رضایی کوچی افزود: خوشبختانه در شهرستان‌هایی که با مشکل جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی مواجه شدند تلفات انسانی نداشتیم.
کد خبر: ۹۲۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 07 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در شیراز بسیاری از محلات و معابر و برخی واحدهای مسکونی و تجاری دچار آب گرفتگی شدند و مردم در مناطقی از جمله شهرک فرهنگیان، خیابان‌های ملاصدرا، پاسداران، بعثت و هفتم تیر( ۲۰ متری سینما سعدی) با مشکل آب گرفتگی مواجه بودند.
محله سعدی نیز در پی این بارش‌ها بی نصیب نماند و در بسیاری از معابر این منطقه آب گرفتگی رخ داد. همان محله ای که سیل فروردین ۹۸ اهالی را دچار زیان کرد.
در کازرون نیز بارندگی شدید و سیلاب، خساراتی به تأسیسات آب شرب برخی روستاها در بخش جره و بالاده کازرون وارد کرد و سیلاب وارد برخی خانه‌ها شد.
همچنین به گفته فرماندار شهرستان ممسنی، بارش باران اخیر به ۶۰ درصد راه‌های عشایری این شهرستان زیان‌های کلی و جزئی وارد کرده است.
در جهرم نیز برخی معابر در نقاط مختلف شهرستان دچار آب گرفتگی شد و زیان‌های ناشی از طوفان و باد در شهر جهرم، سقوط یک تیر برق و بسته شدن مسیر میدان معلم به سمت چهارراه جانبازان را برای ساعاتی به دنبال داشت.
شهرستان‌های آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، ارسنجان، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کارزین، فراشبند، خرامه و لامرد نیز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۹۹ به دلیل شدت بارش‌ها تحت تأثیر سیل و آب گرفتگی قرار گرفتند و مشکلاتی برای برخی شهروندان در این شهرستان‌ها ایجاد شد.
جمعیت هلال احمر استان فارس نیز در بارش باران اخیر به کمک شهروندان گرفتار در سیل و آب گرفتگی شتافت و ۱۱۰ امدادگر و نجاتگر در این زمینه خدمات ارائه کردند.

میزان بارش باران در فارس


به گفته رئیس اداره پیش‌بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی و اقلیمی اداره کل هواشناسی فارس، بیشترین میزان بارش باران در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ آذرماه ۹۹ در این استان مربوط به کازرون با ۸۹ و هشت دهم میلیمتر و کمترین مربوط به لارستان با ۶ دهم میلیمتر بوده است.
فرید اسماعیل‌زاده در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در شهر شیراز نیز میزان بارش در ایستگاه شهرک گلستان ۶۹ و پنج دهم میلیمتر و در ایستگاه فرودگاه این شهر ۶۴ و ۲ دهم میلیمتر بارش گزارش شده است.
وی ادامه داد: همچنین این سامانه در آباده ۳۶ میلیمتر، اردکان ۶۸ و سه دهم میلیمتر، ارسنجان ۶۷ و ۹ دهم میلیمتر، استهبان ۳۳ و چهار دهم میلیمتر، اقلید ۴۹ و چهار دهم میلیمتر، ایزدخواست ۲۵ و پنج دهم میلیمتر، بوانات ۶۲ و ۲ دهم میلیمتر، تخت جمشید ۴۱ و یک دهم میلیمتر، جهرم ۴۳ و ۶ دهم میلیمتر، خفر ۵۸ میلیمتر، خنج ۳۴ میلیمتر، داراب ۳۲ و چهار دهم میلیمتر، درودزن ۵۲ و پنج دهم میلیمتر، زرقان ۵۰ و ۶ دهم میلیمتر، زرین دشت ۱۹ و چهار دهم میلیمتر و سروستان ۳۲ و پنج دهم میلیمتر بارش به دنبال داشته است.
او بیان کرد: طی مدت مذکور در صفاشهر ۶۴ و ۲ دهم میلیمتر، فراشبند ۶۱ میلیمتر، فسا ۲۳ و ۲ دهم میلیمتر، فورگ داراب یک و ۹ دهم میلیمتر، فیروزآباد ۸۸ و پنج دهم میلیمتر، قیر و کارزین ۵۱ و ۲ دهم میلیمتر، لامرد ۲۵ و ۶ دهم میلمیتر، نورآباد ممسنی ۶۱ و هفت دهم میلیمتر، نی‌ریز ۳۸ و ۶ دهم میلیمتر، پاسارگاد ۲۴ و یک دهم میلیمتر و خرامه ۳۷ و یک دهم میلیمتر بارش ثبت شده است.
رئیس اداره پیش‌بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی و اقلیمی اداره کل هواشناسی فارس افزود: همچنین این سامانه در صفاشهر به میزان پنج سانتیمتر و در اقلید سه سانتیمتر بارش برف را به همراه داشت.
اسماعیل‌زاده گفت: مجموع بارندگی این سامانه در استان به طور میانگین ۴۵ و ۴۲ صدم میلیمتر بوده که با احتساب آن جمع بارندگی استان در سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین به ۹۸ و ۹ دهم میلیمتر رسید.
وی افزود: بیشترین میانگین بارندگی در سال زارعی جاری مربوط به اردکان سپیدان با ۳۵۰ و هفت دهم میلیمتر و کمترین میانگین بارش نیز مربوط به لارستان با ۲ و هفت دهم میلیمتر است.
او ادامه داد: در شیراز نیز در سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین ۱۴۴ و ۳۵ صدم میلیمتر بارش ثبت شده است.

تلفات انسانی و مساله بحرانی در سیل فارس نداشتیم


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس دوشنبه بیان کرد: پس از دریافت گزارش اداره کل هواشناسی استان در ارتباط با شدت بارندگی ۱۶ آذرماه، جلسه ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شد.
محمود رضایی کوچی افزود: مطابق روال عرفی یکسری دستورالعمل‌هایی که از قبل وجود داشته است را برای تاکید بیشتر به فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان ارسال کردیم.
وی ادامه داد: آماده باش عمومی در سطح استان توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های مختلف استان به خصوص شهرستان‌های شمالی، مرکزی و جنوبی وجود داشت.
معاون استاندار فارس گفت: خوشبختانه بارندگی خوبی در استان شاهد بودیم و مردم و کشاورزان استان خوشحال هستند.
رضایی کوچی افزود: خوشبختانه در شهرستان‌هایی که با مشکل جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی مواجه شدند تلفات انسانی نداشتیم.
وی ادامه داد: در برخی شهرستان از جمله کازرون سیلاب وارد برخی منازل شده بود که امدادرسانی لازم صورت گرفته است.
معاون استاندار فارس گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تجهیزات لازم را از قبل در جاده‌ها مستقر کرده بود و در مناطقی که جاده‌ها به دلیل بارش برف مسدود شده بود، عملیات برف روبی به سرعت انجام شد.
رضایی افزود: تجربه‌های گذشته به مدیریت سیل و آب گرفتگی معابر در سراسر استان کمک کرد و خوشبختانه مساله بحرانی نداشتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار