای این استان دعوت کرده بود تا نسبت به این موضوع اظهارنظر کنند، اما به گفته این فرد با تماس و مداخله یکی از مدیران ارشد استانداری این اقدام به تعویق افتاد.

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای در استان قزوین در صفحه اینستاگرامی خویش گفته بود که چنین افشاگری‌هایی در شورای شهر، آن هم از ۲ طیف سیاسی مشخص بیشتر از آن که سوت افشاگرانه باشد، شیپور تبلیغاتی است و مردم باید بیش از همیشه با بصیرت با آگاهی هوشیار باشند.

منیره چگینی فعال اجتماعی و یکی از روزنامه نگاران استان قزوین گفته بود که شورای پنجم بیشتر از طیف اصلاح طلبان است و شورای چهارم نیز بیشتر از طیف اصولگرا بود، حالا باید ببینیم آنهایی که امروز معترض هستند کجا را نشانه گرفته‌اند و آیا مردم از این ماجرا نفعی می‌برند یا خیر؟

آرش صالحی خبرنگار و فعال رسانه‌ای در استان قزوین گفت: از ابتدای شروع به کار شورای پنجم شهر قزوین، جناح گرایی و مخالفت‌های به ظاهر غیرسیاسی بین اعضا بسیار پررنگ بوده و متاسفانه آنچه بیش از همه کم اهمیت جلوه می‌کند، منافع مردم است.

وی اضافه کرد: انتخابات دوره ششم شوراها نزدیک است و بعید به نظر نمی‌رسد که در این فضای سکوت قبل از انتخابات هر طیف و جناح سیاسی از آب گل آلود برای خودش ماهی بگیرد، پس با این اوصاف لازم است که دستگاه قضایی به دور از حاشیه سازی رسانه ای به موضوع ورود پیدا کرده و در نهایت به فکر منافع مردم باشد.

ورود دادستان قزوین به موضوع و توقف واگذاری

چندی پیش محمدقاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفته بود که در خصوص واگذاری اخیر مباحثی در فضای مجازی و حقیقی مطرح شده است و ما توضیحاتی را از متولیان خواسته‌ایم و همچنین سازمان بازرسی به موضوع ورود کرده و در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: بخشی از موضوع واگذاری جزو مصوبات شورای شهر قزوین بوده است ولی اینکه نحوه اجرا چگونه باید باشد نیازمند نظارت بیشتر است تا این مصوبه به نحو دقیقی اجرا شود.

عبدالله آقاعلیخانی رییس سازمان بازرسی استان قزوین نیز دریک مصاحبه خبری درباره پیگیری پرونده برج‌های ستاره پونک متعلق به شهرداری قزوین گفته است که با انجام تحقیقات و همچنین گزارش‌های واصله و تخمین‌های اولیه مبنی بر وجود برخی ابهامات در ارزیابی واگذاری پروژه شهرداری قزوین، دستور توقف این واگذاری به منظور بررسی‌های دقیق‌تر صادر شد.

نیم نگاه: اتفاقات اخیر در خصوص موضوع واگذاری برج‌های ستاره پونک به بانک شهر باعث شد تا افشاگری‌های دیگری صورت پذیرد، اما مسئله اینجاست که در روزها اخیر فضای رسانه‌ای به شدت با اتمسفر سیاسی و جناحی روبرو بود و به نوعی زنگ زودهنگام انتخابات شورای شهر را به صدا دراورد.

اگرچه این واگذاری در نهایت با مداخله دستگاه قضایی راه قانونی خویش را پیدا می‌کند، اما آنچه از این فضا به ارث می‌ماند، شور انتخاباتی برای فعالان رسانه‌ای و سیاسی است که باید در این رابطه مسؤولان مربوطه برنامه ریزی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار