آخرین تحولات خاورمیانه
صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه، اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی، رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا و درخواست ۴۵ قانونگذار آمریکایی برای بایکوت نشست گروه ۲۰ در عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 22 October 2020

صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه، اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی، رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا و درخواست ۴۵ قانونگذار آمریکایی برای بایکوت نشست گروه ۲۰ در عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک سمنان منابع مصری و سودانی از جزئیات توافق آمریکا و سودان برای حذف نام خارطوم از فهرست تروریسم پرده برداشتند و فاش کردند، عربستان آماده است به شرط عادی سازی روابط بین سودان و رژیم صهیونیستی، پرداخت مبلغ درخواستی آمریکا به قربانیان حملات تروریستی را عهده دار شود.

منابع مصری و سودانی در گفت‌وگو با العربی الجدید درباره جزئیات توافق اعلام شده میان سودان و آمریکا گفتند: آمریکا حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم را به پرداخت غرامت ۳۳۵ میلیون دلاری به خانواده‌های قربانیان آمریکایی منوط کرده است، در حالی که خارطوم اعلام کرده قادر به تحقق این شرط آمریکا نیست.

این منابع افزودند: امور در این زمینه معلق مانده بود تا اینکه به یک توافقنامه جامع دست یافتند و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مستقیم به این مساله ورود کرده و از قصد خود برای پرداخت این غرامت به منظور تسریع در روند اتمام و تکمیل توافق خبر داد و موضوع این گونه که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان گفت، این مبلغ را از درآمد کشورش تأمین می‌کند، نیست.

آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا/صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه/ اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی/ رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا

طبق گفته این منابع، توافقنامه مذکور شامل کمک‌های غیر مستقیم از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ آمریکایی در سودان و همچنین بسته کمک‌های مالی مستقیم عربستان و امارات به محض اعلام رسمی ملحق شدن خارطوم به ابوظبی و منامه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این منابع در ادامه تصریح کردند، در جریان دیدارهایی که میان مقامات سودان با مقامات آمریکا، عربستان و امارات و همچنین رژیم صهیونیستی انجام شده درباره جزئیات توافق، مراحل اجرا و مراحل پایبندی تمامی طرف‌ها به آن توافق شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً در توییتی نوشت، دولت سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به قربانیان آمریکایی و خانواده‌هایشان موافقت کرده است.

ترامپ نوشت: اخبار خوش... دولت جدید سودان اقدامی خوبی انجام می‌دهد و این دولت با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان حادثه تروریستی موافقت کرد. به محض پرداخت این مبلغ نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف می‌کنم.

پیشتر عبدالله حمدوک گفته بود، دولتش آماده پرداخت غرامت به قربانیان انفجارهای سفارتخانه‌ها و ناوشکن آمریکایی مقابل حذف نام سودان از لیست تروریسم آمریکاست.

صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه

دادگاه ایالت صقاریا واقع در ترکیه روز چهارشنبه «احمد محمود الأسطل» تبعه اردنی متهم به جاسوسی برای امارات را به حبس محکوم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، دادگاه این فرد را به دستیابی به اطلاعاتی با هدف جاسوسی سیاسی و نظامی و ضربه زدن به امنیت دولت و منافع سیاسی داخلی و خارجی آن متهم کرده است.

دستگاه اطلاعاتی ترکیه اخیرا این فرد را به اتهام جاسوسی از معارضان و روزنامه‌نگاران عرب در ترکیه به نفع امارات، دستگیر کرده است.

الأسطل ۴۵ ساله از هفت سال پیش در ترکیه اقامت داشته است و مراجع ترکیه، او را به نفوذ به یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به گروه اخوان‌المسلمین در پوشش روزنامه‌نگار معارض اماراتی متهم کرده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، این فرد همچنین به ارسال اطلاعات به امارات درباره روابط ترکیه با کشورهای جهان از جمله کشورهای اسلامی و نیز ارسال اطلاعاتی به مدیران خود در دبی در خصوص جزئیات سیاست‌های داخلی و خارجی ترکیه متهم است.

فرد مذکور همچنین گزارش‌هایی از شهروندان عرب مقیم ترکیه تهیه و با ارسال آن به مدیران خود در دبی حقوق ماهیانه دریافت می‌کرده است.

آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا/صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه/ اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی/ رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا

گفته می‌شود الأسطل حتی پیش از ورود به ترکیه نیز برای امارات جاسوسی می‌کرده و در یازده سال جاسوسی برای این کشور مبلغ ۴۰۰ هزار دلار از این کشور تقاضا کرده است.

از سوی دیگر، خانواده الأسطل در بیانیه‌ای ترکیه را به برخورد مبهم با پرونده الأسطل متهم و تأکید کرده است که نباید اعترافات الأسطل که به اجبار از او گرفته شده، مورد استفاده قرار گیرد.

اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی 

«نوام چامسکی»، فیلسوف و تاریخ‌دان برجسته آمریکایی روز سه‌شنبه گفت، ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی دولت آمریکا اقدامی شوکه‌کننده و نمایانگر تفکرات افراطی در داخل این کشور است.

چامسکی در مصاحبه‌ای گفت: «اقدامات ترامپ درخصوص ایران، اول از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به طور قابل توجهی نقض قوانین بین‌المللی بود. این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود. ترامپ گفت بسیار خوب؛ من آن را نمی‌خواهم. فرد دیگری آن را ایجاد کرده است. این کار یقیناً به شکلی قابل پیش‌بینی موجب افزایش تنش با ایران شد و واکنش‌ها به آن نیز ملایم بودند».

وی افزود: «مساله دیگر قتل سردار قاسم سلیمانی بود که در ایالات متحده با استقبال زیادی مواجه شد. این اقدامی بسیار خطرناک بود. چنین چیزی در خلال جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد نیز رخ نداد و مانند این بود که ایران تصمیم می‌گرفت مایک پامپئو و یکی از فرماندهان عالی رتبه همراهش را در فرودگاه بین المللی مکزیکوسیتی به قتل برساند. ما چنین کاری را بسیار جدی تلقی می‌کردیم. این همان اتفاقی است که در این خصوص رخ داد ولی در اینجا (آمریکا) تحسین شد که واقعاً شوکه‌کننده است و نشان داد که تفکرات داخلی در آمریکا تا چه حد افراطی هستند و آمریکا یک کشور یاغی است که نسبت به تعهدات بین‌المللی بی‌تفاوت است و کاری که بخواهد را انجام می‌دهد و در بیرون مرزها نیز پذیرفته شده است».

آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا/صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه/ اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی/ رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا

چامسکی در ادامه گفت: «این اقدامات و اقدامات دیگری از این قبیل، تنها بر شدت تنش‌ها می‌افزاید. حادثه‌ای در خلیج [فارس] حتی تصادفی می‌تواند به یک انفجار بدل شده و واکنش ایران را در پی داشته باشد که در مقابل می‌تواند به بمباران ایران از سوی آمریکا و اسرائیل منجر شود».

چامسکی گفت: «اسرائیل سرش برای این کار درد می‌کند و مدت‌هاست آرزوی چنین کاری را دارد. چنین کاری می‌تواند از بین بردن ذخایر بزرگ انرژی جهان از سوی ایران را به‌ دنبال داشته باشد که اصلاً پیش‌بینی اغراق‌آمیزی نیست. این اتفاق در شمال شرق عربستان در مجاورت مرزهای ایران اتفاق افتاد. ایران از طریق حوثی‌ها نشان داد که توانایی چنین کارهایی را دارد. فرض کنید آن‌ها این کار را انجام دهند. فرض کنید که حزب‌الله به تل‌آویو و حیفا حمله کرده و این شهرها را بمباران کند».

این کارشناس آمریکایی در ادامه گفت: «باید منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه ایجاد کرد. مگر این کار چقدر دشوار است؟ عرب‌ها به شدت به چنین کاری علاقه‌مند هستند. آن‌ها ۲۵ سال پیش این پیشنهاد را مطرح و حتی تهدید کرده‌اند اگر به مرحله اجرا نرسد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) را نقض می‌کنند. پس آن‌ها موافق هستند».

وی افزود: «اما ایران چطور؟ ایران نیز قویاً به این کار علاقه‌مند است و سال‌هاست که خواستار آن است. خب؟ این از ایران. جامعه جهانی چطور؟ گروه ۷۷، جنبش عدم تعهد که شامل ۱۳۰ کشور است، قویاً حامی آن هستند و سال‌هاست که خواستار آن هستند. اروپا هم با آن موافق است. تنها دو کشور با آن مخالف هستند. اول اسرائیل که نمی‌خواهد نظارتی بر سیستم‌های تسلیحات اتمی‌اش باشد و دومی پدرخوانده یعنی آمریکاست که هر مسیر منتهی به آن را مسدود کرده است».

رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا

 ایالات متحده آمریکا در جلسه بامداد چهارشنبه شورای امنیت طرح روسیه درباره برقراری امنیت جمعی در خلیج فارس را رد کرده است. 

به نوشته وبگاه المانیتور، روسیه که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه اکتبر است، این طرح را با توجه به بروز چند حادثه امنیتی در خلیج فارس در سال جاری میلادی پیشنهاد داده بود.

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در آغاز نشست شورای امنیت طرحی را برای خلیج فارس پیشنهاد داد که به کشورها اجازه می‌داد به تنش‌های بالقوه در بحبوحه تنش‌ها پاسخ دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «روسیه، طرح امنیت جمعی برای این منطقه را پیشنهاد داد که خواستار ایجاد ساز و کارهایی برای پاسخ جمعی به بسیاری از تهدیدها و چالش‌ها بود.» وزیر خارجه روسیه گفت، این طرح با مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اجرا خواهد شد.

آمادگی مشروط عربستان برای پرداخت غرامت به آمریکا/صدور حکم حبس برای جاسوس اماراتی در ترکیه/ اظهارات نوام چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی/ رد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا

«کلی کرافت»، نماینده ایالات متحده آمریکا این طرح را رد کرد و مدعی شد، هر طرحی بدون متوقف کردن «تخلفات ایران از قوانین بین‌المللی» بیهوده خواهد بود.

کرافت گفت: «می‌دانم که همکاران روسیه‌ای من، پیشنهاد ایجاد یک ساز و کار امنیتی در خلیج [فارس] برای پیشبرد امنیت در منطقه را پیشنهاد داده‌اند. ضمن احترام، فکر می‌کنم راه حل این مساله خیلی آسان‌تر است.»

وی اضافه کرد: «این شورا، باید صرفاً شجاعت لازم را داشته باشد و ایران را در برابر تعهدات بین‌المللی‌اش پاسخگو کند.»

لاوروف در این جلسه از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد. او گفت: «توسل به باج‌خواهی و دیوسازی از یک کشور اشتباه است. لازم است ما سرزنش‌ و سوءظن‌های دوجانبه را کنار گذاشته و از تحریم، اولتیماتوم و اقدامات تحریک‌آمیز فاصله بگیریم.»

درخواست ۴۵ قانونگذار آمریکایی برای بایکوت نشست گروه ۲۰ در عربستان

۴۵ قانونگذاران آمریکایی از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا نشست گروه بیست (G۲۰) به میزبانی عربستان را بایکوت کند.

 این قانونگذاران در نامه‌ای به «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند، در صورتی که مقام‌های سعودی نگرانی‌ها درباره حقوق بشر در عربستان را رعایت نکنند، واشنگتن باید نشست گروه ۲۰ در ریاض را بایکوت کند.

این قانونگذاران از ریاض خواستند تا فعالان زندانی را آزاد کرده، به تجاوز نظامی در یمن پایان داده و پاسخگوی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول ترکیه باشد.

در این نامه تاکید شده است: اگر دولت عربستان اقدامات فوری برای بهبود سوابقش در این زمینه اتخاذ نکند، ما باید از نشست گروه ۲۰ کنار بکشیم و اصلاحات در حوزه حقوق بشر به عنوان پیش شرطی برای همه تعامل‌های آتی با عربستان قرار دهیم.

«یان شاکوفسکی» و «ایلهان عمر» اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از جمله افرادی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

این در حالی است که قانونگذاران اروپایی نیز اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند تا سطح حضور در این نشست را کاهش دهد.

نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر بصورت مجازی و به میزبانی عربستان برگزار می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار