مدیر کل میراث‌فرهنگی استان قزوین از پایان عملیات رفع خطر و مرمت استحفاظی بقعه متبرک امامزاده حسین (ع) خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 03 November 2020

علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: عملیات ساماندهی و مرمت بنای تاریخی مذهبی امامزاده حسین (ع) از اوایل مرداد با تهیه طرح مطالعاتی و تحت نظارت کارشناسان مرمت اداره کل با تامین اعتبار از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با اشاره به پایان عملیات رفع خطر و مرمت استحفاظی بنا بیان کرد: در این مرحله از مرمت بنا اقدام‌هایی، چون اجرای داربست حفاظتی، اجرای جک زدن، تنگ‌گذاری و شمع‌گذاری بنا و نیز مراحلی از سبک‌سازی بام و برداشت الحاقات این بخش از بنا انجام شده است.

وی افزود: اجرای این طرح در سه مرحله استحفاظی، استحکام‌بخشی و تکمیلی پیش‌بینی شده است که با پایان مرحله اول، مرحله استحکام‌بخشی و در نهایت مرحله تکمیلی شامل ساماندهی و مرمت تزئینات، مقرنس‌ها، کاربندی‌ها، گچ‌بری‌ها، آجرنمایی‌ها، کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها و تزئینات چوبی بنا اجرا خواهد شد.

خزائلی با اشاره به اهمیت طرح مرمت این بنای با شکوه تاریخی مذهبی قزوین یادآور شد: با توجه به پیچیدگی‌های این طرح و دقت و حساسیتی که برای مرمت بنا مطابق با الگوی اولیه لازم است، زمان مشخص و قطعی را نمی‌توان برای پایان این پروژه تعیین کرد، ولی در تلاشیم تا مراحل مختلف آن در حداقل زمان ممکن انجام شود.

بقعه متبرک امامزاده حسین (ع) واقع در انتهای خیابان سلامگاه، یکی از کهن‌ترین بنا‌های تاریخی– مذهبی شهر قزوین و از معروف‌ترین امامزادگان ایران است که ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت ۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار