به گزارش تابناک سمنان: شیوع دوباره کرونا در پائیز ۹۹ سبب شد تا محدودیت‌های سفت و سختی از سوی مسئولان ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای هشت شهرستان استان سمنان وضع شود.
کد خبر: ۹۱۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳ 22 November 2020
 
محدودیت‌های کرونایی استان سمنان/ تردد ممنوع، اصناف تعطیل

محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با کرونا در هشت شهرستان استان سمنان از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با بیماری کرونا، دارای بخش‌های مختلفی است که هدف آن کاهش تجمع، ماندن مردم در خانه، کاهش شیوع بیماری کرونا و دورهمیهای مردمی است آن محدودیت‌ها دارای بخش‌های مختلفی است که اصناف و مشاغل و تردد خودروهای غیر بومی و بومی و محدودیت‌های ترافیکی از ساعت ۲۱ در زمره آنها است.

نخستین محدودیت‌های مصوب برای هفته جاری به مدت یک ماه برای اصناف و گروه‌های شغلی به تصویب رسید. جانشین ستاد استانی مقابله با کرونای استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار مشمول محدودیت‌های شغلی هستند، گفت: از امروز شنبه بجز مشاغل گروه الف که شامل خدمت رسان و اصنافی که تأمین نیازهای مردم را در دستور کار دارند، مابقی مشاغل تعطیل هستند.

اجرای طرح رنگ بندی

حبیب الله خجسته پور با بیان اینکه اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در سراسر کشور با توجه به رنگ بندی که برای شهرهای استان اعلام شده است، تاکید کرد: چهار شهرستان استان شامل شاهرود، سمنان، گرمسار و دامغان قرمز و میامی، آرادان، سرخه و مهدی شهر در وضعیت نارنجی هستند.

وی افزود: در نشست ستاد ملی کرونا مصوب شد که برای ۳۰ میلیون نفر به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان ماهانه تا چهار ماه پرداخت شود و از سوی دیگر برای هر خانواده نیز یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پیش بینی شده است همچنین از امشب تا مدت دو هفته، از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح هیچ یک از خودروهای شخصی تحت هیچ عنوانی حق تردد در داخل شهرها را نداشته و در صورت مشاهده توسط دوربین و پرسنل پلیس راهور جریمه خواهند شد.

سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان نیز با بیان اینکه تردد با پلاک غیربومی توسط ساکنان شهرهای این استان بر اساس بخشنامه ستاد مقابله با کرونا ممنوع است، گفت: ورود و تردد خودروها با پلاک غیر بومی به داخل استان ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود و همچنین تنها افراد ساکن سمنان که دارای خودروهایی با پلاک‌های ۸۶ و ۹۶ هستند مجاز به تردد در داخل استان از چهار بامداد تا ساعت ۲۱ هستند.

محدودیت اصناف

محدودیت‌ها اما فقط به خودروها منتهی نمی‌شود بلکه مشاغل و اصناف و همچنین ادارات دولتی نیز مشمول این طرح می‌شود در نخستین واکنش محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از لغو تمام برنامه‌های آموزش و پرورش و همچنین تعطیلی کل مدارس استان سمنان خبر داد.

نکته دیگر این است که دستگاه قضائی از برخورد با متخلفان حوزه سلامت مردم خبر داده است. زین‌العابدین حسام معاون دادستان مرکز استان سمنان در جمع خبرنگاران از تشدید برخوردهای قانونی با متخلفان این حوزه خبر داد و گفت: علاوه بر مجازات‌های مندرج در دستورالعمل جدید وفق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات با آنانی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قضائی خواهد شد در این خصوص نیز دستور لازم به نیروی انتظامی و اداره بهداشت صادر شده است.

وی افزود: از روز شنبه مورخه که دستورالعمل جدید در راستای مبارزه با ویروس کرونا اجرایی شده دادستانی نیز نظارت خود را در راستای اجرای دقیق و کامل دستورالعمل اعمال می‌کند به همین منظور دستوراتی به نهادهای نظارتی مربوطه صادر که اقدامات لازم به منظور اجرای صحیح دستورالعمل را معمول کنند.

بانک‌ها تعطیل نیستند اما احتیاط واجب

بانک‌ها تعطیلی نیستند همچنین مشاغل گروه الف نیز که مایحتاج مردم را تأمین خواهند کرد باز هستند اما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و افراد را فقط با ماسک راه دهند. طبق اعلام معاون توسعه منابع انسانی استانداری سمنان دورکاری برای تمام ادارات یکسان نیست بلکه قواعد خاص خود را در این محدودیت‌های جدید دارد.

فاطمه منصوری با بیان اینکه دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری، خدمات شهری، آب، گاز و برق، بانک و پست، مدیریت شهری و … که خدمت رسان و حساس هستند نهایتاً تا ۳۰ درصد کارکنان خود را می‌توانند به دورکاری بفرستند و مابقی باید بر سر کار حاضر باشند، گفت: نهادهایی که خدمت رسانی آنها ضروری برای مردم نیست می‌توانند تا ۵۰ درصد کارکنان خود را به دورکاری بفرستند.

برخورد با متخلفان

در خصوص اصناف متخلف نیز باید گفت استانداری سمنان طی اعلامیه اظهار داشت: با توجه به سیر صعودی ویروس کرونا برای پیشگیری از آن باید واحدهای صنفی نیز موارد محدودیت‌های مشاغل را رعایت کنند در صورت عدم تمکین پلمپ ۱۵ روزه در انتظار متخلفان خواهد بود.

طرح‌های محله محور با حضور سپاه و بسیج نیز در حال انجام هستند که از جمله آنها می‌توان به توزیع ماسک، ضدعفونی کردن برخی محیط‌ها، کمک‌های معیشتی به مردم و… اشاره کرد. در نهایت باید گفت تردد برای خودروهای غیر بومی ممنوع است همچنین از مردم خواسته شده تا از ساعت ۲۱ با خودرو بیرون نیایند تا شاهد کاهش شیوع ویروس کرونا باشیم.

از سوی دیگر برخی معتقد هستند که کسبه باید حمایت شوند از جمله این افراد مصطفی قربانی مدرس دانشگاه است که در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اصناف در صورتی که از حمایت برخوردار نشوند با تنش جدی اقتصادی در اداره کسب خود روبرو می‌شوند و این امر ممکن است به بیکاری دامن بزند در نتیجه ارائه بسته‌های ترکیبی از سوی دولت شامل کمک مالی، تسهیلات ارزان قیمت و… می‌تواند به افراد کمک کند تا این دوران دشوار را پشت سر بگذرانند.

آمارها از شیوع کرونا خبر می‌دهند

از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه سال گذشته تا نخستین روز آبان ماه پنج هزار و ۶۳۱ نفر در استان سمنان دچار بیماری کرونا شده و متأسفانه ۶۸۸ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند که سهم شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان ۵۰۲ نفر و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ۱۸۶ نفر است.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از ابتدای اسفند ماه تا نخستین روز آبان ماه سال جاری، ۱۲ هزار و ۳۹۹ مورد ابتلای به کرونا در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه ثبت شده است در شاهرود نیز چهار هزار و ۴۱۷ نفر به کرونای قطعی و بیش از ۱۰ هزار مراجعه با علائم حاد تنفسی و غیر بستری ثبت شده است این آمارها نشان می‌دهد که شرایط دشواری پیش روی استان سمنان از لحاظ کرونا قرار دارد.

به هر روی نخستین بار است که کرونا این چنین استان سمنان را به تعطیلی می‌کشاند حال باید به انتظار نشست و دید که این شرایط چقدر می‌تواند در مقابله با کرونا مؤثر واقع شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار