طبق آمار رسمی بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم کشورمان قربانی کرونا شده‌اند و همچنان روزانه تعدادی از آنها جان خود را از دست می دهند. پس هیچ شکی نیست که خطر جدی و باید محدودیت‌هایی وضع و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بسیار سخت گرفت.
کد خبر: ۹۱۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 01 November 2020

هفته گذشته ۴۳ شهرستان به علت قرار گرفتن در وضعیت بحرانی، در گروه‌های شغلی دو و سه و چهار با محدودیت مواجه شدند که برای یک هفته دیگر این محدودیت‌ها تمدید شد، همچنین ۲۵ مرکز استان و ۴۶ شهرستان جدید دیگر نیز به عنوان مناطق دارای وضعیت بحرانی شناسایی شده است.

در ۲۵ مرکز استان و ۴۶ شهرستان جدید محدودیت‌هایی در گروه‌های شغلی سه و چهار اعمال می‌شود. در مراکز استان‌ها از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز محدودیت‌هایی خواهیم داشت. این مراکز استان‌ها شامل البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان، کرمان و تهران است.

امروز نیز متاسفانه با فوت ۴۳۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۱ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۸۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۸۶ هزار و ۶۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بیش از ۲۰۰ نفر از استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی علوم پزشکی شیراز در نامه ای به استاندار فارس پیشنهاداتی برای مقابله با همه گیری کرونا ارائه دادند ، دست کم دو هفته قرنطینۀ کامل و ممنوعیت رفت‌وآمد مگر در موارد ضروری در استان از جمله این پیشنهادات است.

در نامه ای که استادان دانشگاه به عنایت الله رحیمی استاندار فارس نوشته اند ، پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید برای ۲ تا ۴ هفته و سپس رفع پاره‌ای از محدودیت‌ها و مجددا اعمال محدودیت به صورت دوره‌ای یاد آوری شده و آمده است : اجرای این پیشنهادات می‌تواند ضمن جلوگیری از فشار غیر قابل تحمل بر بیمارستان‌ها و کادر سلامت، از مشکلات اقتصادی شدید ناشی از اعمال محدویت‌ها نیز تا حدودی بکاهد.

با قرمز شدن وضعیت کرونایی اهر، شبستر، بناب و میانه، تعداد شهرستان‌های بحرانی آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا به ۱۰ مورد افزایش یافت.

پیش از این ۶ شهرستان آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب‌شیر، مراغه و مرند در آذربایجان شرقی در فهرست بحرانی‌ترین شهرهای کشورمان از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار داشتند.

عباسعلی درستی، معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید این خبر، بر لزوم اجرایی شدن محدودیت های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا در این چهار شهرستان تاکید داشت.

همچنین قائم مقام ستاد مقابله با کرونا مازندران گفت که سه هزار مدرسه معادل ۶۵ درصد کل مدارس استان در حال حاضر امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارند و باید آموزش در آنها به صورت غیرحضوری باشد.

حسین حسن نژاد افزود : این مدارس به دلایلی از جمله امکانات محدود ، شرایط فیزیکی مدرسه و همچنین تعداد دانش آموزان ، امکان رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را ندارند .

وی اظهار داشت : غیرحضوری شدن آموزش در این تعداد مدرسه به معنای تعطیلی آموزش نیست و باید آموزش در بستر تجهیزات و فضای الکترونیک و مجازی تداوم داشته باشد.

از سوی دیگر فرماندار خلیل‌آباد در خراسان رضوی از تشدید محدودیتهای کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: در جمعه‌ای که گذشت طی یک روز پنج تن بر اثر کرونا در خلیل‌آباد جان باختند لذا با توجه به شرایط بحرانی کرونا در شهرستان جای هیچ گونه اغماضی نیست و همه صنوف مکلف به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند.

ابراهیم قاسم‌پور افزود: باتوجه به این که شهرستان خلیل‌آباد در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد مردم، به ویژه اصناف شهرستان، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به استفاده مداوم از ماسک در اجتماعات و بازار و محل‌ کسب و کار و رعایت فاصله فیزیکی مناسب دقت کنند.

بی‌توجهی بسیاری از مردم در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی موجب شده تا محدودیت‌های بیشتری به ویژه در ۹ شهرستان این استان برای مقابله با تداوم شیوع این بیماری اعمال شود.

شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی نظیر اکثر مناطق کشور به اوج خود رسیده و روز به روز بر تعداد بیماران مبتلا به کرونا، خانواده های درگیر، فوتی های ناشی از بیماری کرونا و ناراحتی بیش از پیش مردم افزوده شود.

در این میان استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص اعمال محدودیت‌های بیشتر در ۶ شهرستان دیگر استان گفت: این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود.

محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مدیریت استان به دنبال اعمال محدودیت ها در کل آذربایجان غربی بود ولی با شاخص های مدنظر وزارت بهداشت، ۶ شهر به شهرهای پیشین اضافه شده است.

وی اضافه کرد: در حالی که پیشتر شهرهای مهاباد، پیرانشهر و ماکو شامل محدودیت های شدید بود، این محدودیت ها در ۶ شهر خوی، سلماس، بوکان، نقده، تکاب و اشنویه نیز از چهارشنبه هفته آینده اعمال می شود.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا گفت : محدودیت‌های شدید کرونایی در شهرستانهای شاهرود، دامغان و گرمسار و محدودیتهای جدیدی نیز در شهرستان سمنان، بر اساس تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، اجرا خواهد شد.

حبیب الله خجسته پور افزود : بر اساس مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا صبح امروز به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری، مقرر شد محدودیتهای شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان فوق آلوده کرونایی کشور از جمله شهرستان شاهرود در استان سمنان تا روز جمعه ۲۳ آبان ماه در گروههای دو ، سه و چهار تمدید و اجرایی شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با افزایش تعداد بیماران بستری طی روزهای اخیر، ظرفیت بخش‌های کرونایی مراکز درمانی تمامی شهرستان‌های استان تکمیل شده است.

مجید شیرانی افزود: در حال مطالعه و بررسی برای تخصیص بخش‌های دیگر از مراکز درمانی استان به بستری بیماران مبتلا به کرونا هستیم.

همچنین فرماندار بابل گفت : افزایش برپایی مراسم عروسی در روستاهای بابل با جمعیت زیاد در روزهای اخیر بسیار نگران کننده است و تلفات موج سوم کرونا را هولناک می‌کند.

قربانعلی ولی زاده بورا افزود : در یک هفته گذشته شاهد افزایش برپایی مراسم عروسی با جمعیت زیاد در روستاهای بابل هستیم که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

فرماندار مراوه‌تپه در شرقی‌ترین قسمت استان گلستان نیز اعلام کرد : به سبب وضعیت قرمز کرونا و به منظور پیشگیری و مقابله با این بیماری از امروز یکشنبه ۱۱ آبان به‌مدت یک هفته، برگزاری هر نوع برنامه تجمعی اعم از فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی دارای خوابگاه، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده، پارک‌ها و شهربازی‌ دراین شهرستان مرزی ممنوع است.

کوروش محمودیان فرماندار گیلانغرب گفت: وضعیت این شهرستان در خصوص شیوع بیماری ویروسی کرونا با عبور از وضعیت قرمز، همچنان بحرانی است و از این رو محدودیت‌ها باشدت بیشتر و به صورت سختگیرانه‌تری تا ۱۹ آبان ماه جاری اعمال می‌شود.

وی افزود: متاسفانه افزایش آمار افراد مبتلا در این شهرستان به گونه ای است که به طور میانگین روزانه ۱۰ تا ۲۵ مورد تست مثبت داشته ایم و این آمار به غیر از افرادی است که به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند.

افزایش پنج برابری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اسفراین، که از ۲ هفته پیش آغاز شده، این شهرستان خراسان شمالی را گرفتار وضعیت بحرانی کرونا کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان اسفراین در شمار ۴۶ شهر دارای وضعیت بحرانی کرونا در کشور شناخته شده که از روز چهارشنبه محدودیت های سختگیرانه ای شامل تعطیلی مشاغل در رسته های شغلی ۲، ۳ و ۴ به مدت یک هفته در آن اعمال خواهد شد.

همچنین رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس، روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در روستاهای این شهرستان مرزی طی یک هفته گذشته را نگران کننده دانست و گفت: درحال حاضر از ۵۳ بیمار گنبدی بستری در مراکز درمانی، ۲۶ نفر آنها از اهالی مناطق روستایی هستند.

عبدالرحیم پالیده اظهارداشت: در پیک اول و دوم شیوع کرونا دراین شهرستان، ۳۵ درصد مبتلایان به این بیماری از مناطق روستایی بودند که اکنون و طی هفته گذشته این رقم به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه از آغاز هفته جاری تمام شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز به سر می‌برند، گفت: هم اکنون هزار و ۶۱ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند.

«مهدی محمدی» افزود: شهرستان‌های گیلانغرب، پاوه، سرپل‌ذهاب، کنگاور و اسلام‌آبادغرب در صدر جدول بالاترین خطر کرونایی قرار دارند

"تولیدات خانگی بانوان هنرمند کرمانی زیر تیغ کرونا" عنوان گزارشی از کرمان بود که در آن نوشته است :هر چند که با شیوع کرونا تمامی برنامه های فروش محصولات خوداشتغالی بانوان و بانوان هنرمندان یکباره نقش بر آب شد و دیگر مجوز هیچ نمایشگاهی حتی در فضای باز صادر نشد ولی باز هم هستند مسئولان دلسوزانی که به فکر پیدا کردن ساز و کارهایی برای جلوگیری از رکود کاری این اقشارند.

زنجان گزارشی با عنوان " کرونا در همین یک قدمی" منتشر کرده که در ابتدای آن آمده است :گویا عده‌ای از اوضاع این روزها خبری ندارند، این را می‌توان از تجمعات، دورهمی و مهمانی‌هایی که بدون تامل به عواقب آن برپا می‌شود، فهمید، هنوز باور ندارند که گرفتار می‌شوند، کارشان به بیمارستان، بستری و حتی مواجهه با مرگ می‌رسد و این داستان تلخ تکراری است که مهمان منحوسی بعد از ۹ ماه حضور پرچالش خود برای جهان رقم زده و همچنان در کمین است و طعمه‌های خود را بیشتر از مکان‌های شلوغ و پرازدحام انتخاب می‌کند.

شهرکرد امروز گزارشی منتشر کرده با عنوان "چانه‌زنی با ماسک" که در آن آورده است : ماسک را نه برای چشم‌ها تولید کرده‌اند و نه برای چانه، ماسک محافظ دهان و بینی در برابر هر نوع آلودگی است و چانه‌زدن برای نزدن آن در زمان شیوع یک اپیدمی از سوی برخی افراد، یک بحث فرسایشی است.

مرکز ساری گزارشی با عنوان "جولان کرونا در جشن‌های خانگی مازندران" منتشر کرده در آن نوشته است :به دنبال تعطیلی تالارهای پذیرایی به واسطه مدیریت شیوع ویروس کرونا، به نظر می‌رسد کوچ این مراسم و اجتماعات به منازل و برگزاری جشن‌های خانگی به خصوص مراسم عروسی، فضایی خطرناک برای گسترش هر چه بیشتر این ویروس رقم زده است.

"راهکارهایی ساده برای جدال با کرونای مرگبار" دیگر گزارشی از سمنان که در آن آمده است : ابتلا و مرگ و میر به خاطر کرونا در استانِ وضعیت قرمز سمنان سیر صعودی دارد. رفتار آحاد جامعه در توجه به نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و دورهمی‌های خانوادگی، تعیین‌کننده‌ترین مساله در جدال با کرونا است.

کرمانشاه نیز گزارشی با این عنوان " بیماری خود را برای دیگران به جا نگذاریم" منتشر کرده است که در آن نوشته است : با رهاکردن ماسک و دستکش مصرف‌شده در خیابان‌ها و جاهای غیرمناسب شهر، فرصت انتشار و مبتلاشدن افراد سالم را به ویروس کرونا می‌دهیم و با این کار بیماری خود را برای رهگذران و پاکبانان برجا می‌گذاریم.

"چرخ اصناف لرستان خوب نمی‌چرخد" دیگر گزارشی از خرم آباد بود که آورده است : کرونا که آمد چیزی را بی‌نصیب نگذاشت از زندگی عادی مردم تا مشکلات اقتصادی و فرهنگی و حتی مسائل اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار دادکه در این میان اصناف نیز تا حدود زیادی متضرر شدند و اکنون چرخ زندگی شان خوب نمی‌چرخد.

اردبیل گزارشی با عنوان "خرافه، کرونا و فساد"منتشر کرده و نوشته است :هنوز پس از ماه‌ها نتوانسته به نابینایی عادت کند، زندگی برایش تار و تاریک بوده و افسردگی در وجودش لانه کرده است، ترسی موهوم از کرونا و باور خرافه‌ای او را به استفاده بی‌رویه از مشروبات الکلی روانه کرد و آخر سر در یک بزم شبانه الکل تقلبی کار دستش داد، دوستانش جان باختند و او برای تمام عمر نابینا شد.

"اعداد و ارقام بزرگ کرونایی در کوچک‌ترین استان کشور" عنوان مطلبی از ایلام است که در آن آمده است :کرونا این روزها با سرعت باورنکردنی اعداد و ارقام را در ایلام، کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان کشور جابجا می‌کند، رکوردها مرتبا شکسته می‌شوند و تعداد مبتلایان، بستری‌ها، بیماران بدحال و فوتی‌ها با افزایش سرسام‌آوری سر به فلک می‌کشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار