مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: هیچ مشکلی در توزیع و عرضه انسولین‌های قلمی به بیماران در سطح استان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 04 November 2020

دکتر امید کارگاه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماران دیابتی به طور معمول از ۲ نوع انسولین ویالی و قلمی استفاده می‌کنند که هر دو اینها همان اثر انسولین را دارند با این تفاوت که انسولین‌های قلمی به دلیل استفاده راحت‌تر، امروزه جایگزین ویالی شده و به طور طبیعی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که به علت وارداتی بودن انسولین‌های قلمی، امکان واردات آن کمی سخت شده اما با این وجود، توزیع این نوع انسولین تنها در مهرماه گذشته با مشکل روبرو شده بود که با توزیع به موقع و مورد نیاز بیماران، این استان در حال حاضر با مشکلی در این زمینه روبرو نیست.

کارگاه، یکی از علت‌های مهم در نایاب شدن انسولین‌های قلمی را در ذخیره سازی بیش از حد بیماران دیابتی از این نوع انسولین اعلام کرد و افزود: با توجه به این موضوع، به داروخانه‌های توزیع کننده انسولین تاکید شده تا حداکثر برای ۲ هفته نیاز بیماران این نوع انسولین داده شود.

به گفته این مسوول دارویی، نیاز استان برای بیماران دیابتی ماهانه پنج هزار انسولین قلمی است که هم اکنون حدود نیمی از این تعداد در سطح داروخانه‌ها به طور مستمر و مرتب توزیع صورت می‌پذیرد.

کارگاه با اشاره به توزیع ۲ هزار و ۸۰ عدد انسولین قلمی در مهرماه گذشته در سطح استان، تاکید کرد: برای توزیع عادلانه، ۲ داروخانه هلال احمر و سلامت به همراه داروخانه‌های شبانهروزی سراسر استان در نظر گرفته شده و این در حالی است که در صورت نیاز مسافران عبوری سایر استان‌ها، دستور داده شده تا نیاز آنان نیز در این زمینه برآورده شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: این در حالی است که استان قزوین در زمینه توزیع انسولین‌های ویالی با هیچگونه مشکل و محدودیتی روبرو نبوده و تهیه  آن در تمامی داروخانه های سطح استان به سهولت امکان پذیر است.

وی با اشاره به تفاوت بین انسولین‌های قلمی و ویالی، گفت: با توجه به تزریق آسان انسولین‌های قلمی، بیماران استفاده کننده چون آموزشی در خصوص تزریق انسولین‌های ویالی ندیده‌اند، استفاده آنان از این نوع انسولین تزریقی سخت و مشکل بوده در حالی که به راحتی می‌توانند با کمک افراد دیگر خانواده، از این موضوع بهره‌مند شوند.

مدیر دارویی معاوت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: افرادی که در زمینه تهیه انسولین با مشکلی روبرو شدند، می‌توانند در تماس با سامانه ۱۹۰ مشکل خود را بازگو کنند تا در نخستین فرصت به آن رسیدگی شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار