در جلسه شورای اسلامی شهر قم با تصویب لایحه اخذ مجوز اصلاح قیمت انواع خودروهای حمل و نقل فعال در حوزه مسافر درون شهری، نرخ کرایه تاکسی های معمولی و همچنین تاکسی وَن قم به صورت میانگین ۲۱.۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 02 November 2020

به گزارش تابناک قم، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: طبق مصوبه های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حفظ سلامتی شهروندان باید یک مسافر از ظرفیت تاکسی های معمولی و سه مسافر نیز از ظرفیت تاکسی های وَن کاهش پیدا کند و مسافران به صورت یک در میان بنشینند.

روح الله امراللهی افزود: طبق بررسی که در تاکسیرانی و مجموعه شهرداری قم انجام شده وقتی یک مسافر کاهش پیدا کند، بر اساس قیمت پایه کرایه که ۱۷ هزار ریال به ازای هر مسافر بوده نرخ اصلی کرایه تاکسی نیز ۳۳ درصد افزایش یافته و شهرداری نیز با ارائه لایحه ای به شورا پیشنهاد بالا بردن کرایه به نرخ یاد شده را ارائه داده است.

وی افزود: در کمیسون عمران شورای شهر در خصوص لایحه مذکور بحث های مختلفی مطرح شد و با توجه به شرایط اقتصادی مردم این نرخ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و بار دیگر در کمیسون تلفیق شورا نیز مورد بحث قرار گرفت و در آنجا هم اعضای شورا برای رعایت حال مردم آن را به سقف ۲۵ درصد کاهش دادند.

امراللهی اضافه کرد: این نرخ تا زمانی که کرونا باشد به صورت میانگین بین ۲۱ تا ۲۲ درصد کاهش پیدا می کند و هنگامی که ستاد ملی کرونا این بخش نامه را لغو کند به نرخ های عادی و نرخ هایی که مصوب سال ۹۹ است بازگردانده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که رانندگان تاکسی بر خلاف این مصوبه اقدام به دریافت کرایه کنند تاکسیرانی موظف به برخورد با خاطیان و جریمه آنها می باشد.

محسن محرری عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه این مصوبه مشمول عموم رانندگان تاکسی می شود گفت: طبق این مصوبه اگر رانندگان در گذشته به ازای چهار مسافر مبلغ ۶۸ هزار ریال دریافت می کردند اکنون باید به ازای سه مسافر ۶۰ هزار ریال دریافت کنند که باعث کمتر شدن درآمدشان می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز خاطرنشان کرد: در این مصوبه نکته ظریفی وجود دارد از این رو باید دقت های لازم را داشته باشیم و تاکسیرانی نیز شفاف سازی کند. 

عبدالله جلالی افزود: موضوع افزایش نرخ تاکسی مطرح نیست بلکه شرایط کرونایی است، و بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا تاکسی ها نباید در صندلی عقب خود سه مسافر سوار کنند و ظرفیت آن باید ۲ نفر باشد و به جهت جبران این موضوع چنین تصمیمی اتخاذ می شود.

وی گفت: هر چند با این مصوبه حتی اگر ظرفیت کامل تاکسی استفاده نیز شود باز مبلغ کرایه دریافتی در مقایسه با نرخ مصوب پایین تر است ولی به هر حال شرایط کرونایی است و به تعبیری باید همه به یکدیگر کمک کنیم و از این منظر حائز اهمیت است.

جلالی خاطرنشان کرد: معنا و مفهوم این مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی نیست و باید به آن توجه شود تا هم بستر سوء استفاده برای تاکسی دارها فراهم نشود و هم مردم در جریان قرار بگیرند.

وی افزود: اینکه یک مسافر از ظرفیت تاکسی های معمولی و سه مسافر از ظرفیت تاکسی وَن کم شود ماهیت این تصمیم و لایحه می باشد.

وی بیان کرد: در واقع چاره ای نیست و شرایط خاص است و باید در راستای تصمیم های ستاد ملی کرونا ما نیز اقدام هایی را داشته باشیم که به نوعی به سلامت مردم و بحث فاصله گذاری اجتماعی کمک می کند.

رئیس شورای شهر قم افزود: اگر بخواهیم آن یک نفر را که از ظرفیت تاکسی کم می شود جبران کنیم باید نرخ کرایه را ۳۳ درصد افزایش دهیم ولی به صورت میانگین فقط ۲۱.۵ درصد اضافه شده که از حد متعارف مصوب نیز کمتر است.

جلالی تاکید کرد: این مصوبه تا زمانی قابلیت اجرا دارد که شرایط بحرانی کرونا را داشته باشیم و مصوبه ستاد کرونا در رابطه با کاهش ظرفیت مسافر جاری باشد.

۶ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم وجود دارد، این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم است و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری آمد و شد دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار