ملک سلمان بن عبدالعزیز مدتهاست که از خواسته های فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل در سرزمین های تصرف شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و اصول مندرج در ابتکار عمل صلح عربی در سال ۲۰۰۲ حمایت می کند. این سیاست که اعضای اتحادیه عرب را ترغیب می کند تا زمان خروج اسرائیل از تمام سرزمینهای اشغالی روابط عادی برقرار نکنند ، بعید است تا زمانی که ملک سلمان زنده است تغییر کند. یک نشانه از تنش در خاندان سلطنتی سعودی بر سر روابط با اسرائیل ، وزیر امور خارجه عربستان با تأخیر وقوع هرگونه ملاقات را انکار کرد.
کد خبر: ۹۲۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 05 December 2020
به گزارش تابناک فارس: اکونومیست نوشت: در آخرین لحظه به وزرای اسرائیلی گفته شد که جلسه کابینه که برای ۲۲ نوامبر برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاده است. همچنین گفته نشد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در فرودگاه با یوسی کوهن رئیس آژانس جاسوسی موساد که نماینده تام الاختیار در کشورهایی که اسرائیل با آنها روابط رسمی ندارد، همراه شد. شب که رسید، آنها پرواز خود را به سمت جنوب، بر فراز دریای سرخ، به عربستان سعودی انجام دادند.
 
در ادامه این مطلب آمده است: روزنامه نگاران تیزبین متوجه پرواز غیرمعمول در یک وب سایت ردیابی آنلاین پروازها شدند و به سرعت شواهد را کنار هم قرار دادند: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پادشاهی سعودی بود و با محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند سعودی، در نئوم شهری با تکنولوژی پیشرفته که ولیعهد در حال ساخت آن است، ملاقات می کرد.
 
تماس با دفتر نتانیاهو برای تأیید گزارش ها مبنی بر ملاقات هر سه مرد، به طور غیرمعمول با انکار و تکذیب مواجه نشد. همانطور که سانسورگران نظامی اسرائیل که در گذشته گزارش های همکاری اسرائیل و سعودی را رد کرده بودند، به طرز شگفت آوری اقدام به سانسور نکردند.
 
یکی از دستیاران آقای نتانیاهو با کنایه در توئیتر نوشت که برخلاف وزیر دفاع و رقیب وی، بنی گانتز، که سیاسی کاری می‌کند، آقای نتانیاهو در حال صلح است.
 
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات سعودی همچنین دیدار آقای نتانیاهو و شاهزاده محمد را تأیید کرده اند.
 
گفته می شود که این دو در مورد ایران و همچنین در مورد برقراری روابط دیپلماتیک صحبت کرده اند. اما برخلاف امارات متحده عربی و بحرین ، که اخیراً روابط خود را با اسرائیل "عادی سازی" کرده اند ، عربستان سعودی آماده افتتاح سفارت در کشور یهودی نیست.
 
اگرچه هیچ یک از طرفین  این جلسه را رسما تایید نکردند، اما به نظر می‌رسد که هر دو برای روشن کردن دو پیام کلیدی که از این دیدار متبادر می شود، خبر را به عمد به بیرون درز داده‌اند.
 
برچسب ها: عربستان ، اسرائیل ، بایدن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار