رئیس واحد پژوهش شرکت گاز قم گفت: طرح پژوهشی تحلیل حرارتی کوره های پخت آهک با هدف اصلاح روش تولید آهک در این استان تهیه و اجرا شد.
کد خبر: ۹۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 15 November 2020

به گزارش تابناک قم، علیرضا سلطان عینی افزود: برغم ورود فن‌آوری‌های نوین در عرصه پخت سنگ‌آهک، هنوز تولید آهک به روش‌های سنتی به دلیل کم بودن سرمایه اولیه و سهولت کارکرد رایج می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: عملکرد این کوره‌ها از نظر میزان مصرف انرژی، میزان تولید آلاینده و کیفیت محصول با استانداردهای ملی اختلافی در حدود ۴۰ درصد دارد.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت گاز قم با توجه به وجود تعداد قابل‌ توجهی از کوره‌های مذکور در سطح استان اقدام به تعریف طرح پژوهشی تحلیل حرارتی کوره‌های پخت آهک به‌منظور ارائه راهکارهای کاهش مصرف سوخت نموده است.

سلطان عینی اضافه کرد: شرکت گاز قم با استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی نخبه وظیفگی و همچنین بدون صرف هیچ‌گونه هزینه در رابطه با پژوهش مذکور و نیز در راستای اهداف وزارت نفت طی سال های ۹۸ و ۹۹ نمود.

وی افزود: با بررسی‌ها و تحقیقات علمی انجام‌ شده در طرح پژوهشی مذکور و همچنین آسیب‌شناسی به‌ عمل‌آمده در طی محاسبات تحلیلی، مشخص شد که بیشترین سهم تلفات حرارتی مربوط به گازهای داغ خروجی از کوره‌های سنتی و هم‌چنین تلفات حرارتی به روش‌های متفاوت، از دیواره کوره‌های دوار می‌باشد.

وی تاکید کرد: در صورت به کار بستن راهکارهای بهبود پیشنهادی در پژوهش انجام‌شده در سطوح گسترده جغرافیایی می‌توان تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی مناسب در مصرف گاز در این‌گونه کوره‌ها به وجود آورد.

سلطان عینی ادامه داد: با امکان‌سنجی اقتصادی به‌ عمل‌ آمده با قیمت‌های کنونی گاز، علاوه بر بازگشت سرمایه در زمان بسیار مناسب، زمینه برای ارزآوری حاصل از صادرات گاز نیز فراهم خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار