افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری موجب شد تا هفته گذشته محدودیت‌هایی هر چند ناکافی برای کنترل این ویروس اعمال شود تا با این ممنوعیت‌ها بتوان بخشی از آمار کرونا را کاهش داد.
کد خبر: ۹۱۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 07 November 2020

بر اساس تصمیم وزارت کشور از ظهر روز دوشنبه دوازدهم آبان تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان خروج خودروهای شخصی پلاک بومی از ۲۵ مرکز استان و ورود خودروهای شخصی پلاک غیربومی به این شهرها ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی متخلفان بر اساس کد تعریف شده قبلی، اقدام کرد.

همچنان مقابله با این ویروس در راس امور مسوولان قرار دارد و به دنبال شیوع آن، در بسیاری از شهرستانها محدودیت هایی از هفته گذشته اعمال شد و گزارش‌های اولیه مسئولان وزارت نیز بهداشت حاکی از تاثیر مثبت اعمال محدودیت‌های تردد بر کاهش شیوع کرونا را دارد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مشاغل غیرضروری از روز بیستم آبان ماه از ساعت ۱۸ بعد از ظهر تعطیل می‌شوند افزود: مقرر شد از ۲۰ آبان به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ محدودیت اعمال شود و همه مراکز شغلی به جز مراکز ضروری تعطیل می شوند. مراکز ضروری شغلی شامل مراکز درمانی داروخانه ها، مراکز آتش نشانی، امداد و نجات، آمبولانس ها، خدمات سرویس های عمومی آب و برق و تلفن و سوپری ها و فروشگاههای زنجیره ای است و بقیه مشاغل تا صبح فردای هر روز تعطیل می‌شوند.

امروز نیز بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۲۳ نفر از هموطنان شد و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون پنج میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

پیگیری خبری ایرنا تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد که مسوول کمیته اطلاع رسانی بیماری کرونا در استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون هشت شهرستان این استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار دارند و تعداد مبتلایان و فوتیهای آنان در حال افزایش است.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: این شهرستان ها عبارتند از نیشابور، سبزوار، کاشمر، تربت حیدریه، گناباد، خواف، ششتمد و درگز که در وضعیت بحرانی کرونا قرار دارند. این شهرستانها با افزایش تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی های ناشی از کرونا وارد فهرست سیاه کرونایی شده‌اند.

وی ادامه داد : در شرایط حاضر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در این استان نسبت به ابتدای مهر ماه دو برابر شده است. تعداد بیماران جدید بستری بر اثر کرونا در خراسان رضوی طی روزهای اخیر به حدود ۴۲۰ نفر در روز افزایش یافته است در حالی که این میزان در ابتدای مهر ماه کمتر از ۲۰۰ نفر در روز بود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی مدارس شهرستان مشهد و ۲۴ شهرستان دیگر این استان که دارای وضعیت قرمز ناشی از شیوع کرونا هستند از ۱۷ تا ۲۲ آبان ماه برای مدت یک هفته دیگر تعطیل است.

قاسمعلی خدابنده افزود: با مصوبه ستاد استانی و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا آموزشهای حضوری مدارس شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار، کاشمر، گناباد، تربت‌حیدریه، درگز، خلیل آباد، بردسکن، تربت‌جام، کوهسرخ، زبرخان، ششتمد، بینالود، قوچان، زاوه، مه ولات، سرخس، کلات، بجستان، خواف، چناران، گلبهار، فیروزه و صالح آباد از امروز تا بیست و دوم آبان ماه تعطیل خواهد بود.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته علاوه بر جان باختن ۶ نفر از بیماران، ۶۷ فرد جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس آخرین گزارش اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر در وضعیت مشکی، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، بیله‌سوار، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی و اصلاندوز، گرمی، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

از ارومیه خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: فوتی‌های ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر دیگر افزایش یافت و به ۲ هزار و ۳۰ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: البته طی ۲۴ ساعت گذشته، نتیجه کرونای ۲۱ فرد فوت شده طی روزهای گذشته نیز مثبت شد که همین امر، موجب افزایش قابل توجه تعداد فوتی ها در استان شد.

وی اضافه کرد: همچنین با بستری شدن حدود ۲۸۰ نفر دیگر در مراکز درمانی آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته ، تعداد بستری های بیماران حاد تنفسی در استان به یک هزار و ۶۱۶ نفر رسید که آن هم رقم بسیار بالایی است.

همچنین فرماندار آباده استان فارس اعلام کرد: محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان تشدید شده به این نحو که از ۱۷ آبان فعالیت همه صنوف و بازاریان تا ساعت ۱۸:۳۰ خواهد بود و پس از این ساعت موظف به تعطیلی واحد خود هستند.

زین العابدین نیک مرامافزود: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا و تبدیل وضعیت آباده به فوق قرمز این محدودیت ها در آباده تشدید شده است.

همچنین رضا رضایی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دلفان گفت: ۹۰ درصد واحدهای صنفی این شهرستان محدودیت‌های کرونایی را رعایت و ستاد مدیریت شهرستان را برای تعطیلی بازار همراهی کرده‌اند.

وی افزود: بازاریان و اصناف دلفان با وجود خسارت‌های مالی ناشی از محدودیت های کرونایی اما تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را به خوبی رعایت کردند.

شهردار قزوین اعلام کرده که با توجه به شیوع بیماری کرونا آرامستان‌ها و بازار روزهای قزوین تا اطلاع ثانوی تعطیل است. سیاوش طاهرخانی افزود: این تصمیم در ستاد پیشگیری از ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از احتمال ابتلای شهروندان به این ویروس کرونا و حفظ سلامت جامعه اتخاذ شده است.

در همین حال خبر رسید که معاون بهداشتی دانشکاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده با توجه به وضعیت سیاه کرونا در ایلام امکان ۲ رقمی شدن فوتی‌های روزانه ناشی از این بیماری و بدتر شدن وضعیت در این استان وجود دارد.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: ۳۷۱ بیمار کرونا در بیمارستان‌های ایلام بستری هستند و این استان دومین میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت را در کشور دارد. همچنین این استان به لحاظ بستری نسبت به جمعیت سوم کشور است.

همچنین به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ظرفیت بیمارستان‌های دولتی این استان برای بستری بیماران کرونایی تکمیل شده است و بیمارستان‌های خصوصی حاضر به همکاری در این زمینه نشدند.

خبر دیگر اینکه رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: ۷۱ نفر اعضای کادر درمان این شهرستان از جمله ۱۰ پرستار بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) طی هشت ماه گذشته به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

دکتر حمزه حسنی اظهار داشت: کادر درمان به شدت خسته و ضعیف شده است، تجهیزات درمانی موجود نیز پاسخگوی روند افزایشی بیماران نیست و در صورت تداوم این روال، وضعیت بسیار اسفناک خواهد شد.

همچنین فعالیت تمام مشاغل در شهرهای سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان، به جز گروه‌های شغلی یک، از تاریخ ۲۰ آبان به مدت یک ماه از ساعت ۱۸ ممنوع است.

علیرضا آشناگر استاندار سمنان افزود: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس محدودیت‌های کرونایی برای گروه‌های شغلی ۲ و سه و چهار از سه شنبه هفته جاری به مدت ۳۰ روز در چهار شهر استان سمنان اعمال می‌شود.

از لرستان خبر رسیده که زمان فعالیت تمامی مراکز تجاری و مجتمع‌های خرید خرم‌آباد و بروجرد از ۱۷ تا ۲۶ آبان به ساعت ۱۷ محدود شده است.

محمد رضا صفی خانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: علاوه بر تعطیلی مشاغل گروه های سه و چهار در این ۲ شهر، فعالیت مراکز خرید و مجتمع های تجاری پس از ساعت ۱۷ غیرقانونی و ممنوع است.

همچنین آژیر خودروهای امدادی برای اعلام خطر کرونا در مناطق مختلف اندیمشک روز شنبه به صدا درآمدو رییس مرکز بهداشت اندیمشک گفت:در راستای مصوبات ستاد کرونا اندیمشک ، خودروهای امدادی شهرستان در چند نوبت در سطح شهر ضمن اعلام خطر و تبعات بیماری کرونا ، هشدارهای لازم را به شهروندان گوشزد کردند.

تعداد بیماران دارای علائم کرونا که در بیمارستان‌های اصفهان بستری هستند روز شنبه به بیش از ۲ هزار نفر رسید و بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، بخش درمان این خطه در آستانه شکنندگی قرار گرفته است.

بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آخرین روز ماه مهر امسال اعلام کرد که نقطه شکنندگی بخش درمان استان در تعداد ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری شده کرونایی است و اگر از این رقم فراتر رود بیماران باید در صف انتظار بستری بمانند، سطح مراقبت‌های درمانی کاهش می‌یابد و مرگ و میر بالا را تجربه خواهیم کرد و امروز هفدهم آبان تعداد بیماران مبتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان‌های اصفهان از مرز ۲ هزار نفر گذشت.

موج سوم کرونا و به صدا درآمدن آژیر بحران در خمین بر اثر بی‌توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی این روزها وضعیت سیاه را برای زادگاه امام راحل رقم زده و با وجود همه هشدارها، این شهرستان حال و روز خوشی ندارد.

از استان فارس خبر رسیده که ییس پلیس راه شمال استان فارس گفت: از ابتدا تا انتهای اجرای طرح اخیر محدودیت‌های ترددی به دلیل شیوع بیماری کرونا در مبادی ورودی کلانشهر شیراز ۳۳۹ خودرو غیربومی اعمال قانون شد.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی بیان کرد: با اجرای محدودیت‌های ترددی در ورودی و خروجی‌های کلانشهر شیراز ۳۳۹ مورد خودرو اعمال قانون و ۸ هزار و ۳۱۵ خودرو هم به شهرهای مبداء سفر بازگردانده شدند.

به گفته رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با افتتاح آزمایشگاه مولکولی حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این استان شمار روزانه آزمایش کرونا از ۹۵۰ مورد به یک‌هزارو ۲۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

دکتر ایوب پزشکی افزود: هم اکنون به همت کارشناسان و اساتید علوم پایه دانشکده پزشکی در آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی بین ۹۰۰ تا یکهزار آزمایش کووید -۱۹ انجام می شود که سه برابر میانگین کشوری است و رتبه اول کشوری را دارند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان سیر صعودی به خود گرفته است به طوری که در شبانه روز گذشته ۱۲۱ بیمار جدید به شمار مبتلایان افزوده شده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: از ابتدای بحران کرونا ۱۸ هزار و ۲۲۷ نفر از مردم سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شده اند و از بیمارستانها و مراکز غربالگری خدمات دریافت کرده اند.

از کرمانشاه خبر رسیده که رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۱۰ هم استانی دیگر بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون ۹۵۶ نفر براثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

مهدی محمدی افزود: از مجموع ۱۰ فوتی در شبانه‌روز گذشته در استان ۲نفر در اسلام‌آبادغرب، چهار نفر شهرستان کرمانشاه، یک نفر شهرستان هرسین، ۲ نفر شهرستان پاوه و یک نفر در شهرستان دالاهو جان خود را از دست دادند.

"رودربایستی در برابر کرونا" عنوان گزارشی از بیرجندکه در بخشی از آن نوشته است :رودربایستی این روزها در حوزه‌های مختلف زندگی روزمره مردم خودنمایی می‌کند از دعوت‌های خانوادگی و دورهمی‌ها گرفته تا مراسم و جشن‌های عروسی و تعارفات مرسوم که فرد را در دوگانگی ارزش‌ها قرار می‌دهد.

اردبیل نیز امروز گزارشی با عنوان "تاخت و تاز کرونا در زمانه بی‌تفاوتی شهروندان" منتشر کرده است که آورده است :ویروس کرونا در پیستی که تنها بازیگر و میداندارش خود اوست می‌تازد و خیلی‌ها خسته و بی‌خیال در گوشه‌ای نشسته و ناظر این میدان‌داری هستند و عجیب اینکه هستند افرادی که ندانسته تشویق‌گر تاخت و تاز این میهمان ناخوانده هستند.

مشهد نیز گزارشی منتشر کرده با عنوان "زخم آسیب دیدگان از کرونا و مرهم تسهیلات" که آمده است : ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و کارگران و کارفرمایان را بیکار و خانه نشین کرد که پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده و تعطیل شده از سوی دولت، مرهمی بر زخم صاحبان این مشاغل به شمار می‌رود.

"کرونا و تنظیم بازار روی موج سوم" گزارشی از دفتر جیرفت که آورده است : همزمان با آغاز موج سوم کرونا شاهد ایجاد صف‌های توزیع کالاهای اساسی در برخی مناطق جنوبی استان کرمان هستیم و توزیع روغن و مرغ طرح تنظیم بازار به عاملی برای انتشار ویروس تبدیل شده است. اما ببینیم مسوولان برای ساماندهی این وضعیت چه تدابیری اتخاذ کرده‌اند.

آستارا گزارشی منتشر کرده با عنوان "وضعیت قرمز اقتصاد بازار آستارا در روزگار کرونایی" که نوشته است: بازار ساحلی آستارا در نزدیکی دریای خزر و گمرک این شهرستان همواره از مقاصد مهم گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بوده اما بعد از شیوع ویروس کرونا با کسادی قابل توجه مواجه شده‌ و کاهش مشتری و خرید و فروش، سبب تعطیلی ده‌ها واحد آن شده است.

"رعایت محدودیت‌های کرونایی کلید بازگشت به زندگی عادی" گزارشی از خرم آباد که اشاره کرده است :براساس تصمیم وزارت کشور این محدودیت‌ها برای ۲۵ مرکز استان از جمله خرم‌آباد لازم الاجرا شد تا شهروندان به این موضوع اهمیت دهند تا شاید کاهش سفرها و دید و بازدیدها باعث شکست کرونا و قطع زنجیره این بیماری در کشور شود و هر لحظه ابتلای حدود هفت تا هشت هزار نفر و یا مرگ ۴۰۰ نفر از هموطنان به گوش مان نرسد.

سمنان نیز امروز گزارشی با عنوان "لجبازی با کرونا به قیمت مرگ" منتشر کرده و نوشته است :شیوع کرونا در استان سمنان و دیگر مناطق کشور روند صعودی دارد، اما کماکان برخی افراد با کاهلی در حفظ سلامت خود با مدافعان سلامت مجادله می‌کنند، مجادله‌ای که در نهایت باخت باخت است، چرا که کرونا هم نفس مدافعان سلامت را می‌گیرد و هم احتمالا نفس‌های فرد لجباز و خانواده‌اش را به شماره می‌اندازد.

"ختم آنلاین در عصر شیوع کرونا" از شهرکرد دیگر گزارش های با موضوع کرونا که نوشته است :این روزها شیوع و گسترش ویروس کرونا تا جایی پبش رفته است که حتی برخی از ترددهای غیرضروری را نیز محدود کرده است و حتی حضور در مراسم ختم درگذشتگان یا حضور بر سر قبور در آرامستانها، نیز به محدودیت مواجه شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار