تهران در حالی با سه اهریمن کرونا، آلودگی هوا و تحریم دست و پنجه نرم می‌کند که مسوولان ضمن توجه به معیشت مردم، محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از شیوع افسارگسیخته این ویروس اعمال کرده‌اند؛ محدودیت‌هایی که گاه فراموش می‌شود و هرازچندگاهی هم نسبت به آنها بی‌توجه می‌شویم.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 04 November 2020

نگاهی به وضعیت کرونا در تهران هم نشان می‌دهد که تمام بیمارستان‌های آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر بیماران مبتلا به کروناست و ۴۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها بدحال هستند به همین دلیل اعمال محدودیت‌ها نه تنها منطقی بلکه اجباری به نظر می‌رسد. 

اکنون تهران در پیک سوم شیوع کرونا قرار دارد و به عقیده برخی از کارشناسان این کلانشهر آخرین نقطه‌ مهار کرونا در کشور خواهد بود و بر همین اساس ساکنان آن باید بیش از پیش با مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا همراهی داشته باشند.

نکته جالب توجه اینکه علاوه بر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی از شهروندان، بسیاری از مردم دست به اقدام‌های غیرضروری همچون سفرهای آخر هفته به شهرهای شمالی کشور  می‌زنند و مسوولان به فکر برنامه‌ریزی برای محدودیت‌های دیگر می‌اندازند.

تا جایی که دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از تدوین برنامه‌های سه تا ۶ ماهه برای ایجاد محدودیت کرونایی در پایتخت خبر می‌دهد که البته اجرای آنها مشارکت مردم در سطوح عالی را می‌طلبد.

محدودیت‌های جاده‌ای این روزها و همکاری خوب مردم
معاون اجتماعی پلیس راهور روز گذشته، سه‌شنبه از همکاری مردم در رعایت دستورالعمل جدید ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های ترافیکی قدردانی کرد و گفت: جاده‌ها در غرب، شرق، شمال و جاده‌های تهران - شمال و سایر جاده‌های بین شهری در مناطق اعلام شده، خلوت است.

سرهنگ عین‌الله جهانی افزود: این محدودیت‌ها از ساعت ۱۲ دوشنبه، ۱۲آبانماه تا ساعت ۲۴ روز جمعه، ۱۶ آبان برقرار است و رانندگانی که نسبت به اعمال محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا بی‌توجه باشند ۵۱۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گفته وی در صورت خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود و خروج خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، براساس کد قانونی تعریف شده «۲۱۷۷» برخورد و این افراد ۵۱۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
وی ادامه داد: عمده‌ترین تصمیم ستاد مقابله با کرونا محدودیت در ورود و خروج خودروهای شخصی است و بر این اساس از خروج خودروهای پلاک‌های بومی ممانعت شده و همچنین برای ورود پلاک‌های غیربومی در مراکز استان‌ها نیز محدودیت ایجاد خواهد شد و این خودروها حق وارد شدن به مراکز استان‌ها را ندارند.
سرهنگ جهانی افزود: البته در برخی موارد استثناء قائل شده‌ایم و برای تردد خودروهای امدادی و درمانی، حمل بار، مسافر و سوخت مانعی وجود ندارد.
معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی اضافه کرد: محدودیت ترددها در تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده و ورود و خروج خودروها در انتهای محدوده استحفاظی تهران و کرج ممنوع است. 
سرهنگ جهانی تاکید کرد: در اعمال محدودیت‌ها معیار پلاک خودروهای شخصی است و اگر در گذشته بیمه‌نامه خودرو یا سند مالکیت معیار بود، در اعمال محدودیت‌های جدید فقط پلاک خودرو معیار است.

تمدید تعطیلی یک هفته‌ای برخی صنوف شهر تهران 

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ می گوید: تعطیلی صنوف پرتردد و ریسک‌پذیر در گروه‌های سه و چهار شهر تهران از ۱۰ آبانماه به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است.

سرهنگ «نادر مرادی» افزود: این صنوف شامل کلیه آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی است.

وی افزود: کلیه مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها که باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی خاطر نشان کرد: پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران طبق برنامه‌ریزی‌ها از صنوف پرریسک بازدیدهای غیرمترقبه خواهد داشت و در صورت مشاهده تخلف، برابر دستور قضائی واحدهای صنفی متخلف پلمب می شود.

مجموعه‌ های ورزش شهرداری تهران ۱۰ روز تعطیل است

سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در اطلاعیه‌ای از تعطیلی تمامی مجموعه‌های ورزشی از روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه به مدت ۱۰ روز خبر داد و اعلام کرد: پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌ها برای گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در تهران، فعالیت باشگاه‌های ورزشی نیز محدود شده است و از امروز، مجموعه‌های ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران فعالیت نخواهد داشت.

همچنین‌ در این مدت گشت‌های بازرسی سازمان ورزش شهرداری تهران بر فعالیت نکردن مجموعه‌های ورزشی نظارت جدی خواهد داشت.

بازرسی بهداشتی برای تورهای گردشگری تهران اعمال می‌شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران هم از اعمال بازرسی‌های بهداشتی برای جلوگیری و کاهش بیماری کرونا خبر داد و بر لزوم تشدید آنها از محل حرکت تورهای یک‌روزه و چندروزه با هدف رعایت پروتکل‌های سفر ایمن و هوشمند تاکید کرد.

 علی رفیعی با بیان‌ اینکه درصد بسیار اندکی از دفاتر خدمات مسافرتی تهران خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های سفر ایمن و هوشمند نمی‌دانند، خاطر نشان کرد: همین رفتار غیرحرفه‌ای چند دفتر خدمات مسافرتی می‌تواند به بدنه گردشگری استان که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند، لطمه بزرگی وارد کند.

 برگزاری جلسات بالای ۱۵ نفر در ادارات ممنوع است

معاون مدیریت منابع و نیروی انسانی استاندار تهران نیز در خصوص محدودیت‌های کرونایی می‌گوید: برگزاری هر نوع مراسم، نشست و همایش با حضور بیش از ۱۵ نفر در دستگاه‌های اداری این استان ممنوع است.

غلامرضا عباس پاشا افزود: به همه دستگاه‌های اداری استان تهران لزوم توسعه خدمات الکترونیک و راه‌اندازی پیشخوان خدمات برای جلوگیری از مراجعه حضوری مردم ابلاغ و تاکید شده است.
 

دورکاری کارمندان شامل شهرستان‌های استان تهران نمی‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران همچنین می‌گوید: در راستای مصوبه ستاد ملی بیماری کرونا و بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور موضوع کاهش حضور کارکنان به میزان ۵۰ درصد مربوط به دستگاه‌های اجرایی، ادارات دولتی و نهادها و موسسه‌های عمومی مستقر در کلانشهر تهران است و سایر شهرستان‌های استان شامل این بخشنامه نمی‌شود.

غلامرضا عباس‌پاشا ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط آحاد مردم به ویژه کارمندان ضروری است و در این زمینه ادارات موظف و مکلف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

مسافران بدون ماسک مترو تهران تذکر می‌گیرند

همچنین معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران اعلام کرد: طرح آمران سلامت در راستای ارائه خدمات سلامت به شهروندان در ۴۱ ایستگاه مترو پایتخت اجرایی شده و مسافران بدون ماسک تذکر شفاهی می‌گیرند.

سیدمجتبی تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه این طرح با همکاری هلال‌احمر استان تهران تا ۱۵ آبان ماه اجرا می‌شود، افزود:‌ در این طرح داوطلبان هلال‌احمر از ساعت ۱۰ تا ۱۶ با حضور در ایستگاه‌های منتخب مترو به افرادی که بدون ماسک وارد ایستگاه‌های خطوط مترو ‌شوند، تذکر شفاهی می‌دهند.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، این طرح در ایستگاه‌های میرداماد، شهید مفتح، طالقانی، دروازه دولت، سرسبز، فدک، گلبرگ، استاد معین، پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد، شادمان، آزادی، دکترحبیب‌الله، تئاتر شهر، میدان منیریه، امام خمینی(ره)، پانزده خرداد، خیام، بهارستان، میدان شهدا، دروازه شمیران، نبرد، پیروزی، بسیج، علی آباد، شهید بخارایی، پایانه جنوب، شوش، زمزم، نعمت‌آباد، آزادگان، شهرک شریعتی، ارم سبز، بیمه، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، شهرری، دولت‌آباد، کهریزک، شاهد- باقرشهر و حرم مطهر امام خمینی(ره) در حال اجراست.

مردم تنها برای تدفین اموات به بهشت زهرا (س) بیایند

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز با اشاره به شرایط فوق قرمز شیوع ویروس کرونا در کلانشهر تهران، گفت: مردم به بهشت زهرا (س) تنها برای تدفین اموات بیایند.

سعید خال افزود: مردم در داستای قطع زنجیره ویروس کرونا تا حد ممکن از مراجعه غیرضروری به سازمان بهشت زهرا (س) خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه ۲۰۰ متوفی معمولی و تعداد قابل توجهی هم متوفی کرونایی به سازمان بهشت زهرا (س) وارد می‌شود، بیان کرد: اگر در کنار هر متوفی فقط ۱۰ تا ۱۵ نفر به این سازمان مراجعه کنند، عدد بالایی می‌شود.

«خال» ادامه داد: با توجه به اینکه نمی‌توان از مراجعه مردم برای کفن و دفن متوفیانشان جلوگیری کرد، توصیه می‌شود شهروندان از حضور غیرضروری در بهشت زهرا(س) خودداری کنند.

وی در خصوص محدودیت های اعمال شده در سازمان بهشت زهرا(س) نیز یادآور شد: از ١٤ در بهشت زهرا (س) فقط ۲ در اصلی ورود و خروج باز است؛ ضمن اینکه تمامی اماکن سازمان بهشت زهرا(س) و خودروهای حمل اموات روزانه چندین مرتبه ضدعفونی می‌شود و همچنین دفن اموات کرونایی نیز با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

محدودیت‌ ورود و خروج در پیست اسکی آبعلی

 فرماندار شهرستان دماوند نیز اعمال محدودیت های ورود و خروج خودروها در محدوده پیست اسکی آبعلی با توجه به اطلاعیه وزارت کشور از ظهر امروز خبر داد.

مهدی حیدری اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه وزارت کشور مبنی بر اعمال ممنوعیت تردد در استان تهران در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا، این محدودیت از محور هراز محدوده تقاطع پیست اسکی آبعلی در انتهای حوزه استحفاظی استان تهران اجرا شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک‌های بومی تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان‌ماه در محور هراز ممنوع است.

دلیل اعمال محدودیت‌ها چیست؟

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا با ابراز تاسف از شیوع گسترده کرونا در تهران می‌گوید: از ابتدای مهر سالجاری تاکنون برای ۹ بار رکورد مرگ و میر و موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران شکسته شده و آخرین وضعیت منحنی ابتلا و بستری موارد جدید و بستری گواه این موضوع است که در پیک سوم کرونا، آمار سیر فزاینده را می‌پیماید.

وی با اشاره به فعالیت بیمارستان‌های تهران به عنوان مهمترین مراکز ارجاعی کشور، بیان کرد: افزون بر ۴۰ درصد بیماران بدحال کرونایی کشور در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری هستند و کماکان بالاترین سهم بیماران با حال عمومی وخیم و نیازمند مراقبت ویژه مربوط به بیمارستان‌های تهران است.

وی با تاکید بر این که کادر درمان حداکثر تلاش خود را برای ارائه خدمات باکیفیت به بیماران مبتلا به کرونا بکار بسته‌اند، یادآور شد: ۱۰۸ بیمارستان تهران خدمات درمان و پذیرش مبتلایان به کووید ۱۹ را انجام می‌دهند و این در حالی است که در آینده احتمال اضافه شدن تخت‌های جدید بیمارستانی  وجود دارد.

فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران ایجاد خستگی و فرسودگی نیروی انسانی و کادر درمان و بهداشت را نگران‌کننده دانست و هشدار داد: اگر امواج جدید کرونا از ظرفیت‌های اشباعی بالاتر رود حتما این موضوع تبدیل به یک چالش جدی خواهد شد.

 آمار فوتی‌ها تا ۳ هفته آینده همچنان بالا خواهد بود

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا 12 آبانماه با بیان اینکه 6 هزار و 300 بیمار مبتلا به کرونا دربیمارستان‌های تهران بستری هستند که از این تعداد هزار و ۷۰۲ بیمار بدحال در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند، گفت: آمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده همچنان بالا خواهد بود.

 دکتر زالی افزود: با توجه به آمار بالا و وخامت حال بیماران بستری در بخش‌های ویژه پیش‌بینی می‌شود کماکان آمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده همچنان بالا باشد و در بهترین شرایط کاهش مرگ و میر تا سه هفته آینده تجلی نخواهد کرد. 

نیاز به مداخلات جدی‌تر برای کنترل کرونا 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: ما نیازمند مداخلات جدی‌تر و با دامنه و عمق بیشتری هستیم و شرایطی که در شهر می‌بینیم چندان تفاوتی با قبل از محدودیت‌ها ندارد و نشان می‌دهد این محدودیت‌ها تاثیر چندانی در تغییر فرآیند و روند کاهش بیماری کرونا ندارد.

 دکتر «علیرضا زالی» افزود: به همین دلیل ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چه محدودیت‌های موثری باید در این زمینه اعمال شود.

پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای پایتخت 

همچنین استاندار تهران با اشاره به پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای شهر تهران به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد: این پیشنهاد در جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و بهداشت بررسی می‌شود.

 انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه هر پیشنهادی نقطه قوت و ضعف دارد و باید این پیشنهادها به صورت جامع بررسی شود، افزود: در جلسه مهمی که با حضور هفت استاندار و هفت نفر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که با حضور وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان برگزار می‌شود، همه پیشنهادها بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: دوکاری ۵۰ درصدی کارکنان دولت در شهر تهران و الزام استفاده ماسک از سوی شهروندان از اقدامات پیشگیرانه برای قطع ویروس کروناست اما در این شرایط نیازمند اقدامات پیشگیرانه بیشتری هستیم.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: با اقدمات انجام  شده فاصله‌گذاری اجتماعی از ۳۲ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافته اما نیازمند محدودیت بیشتر هستیم.

به گزارش ایرنا استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار