هدف از برگزاری این مراسم ترویج و تقدیر از تلاش‌های ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودک است که به مناسبت روز جهانی کودک برگزار می شود
کد خبر: ۹۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 24 November 2020
هدف از برگزاری این مراسم ترویج و تقدیر از تلاش‌های ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودک است که به مناسبت روز جهانی کودک برگزار می شود

به گزارش تابناک همدان، مراسم آنلاین دومین جایزه سالانه به مهربانی در ستاد دارالاکرام با حضور تنی چند از کارشناسان و پژوهشگران و حضور اسکایپی برخی از مدیران شعب دارالاکرام برگزار شد.
 
موسسه خیریه دارالاکرام از سال ۱۳۹۸ با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی، جایزه سالیانه‌ای را با هدف ترویج و تقدیر از تلاش‌های ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودک طراحی کرده تا هر ساله در روز جهانی کودک به منتخبین اهدا نماید.
 
موضوع فراخوان جایزه سال ۱۳۹۹، " تلاش‌های مربوط به تغییرموفق سبک زندگی، متناسب با شرایط بحران کرونا با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایت‌های خاص" بوده است. 

شاخص‌های انتخاب از سوی هیئت داوران نیز شامل مواردی، چون فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی داوطلبانه شهروندان؛ فعالیت‌های گروهی و سازمانی برای تدارک زیر ساخت‌های فنی و تخصصی مورد نیاز تحصیل کودکان؛ فعالیت‌های حمایتی و امدادی افراد و نهاد‌های مختلف که مستقیما به مقوله تحصیل و امکانات مادی دانش آموزان کم برخوردار مربوط می‌شود.
همچنین فعالیت‌های حمایتی افراد و نهاد‌های مختلف در مورد سایر نیاز‌های خانواده‌های کم برخوردار، فعالیت‌های متنوع در عرصه هنری، تفریحی وسرگرمی برای کودکان بود.
 
فعالیت‌های انجام شده برای کودکان دارای نیاز‌های خاص (کودکان دارای معلولیت)، فعالیت‌های رسانه‌ای آموزشی و ترویجی برای رفع نیاز‌های مربوط به تغییر سبک زندگی متناسب با حق تحصیل کودکان بوده است که همگی با توجه به شرایط خاص تحصیل کودکان در شرایط کرونا مورد نظر قرار گرفته اند.

در این مراسم، منتخبین این جایزه سالانه در سه بخش معرفی شدند.  مریم اربابی، معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی که در زمان ابتلا به کرونا و بستری بودن در بیمارستان، هم چنان خدمتگزاری و تدریس را رها نکرد؛ سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به دلیل ابتکارات و طرح‌های نوآورانه جهت خدمت رسانی به کودکان دارای معلولیت و نیاز‌های خاص و موسسه نیکوکاری مهرآفرین به دلیل تلاش‌های حمایتی قابل توجه از کودکان نیازمند در استان‌های مختلف در بحران کرونا.

حسین ساکت، حقوقدان پیشکسوت و رییس هیئت مدیره انجمن حقوق شناسی، به عنوان اولین سخنران، ضمن تحسین و قدردانی از این اقدام موسسه دارالاکرام آن را به عنوان الگویی برای دیگر کشور‌ها در منطقه معرفی نمود.
 
وی ضمن اشاره به شرایط نامطلوب زنان و کودکان در ایران و سایر کشور‌های جهان و اعمال خشونت نسبت به آنها، هرگونه اقدام در پشتیبانی و حمایت از حقوق کودکان بی گناه و بی پناه را شایسته تقدیر و ستایش دانست.
 
رییس هیئت مدیره مدیره انجمن حقوق شناسی هم چنین ضمن قدردانی از دست اندرکاران دارالاکرام و خیرین کشور جهت حمایت از کودکان، خاطر نشان کرد: برای داشتن آینده‌ای درخشان، باید کودکانی مستعد، آماده و سرشار از علم و دانش و هنر داشته باشیم. 

در ادامه نیز مصطفایی، نماینده موسسه خیریه مهر آفرین، از جمله مهم‌ترین اقدامات این موسسه برشمرد.
 
وی خاطر نشان کرد که در موسسه خیرآفرین هم، چون دارالاکرام از صدقه دادن پرهیز می‌شود و تاکنون این موسسه رویکرد اجتماعی شرکتی را دنبال نموده است.

نماینده موسسه مهر آفرین هم چنین افزود: که اقدامات این موسسه در حمایت تحصیلی از کودکان بدسر پرست و بی سرپرست به ویژه در بحران کرونا، در سه مرحله و با کمک بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته است.
 
وی به تهیه تبلت، موبایل و سایر لوازم الکترونیک جهت آموزش مجازی، ایجاد واحد پشتیبانی جهت آموزش کاربرد این لوازم برای دانش آموزان، و هم چنین پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری با حمایت بنگاه‌های اقتصادی داوطلب اشاره نمود.

 در ادامه برقی، نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ضمن سپاس از تمامی فعالان حوزه حقوق کودک که در مسیر عدالت انسانی گام برمی دارند، اظهار کرد:  هم اکنون ۱۵۲ هزار کودک استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه خاص و ۲۰۰۰ مدرسه پذیرا، مشغول به تحصیل و در حال رشد و تکامل هستند.
 
نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه اندازی نهضت توان افزایی با هدف تامین کالا‌های آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با هزینه‌ای معادل ۳۵۵ میلیارد خبر داد.
 
وی هم چنین برای جلب مشارکت سایر نهاد‌های مردمی و دولتی اعلام آمادگی نمود.
 
برقی حمایت موسسه دارالاکرام از دانش آموزان کم برخوردار در سراسر کشور را اقدامی ارزنده در جهت رشد و شکوفایی این دانش آموزان برشمرد.

در پایان پس از اهدای جوایز به منتخبان مراسم، مصطفی میراحمدی زاده، مدیر عامل موسسه دارلاکرام پس از مروری گذرا بر شعبه‌های ۲۱ گانه دارالاکرام در ۱۵ استان و ۸۶ شهرکشور، خاطر نشان کرد: که کار خیر را باید با دقت، سلامت، شفافیت و با پرهیز از صدقه پروری انجام داد تا کار‌های خیر ما مانع توسعه منابع انسانی نشود.

 وی هم چنین افزود: تجربه سال‌ها فعالیت در این حوزه نشان داده است که نیت خیر الزاما به کار خیر منجر نمی‌شود و چه بسا انسان‌های بزرگی که علی رغم نیات خیر، ممکن است به دلیل ندانستن راه درست آن، به جای کمک ضربه هم بزنند.

علاقه مندان می‌توانند ویدیوی کامل این مراسم را در آپارت و اینستاگرام به مهربانی مشاهده نمایند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار