مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در خصوص امکان استفاده خریداران آیفون ۱۲ از این گوشی در ایران نکاتی را بیان کرد.
کد خبر: ۹۱۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 29 October 2020

به گزارش تابناک سمنان در شرایطی که وضعیت روانی جامعه به دلیل فشار‌های ناشی از بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد انتشار خبری مبنی بر فروش جدیدترین مدل گوشی آیفون با قیمتی سرسام‌آور توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد در سایه غفلت مسئولان گروهی سودجو از هر تلاشی برای وارد کردن آسیب روحی و مالی به مردم دست برنمی‌دارند.

 

برای اطلاع از درستی خبر عرضه آیفون ۱۲ در بازار ایران با رضا عالیان مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفتگو کرده‌ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:

خبر‌هایی مبنی بر ورود آیفون ۱۲ ریجستر نشده به بازار و فروش آن با قیمت ۵۲ میلیون تومان در فضای مجازی منتشر شده است. آیا این موضوع واقعیت دارد و چگونه این گوشی در شرایط کنونی وارد کشور شده است؟

عالیان: اصلاً چنین اتفاقی بعید نیست و ورود این گوشی به کشور دلایل متعددی هم دارد. آیفون ۱۲ زمانی که تازه معرفی شده بود توسط شرکت‌هایی ثبت شد، ولی به طور رسمی به کشور نیامد. این گوشی‌ها به صورت قاچاق و از مسیر‌های غیرقانونی وارد شدند. افراد وارد کننده معمولاً از روش مسافری برای رجیستر کردن این گوشی‌ها استفاده می‌کنند. گوشی مثل آیفون ۱۲ که تنها یک هفته از شروع عرضه جهانی آن می‌گذرد به طور معمول از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود.

آیفون ۱۲، دستگاه بدون قابلیت ارتباط با شبکه ارتباطی کشور

اینکه خریداران بتوانند این گوشی را رجیستر کنند، بعید است. از ۱۲ مهر ماه سال جاری رویه ثبت رجیستری مسافری تغییر کرده و حتماً باید گوشی در گمرکات کشور مورد بررسی قرار گیرد و هزینه واردات آن پرداخت شود. آیفون‌های ۱۲ که به صورت قاچاق وارد کشور شده است رجیستر نشده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها مانند سایر تلفن‌های همراه استفاده کرد. تنها استفاده این گوشی‌ها به صورت دستگاهی بدون اتصال به شبکه ارتباطی کشور است.

 آیفون ۱۱ در بازه زمانی معرفی شد که شرایط از لحاظ ارتباطات بین‌المللی و اقتصادی در ایران با وضعیت کنونی فرق داشت. اکنون در شرایطی هستیم که برای سفر به نقاط مختلف دنیا محدودیت‌های زیادی وجود دارد و حتی سفر به بعضی از کشور‌های همسایه ممکن نیست. موضع اتحادیه وارد کنندگان تلفن همراه در خصوص واردات و عرضه آیفون ۱۲ با این قیمت چیست؟

عالیان: اپل قیمت آیفون ۱۲ هزار دلار اعلام کرده است. یعنی باید با دلار امروز به قیمت ۲۷ تا ۲۸ میلیون در کشور عرضه شود. برای آیفونی هم اکنون در بازار به فروش می‌رسد نه کمرگی پرداخت شده و نه سود بازرگانی. از همین رو نباید قیمت آن از ۲۷ تا ۲۸ میلیون بیشتر باشد. اینکه این گوشی دارد با قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان عرضه می‌شود باید سرمنشأ آن را پیدا کرد و جلوی عرضه آن را گرفت.

به خاطر دارم از اولین مدل آیفونی که وارد کشور شد همین مشکل وجود داشت. یعنی روز‌های اولی که در بازار آمد قیمتش سرسام‌آور بالا بود و گاهی تا سه برابر بیشتر از قیمت واقعی‌اش به فروش می‌رسید. آن قیمت نجومی بعد از دو سه هفته پایین آمد و در بازه زمانی یک ماه و نیم به قیمت اصلی خودش بازگشت. اکنون در عصری هستیم که تلفن همراه کالایی مصرف محسوب می‌شود و در این میان مدل‌هایی از گوشی‌های هوشمند تجملاتی هستند. برخی از مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند گوشی آیفون دارای فناوری عجیب و غریبی است و حس می‌کنند با خریدن آن نسبت به دیگران برتری پیدا می‌کنند.

خریدار و فروشنده هر دو در بالارفتن قیمت آیفون ۱۲ مقصر هستند

چنین تصوری سبب می‌شود این افراد هر قیمتی را که فروشنده اعلام می‌کند پرداخت کنند و صرفأ اولین نفری باشند که آیفون ۱۲ را در دست می‌گیرند. این اتفاق از دو سمت قابل بررسی است هم کسی که این دستگاه را گران می‌خرد مقصر است و هم فروشنده‌ای که این گوشی را با قیمت غیرواقعی عرضه می‌کند. شخصی به عنوان کاربر با علم به اینکه آیفون ۱۲ هزار دلار قیمت دارد چرا باید بیشتر از ۵۰ میلیون تومان برای آن هزینه کند؟!

اپل کاربران را درگیر اکوسیستم اختصاصی خود می‌کند

اساساً نگاه تجملاتی کردن به فناوری اشتباه است. شرکت اپل از روزی که کارش را آغاز کرد به دنبال ایجاد اکوسیستم اختصاصی خود بود. در واقع مدیران این شرکت می‌خواهند با طراحی اکوسیستم اپل کاربران زیادی از سراسر دنیا را با فرهنگ خود همراه کنند. اپل با تولید محصولاتی نظیر آی‌پد، آیفون، آی‌واچ، آی‌مک و سایر دستگاه‌های این شرکت کاربران را در دنیای فناوری‌های خود درگیر کرده و کششی غیرقابل کنترل ایجاد می‌کند.

عده زیادی تصور می‌کنند گوشی‌های آیفون تجملاتی است، چون قیمت آن بالاست در صورتی که در بازار ایران تلفن‌های همراهی هستند که چند برابر آیفون قیمت دارند. به عنوان مثال گوشی‌های هوشمندی که مخصوص بازی هستند معمولاً دو برابر گران‌تر از آیفون هستند. تبلیغات کاربران آیفون را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد و تصوری را در آن‌ها به وجود آورده که این دستگاه‌ها با سایر برند‌ها متفاوت است.

هیچ گونه درخواست رسمی برای واردات آیفون ۱۲ ثبت نشده است

هیچ‌کدام از شرکت‌های عضو انجمن واردکننده تلفن همراه در ایران هنوز ثبت سفارشی برای آیفون ۱۲ نداشته‌اند. یعنی هیچ‌کدام از آیفون‌های ۱۲ موجود در بازار توسط شرکت‌های عضو انجمن وارد نشده‌اند. اعضای اتحادیه هیچ اطلاعی از چگونگی و محل ورود این گوشی‌ها ندارند. بسیاری از شرکت‌های اتحادیه برای ثبت سفارش گوشی‌های مجاز مشکل دارند و نمی‌توانند ارز لازم را تأمین کنند. در میان این مشکلات قطعاً فرصتی برای فکر کردن به واردات آیفون ۱۲ وجود ندارد.

شما به نقش اشاره به فروشنده و خریدار اشاره کردید، اما در این میان تکلیف ناظران چیست؟ یعنی وضعیت نظارت در مورد عرضه چنین کالا‌هایی چگونه است؟

عالیان: قطعاً باید نظارت وجود داشته باشد. طبق قانون اصناف هر اتحادیه‌ای تعدادی بازرس دارد که وظیفه‌شان نظارت بر عملکرد اعضای صنف است. کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود در محل مشخصی به فروش می‌رسد. یعنی در خیابان عرضه نمی‌شود و خریداران برای تهیه آن به فروشگاه معینی مراجعه می‌کنند. بازرس هر صنف باید این گونه مسائل را کنترل کند و زمانی که با تخلفی مواجه شد آن را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان گزارش کند.

رقابت برای تصاحب برخی کالا‌های لوکس

بنابراین اداره اصناف وظیفه دارد چنین مسائلی را بررسی، نظارت و گزارش کند. البته نباید بحث فرهنگ‌سازی فراموش شود. اگر خریداری برای این گونه اجناس وجود نداشته باشد قیمت آن هم تا این حد بالا نمی‌رود. متأسفانه رقابت ناسالم در خرید برخی کالا‌ها از سوی مردم تلاش‌های اصحاب رسانه و اعضای انجمن واردکنندگان تلفن همراه را بی‌اثر می‌کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: آنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار