ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب امسال در مازندران نیز مانند سراسر کشور تحت تأثیر شیوع کرونا، ساختار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته گرفته و نخستین نمایشگاه کتاب استان هم قرار است در بستر فضای مجازی به صورت برخط برگزار شود.
کد خبر: ۹۱۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲ 13 November 2020

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب امسال در مازندران نیز مانند سراسر کشور تحت تأثیر شیوع کرونا، ساختار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته گرفته و نخستین نمایشگاه کتاب استان هم قرار است در بستر فضای مجازی به صورت برخط برگزار شود.

به گزارش ایرنا، هفته پایانی آبان هر سال به مناسبت هفته کتاب برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود و معمولا علاوه بر برنامه های مختلف مرتبط با کتاب، دستگاه‌های حوزه فرهنگ در مراکز استان‌ها نیز نمایشگاه استانی کتاب را برپا می‌کنند. پارسال نیز در همین روزها تدارکات برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مازندران همراه با نمایشگاه مطبوعات استان در حال انجام بود که از ۲۶ آبان تا یکم آذر در ساری برپا شد.

امسال اما ، به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد و بسیاری از رویدادهای مرسوم مرتبط با هفته کتاب و کتابخوانی هم برپا نمی‌شود. با این حال برنامه‌های هفته کتاب تعطیل نشده و با تغییری در ساختار و برنامه‌ریزی هفته کتاب، امسال قرار است برنامه‌های مختلفی در مازندران به این مناسبت برگزار شود.

ابتکار مازندران در برپایی نمایشگاه کتاب

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امسال قرار است همزمان با بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب، به ابتکار این اداره کل برای نخستین بار در کشور با مشارکت مؤسسه فرهنگی و هنری شهر هوشمند خلاق ونداد، نخستین نمایشگاه کتاب برخط مازندران برگزار شود.

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که عمده برنامه‌های این هفته را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد، اظهار کرد: در این طرح که برای نخستین بار به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار می‌شود ناشران برجسته کشور و ۵۰ ناشر برتر استان مازندران کتاب‌های خود را به صورت اینترنتی عرضه می‌کنند و علاقه‌مندان نیز می‌توانند مانند نمایشگاه‌های پیشین که به صورت حضوری برگزار می‌شود از تخفیف ۲۰ درصدی خرید کتاب بهره‌مند شوند.

وی با بیان این که طرح نمایشگاه برخط کتاب مازندران در صفحه انتشارات ونداد به نشانی http://vandadholding.com/ اجرا خواهد شد، افزود: ناشران مختلف با ثبت‌نام در این نمایشگاه مجازی آماده عرضه کتاب‌های خود به صورت مجازی هستند. البته برای حمایت از ۵۰ ناشر برتر استان حق ورود و شرکت کردن ناشر در این طرح توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران پرداخت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: طی هماهنگی انجام شده با اداره پست نیز مقرر شد تا هزینه پست کتاب‌های خریداری شده در این طرح با تخفیف ویژه محاسبه شود تا به این شکل نیز از کتاب‌دوستان و کتابخوانان حمایت شده باشد. جزئیات این طرح فردا شنبه در مراسم آغاز به کار و رونمایی نخستین نمایشگاه کتاب برخط مازندران که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار می‌شود شرح داده می‌شود.

زارع ابراز امیدواری کرد که با برپایی این طرح بخشی از خلاء ایجاد شده ناشی از محدودیت‌های کرونایی در بازار کتاب استان برطرف شود و علاقه‌مندان به کتاب نیز با بهره‌مندی از مزایای آن از این طرح استقبال کنند.

تنوع برنامه‌های هفته کتاب

علاوه بر نخستین نمایشگاه کتاب برخط که به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود، یک مسابقه کتابخوانی با محوریت زندگی و سیره اهل بیت(ع) نیز قرار است به ابتکار مازندران برگزار شود که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پاسخ به اهانت‌ اخیر نشریه فرانسوی و رئیس‌جمهور این کشور به پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود.

زارع گفت: این مسابقه کتابخوانی هم به صورت مجازی و با مطالعه یکی از کتاب‌های داستانی ابراهیم باقری حمیدآبادی نویسنده مازندرانی اجرا خواهد شد. در این مسابقه علاقه‌مندان پس از مطالعه کتابی که در فراخوان منتشر می‌شود باید فایل پادکست اجرا شده توسط خود را به دبیرخانه بفرستند که در نهایت به ۲۸ نفر جایزه اهدا خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مد نظر برای هفته کتاب، به صدا در آوردن زنگ مطالعه در مدارس است. اما امسال با توجه به تعطیلی مدارس و آنلاین شدن کلاس‌ها، زنگ مطالعه به صورت مجازی و در شبکه شاد به صدا در می‌آید. ملاقات و تجلیل از فعالان و مفاخر حوزه کتاب، بازدید از انتشارات برتر استان و برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال مازندران و تقدیر از برگزیدگان مسابقات کتابخوانی هم از جمله برنامه‌هایی هستند که طی هفته پیش رو در استان برگزار خواهند شد.

به گفته این مسئول ، قرار است همین هفته از کتاب‌های فاخر تبری و فارسی که نویسندگان و پژوهشگران مازندرانی تألیف کرده‌اند مانند کتاب‌های «هویت‌شناسی مردمان سرزمین نوروز» و «افسانه‌های مازندران» نیز رونمایی شود.

آغاز به کار پاییزه کتاب

زارع به آغاز طرح پاییزه کتاب از ۲۴ آبان در ۲۳ کتابفروشی شاخص شهرهای مختلف استان نیز اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان از فردا تا ۳۰ آبان می‌توانند به مناسبت هفته کتاب در طرح پاییزه کتاب شرکت کنند و از یارانه در نظر گرفته شده توسط مؤسسه خانه کتاب بهره‌مند شوند.

وی افزود: در طرح پاییزه کتاب که با شعار «دانایی، مانایی» برگزار می‌شود، با هر کد ملی می‌توان تا سقف ۲۰۰ هزار تومان خرید کرد و از تخفیف ۲۰ درصدی معادل ۴۰ هزار تومان به ازای ۲۰۰ هزار تومان خرید استفاده کرد.

در مرکز استان پنج کتابفروشی وارش، شهر کتاب، کانون، کتاب سرو و کتابفروشی امیرکبیر، در قائمشهر چهار کتابفروشی پارس، سرزمین کتاب، سلام و کتاب سایه، در بابل دو کتابفروشی البرز و سرو، در چالوس دو فروشگاه شهر کتاب، در تنکابن کتاب‌فروشی بیگی و شهرکتاب، در آمل فروشگاه کتاب کُنج، در نوشهر فروشگاه شهر کتاب و کتابسرای پردیس، در بابلسر دو فروشگاه شهر کتاب و همچنین شهر کتاب‌های بهشهر، رویان و محمودآباد مجری طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ هستند.

مازندرانی‌ها در طرح تابستانه کتاب امسال که از ۱۸ تا ۳۰ مرداد در ۲۶ کتابفروشی استان برگزار شده بود، ۲۰ هزار و ۷۷۹ جلد کتاب به ارزش اقتصادی ۸۰۸ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان خریداری کردند که رشد ۸۹ درصدی از نظر قیمت و رشد ۷۹ درصدی از نظر تعداد کتاب‌های خریداری شده را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار