کد خبر: ۹۱۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 29 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» در مورد ریزش مسافران تاکسی‌های اینترنتی نظرهای مختلفی دارند؛ برخی معتقدند تعداد متقاضیان کم نشده ولی رانندگان به دلیل پایین بودن کرایه‌ها، درخواست‌ها را نمی‌پذیرند، در مقابل، گروهی اعتقاد دارند کرایه‌ها بالاست و خیلی‌ها توان پرداخت ندارند.

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه این اتحادیه تاکنون ۱۴۰ مجوزتاکسی اینترنتی صادر کرده است، گفت که حداقل ۶۰ مورد از آنها، در شهرهای مختلف فعال هستند.

او همچنین مدعی شد که مسافران برخی از تاکسی‌های اینترنتی از زمان شیوع کرونا، به طور میانگین بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ریزش داشته و در برخی شهرها این عدد به ۹۰ درصد هم رسیده است.

کرایه‌ها پایین و کمیسیون‌ها بالاست

گروهی از مخاطبان از ارزانی کرایه‌ها، بالا بودن کمیسیون‌ها و نداشتن بیمه گلایه دارند.

«… با این گرانی، کرایه رو می‌زنه ۵۵۰۰، آخه هزینه‌های سرسام آور رو نمی‌بینید حداقل با این درآمد هنگفت و بدون هزینه یه کار کوچک برا راننده می‌کردید. هزینه تلفن، بنزین، اینترنت، قطعات و مکالمه … در واقع نگاه کنی راننده بدبخت کار می‌کنه، بدبختی می‌کشه، بعد از دو ماه دو برابر کارکردش باید به تعمیرگاه بده.»

«تو شهر سمنان، علاوه بر همه‌ مشکلات از قبیل کرایه کم و گرونی قطعات، پلیستاکسی‌های اینترنتی را جریمه می‌کنه و می‌گه قانونی نیست. انگار سمنان از بقیه مملکت جداست، هیچ کس هم اقدامی نمی‌کنه.»

«کاکو‌ای کرایه‌ها برای راننده نمی‌صرفه… ولی رانندگان بیچاره از سر اجبار این کار رو می‌کنن… هر چه در می‌یارن می‌شه پورسانت، استهلاک، سوخت … مسافرای محترم هم گوجه می‌خرن کیلو ۸۰۰۰تومن، ولی زورشون می‌یاد کرایه ماشین بدن … به خدا پول بنزینش هم درنمی یاد … چه رسد به استهلاک…»

«… در مورد این که چرا تاکسی اینترنتی با این گرانی و این کرایه کم، باید بیشتر از آژانس پورسانت بگیره هم بنویسید، خداییش آژانس ۱۰ تا ۱۵ درصد داره می‌گیره برای رعایت حال راننده هاش، خیلی کمن اونایی که ۲۰ درصد بگیرن. بعد اسنپ و تپسی به خاطر تعداد بالای راننده هاشون اگه ۵ درصد هم بگیرن درآمدشون ماهانه میلیاردها می‌شه، بخدا با این گرونی و کرایه کم، بذارید راننده‌ها اقلا مبلغ بیشتری ببرن سر سفره خانواده هاشون.»

«همسر من اسنپ کار می‌کنه توی اصفهان چون طرح زوج و فرد هست که البته الان از پنج مهر به بعد خوشبختانه به خاطر کرونا محدود شده به یه مناطق خاص پر تردد، وگرنه باید یک روز در میون کار می‌کرد. کسی که با فوق لیسانس از زور بیکاری میره تو اسنپ همینم یه روز در میون بشه دیگه از کجا نون برا زن وبچش بیاره؟»

«شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی فقط فکر کسب سود و کمیسیون و پورسانت گرفتن از راننده بدبخت هستن! با این هزینه‌های زندگی امروزه و خصوصا هزینه‌های خودرو مثل لاستیک و لوازم یدکی و … کرایه‌های این شرکت ها، تنها تولید کمیسیون برای صاحبان این شرکت‌ها داشته و متاسفانه راننده‌ها روز به روز ضعیف تر! … بدون بیمه بدون هیچ آینده‌ای..! »

«این کرایه‌ها حتی یک درصد همخوانی با قیمت خودرو و بنزین و قیمت قطعات ندارد، بیشتر علت ورشکستگی این شرکت‌ها هم نبود خودروی کافی برای خدمات رسانی هستش، به هیچ وجه دخل با خرج جور در نمی‌یاد که هیچ، طرف با پول ماشینش می‌تونه مغازه اجاره کنه به جای اینکه بیاد ماشینش رو به خاطر کرایه‌های مضحک.»

«امیدوارم که مسئله بیمه بیشتر مطرح بشه، رانندگی جزو سخت‌ترین مشاغل دنیاست اون وقت تو ایران حتی بیمه نمی‌شه چه برسه به بازنشستگی و….. یه روز رو لطفا بدون وجود تاکسی فرض کنید، چه ازدحامی توی اتوبوس و مترو می‌شه؟ البته خب خیلی شهر‌ها مترو هم که ندارن و سرعت حمل‌ونقل عمومی چه کند خواهد شد. فکر کنید اون همه جمعیت تو شرایط کرونا بدون فاصله اجتماعی واقعا فاجعه به بار می‌یاد. لطفا راننده‌های تاکسی از هر نوعش رو بیشتر بهشون ارزش بدیم و به اموراتشون رسیدگی کنید.»

«اول کرونا، بعد وضع بد اقتصادی و سپس قیمت پایین کرایه تاکسی اینترنتی و نداشتن سهمیه مناسب مثل آژانس‌ها و تاکسی‌های شهری و بین شهری، مشکل را دوچندان می‌کند و هیچ حمایتی هم نمی‌شوند تا خودرو دوگانه سوز باقیمت مناسب شوند.»

«واقعا اشتباه است که مسافر ۱۰۰۰۰تومانی را سوار ماشین ۱۵۰۰۰۰۰۰۰توانی کنی بعد هم این همه گلایه کنند، مسافران عزیز لطف کنند با تاکسی‌های خطی و آژانس سفر کنند. بعد قیمت آژانس و تاکسی خطی رو با تاکسی اینترنتی مقایسه کنند. چرا کسی نیست از مشکلات راننده‌ها و گرانی قطعات و بالا بودن کمیسیون و پایین بودن کرایه‌ها صحبتی کنه. هر کسی امروز می‌تونه ۱۰۰۰۰تومان کرایه بده…»

«راننده‌های اسنپ و تپسی هم ریزش زیادی داشته. با این کرایه‌های وحشتناک پایین واقعا صرفه اقتصادی نداره»

«هر چیزی قیمت داره، با این هزینه سنگین ماشین نمی‌شه قیمت سفر بیاد پایین. مرغ کیلوی ۲۶ هزار تومن شده مردم مجبورن، پس باید نسبت به همه چی مجبور باشن، همه هم گرون کردن.»

مسافر هست؛ به خاطر کرایه‌ها نمی‌پذیریم

گروهی از مخاطبان، معتقدند تعداد مسافران ریزش نداشته است اما رانندگان به دلیل کرایه‌های پایین سفرها را قبول نمی‌کنند.

«من راننده اسنپ و تپسی هستم. به هیچ وجه آمار درخواست‌ها کم نشده بلکه بیشتر هم شده لیکن به علت قیمت بسیار پایین، درخواست‌ها از هر صد سفر ارسالی یکی از آنها مورد پذیرش قرار می‌گیرد. با این گرونی خودرو و قطعات و دستمزد، کار با ماشین هیچ آینده‌ای ندارد…»

«مسافر زیاد هست. اینکه عملکرد تاکسی‌های اینترنتی پایین اومده، به این دلیل است که بخاطر پایین بودن کرایه، راننده‌ها مسافر قبول نمی‌کنند.»

«مسافر زیاد هست، راننده‌ها دیگر با این اوضاع لوازم و کرایه‌های پایین کار نمی‌کنند. کاری به کرونا نداره.»

«من به عنوان یک راننده اسنپ اعلام می‌کنم ریزش مسافران بابت ارزان کردن کرایه‌ها و کمیسیون زیاد است که از رانندگان گرفته می‌شود… اسنپ در این شرایط اقتصادی مانند کرایه‌های ۲ سال پیش می‌زنه، کسی سفر قبول نمی‌کنه و مسافر پس از انتظار زیاد، مجبور است با ماشین‌های عمومی و قیمت بالاتر برود. والا مسافر هست.»

«خودم راننده هستم، الان با این کرایه‌ها دیگه نمی‌شه کار کرد. من خودم روزی نزدیک به سه ساعت در کل روز منتظر می‌شم که سفر حداقل متوسط بهم بخوره.»

«۲۰۰۰تا شرکت هم بیان کسی مفت سوار نمی‌کنه مسافر رو چون خیلی‌ها شغل اول و آخرشون همین هست…»

«داخل مشهد خبری از ریزش مسافر نیست. دم به دم زنگ می‌خوره.»

«الان اسنپ و تپسی درآمد چندین میلیاردی در روز فقط از تهران دارن…»

«اینا همش فیلم بازی کردنه که بتونن راننده بدبخت رو مجاب کنن اگه قیمت بالا بره کسی سوار نمی‌شه، ولی متوجه نیستن این کار با این هزینه‌های سرسام‌آور اتوماتیک وار راننده رو فراری می‌ده.»

کرایه‌ها زیاد است؛ مردم ندارند

گروهی اما کرایه‌ها را بالا می‌دانند و معتقدند مردم توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

«اساسا در تهران برای یک رفت و یک برگشت در روز باید حدود شصت هزار تومان پرداخت و روزی شصت هزار تومان ( ماهی یک میلیون و هشتصد ) معادل کل حقوق وزارت کار برای بسیاری از اقشار جامعه بابت هشت ساعت کار کردن در روز است.»

«در عجبم از اون هایی که با تاکسی اینترنتی کار می‌کنند و انتظار دارند مردم پول بیشتری برای حمل‌ونقل بدهند. بنده خودم از راننده‌های تپسی هستم. ببینید دوستان از مردم نباید انتظار داشته باشید که پول بیشتری پرداخت کنند. شما باید اعتراضتان را به شرکت‌ها بکنید، که کمیسیون حداقلی از راننده‌ها بگیرند تا هم راننده اشتیاقش بیشتر شود و هم مردم دل گرم باشند. زمانی که تپسی راه افتاد اوایل خیلی کمیسیون کم بود به قول خودشان۷٪. اما الان کمیسیونی که از راننده کم میشه شاید از ۲۰٪ هم بیشتر باشه. شرکت تپسی و اسنپ تو این وضعیت اقتصادی باید سعی کنند در حدی درآمد کسب کنند که حقوق نیروهای زیرساخت هاشون رو بدهند، دنبال سودهای تلیاردی تو این یکی دوسال نباشند.»

«تو ساعت خلوتی، نصف شب از آرژانتین تا مدنی اسنپ گرفتم، یه ربع هم راه نبود، ۲۰۰۰۰ تومن ناقابل گرفت. هر ساعت دو تا مسافر این شکلی بزنن ماهی بالای ۷ تومن درآمد دارن. ناراضین؟ خب کسی با شمشیر گفته بیا اسنپ؟ سه ساعت وایسته خطی ونک ۱۵۰۰۰ تومن از سه تا مسافر بگیره.»

«… شرکت‌های اینترنتی، شب کرایه رو اینقدر بالا می‌زنه که به مسافر رحمت میاد ازش پول بگیری، روز هم هست که اینقدر کرایه پایینه مسافر دو ساعت درخواست می‌ده کسی قبول نمی‌کنه، به طور مثال از ازگل به کرج ۳۵ هزار. مگه می‌شه ۶هزارشم پورسانت خودشه. ایناوقتی کرایه پایین می‌شه آیا یک هزاری از پورسانت خودشون کم می‌کن؟»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار