کد خبر: ۹۱۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 09 November 2020

  

عیار طلا

https://backority.ir/images/159341431964_752.jpg

قبل از اینکه بخواهیم موضوع شاخص قیمت طلای 18عیاردربازارامروزتهران را مورد بررسی قرار دهیم باید ابتدا توضیح دهیم که اساسا چرا طلای 18 عیار نسبت به سایر طلاها با عیارهای بالاتر یا پاینتتر در ایران کاربرد دارد.

طلای 18 عیار در واقع بهترین شکل و فرم طلا از نظر پایداری و مقاوم بودن و همچنین درصد خلوص است. هنگامی که عیار طلا گفته می شود، میزان طلای به کار رفته در زیور آلات مدنظر است. طلای 24 عیار، طلایی با خلوص کامل است، پس مقصود از طلای 18 عیار این است که از 24 بخش یک قطعه طلا، 18 بخش آن از طلا و شش بخش دیگر آن از سایر فلزات تشکیل شده است.

بسیاری از زیورآلات طلا فروشی ها از طلای 18 عیار ساخته شده است. اما از معایب این طلا، پایداری کم آن نسبت به طلا هایی با عیار 10 یا 14 است. نکته ی مهم در این خصوص، حساسیت زا بودن طلا هایی با عیار های پایین مانند عیار 10 یا 14 است که در مورد طلای 18 عیار این گونه نیست.

عیارهای بالاتر همچون 22 و 24 عیار نیز استحکام کم تری نسبت به طلای 18 عیار دارند. قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز تهران به نرخ روز محاسبه شده و تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود.

عوامل تعیین کننده ی قیمت طلای 18عیار

در واقع مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت طلای 18 عیار در ایران قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار تهران است. به این ترتیب که هر چه قیمت جهانی طلا بالاتر باشد قیمت طلای 18 عیار در کشور نیز بالاتر خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه قیمت طلا در جهان بر اساس دلار تعیین می شود مثلا 1500 دلار برای هر اونس بدیهیست که هر چقدر قیمت دلار در بازار تهران بالاتر باشد قیمت طلای 18 عیار نیز بالاتر است. در ادامه توضیج ارتباط میان قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز تهران مفید به نظر می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار چگونه تعیین می شود؟

https://backority.ir/images/455181514820400_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20%D8%B7%D9%84%D8%A7%203.jpg

بسیاری از مردم دقیقا نمی دانند که قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز تهران چگونه تعیین می شود. همه احتمالا با این موضوع روبرو شده ایم که وقتی می خواهیم طلا بخریم مظنه بازار توسط فروشنده همان موقع گرفته می شود و قیمت فروش نهایی طلا بر اساس مظنه روز یا لحظه به ما فروخته می شود.

اما واقعا قیمت هر گرم طلا چطور تعیین می شود. برای درک این موضوع ابتدا باید بگوییم که قیمت هر گرم طلای 18 عیار بر اساس قیمت دلار و قیمت جهانی طلا تعیین می شود. برای درک بهتر به ادامه مطالب توجه فرمایید.

 

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا که به انس اعلام می شود بر اساس عیار 24 است. برای مثال وقتی گفته می شود قیمت جهانی طلا امروز 1300 دلار برای هر انس است، منظور این است که قیمت هر گرم طلای 24 عیار در جهان امروز 41.8 دلار است(هر انس طلا برابر 31.103 گرم است). بنابراین با توجه به قیمت دلار در بازار می توان براحتی به قیمت هر گرم طلای 24 عیار رسید و یا بالعکس بر اساس قیمت ریالی طلای 24 عیار و قیمت جهانی طلا می توان به قیمت دقیق دلار دست پیدا کرد.

بنابراین پیگیری قیمت جهانی طلا و پیش بینی روند آن در آینده از شاخص های مهم به حساب می آید که باید همواره توسط افراد رصد شود.

اما قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز بسیار مهم است زیرا در کشور ما خرید و فروش طلا بر مبنای طلای 18 عیار است. یعنی طلاهای موجود در بازار که توسط طلافروشان و جواهرفروشان عرضه می شود طلای 18 عیار است. بنابراین همه ذینفعان بازار طلا اعم از فروشندگان، سازندگان، خریداران و ... باید مظنه قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار را بدانند. در شرایطی که قیمت ارز در بازار نوسان دارد و یا قیمت جهانی طلا متغیر است همه دست اندرکاران باید روزانه و در گاهی اوقات به لحظه قیمت هرگرم طلای 18 عیار را بدانند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و مبادله ای عادلانه در بازار رقم بخورد.


برای راحتی کار فرمولهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است که براحتی می توان از روی آنها به قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار ایران رسید. یکی از معروفترین این فرمولها به شرح زیر است:

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 9.5742 = مظنه طلای ایران.

با توجه به توضیحات مربوطه بدیهیست که اگر افراد قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز تهران یعنی پایتخت را داشته باشند و روند آنرا مورد بررسی قرار دهند می توانند اوضاع اقتصادی کشور بهتر درک کنند چون در دل این شاخص نوسانات قیمت دلار نیز نهفته است. برای سرمایه گذاری و پیش بینی آینده فعالان اقتصادی ذینفع و حتی مردم عادی تحولات قیمت طلا و سکه در کشور بویژه قیمت طلای 18 عیار در بازار تهران را رصد می کنند.

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

سرمایه گذاری در هر بخشی از اقتصاد نیازمند داشتن ثبات در آن بخش و وجود فرصت های مناسب اقتصادی است. برای مثال سرمایه گذاری در بخش طلا و سکه با وجود بی ثباتی قیمت طلای 18 عیار در بازار و دیگر بخش ها، کاری ریسک پذیر بوده و عدم وجود قانون مشخص و ثبات لازم در این زمینه کار را برای فعالان سخت تر می کند.

قیمت طلای 18 عیار در بازار و همچنین قیمت طلا و سکه دستخوش تغییرات زیادی در چند سال اخیر گشته است. که به موجب آن، در سایر بخش های اقتصادی نیز امکان سرمایه گذاری را تحت تاثیر خود قرار داده است. در کنار نوسانات قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز تهران و سکه ارز، در بخش بورس نیز موانعی بر سر راه سرمایه گذاران ایجاد شده است که همه این ها تحت تاثیر پذیری از یکدیگر می باشند.

علت سرمایه گذاری برخی افراد در بازار سکه به دلیل خاصیت نقد شوندگی سریع آن و نداشتن یک سری محدودیت های معمول در دیگر بخش ها است. در سرمایه گذاری در بازار طلا نیز مواردی چون اجرت ساخت،مقدار استفاده از سنگ ها و نگین های اتمی، داخلی و خارجی بودن طلا و دیگر موارد را باید در نظر گرفت.

 

  

 

سایت بکوریتی ( خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی ) پلتفرمی برای دسترسی به وب سایت های با کیفیت و با اتوریتی بالا همچون سایت ما می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار