رئیس شورای اسلامی شهرهمدان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره این است که در آینده نه چندان دور، شهروندان برگزیده بیشتری داشته و شهر ایده‌آل‌تری حاصل می‎شود که در نهایت بتوانیم همدان را در کشور به یک الگو تبدیل کنیم.
کد خبر: ۹۲۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 07 December 2020

رئیس شورای اسلامی شهرهمدان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره این است که در   آینده  نه چندان دور، شهروندان برگزیده بیشتری داشته و شهر ایده‌آل‌تری حاصل می‎شود که  در نهایت بتوانیم همدان را در کشور به یک الگو تبدیل کنیم.
 
به گزارش تابناک همدان، سیدمسعود عسگریان در نشست خبری سومین جشنواره  شهروند برگزیده همدان در جمع اصحاب رسانه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ما سال‌ها به دنبال این مسأله هستیم  که در حوزه مدیریت شهری، شهروندانی که در این حوزه‌ها همکاری داشته و در راستای ارتقای زندگی بهتر در شهر موثر بودند و توانستند همدان را در سطح کشور مطرح کند، شناسایی و تقدیر کنیم.

وی افزود: در سال جاری این برنامه به دلیل شیوع بیماری کرونا با وقفه مواجه شد، اما بالاخره به مرحله اجرا رسید.

رئیس شورای اسلامی شهرهمدان تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره، شناسایی تعدادی از شهروندان است که در حوزه‌های مختلف شهری اقداماتی داشته و یا با برنامه‌های ما همسویی داشتند را معرفی کنیم تا از رفتار‌های اجتماعی و شخصی آن‌ها الگو سازی صورت گیرد و در آموزش شهروندی به کار برده شود و در نهایت به شهری آبادتر و توسعه یافته‌تر دست یابیم.

وی درباره برگزاری اختتامیه این برنامه نیز اظهار داشت: امیدواریم تا رسیدن زمان اختتامیه شرایط همدان از نظر شیوع بیماری کرونا سفید شود و برنامه را در فضای باز برگزار کنیم و در غیر این صورت از فضای مجازی بهره خواهیم برد.
 
عسگریان افزود: برگزاری این جشنواره باعث شده که شهروندان به سمت سالم سازی محیط سوق داده شده و بر کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر داشته، البته آمار کمی هنوز در دسترس نیست و نتیجه قطعی در گرو بررسی علمی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که شهروندانی به عنوان الگویی سازنده برای سایر افراد معرفی شوند تصریح کرد: هرچه تعداد این الگو‌ها در سطح شهر بیشتر و آثار عملکرد آنان گسترش یابد، در آینده نه چندان دور، شهروندان برگزیده بیشتری خواهیم داشت و شهر ایده‌آل‌تری حاصل می‎شود که در نهایت می‌توانیم همدان را در کشور به یک الگو تبدیل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرهمدان با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره به دنبال این هستیم که گوشه‌ای از خدمات ارزشمند مردم را به استحضار عموم برسانیم ادامه داد: افرادی هستند که از هر حیث در ارتقا شهروندان همدان در اصلاح امور گام‌های موثری را برداشته و بر می‌دارند که در تلاش هستیم تا در این برنامه به عموم شهروندان معرفی کنیم.
شهردار همدان نیز در این نشست مجازی، گفت: ما شهری هستیم که برای شهروندان خوب ارزش قائل هستیم، این اتفاق خوب در حال رخ دادن است و ما شهری هستیم که افتخارات دیرینه داریم و روزی برسد که سرآمد همه شهر‌های جهان از نظر شهروندی باشیم.

عباس صوفی از آغاز سومین جشنواره «شهروندان برگزیده» با هدف شناسایی، معرفی شهروندان مسئول در حوزه‌های مختلف با شعار «همدان، شهر برتر با شهروندان برتر» خبر داد، و افزود: شهروندانی که مسئولیت پذیر سرمایه‌های ارزشمند برای توسعه شهری و پیشرفت اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری هستند.

او با اشاره به اینکه ثبت نام برای شرکت در جشنواره شهروندان برگزیده از ۱۵ آذرماه آغاز شده، اظهار داشت: فعالیت دبیرخانه جشنواره شهروند برگزیده مستقر در مرکز همایش‌های قرآنی شهر همدان آغاز شده و امیدواریم این دوره از جشنواره پربارتر و موفق‌تر از ۲ دوره قبلی برگزار شود.
 
رئیس جشنواره شهروندان برگزیده همدان با بیان اینکه شهروندان برگزیده، الگوی جامعه هستند شهر هستند اضافه کرد: استفاده از تجربه و توان آن‌ها در برنامه‌ها و اهداف آموزش شهروندی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

صوفی گفت: موضوع فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است که جشنواره شهروند برگزیده به آن توجه کرده است.
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این نشست گفت: طی دو سال گذشته جشنواره شهروند برگزیده، برگزار و شهروندان برتر انتخاب شدند و امسال سومین سال این جشنواره را در پیش داریم و امیدواریم به مانند گذشته جشنواره‌ای در شأن مردم همدان برگزار شود. 

روح‌ الله وجدی ‎هویدا افزود: شهروندان برای ثبت‌نام در «جشنواره شهروندان برگزیده همدان» سال ۹۹ از تاریخ ۱۵ آذرماه تا ۲۰ دیماه امسال فرصت دارند تا به وبسایت www.TCF.hamedan.ir:globe_with_meridians: مراجعه کنند.
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان اظهار داشت: در سال جاری ۱۴ نفر به عنوان شهروند افتخاری در بخش‌های مختلف انتخاب می‎شوند که با توجه به بخش ویژه کرونا ممکن است که به ۲۰ نفر هم برسند. 

وی تأکید کرد: شهروند افتخاری چه بومی باشد و چه نباشد، ساکن همدان نیست و برای همدان اقدامی ارزشمند انجام داده است.

وجدی با بیان اینکه در حوزه تأمین اعتبار مشکلی نداریم تصریح کرد: در دومین دور اعتبار جشنواره ۳ میلیارد ریال بود که امسال افزایش ۱۰ درصدی پیش بینی شده، اما به دلیل بیماری کرونا با کاهش بودجه نیز مواجه خواهیم بود.

وی افزود: برای معرفی افراد برگزیده از دور اول جشنواره اقداماتی، چون چاپ ویژه نامه در مطبوعات، چاپ کتاب، استفاده از این افراد در شورای محلات و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و البته معرفی در سایت جشنواره انجام شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تصریح کرد: در شورای سیاست گذاری جشنواره نمایندگانی از فرمانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز حضور دارند. 

وی با بیان اینکه در این جشنواره در پنج گروه شهروندان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند ادامه داد: با توجه به اینکه مقرر شده است هر سال در برگزاری جشنواره، یک موضوع خاص تعیین و جوایز ویژه به شهروندانی که بیشترین فعالیت را در آن حوزه داشته‌اند، اهدا شود، بنابراین برای این دوره از جشنواره، فعالیت در راستای «ارتقای نشاط و شادمانی شهر و شهروندان همدانی» به عنوان بخش ویژه انتخاب شده است.


اثرات برگزاری جشنواره شهروندان برتر بر شهروندان رصد می‎شود

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان گفت: ارزیابی دائمی و مستمر جشنواره در حوزه فرهنگی و توسط اساتید و دانشجویان بر رفتار شهروندان رصد می‎شود.

محمدرضا عراقچیان در نشست خبری ویژه سومین جشنواره شهروند برگزیده همدان با بیان اینکه هدف این جشنواره ارتقا فرهنگ شهرنشینی و تبدیل شهرنشین‌ها به شهروند است اظهار کرد: افرادی هستند که در شهر فقط زندگی می‌کنند، اما افرادی هستند که نسبت به شهر خود دلسوز و دغدغه‌مند هستند، اما به مراتب عالی‌تر نرسیدند، و افرادی هستند که واقعا دلسوز شهر هستند و این جشنواره به دنبال ایجاد دغدغه در افراد نسبت به شهر است.
 
وی با بیان اینکه اتفاقی که شهرداری و شورای شهر با برگزار این جشنواره به دنبال آن است ارتقا دانش شهروندی است اظهار کرد: تلاش داوران بر این است که نگاه سیاسی نباشد چرا که شهروندی فارغ از مباحث سیاسی است، بنابراین نه در سال‌های گذشته و نه امسال مسائل سیاسی مطرح نیست چرا که ارزیابی به صورت کمی بوده و مسائل سیاسی در حوزه کیفی می‌گنجد.

عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با اشاره به اینکه نتایج این جشنواره به صورت دائمی ارزیابی می‌شود به طوری که دبیرخانه دائمی آن برپا شده است افزود: ارزیابی دائمی و مستمر جشنواره در حوزه فرهنگی و توسط اساتید و دانشجویان انجام می‌شود، البته الگو سازی که صورت می‌گیرد مثبت است و ارزیابی‌های مقدماتی نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد در جهت الگو سازی و اصلاح شهروندان ن جشنواره موثر بوده و به تدریج در حال بهبود است. 

وی با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم، انتخاب شهروندان برتر سخت‌تر می‎شود تصریح کرد: در نخستین دوره از انتخاب شهروند برتر، افراد از اقشار انتخاب شدند، اما در سال دوم فارغ از شغل انتخاب کردیم.
 
عراقچیان با اشاره به اینکه هرچه تعداد افراد برگزیده کمتر باشد، رقابت بیشتری ایجاد می‌کند ادامه داد: کمیته داوری، ترکیبی است از اساتید دانشگاهی، آموزش و پرورش، مدیران با سابقه شهری، همیاران محلات که مستقیم در حال فعالیت هستند و در کنار آن‌ها کمیته تحقیق هم به عنوان بازوی کمیته داوران عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه بسته به نوع شغل از رئیس صنف در جلسه دعوت می‌شود تا توضیحات لازم برای فرد کاندید شنیده شود، خاطرنشان کرد: امسال افرادی که در تأمین سلامت شهروندان فعال می‌کنند از پزشک و پرستار تا پاکبان و غسال در بخش ویژه مورد داوری قرار می‌گیرند.
 
عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان با اشاره به اینکه سال گذشته داوری در دو مرحله انجام شد گفت: داوران بر اساس اسنادی است که فرد ارائه می‌دهد، نتیجه گیری‎ می‌کنند و همواره تلاششان بر این است که به بهترین شیوه برگزاری کند. 

وی با اشاره به اینکه پایش مداوم جشنواره در حال انجام است اظهار کرد: از افراد برگزیده در اتاق‌های فکری، در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های شورای شهر و در بخش‌های مختلف شهرداری برای مدیریت شهری استفاده می‎شود.
 
عراقچیان با بیان اینکه شاخص‌ها بر اساس اصول علمی و تجربه کشور‌های دیگر به دست آمده و سپس ایرانیزه شده است، افزود: این شاخص‌ها در همه زمینه‌ها هستند، وقف و انفاق یکی از شاخص‌ها است. 

وی با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی در یک یا دوسال نهادینه نمی‌شود تصریح کرد: موضوعات شهروندی گاهی به تلنگر قانونی نیاز دارد، اما کم کم باید به ملکه ذهن تبدیل شود.
 
عضو کمیته علمی و داوری جشنواره شهروند برگزیده همدان  در پایات تاکید کرد: امید است با گذشت چندین سال از این جشنواره و معرفی شهروندان برگزیده، الگو سازی صورت گیرد و به جنبه‌های ریزتر تعمیم یابد.
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
 
هدف اصلی جشنواره شهروند برگزیده، تبدیل همدان به عنوان یک شهر الگو در کشور / فرهنگ یکی از اصول مهم و محوری مدیریت شهری است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار