رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:طرح سوال از وزیر کشور در مورد اعتصاب کارگران هفت تپه / انتقاد صریح امام جمعه اصفهان از فضای مجازی / روایت کریمی قدوسی از کنترل بازار در دولت هاشمی توسط سپاه و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 07 November 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 گوجه‌های صادراتی چرا امحا شد؟


روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که ۲۰۰ کامیون محموله‌های برگشتی صادراتی گوجه‌ از عراق امحا می‌شوند.رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در این زمینه گفته: صادرات محصولات بی‌کیفیت، سرمازده و در بسته‌بندی‌های نامناسب از سوی برخی صادرکنندگان ناشی، باعث برگشت محموله شده.فقدان برنامه صادرات عامل هدر رفتن سرمایه های ملی در ماجرای امحای گوجه‌های برگشتی از عراق بود، پس از معلق گذاشتن قانون انتزاع عملا متولی خاصی در بازار صادرات وجود ندارد، هفته پیش دو وزیر از سوی رئیس‌جمهور تذکر گرفتند./ فارس

بازار خودرو سکته زد


با ریزش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده به طوری که شاهد افت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها هستیم.قیمت پراید ۱۳۱ در بازار در حالی به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که قبلا تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود.فروشندگان منتظر رشد دوباره و مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند اما به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد/فارس.

رایزنی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی ادامه دارد


سخنگوی شورای نگهبان:طرح تامین کالاهای اساسی هنوز از سوی مجلس به منظور بررسی بیشتر به شورای نگهبان ارسال نشده است.احتمال وارد بودن ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی به طرح تامین کالاهای اساسی وجود دارد، مجلسی‌ها گفته‌اند که تلاش می‌کنند این ایراد را رفع کنند.بررسی طرح مالیات بر خانه‌های خالی در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و بحث‌های مختلفی نیز درباره آن وجود دارد بنابراین ما ایرادات خود را نسبت به طرح مذکور اعلام کرده‌ایم و دوستان مجلس نیز به برطرف سازی اشکالات پرداختند، بنده فکر می‌کنم این ایرادات حل خواهند شد.هنوز پیشرفت خاصی در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک برای سال ۱۴۰۰ حاصل نشده و کارشناسان شورای نگهبان مشغول مذاکره و رایزنی با وزارت کشور هستند و گفت‌وگوها ادامه دارد./ باشگاه خبرنگاران

شورای نگهبان با استناد به جنسیت، خانم‌ها را رد نمی‌کند


طیبه سیاوشی، درباه این که باتوجه به سخنان سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری و بحث رجل سیاسی، آیا می‌شود گفت که بعد از گذشت سال‌ها در این دوره از انتخابات شاهد حضور زنان در میدان رقابت باشیم، گفت: رجل سیاسی یکسری شرایط عمومی و اختصاصی دارد؛ در شرایط عمومی جنیست در آن ذکر نشده است و افرادی که دارای سوابق خدمت به نظام هستند، می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شوند.در دوره‌های قبل شورای نگهبان با استناد به زن بودن و یا جنسیت این افراد را رد نکردند، آقای کدخدایی چند دوره پیش گفتند که زنان هم می‌توانند شرکت کنند. فکر می‌کنم یک تعداد از خانم‌ها ثبت‌نام کنند؛ اما امیدوارم دلایل ردشان به آنها اعلام شود، چرا که معمولا گفته نمی‌شود و فقط به گفتن کلیات بسنده می‌شود./ایلنا

ظریف: آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود


وزیر امور خارجه: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد. آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر آمریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق/ايسنا

احتمال ظهور یک‌پوپولیست در ۱۴۰۰بیشتر است


مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس و عضو ارشد حزب موتلفه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:عوام‌زدگی رئیس‌جمهور از عوام‌زدگی چند نماینده مجلس خسارت‌بارتر است.نطق های آتشین، سفرهای متعدد و طرح هایی که 90 درصد آنها مقبولیت رأی آوری ندارند جنبه ای از عوام زدگی نمایندگان است که برای خودنمایی و حفظ محبوبیت در حوزه انتخابیه صورت می گیرد. مجلس نباید صحنه تاخت و تازِ خودنمایی نمایندگان شود. احتمال ظهور یک پوپولیست در ۱۴۰۰ در این اوضاعِ فلاکت‌بار بیشتر است.سرمنشأ بسیاری از فسادها در انحرافاتی است که در شهرداری تهران از ٢٥ سال پیش شروع شد سپس به نقطه اوج خود رسید و کل کشور را آلوده کرد.در انتخابات ۱۴۰۰ گرایش مردم به اصولگرایان بیشتر است اما تا وضع نامزدها مشخص نشود نمی توان در باره نتایج احتمالی آینده نظر قطعی داد. مدیریت مجلس از راهبرد خاصی تبعیت نمی کند و تا حدودی متأثر از التهاب های اجتماعی است در حالی که باید بر عکس باشد .نمایندگان ابزار قانونی در اختیار دارند، نیازی به فحش و فضیحت نیست. تقلیل دادن مجلس به هیات رئیسه و تقلیل دادن هیات رئیسه به رئیسِ مجلس فاجعه‌آفرین است.

ضرغامی: حمله به سفارت انگلیس حرکتی ناپخته بود


عزت‌الله ضرغامی در بازخوانی روایت تاریخی اشغال سفارت آمریکا در ایران گفت: واقعا کسی پشیمان نیست. مقاطع سیاسی اقتضائاتی دارد که بعضی آدم ها وقتی حرف می زنند و یا مصاحبه می کنند در مقابل سؤالات متنوع جواب های متنوعی می دهند. وقتی برداشت از آن پاسخ ها، صرف نظر از قبل و بعد از آن، برجسته می شود، مطلب دیگری را القا می کند که این فرد با فلان چیز موافق و با فلان چیز مخالف است. من به این چیزها اهمیت نمی دهم. آنچه که آدم ها خودشان صریحا می گویند ملاک است. ضرغامی ادامه داد: مثلا آقای اصغرزاده طراح و از چهره های مهم این حرکت بودند. وقتی با ایشان صحبت می کنم می گوید من همان ایده قبل را دارم. اگر همه چیز به آن مقطع برگردد، کار ما در آن مقطع بسیار درست بوده است. ممکن است بعدها آدم ها به این نتیجه برسند که اگر در شرایط دیگری می خواست این کار انجام شود اشکال داشته باشد. کما اینکه عده ای حرکت خام و نپخته ای کردند و چند سال قبل برای اشغال سفارت انگلیس رفتند. کار بسیار غلطی بود و بسیار ضربه زد و هزینه هایش را دادیم و هیچ کس هم تأیید نکرد.

کنایه عضو شورای شهر تهران به روحانی


علی اعطا در توییتی نوشت: همه نگاه‌ها به انتخابات آمریکاست. طبیعی هم هست. اما امیدوارم رئیس‌جمهور محترم و دلتمردان فرصت کرده باشند به آمار پنجشنبه درگذشتگان کرونا در تهران نیم نگاهی بیندازند. شاید قانع شدند که تهران باید تعطیل شود.

مرتضی طلایی: بعید نیست اصولگرایان بر جلیلی اجماع کنند


مرتضی طلایی درباره نقش جبهه پایداری در انتخابات1400 هم گفت: «به هر حال جبهه پایداری یکی از گروه‌های فعال اصولگراست و اخیرا هم به حزب تبدیل شده است و می‌تواند نقش مؤثری در انتخابات داشته باشد اما تصور من این است که اگر دو قطبی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ایجاد شود، نیروهای پایداری خود را در قالب نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند و با اکثریت اصولگرایان به اجماع می‌رسند؛ هرچند دیرهنگام». این فعال سیاسی درباره احتمال اجماع بر سعید جلیلی هم خاطرنشان کرد: «آقای جلیلی چهره‌ای است که پایگاه اجتماعی بالایی دارد و اجماع بر او بستگی به شرایط متعدد دارد اما اصلا بعید نیست که در نهایت مجموع اصولگرایان در شرایط رقابت دو قطبی با اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که باید بر او اجماع شود اما همه این‌ها بسته به آن است که نیروهای سیاسی با چه آرایشی وارد عرصه انتخابات بشوند».

نماینده مجمع نمایندگان تهران: تنها راه خروج از وضعیت فعلی قرنطینه کامل تهران است


نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که بر اساس نظر کارشناسان به جز قرنطینه ۲ الی ۳ هفته ای تهران راه دیگری برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد. اقبال شاکری در بخشی از ویدئویی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد می گوید:  تمام راه هایی که تاکنون پیش گرفته شده است نتیجه درستی نداده و اکنون تنها راه خروج از حالت فعلی، قرنطینه کامل تهران به مدت دو تا سه هفته  است. وی با اعتقاد به این که دولت باید نسبت به این پیشنهاد تمکین و لوازم قرنطینه کامل تهران را فراهم اظهار کرد: دولت باید به کادر درمان، حمل و نقل عمومی و به معیشت مردم کمک کند. این امر نیز جزئی از قرنطینه تهران محسوب می شود. بنابراین جز این راه دیگری برای مقابله با این ویروس وجود ندارد.باید هرچه زودتر برای اینکه فوت بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان عادی نشود قرنطینه کامل را در تهران را اجرایی کنیم. نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد ملی مبارزه با کرونا، در کپشن این پست اینستاگرامی خود نوشت: طبق نظر کارشناسان به جز قرنطینه ۲ الی ۳ هفته ای، راه دیگری برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد. دولت موظف است با همه توان جلوی فوت بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان( که بخش قابل توجهی از آن مربوط به تهران است) را بگیرد.

کنایه باشگاه ساوتهمپتون به ترامپ پس از صدرنشینی تاریخی


باشگاه فوتبال ساوتهمپتون بعد از صدرنشینی تاریخی در حساب توییتری خود پستی منتشر کرد و با اشاره به جدول لیگ برتر انگلیس و صدرنشینی خود از جمله کوتاه ترامپ استفاده کرد: "شمارش را متوقف کنید”.

نسرین ستوده به مرخصی رفت
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: نسرین ستوده که در یکی از جرایم عمومی به حبس محکوم شده با موافقت دادیار ناظر بر زندان زنان به مرخصی رفت. این محکوم چندی پیش، به استناد بند ب ماده هفت آیین نامه نحوه تفکیک و طبقه بندى زندانیان مصوب ١٣٨٥/٩/٩، به دلیل طی کردن دوران محکومیت در جرایم عمومی به زندان زنان منتقل شده بود.

شهردار ساری بازداشت شد


مهر نوشت: دستگیری کارکنان در شهرداری ساری به بالاترین طبقه عمارت رسید و شهردار این شهر دستگیر شد. یک منبع آگاه از دستگیری شهردار ساری و مسئول مالی توسط نیروهای امنیتی را تأیید کرد و درباره دلیل آن توضیحی نداد. درپی تشکیل پرونده تخلف بیش از چهار هزار میلیارد تومانی شهرداری ساری در دادستانی مرکز استان تاکنون بیش از ۱۳ کارمند و مدیر سابق و چهار تن از اعضای شورای شهر بازداشت شدند و پیگیری درباره اینکه آیا شهردار ساری درارتباط با پرونده تخلف مالی دستگیر شده یا خیر ادامه دارد. حجت الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرده بود که احتمالاً این پرونده اختلاس شهرداری در دادگاه مفاسد اقتصادی بررسی می‌شود. همچنین فارس درباره دستگیری شهردار ساری نوشت: یک منبع آگاه با تائید خبر گفت: علت بازداشت مباحث مالی است و پاسداران گمنام امام زمان (عج) رجبی را دستگیر و روانه بازداشتگاه موقت کرده‌اند.

غلامرضا ظریفیان: مخالفان داخلی برجام دوست دارند ترامپ برنده شود


ظریفیان در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی بایدن در انتخابات به معنای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خواهد بود، تصریح کرد: قبل از اینکه به رویکرد شخص بایدن درباره برجام بپردازیم، باید یادآوری کنم که در داخل کشور ما برخی مسئولان و چهره‌های اتفاقا صاحب قدرت و نفوذ دلشان نمی‌خواهد برجام اجرایی شود و اساسا به همین دلیل دوست دارند که ترامپ انتخاب شود بلکه امکان اجرای برجام کم و کمتر شود. وی افزود: من اتفاقا سوالی که از این مخالفان برجام که اتفاقا ادعای اصولگرایی دارند، این است که چگونه می‌شود شما از کسی حمایت می‌کند که دستشان هنوز از خون سردار شهید سلیمانی خشک نشده است؟ واقعیت این است که در داخل کشور ما هنوز برخی برجام را تلقی می‌کنند و تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد، امکان بازگشت به برجام سخت است ولی در مجموع من تصور می‌کنم که اجرای برجام با بایدن راحت‌تر است؛ هرچند که دموکرات‌ها در مسائلی چون حقوق بشر بسیار حساس هستند و احتمال می‌رود که آنان برای بازگشت به برجام پیش شرط‌های جدیدی را مطرح کنند.

روایت جدید از شب حمله به عین‌الاسد؛ آمریکا خبر داشت؟

مشاور و دستیار بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه وقتی قرار شد ایران ۱۳موشک بالستیک نقطه‌زن به سمت پایگاه استراتژیک عین‌الاسد شلیک کند قبل از عملیات نخست‌وزیر وقت عراق در جریان قرار گرفت، گفت: البته نخست‌وزیر وقت عراق اطلاع نداشت ایران کجا را می‌خواهد بزند اما می‌دانست نقطه‌ای در خاک عراق هدف قرار می‌گیرد، البته این برداشت وجود داشت که وقتی نخست‌وزیر عراق در جریان قرار بگیرد ممکن است عراقی‌ها آمریکایی‌ها را در جریان موضوع قرار دهند.برای ایران این مهم بود که سربازان آمریکایی که خانواده‌شان نگران وضعیتشان هستند هدف نباشند، چون این برای ما عامل اقتدار نیست که سربازان ساده آمریکایی را در پایگاهشان مورد هدف قرار بدهیم برای ما مهم این بود که پیام اقتدار ارسال شود و هیمنه آمریکایی‌ها خرد شود، آمریکایی‌هایی که پیام داده بودند اگر بزنید پنجاه و چند نقطه را هدف قرار می‌دهیم در نتیجه اصلا اینطور نبود که آمریکایی‌ها بدانند ایران کجا را قرار است بزند و این پیام اقتدارآمیز بود که شما به آمریکایی‌ها بگویی شما را می‌زنیم و در عراق هم می‌زنیم، بالاخره آمریکایی‌ها در عراق ۱۲پایگاه داشتند و می‌توانستند احتمال دهند هر یک از این پایگاه‌ها و یا همه آنها هدف قرار بگیرد اما استراتژیک‌ترین، مهم‌ترین و پرامکانات‌ترین پایگاه که در دورترین نقطه هم بود هدف قرار گرفت.

 تحلیل غرضی از وضعیت ایران بعد از پیروزی بایدن


محمد غرضی، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: به فرض جو بایدن بیاید و تحریم‌ها را بردارد و آقای روحانی سالی ۱۰۰ میلیارد تومان هم درآمد داشته باشد. حتی در این صورت هم مثل این هفت سال که دلار از سه هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید، باز گران‌تر می‌شود و به جیب رانت‌خوارها می‌رود. الان سه سال است که بخشی از رانت‌خوارها از دلار ۴۲۰۰ تومان محروم شده‌اند. اما آنها اولین کسانی که از دلارهای نفتی بهره‌ می‌برند و به بهانه واردات اجناس لوکس، دلار را به نرخ دولتی می‌خرند و در بازار آزاد می‌فروشند. به عبارت دیگر ما با یک تحریم داخلی سر و کار داریم که از تحریم بین‌المللی بسیار بدتر است.غرضی که در دولت‌های جنگ و سازندگی به عنوان وزیر حضور داشته در ادامه گفت: ما در طول ۴۲ سال گذشته همیشه «مرگ بر آمریکا» گفته‌ایم، اما رانت‌خوارها و دوستداران آمریکا بر امور سیاسی و اقتصادی مسلط بودند. به طوری که چپ و راست دائماً جنگ زرگری راه می‌انداختند و مردم به میدان می‌آمدند اما در نتیجه‌ی چنین روندی مردم سختی‌های بیشتری را به چشم می‌دیدند.او توضیح داد: با نگاهی به روابط ایران و آمریکا از زمان ناصرالدین شاه درمی‌یابیم که در ماجرای سقاخانه آقا شیخ هادی سفیر آمریکا با تحریک انگلیسی‌ها جلوی سقاخانه رفت و به دست عوامل انگیس کشته شد. بعد از این اتفاق رابطه ایران با آمریکا تا جنگ جهانی اول مخدوش شد و انگلیسی‌ها به واسطه این مساله به ایران نزدیک و بر مسائل کشور ما مسلط شدند و دسترسی آمریکا به قدرت سیاسی ایران را قطع کردند. بنابراین از زمان حمله متفقین به ایران،‌ آمریکایی‌ها یا با شراکت انگلیس یا مستقل حقوق ملت ایران را ضایع کردند.

پاسخ عراقچی به احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام

معاون وزیرخارجه گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت.سید عباس عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص اثرات نتایج انتخابات آمریکا بر کشورمان گفت: سیاست سلطه‌طلبانه و قلدرمآبانه آمریکا با تغییر رئیس جمهور در آن کشور تغییر نخواهد کرد ولی با تغییر افراد ممکن است شیوه ها و رویکردهای جدیدی بر سیاست آمریکا حاکم شود.وی در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران تاکید کرد: سیاست های اصولی ایران نیز که مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است مسلما تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نخواهد گرفت اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوه ها و راه حل های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تامین منافع خود، و برای مقابله با هر گونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد.وی در پاسخ به احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام و واکنش ایران اظهار داشت: هنوز برای صحبت در این زمینه زود است. چالش های بسیاری وجود دارد اما پیش از هر چیز باید منتظر ماند و سیاست های احتمالی جدید در آمریکا را ملاحظه کرد.

روایت کریمی قدوسی از کنترل بازار در دولت هاشمی توسط سپاه

نماینده مجلس در توییتی نوشت: اقتصاد افسارگسیخته و معیشت مردم را چاره‌ای نیست جز آنکه به ستون محکم سپاه بسته شود تا رام گردد.جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس در توئیتی نوشت: اقتصاد افسارگسیخته و معیشت مردم را چاره‌ای نیست جز آنکه به ستون محکم سپاه بسته شود تا رام گردد. ورود رسمی سپاه به این عرصه با خواسته دولت و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی برای انقلاب خواهد بود و ملت عزیز نیز به زودی شاهد آرامش و ثبات در اقتصاد کشور خواهند بود.او در توئیت دیگری نیز نوشت: سپاه در دولت سازندگی و به درخواست رییس‌جمهور وقت جهت کنترل بازار وارد میدان شد، بسیج اصناف در سراسر کشور قیمت‌ها را کنترل و اطلاعات سپاه محتکرین و انبارهای احتکار و قاچاق را شناسایی کرد و نهادهای تعزیراتی را سامان داد و پس از آرامش و ثبات بازار بی‌هیچ ادعایی آن را تحویل دولت داد.

ستاد انتخابات ریاست جمهوری از ۱۱ اسفند فعال می شود

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ستاد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم اسفندماه امسال با دستور وزیر کشور آغاز به کار می‌کند و ثبت نام‌ها از نامزدها و فرایند تعیین صلاحیت و سایر مسایل انتخاباتی سال آینده انجام خواهد شد.جمال عرف روز شنبه در حاشیه نشست شورای اداری استان و آیین تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید خراسان جنوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ چهار انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دو میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و در واقع اکنون در تقویم برنامه میان دوره‌ای مجلس هستیم.عرف عنوان کرد: از اسفندماه تقویم انتخابات شروع خواهد شد و وزارت کشور در حال آماده کردن همه تمهیدات لازم در این زمینه است و ‌شاید مهمترین مساله این دوره نسبت به دوره‌های دیگر بحث کرونا و پروتکل‌های مربوطه است.

نسرین ستوده به مرخصی رفت

نسرین ستوده که در یکی از جرایم عمومی به حبس محکوم شده با موافقت دادیار ناظر بر زندان زنان به مرخصی رفت.این محکوم چندی پیش، به استناد بند ب ماده هفت آیین نامه نحوه تفکیک و طبقه بندى زندانیان مصوب ۱۳۸۵.۹.۹ به دلیل طی کردن دوران محکومیت در جرایم عمومی به زندان زنان منتقل شده بود.

 واکنش مداح معروف به انتخاب احتمالی جو بایدن

میثم مطیعی مداح اهل‌بیت (ع) نیز در واکنش به انتخاب رئیس جمهور آمریکا با انتشار پستی در صفحه توییترش نوشت: "به قول یکی از رفقا، مشکلات داخلی ایران یک «جو همت» می‌خواهد، نه یک «جو بایدن»".

انتقاد صریح امام جمعه اصفهان از فضای مجازی

امام جمعه اصفهان با اشاره به فرصت‌های تبلیغی که در فضای مجازی وجود دارد گفت: لازم است تا فعالان فضای مجازی هویت گروه‌های فساد، حامیان و اهداف آنان را برای مردم در فضای مجازی تبیین کنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار فعالان فضای مجازی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت فضای مجازی و توصیه مقام معظم رهبری به حضور فعالانه نیروهای انقلابی در این فضا اظهار داشت: هر چند برخی از نیروهای انقلابی فعال در فضای مجازی بر این باور هستند که اتحاد بزرگی در میان گروه‌های فعال در فضای مجازی وجود ندارد اما بنده معتقد هستم که همین گروه‌ها فرصت‌ها و فضاهای خوبی را برای فعالیت دارند و می‌توانند در راه اسلام روشنگری کنند.وی افزود: خوشبختانه افراد هوشمند، تحصیل کرده و متعهدی در این فضا به صورت مردمی در حال فعالیت هستند و به شبهات دینی و سایر اشکالاتی که مطرح می‌شود پاسخ می‌دهند؛ این افراد باید خلأها را شناسایی کرده و اشکالات عمده را پاسخ دهند.امام جمعه اصفهان بیان کرد: متاسفانه هر گاه هر یکی از علما، محققان و اندیشمندان اسلامی درباره حجاب و ضرورت اجرای قانون صحبت کنند رسانه‌های خارجی از آن بهره‌برداری کرده و برخی از رسانه‌های داخلی نیز همان صحبت‌ها را پمپاژ خبری می‌کنند؛ آنان سخن بزرگان دینی را تحریف کرده و سخنان رهبر انقلاب را مصادره به مطلوب می‌کنند.

آشنا: آیا زامبی‌های ترامپیست هم می‌روند؟

مشاور رئیس جمهوری به طرح پرسشی درباره دنیای بعد از ترامپ و مواجهه برخی کشورها با ایران در شرایط جدید پرداخت.حسام‌الدین آشنا با اشاره به نتایج فعلی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و قوت گرفتن احتمال پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏اگر ترامپ‌برود؛ آیا زامبی‌های ترامپیست هم ‌که به فشار حداکثری آری گفتند، از حصر ایران حمایت کردند و چشم بر رنج مردم بستند؛ دست از خیانت برمی‌دارند و می‌روند یا باز هم رنگ عوض می‌کنند و می‌مانند؟»

حق‌شناس: مجلس هنوز به پختگی و متانت مطلوب نرسیده است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در واکنش به طرح یک فوریت مجلس برای لغو تحریم‌ها، گفت: من تصور می‌کنم که طرح اخیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خیلی مبتنی بر واقعیت امروز جامعه، کشور و مسائل روز بین‌الملل نیست.محمدجواد حق‌شناس درباره طرح یک فوریت نمایندگان مجلس برای لغو تحریم‌ها، گفت: من به دوستان در مجلس شورای اسلامی توصیه می‌کنم که اگر یک نقشه راهی را در نظر می‌گیرد، راهکار اجرای آن را هم لحاظ کنید و در عین حال توجه داشته باشید که اگر آن راهکار به نتیجه نرسید بتوان از یک نقشه راه دومی استفاده کرد تا در نهایت هدف اصلی یعنی منافع و مصالح ملی و مردم تامین شود.این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ضمن طرح این پرسش که اگر طرح جدید مجلس مصوب شد ولی در ادامه به دلایل مختلف داخلی و خارجی به نتیجه نرسید مجلس چه راهکاری برای حل مشکلات داخلی و بین‌المللی کشور دارد، گفت: من تصور می‌کنم که طرح اخیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خیلی مبتنی بر واقعیت امروز جامعه، کشور و مسائل روز بین‌الملل نیست.

مصباحی‌مقدم: اقدام مکرون جنایت علیه بشریت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقدام رییس جمهور فرانسه در حمایت از مجله شارلی ابدو بسیار غلط بود و او مرتکب جنایت علیه بشریت شد.حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‎مقدم ضمن محکوم کردن اهانت رییس جمهور فرانسه نسبت به پیامبر اکرم (ص)، بیان کرد: کاری که مجله شارلی ابدو انجام داد جنایتی علیه بشریت است، زیرا انبیاء الهی برای هدایت انسان‌ها آمده‌اند و این جزو حقوق بشر است و در نزد همه مردم قداست دارد و ارزش تلقی می‌شود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توهین به انبیاء در هر دینی اهانت به ارزش‌ها و بشریت است، زیرا ارزش‌هایی که فرد برای آن از جان خود هم مایه می‌گذارد جزو حقوق انسان‌هاست.وی افزود: از کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر این است که اعتقادات مردم باید محترم شمرده شود و کاری که رییس جمهور فرانسه در حمایت از مجله شارلی ابدو انجام داد بسیار غلط بود و او هم مرتکب جنایت شد.

طرح سوال از وزیر کشور در مورد اعتصاب کارگران هفت تپه
 
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از طرح سوال از وزیر کشور برای پاسخگویی به اقدامات صورت گرفته در شرکت نیشکر هفت‌تپه که موجب اعتصاب و ناآرامی کارگران شده، خبر داد.علی خضریان در خصوص وضعیت شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: شرکت نیشکر هفت‌تپه در سال ۹۴ به بخش خصوصی تحویل داده شد، اما بیشتر کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند که خصوصی‌سازی در مورد این شرکت به اهداف خود نرسیده است. از نظر تولید به‌قدری مدیریت این مالک خصوصی ضعیف بوده که به‌عنوان‌مثال در سال ۹۴ شرکت هفت‌تپه حدود ۵۷ هزار تن شکر سفید تولید می‌کرد و حدود هشت هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت داشته است درحالی‌که امروز میزان تولید شکر به ۱۹ هزار تن شکر زرد و سطح زیر کشت آن به ۶ هزار و ۳۰۰ کاهش‌یافته است. دیگر دلیل عدم اهلیت مالک کنونی، بحران پرداخت حقوق و مزایای کارگران و اعتصاب‌های متعدد آن‌ها دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار