بسیاری از مدیران دولتی که از مقام و منصب خود سوء استفاده کرده‌اند هم اکنون پای میز محاکمه آمده‌اند و به حسابشان رسیدگی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 05 November 2020

کدام مدیران دولتی پای میز محاکمه هستند؟

به گزارش تابناک سمنان برخورد با دانه درشت‌ها و مفاسد اقتصادی،  قطع دست مفسدان از بازو برنامه‌های اصلی قوه قضاییه است که آن را دنبال می‌کند، پس از استجازه مقام معظم رهبری و برگزاری دادگاه‌های ویژه برخورد با دانه درشت‌ها و مفاسد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت تا جایی که بزرگترین مفسدین که از قضا مدیران این مملکت هم بودند، پای میز محاکمه آمدند و به حسابشان رسیدگی شد.

از اکبر طبری که خود در قوه قضاییه بود تا مدیر بخشی از بانک مرکزی همه و همه افرادی بودند که قوه قضاییه آن‌ها را محاکمه کرد. افرادی نام‌آشنا که هر کدام سمت‌های مهمی هم داشتند و در بخش‌های مختلف ریاست کردند، اما به دلیل آن که پیشه خود را اختلاس و کلاهبرداری قرار داده بودند، حال به پای میزهای محاکمه آمدند.

از صدور حکم بدوی برای علی اصغر پیوندی تا رسیدگی به پرونده عیسی شریفی، هاشم یکه‌زارع و رئیس سازمان خصوصی‌سازی همه مواردی هستند که در دادگاه‌ها مطرح شدند و رسیدگی به آن‌ها با قوت دنبال می‌شود.

در میان تمام مدیران نام آشنایی که اختلاس کرده و پول‌های زیادی را به جیب زدند، افرادی هستند که هنوز هم برای رسیدگی به اعمالشان پای میز محاکمه قرار گرفته‌اند که پرونده آن‌ها در دست بررسی است.

پرونده قائم مقام شهرداری در دست بررسی است

عیسی شریفی قائم مقام شهردار سابق، پوری حسینی رئیس سابق خصوصی‌سازی، علی اصغر پیوندی رئیس سابق جمعیت هلال احمر و هاشم یکه زارع رئیس سابق ایران خودرو از جمله افرادی هستند که پرونده آن‌ها هنوز در دست بررسی است.

پرونده عیسی شریفی قائم مقام سابق شهردار سابق تهران بود که از سال ۱۳۹۶ پای میز محاکمه آمد و شهریور ۱۳۹۶، سخنگوی وقت قوه قضاییه برای اولین بار بازداشت عیسی شریفی به اتهام اقتصادی و مالی را تأیید کرد.

پس از آن در اواخر خرداد سال ۱۳۹۷ محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره شریفی گفت: شریفی آذر ماه سال ۹۶ به قید وثیقه آزاد و دوباره دستگیر شد، این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست، بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است.

اما به دنبال بیان جزئیات جدید درباره پرونده شریفی، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: بحثی در مورد فساد در شهرداری مطرح شد که منجر به دستگیری قائم مقام شهردار اسبق شد که بحث بین شهرداری و هلدینگ یاس که یکی از کارگزاری‌های وابسته به برخی نهادهاست، بود. موضوع فساد به یک قراردادی فی‌مابین شهرداری و یاس بر می‌گردد که مربوط به ۱۰ هزار میلیارد تومان تبادلات مالی بود که باید به انواع مختلف در اقتصاد شهری فعال می‌شد. حالا این قرارداد منجر به ایجاد یک پرونده فساد شده که در حال رسیدگی است.

پس از آن در دهم اردیبهشت ماه امسال سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده شریفی گفت: پرونده در دادسرای نظامی و سازمان قضایی نیروهای مسلح تحت رسیدگی است و هنوز منتهی به تصمیم قضایی نشده است.

به دنبال اعلام پرونده باز در دادسرای نظامی غلام‌عباس ترکی، دادستان نظامی تهران گفت: پرونده موسوم به شهرداری آماده صدور قرار نهایی و ارسال به دادگاه است. متهمان اصلی این پرونده کماکان در بازداشت به سر می‌برند و رسیدگی به اتهامات آن‌ها به صورت دقیق، جامع و با رعایت موازین قانونی انجام شده است. در طول رسیدگی تلاش شده تا اموال مورد سوءاستفاده شناسایی شود که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این اموال شناسایی و توقیف شده است. میزان دقیق سوءاستفاده‌های مالی را بر اساس فرآیندهای قانونی کارشناسان و حسابرسان تعیین می‌کنند و استرداد اموال توقیفی نیز بر عهده دادگاه رسیدگی کننده به پرونده است.

یک دهه حبس برای مدیر هلال احمر

اما علی اصغر پیوندی رئیس سازمان هلال احمر هم از جمله افرادی بود که پرونده او درباره فساد مطرح شد؛ سازمانی که باید مردم نهاد باشد، اما رئیس مفسد او اختلاس انجام داده بود و پس از اتمام  رسیدگی به پرونده پیوندی به دلیل جرایم و تخلفات، نامبرده به ۱۲ سال حبس تعزیری، رد مال و پرداخت حدود ۱۴۰ هزار یورو و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد؛  پیوندی در ۱۲ آذر ماه ۹۸ به اتهام اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال هلال‌ احمر عزل و بازداشت شده‌ بود.

مدتی است که ما با افزایش نا به هنگام و غیر معقول قیمت خودرو مواجه شدیم و همین افزایش قیمت منجر به بازداشت هاشم یکه‌زارع مدیر عامل اسبق شرکت ایران‌خودرو شد؛ وی در تاریخ ۲۸ مرداد ماه و زمانی که در محل کار خود حضور داشت با حکم قضایی توسط ضابطان دستگاه قضا بازداشت شد.

به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت یکه زارع به دلیل افزایش قیمت محصولات از سمت خود برکنار شد و ساعاتی پس از برکناری در دفتر کارش بازداشت شد.

مقاماتی که از موقعیت خود سوء استفاده کردند

 پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی هم پس از اختلاس‌های متعدد مدتی  توسط دستگاه قضا بازداشت شد. وی به دلیل استفاده از قدرت خود و سوء استفاده از آن مجتمع گوشت اردبیل را خریداری کرده بود و به اتهام خصوصی‌سازی‌های بدون ضابطه و افسار گسیخته و همچنین واگذاری‌های رانتی به برخی افراد خاص بازداشت شد.

این‌ها افراد نام آشنایی هستند که که از مقام و موقعیت خود سوء استفاده کردند و به دلیل فساد هم اکنون پرونده‌شان در دست بررسی است. حال باید منتظر ماند و دید تا سرنوشت مدیران دیگری که پای میزهای محاکمه آمدند و به حسابشان رسیدگی می‌شود، چه خواهد بود؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار