مقابله با ویروس کرونا، هر روز دشوارتر از قبل می‌شود بطوری که در فصل پاییز و با اینکه هنوز سرمای زمستانی از راه نرسیده این ویروس هر روز رکوردهای جدیدی از مبتلایان و قربانیان جدید ثبت می کند.
کد خبر: ۹۱۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ 16 November 2020

حدود ۹ ماه است که کرونا میهمان ناخواند مردم ایران و جهان شده، میهمانی که فعلاً امیدی هم به رفتنش نیست و باید با این شرایط کرونایی سوخت و ساخت. با وجود سختتر شدن محدودیتهای کرونایی اعم از بسته بودن کامل مشاغل به غیر از شغل های گروه یک، همچنان روند شیوع بیماری کرونا در استانها ادامه دارد که این امر نشان می دهد که یا تدابیر اثرگذار نیست و یا این محدودیت ها به طور کامل اعمال نمی شود.

کرونا، این ویروس منحوس با استفاده از غفلت و بی‌توجهی بسیاری از افراد اکنون بیش از گذشته در سراسر جهان می‌تازد و رخ می‌نماید، آمارهای روزانه نیز گواه بر این است که این بیماری هزار چهره بدون توجه به قوم، ملیت، نژاد، سن و جنس، تنها مترصد فرصتی است تا وارد قلمروی جان افراد شده و با تهدید سلامت آنها قصد جانشان را کُند.

برخی‌ها هم موضوع بیماری کرونا را آنچنان جدی نمی‌گیرند. این بیماری را انکار می‌کنند و این ضرب‌المثل قدیمی را باور دارند که مرگ برای همسایه است و برای ما نیست. یعنی آنها وقتی وارد جمعی می‌شوند می‌گویند خانواده ما که مبتلا نشده یا اینکه ما مراعات می‌کنیم و ترسی هم نداریم و تا حالا هم مبتلا نشده‌ایم. این عدم باور عمیق که بیماری نمی‌گیریم بسیار خطرناک است.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۸۶ نفر از هموطنان شد ،شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۱۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۶۴ هزار و ۶۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین۵۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۵۴۵ هزار و ۴۴۴آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نگاهی به شرایط کرونایی استان ها

پیگیری خبری ایرنا از تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد، مناطق جنوبی استان فارس و شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در حالی که در سایه همراهی مردم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و توجه به نهادینه شدن فرهنگ استفاده از ماسک وضعیتی سفید و زرد داشتند ، اما چند روزی است که دوباره ساز کرونا در این مناطق بر وضعیت قرمز کوک شده است.

مسئولان بهداشتی و ستاد مدیریت کرونا در این مناطق نیز متناسب با شرایط، اکنون با هشدارها و محدودیت های شدید و اتخاذ تدابیر ویژه به دنبال کاهش تعداد مبتلایان و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت در منطقه هستند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ۲۰۷ بیمار کرونایی دیگر در بیمارستان‌های استان بستری شدند که نشان‌دهنده روند افزایشی ابتلا به این بیماری در شهرستان‌های مختلف است.

دکتر جواد آقازاده افزود: با افزایش این تعداد، بیماران بستری با سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی آذربایجان غربی به یک‌هزار و ۵۹۶ نفر رسید که از این تعداد ۲۹۵ نفر در بخش آی سی یو بستری بوده و ۸۳ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند. به گفته وی در این مدت، ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان، جان خود را از دست دادند.

از ایلام نیز خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد که تا کنون در مجموع ۱۹ هزار و ۹۳۴ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۴۰ نفر بهبود یافته اند.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: هم اکنون بستری موجود در بیمارستان های این استان ۳۸۰ نفر است که لازم است برای کاهش فشار بر روی پرسنل بهداشتی درمانی به زیر ۲۵۰ نفر کاهش یابد.

وی یادآور شد: روند بستری مبتلایان کرونا در این استان تا حدودی کاهش یافته اما مجموع بستری ها کماکان زیاد است و ظرفیت حداکثری تخت و تجهیزات بیمارستانی استان اشغال شده است.

خبر دیگر اینکه استاندار لرستان با تاکید بر وضعیت فوق العاده حاد ناشی از شیوع ویروس کرونا در استان گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

"سید موسی خادمی" بیان کرد:با توجه به اینکه در روزهای اخیر شیوع کرونا در استان شدت بالایی پیدا کرده از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد.

به گفته وی اکنون تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن افزایش یافته و اگر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل امروز طی اطلاعیه‌ای خبری اعلام کرد که بیش از ۴۵ درصد تست انجام شده در چهار پایگاه سنجش سیار در مناطق پرتردد سطح شهر اردبیل مثبت بوده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده وضعیت شیوع کرونا در سه شهرستان اردبیل، مشکین‌شهر و پارس‌آباد را نگران‌کننده خواند از عموم مردم استان درخواست کرد که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها از بروز فاجعه انسانی شیوع گسترده کرونا پیشگیری کنند.

چهار محال و بختیاری نیز با ثبت بالاترین آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شیوع کرونا در استان همچنان در اوج خود قرار دارد و شدیدتر از گذشته شده است.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاریافزود:با مراجعه ۱۳۹ بیمار به مراکز درمانی استان طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ بیماری با علائم بالینی مشکوک به ویروس کرونا بستری شدند.

وی ادامه داد:با احتساب این تعداد بیمار، هم‌اکنون۳۶۱ بیمار در استان در بخش‌های ویژه کرونا بستری هستند که حال عمومی ۷۱ بیمار بدحال گزارش شده است و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

همچنین قصر شیرین نیز در وضعیت قرمز کرونایی است و فرماندار قصرشیرین گفت: وضعیت این شهرستان در زمینه ابتلا به کرونا با توجه به شمار مبتلایان قرمز بوده و خروج از این وضعیت نیازمند مشارکت مردم در رعایت موازین بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

مرادعلی تاتار افزود: از ابتدای همه گیری کرونا در قصرشیرین تاکنون ۳۵۶ تن به این بیماری ویروسی مبتلا شده اند که متاسفانه از این تعداد ۱۴ تن فوت کرده اند.

استاندار زنجان گفته اگر همه مردم و اقشار مختلف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و نسبت به آن بی‌توجه باشند، شرایط کنونی ناشی از شدت یافتن شیوع کرونا، آرام نمی‌شود.

فتح الله حقیقی به اعمال محدودیت های کرونایی ازشنبه هفته آینده (اول آذر ماه) اشاره کرد و افزود: این محدودیت ها قرار است با محوریت شهرها انجام شود و لازم است تدابیر ویژه ای را در این خصوص مد نظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از اول آذر ماه نسبت به اجرای محدویت های اعلام شده، اقدام قاطع خواهیم کرد.

از تربت حیدریه خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در جمعیت زیرپوشش این واحد دانشگاهی گفت: هم‌اکنون ۱۸۳ بیمار بدحال کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه در حال درمان هستند.

حسین ابراهیمی‌پور گزارش داد: در یک هفته گذشت یعنی از ۱۸ تا ۲۵ آبان ماه و بر اساس معیارهای تشخیص قطعی، ۶۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این منطقه شناسایی شدند که از این تعداد، ۲۳۹ بیمار در مراکز درمانی تربت‌حیدریه بستری هستند.

در کرج نیز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۱۰ بیمار کرونایی بدحال طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند. اکنون ۸۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

در همین حال رییس مرکز بهداشت سنندج اعلام کرده که طی مهر و آبان ۱۷ هزار مبتلا به کرونا در این شهر قرنطینه شدند که ۱۴ هزار نفر آنان اطرافیان در تماس با مبتلایان بوده‌اند.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: در حال حاضر نیز چهار هزار و ۸۷۰ مبتلا به کرونا در سنندج در منازل و اماکن مختلف قرنطینه هستند.

وی با بیان اینکه کردستان و سنندج دارای وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا است، افزود: در حال حاضر ۸۱۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده که ۴۵۵ نفر آنان در مراکز درمانی سنندج هستند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۲ شهرستان اسدآباد و تویسرکان در وضعیت بحرانی کرونا و هشت شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر محمدطاهری اظهار داشت: شمار مبتلایان بستری در بیمارستان ها از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون به هشت هزار و ۱۶۴ بیمار رسیده است.

کرونا همچنان در سیستان‌وبلوچستان جان می‌گیرد و به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی شمار مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان را به ۲۰ هزار و ۲۵۸ نفر رسانده و روزانه بطور میانگین بیش از پنج نفر فوت می‌کنند. تاکنون ۸۲۹ نفر از مردم سیستان‌وبلوچستان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کرونا از دریچه گزارش های استانی

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران ایرنا قرار بگیرید:

گزارشی مرور کنیم از تهران با عنوان "خوددرمانی؛ زنگ خطری برای شیوع کرونا" نوشته که در بخشی از این گزارش آورده است :با آغاز فصل سرما، علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم یکی پس از دیگری مهمان جان شهروندان می‌شود؛ همان علایمی که شاید تا دیروز با چند ورق قرص و درمان خانگی می‌شد از شر آنها رها شد اما امروز آن را باید به حساب کرونا گذاشت.

"زخم ‌عمیق کرونا بر گردشگری سلامت آذربایجان‌غربی" عنوان گزارشی از مرکز ارومیه که گردشگری سلامت از مهمترین بخش‌های گردشگری در آذربایجان غربی اشاره کرده و دربخشی از این گزارش آمده است : گردشگری سلامت از جمله مهمترین بخش‌های گردشگری در آذربایجان غربی بوده که با شیوع ویروس کرونا در حدود ۹ ماه گذشته، سهم آن بسیار کمتر شده و با تداوم روند فعلی به سمت نابودی بیشتر حرکت می‌کند.

شیوع ویروس کرونا در کنار اضطراب از ابتلا، بستری و فوتی های ناشی از این ویروس طی ماه های اخیر، ترس مضاعفی نیز برای حوزه های مختلف اقتصادی به همراه داشته که آن هم استرس ناشی از تعطیلی، کم بودن مشتریان و دریافت کنندگان خدمات و همچنین کسادی بازار بوده است.

همچنین گزارش دیگری از ارومیه با عنوان "کرونا؛ مصیبتی مضاعف برای بیماران دیابتی" منتشر شده که به مشکلات بیماران دیابتی با توجه به شیوع ویروس کرونا پرداخته است .

مرکز شیراز امروز گزارشی تحت عنوان "حجم سفارش‌های پستی در هجمه کرونا، آسیب‌ها و فرصت‌ها" منتشر کرده که این روزها خبر از ترس و نگرانی از شیوع بیماری کرونا در میان مردم و فرسودگی کارمندان شرکت پست اشاره کرده است .

این گزارش می افزاید :نزدیک ۹ ماه است که بیشتر مردم کارهایشان را به پست سپرده‌اند، از خرید مایحتاج و پوشاک گرفته تا ارسال داروهای کم‌یاب از شهری به شهر دیگر که نوعی رونق به شمار می‌آید اما فشار بر مجموعه پستی و از سوی دیگر تقاضاهای روزافزون کار را کمی دشوار کرده است.

"کرونا فرصتی طلایی برای آشتی با یارمهربان " گزارشی دیگر از مرکز کرج که به موضوع کتابخوانی در روزهای سخت کرونا پرداخته است و در آن آورده است :کتاب را یار مهربان می شناسند، یاری که با وجود پندها و دانستی های فراوان در پس رویدادهای تلخ و شیرین زندگی با بی مهری در قفسه کتابخانه های عمومی و خانگی محبوس مانده و امید آنکه روزگار کرونا فرصتی دوباره برای آشتی با آن حاصل نماید.

یزد نیز امروز گزارشی در خصوص ایجاد محدودیت‌هایی برای فروشندگان و صاحبان کسب و کارهای آزاد با عنوان " زخم کاری کرونا بر تن بازار کسب و کار در میبد" پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است :حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اجرای برخی مصوبات ستاد کرونا در زمان اوج فعالیت این ویروس، با ایجاد محدودیت‌هایی برای فروشندگان و صاحبان کسب و کارهای آزاد همراه شد که این تصمیم کاهش درآمد اصناف ‌را به دنبال داشته‌است.

"شیوع بی‌محابای کرونا و افول چشم‌آسای فعالیت کتابخانه‌ها در اصفهان" از دیگر گزارش های گروه استان ها است که آورده است :جولان بی‌محابای ویروس کرونا در جامعه، تمام بخش‌ها از جمله فرهنگ و بویژه حوزه کتاب و کتابخوانی را تحت تاثیر قرار داده بطوریکه در یکسال اخیر، میزان مراجعه به کتابخانه‌های اصفهان به یک سوم کاهش یافته است.

عنوان گزارش "محدودیت‌های کرونایی حال کرمان را خوب می‌کند؟" منتشر شده که در ابتدای آن آمده است :شیوع ویروس کرونا این روزها در کرمان به حدی رسیده که بیشتر خانواده‌ها درگیر این ویروس هولناک شده‌اند اما در این شرایط اعلام قرنطینه‌ و اعمال محدودیت‌های نصفه نیمه تا چه اندازه می‌تواند بهبودی برای شرایط فعلی باشد؟!

این گزارش می افزاید : این امر پر واضح است، اعمال محدودیت های نصفه و نیمه، قطع به یقین نمی تواند دارویی معجزه گر بر زخم سربازکرده شیوع کرونا در استان کرمان باشد و مهار این ویروس نیازمند اعمال راهکار و قانون های سختگیرانه در بخش های مختلف جامعه است.

مرکز تبریز گزارشی تحت عنوان "تاخت و تاز کرونا در آذربایجان‌شرقی کِی مهار می‌شود؟" نوشته و به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در آذربایجان شرقی، پرداخته و در بخشی از این گزارش آورده است : آذربایجان شرقی از نظر شمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های کرونا در وضعیت ناگواری قرار دارد؛ وضعیت به اندازه ای حاد است که تردد به وادی رحمت این کلان شهر ممنوع شده است و نهادهای مسوول با راهبری و نظارت مدیریت ارشد استان و پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از هر امکان موجود برای کاستن از شدت شیوع بیماری بهره می گیرند، اما انگار اسب کرونا مهارناشدنی است و گوش ها به خطر کشندگی کرونا بدهکار نیست.

گزارشی با عنوان "صعود خطرناک کرونا در اردبیل" منتشر شده و به روند صعودی شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل پرداخته و با عبور از مرز خطر در حال تبدیل شدن به یک بحران بوده و آمارها همچنان این وضعیت خطرناک را هشدار می‌دهند.

"ماسک تنها کافی نیست" عنوان یکی دیگر از گزارش های کرونایی استان هاست که استفاده از ماسک به عنوان ابزارپیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پرداخته است.

زنجان گزارشی با عنوان "همدلی، سدی در برابر خزان جان‌ها در پاییز کرونایی" منتشر کرده و در بخشی آورده است: هسته مرکزی شهر زنجان منطقه ای است که قبل از شیوع کرونا به خصوص در ساعات پایانی شب حجم بالای ترافیک و ترددها را تجربه می کرد، با گسترش کرونا هر چند تا حدودی حضور افراد و خودروها در آن کمرنگ شده، اما همین میزان نیز در روزهای کرونایی و سرد پاییزی که امکان شیوع ۲ ویروس کرونا و آنفلوانزا را افزایش می دهد، زیاد است.

در ادامه به خبرهای مهم دیگری از مراکز استان ها اشاره می شود:

انتقال کرونا در اماکن سربسته استان مرکزی نگران کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از راه‌های انتقال کرونا تجمع انسانی در محیط های سربسته است که با سرد شدن هوا نگرانی جدی در زمینه گسترش شیوع بیماری از طریق اماکن و محیط‌های سربسته در استان مرکزی تشدید شده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: موج سوم شیوع کرونا در استان مرکزی با شدت بیشتر تظاهرات بالینی و فراوانی موارد ابتلا و مرگ همراه شده و از راه رسیدن فصول سرد سال و بسته شدن پنجره‌ها در اماکن سربسته نظیر ادارات و بانک‌ها با تهویه نامطلوب هوا موضوع شیوع بیشتر بیماری را تقویت کرده است.

وی توضیح داد: بر اساس آخرین تحقیقات ارایه شده اگر در محیط‌های سربسته همه از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت شود اما، تهویه هوا مناسب نباشد یک مبتلا به کرونا می‌تواند تا ۵۰ درصد از جمعیت حاضر در آن مکان را زیر یک ساعت آلوده کند.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک از آغاز پویش مهربانی با هدف تهیه لوازم تشخیصی و درمانی بیماران کرونایی در استان مرکزی خبر داد و گفت: این اقدام با هدف جلب کمک نیکوکاران و صنایع استان برای تامین نیازهای مختلف بخش‌های درمانی راه‌اندازی شده است.

مراجعه دیرهنگام و پنهان‌کاری علت مرگ مبتلایان کرونا در ایلام است

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراجعه دیرهنگام به پزشک و پنهان کردن بیماری از عوامل اصلی مرگ و میر بالای مبتلایان کرونا در استان ایلام است.

دکتر قاسم جان‌بابایی روز دوشنبه در دیدار با استاندار ایلام اظهار داشت: ابتلای تعداد بسیار زیادی از افراد مسن، سالخورده و دارای بیماری زمینه‌ای این استان به کرونا یکی از دیگر مرگ و میر بالای مبتلایان است.

وی از تهیه دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان امام خمینی(ره)، سرابله و دره‌شهر خبر داد و افزود: در کمترین زمان ممکن مشکل اکسیژن‌ساز استان را حل خواهیم کرد.

بیرون انداختن ماسک از خودرو ۳۰ هزار تومان جریمه دارد

رییس پلیس راه ایلام ضمن تاکید بر استفاده از ماسک توسط رانندگان و سرنشینان، گفت: بیرون انداختن ماسک از خودرو جرم است و متخلفان ۳۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

سرهنگ رضا همتی‌زاده اظهار داشت: استفاده از ماسک به شکل چشمگیری بین رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه افزایش یافته است که نشان‌دهنده پایبندی مردم به مصوبات و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کروناست.

علت ۴۰ درصد ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی دورهمی خانوادگی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: علت ۴۰ درصد ابتلا به بیماری کرونایی در این استان دورهمی‌های خانوادگی است.

محمدحسن صومی افزود: این آمار بر اساس ثبت اطلاعات دقیق بیماران کرونایی در شهرها و بخش های مختلف استان حاصل شده و نسبت به میانگین کشوری، رقم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی از آحاد مردم درخواست کرد تا ضمن توجه به توصیه های بهداشتی اعم از شست و شوی دست ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کرده و از حضور در تجمع های خانوادگی به شدت پرهیز کنند.

۳۵ هزار تست کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول گرفته شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تاکنون ۳۵ هزار تست پی سی آر کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول گرفته شده که ۱۰ هزار تست از این تعداد مثبت بوده است.

علی قمیشی با اشاره به غربالگری ۳۲۵ هزار نفر در این شهرستان افزود: با توجه به اهمیت غربالگری مادران باردار چهار هزار نفر از این افراد غربالگری شدند که ۶۲ نفر دارای علائم کرونا بودند و ۱۸ نفر از آنها به بیمارستان اعزام شدند.

بازتاب وداع آموزگار مهابادی مبتلا به کرونا

"شیدا امینی" آموزگار شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی که روز گذشته (یکشنبه) بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد، شب قبل از فوت در سامانه "شاد" با دانش‌آموزانش وداع کرد.

این وداع آموزگار مهابادی که پس از فوت در فضای مجازی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی این شهر منتشر شده است یک دقیقه و ۴۷ ثانیه است اما به اندازه‌ای سوزناک و دردآور است که هر کسی از شنیدن آن متاثر می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار