رییس اتاق بازرگانی شیراز گفت: عده ای معتقدند با ورود بایدن به کاخ سفید و انتخاب کابینه دولت، احتمال آنکه اولین اقدام او بعد از اعمال سیاست های جدید برای کنترل شیوع کرونا، طرح بررسی بازگشت به برجام باشد، زیاد است این موضوع منجر به کاهش قیمتها خواهد شد و چنانچه شیب نزولی قیمتها تمدید شود به تدریج به صف فروشندگان بازار اضافه خواهد شد و قیمت دلار به آرامی رقم‌های پایین‌تری را تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 23 November 2020

به گزارش تابناک فارس: جمال رازقی جهرمی ادامه داد: از طرف دیگر امکان گشایش های اقتصادی با روی کار آمدن بایدن پروسه ای زمانبر و احتمال کاهش شدید قیمتها تا پایان سال دور از ذهن خواهد بود. چرا که هر بار با کاهش قیمتها تقاضا برای خرید افزایش یافته و اجازه تغییر یکباره از مرز حمایتی که توسط معامله گران ایجاد می شود را نخواهد داد.

با این حال عدم دسترسی دولت به منابع ارزی و وضعیت نامناسب عرضه ارز می­ تواند به عنوان عاملی افزایشی فعال شود. قیمت سکه علاوه بر موارد ذکر شده به قیمت اونس جهانی طلا وابسته است که در هفته گذشته با انتشار نتایج مربوط به تولید واکسن کرونا افت سنگینی را تجربه کرد و به مرز ۱۸۶۰ دلار رسید و موجب تخلیه بخشی از حباب قیمتی سکه و افزایش فروش توسط سکه بازان در بازار داخلی شد. برخی از اقدامات دولت از جمله غیرقانونی اعلام کردن معاملات فردایی توسط بانک مرکزی و اعلام قیمت بازار متشکل ارزی ، در قیمت ارز در بازار آزاد مؤثر خواهد بود. در به طور کلی اثرات روانی اخبار سیاسی مقطعی است و این سیاست های بانک مرکزی است که می تواند منجر به ایجا ثبات در بازارهای مالی و متغیرهای کلان اقتصاد کشور شود.

بازار سهام بعد از هفته ها ریزش، توانست در تمامی روزهای هفته گذشته روند مثبت ۹.۷ درصدی را ثبت کند. بر این اساس، رشد بیش از ۴۸ هزار واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه و فراتر رفتن سطح شاخص کل از مرز ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد غیرمنتظره بوده است. رشد قیمت جهانی کامیودیتی­ها در نتیجه کاهش التهابات مربوط به انتخابات آمریکا و اعلام خبر موفقیت­ آمیز بودن تست واکسن درمان کرونا در کنار تحولات داخلی از جمله محدود شدن سقف نرخ بهره بانکی به ۲۰ درصد و افزایش سقف سرمایه گذاری کل صندوق های سرمایه گذاری به ۵۰ هزار میلیارد تومان توسط شورای عالی بورس از دلایل اصلی رشد شاخص سهام در هفته گذشته بوده است. البته نمی توان با وجود ابهام در ریسک های سیاسی و تصمیم سیاست گذار درباره ابزارهای پولی با قطعیت در خصوص افزایش بازدهی در هفته های پیشرو سخن گفت اما به نظر می رسد با افزایش حجم معاملات خرد روزانه، کاهش مقطعی ریسک­های سیاسی اقتصاد ایران با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و توقف عرضه های سهام عدالت، این شاخص پس از چهار ماه نزول، به روند طبیعی خود در هفته های آتی بازگردد.

قیمت در بازار نفت علیرغم اینکه در هفته گذشته و در پی انتشار خبر موفقیت واکسن کرونا و آمار مثبت از وضعیت اقتصاد چین و هند افزایش یافت اما به نظر می رسد با اعمال محدودیت های مجدد ناشی از تشدید کرونا و تمدید کاهش تقاضا در بازارهای جهانی قیمتها روند کاهشی داشته باشند. در همین راستا نیز نهادهای مطرح مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از افزایش تقاضای نفت را برای فصل آخر سال‌جاری میلادی کاهش داده ­اند. قیمت نفت خام آمریکا در روز چهارشنبه تا کانال ۴۲ دلار بالا آمد. نفت اوپک و برنت نیز به ترتیب قیمتهای ۴۳.۰۵ و ۴۴.۱۵ دلار در هر بشکه را به ثبت رساندند.

ارزش شاخص دلار در هفته گذشته شیب نزولی داشته و به قیمت ۹۲.۳۱ واحد رسیده است. تحلیل ها حاکی از آن است این کاهش به دلیل پیروزی بایدن و قوت گرفتن افزایش مبلغ بسته‌های محرک مالی و تصویب آن بوده است. البته نگرانی‌ها نسبت به ادامه روند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا نیز از عوامل تندتر شدن شیب کاهش قیمت دلار بوده است.

برچسب ها: ارز ، دلار ، اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار