مدیرکل امور عشایری استان ایلام؛
مدیرکل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه رویه کوچ سنتی عشایر این استان بدلیل شیوع کرونا به کوچ ماشینی تغییر کرده است، گفت: هزینه بالای جابجایی دام‌ها از مبدا به مقصد بوسیله ماشین باعث خسارت به این قشر شده است.
کد خبر: ۹۱۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 26 October 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ فرشاد یاسمی  اظهار داشت: مهم‌ترین آسیب و خسارتی که کرونا به جامعه عشایر استان وارد کرد، عدم فروش دام‌های مازاد و پرداخت هزینه جابجایی دام‌ها و جابجایی دام به روش ماشینی است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز جامعه عشایری استان هیچ فوتی ناشی از کرونا نداشته است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام، کم بودن علوفه به دلیل افزایش دام‌های عشایر و در مقابل اختصاص مراتع به طرح‌های غیر از دام را از دیگر مشکلات عشایر ذکر کرد و افزود: در حال حاضر بین دام و مرتع تعادل نسبی برقرار نیست اما طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جنگل‌ها و مراتع و اداره کل منابع طبیعی استان درصدد رسیدگی به این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمان‌بندی و تقویم کوچ عشایر با تغییرات آب و هوایی تغییر می‌کند، گفت: تقویم زمانی به دلیل ایجاد تعادل بین دام و مرتع است و نوع مرتع و شرایط آب و هوایی باید متناسب و سازگار با دام عشایر باشد.

یاسمی تاکید کرد: استان ایلام از نظر کیفیت تولیدات دامی به دلیل قرارگیری در منطقه زاگرس‌ و بکر بودن طبیعت دارای مطلوب‌ترین و نادرترین محصولات دامی در کشور است.

مدیرکل امور عشایری ایلام در خصوص واکسیناسیون دام‌های عشایر استان افزود: طی نشست‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی مقرر شده است که بصورت سیار و در زمان‌بندی‌های مشخص در ییلاق و قشلاق و میان‌بندها موضوع واکسیناسیون و معاینات دام عشایر پوشش داده شود.

وی آبدانان را پرتراکم‌ترین و سیروان را کم تراکم‌ترین شهرستان از نظر جمعیت دامی استان عنوان کرد و افزود: شهرستان دهلران نیز جزو وسیع‌ترین مناطق عشایری استان است و این شهرستان بعضا محل استقرار عشایر استان‌های همجوار نظیر همدان، کرمانشاه و لرستان است.

وی افزود: راه‌های عشایری ایلام یکی از مناطق آسیب‌پذیر به ویژه در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل است و این راه‌ها به علت سخت گذر بودن و نداشتن ابنیه مناسب همواره دستخوش آسیب و تخریب هستند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار