معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیرکشور گفت : طرح جایگزین شکار پرندگان مهاجر به منظور خاتمه دادن به این معضل زیست محیطی در استان های شمالی کشور تدوین و اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 22 October 2020

بابک دین پرست چهارشنبه شب در حاشیه نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : این طرح با همکاری محیط زیست، میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و با همراهی دستگاه‌های امنیتی استان های شمالی کشور تدوین خواهد شد.
وی از پرنده نگری و پرورش پرندگان وحشی به عنوان بخشی از طرح جایگزین یاد کرد و اظهار داشت : در حال حاضر جای طرح پرنده نگری که می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان های شمالی باشد در این استان ها خالی است در حالی که با توجه به مهاجرت جمعیت زیادی از گونه های مختلف پرنده به این استان ها ، ظرفیت کم نظیری در آنها وجود دارد.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت : اجرای برنامه هایی چون پرنده نگری و پرورش پرندگان وحشی در قالب انبوه برای جلوگیری از شکار بی رویه و غیر مجاز در برخی کشورهای دارای این قابلیت دارای سابقه است.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی باید در راستای حمایت از اعتبار و حیثیت مردم استان های شمالی جلوی شکارهای غیر مجاز و قاچاق پرندگان مهاجر با همکاری دستگاه قضایی و امنیتی گرفته شود تا اقدام چند فرد سودجو، دستاویز رسانه های خارجی و بیگانه و موجب وهن نظام و مردم مناطق شمالی کشور نشود.
معاون وزیر کشور اظهار داشت : باید برنامه ممنوعیت شکار در استان های شمالی با همراهی محیط زیست عملیاتی شود و با شکارچیان غیر مجاز و قاچاقچیان پرندگان وحشی نیز برخورد جدی صورت گیرد و قطعا مردم منطقه نیز با این طرح ها همراهی خواهند کرد.
وی یادآور شد : متقاضیان اجرای طرح های پرنده نگری و پرورش دهندگان پرندگان وحشی با پرداخت تسهیلات کارآفرینی و اشتغال روستایی مورد حمایت قرار می گیرند و پیش بینی ما این است که اکثر مردم مناطق شمالی در حاشیه تالاب ها با این طرح همراهی خواهند کرد.
حفاظت از درنای سیبری
معاون وزیر کشور همچنین در مورد حفاظت از " امید " تنها بازمانده درنای سفید سیبری که هر ساله برای زمستان گذرانی به تالاب سرخرود در مازندران می آید ، گفت : در حال حاضر چند ده میلیون نفر در جهان سالانه منتظر فرود این پرنده از سیبری به تالاب سرخرود هستند و باید در داخل استان نیز همکاری و هماهنگی برای حفاظت از امید صورت گیرد.
دین پرست در مورد طرح پیشنهادی استان مازندران به مرکز علمی و فناوری رییس جمهوری برای تکثیر احتمالی این گونه در حال انقراض در شرکت های دانش بنیان ، افزود : باید برنامه های اجرایی در این حوزه با حساسیت کامل و همه جانبه نگری اجرا شود تا آسیبی به این پرنده نرسد.
وی ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری نیز تک درنای سیبری بار دیگر برای زمستان گذرانی به تالاب سرخرود در شهرستان فریدونکنار مهاجرت کند.

استان مازندران با داشتن تالاب بین المللی میانکاله به مساحت ۴۸ هزار هکتار و چندین تالاب محلی از جمله سرخرود سالانه میزبان ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر و بومی با جمعیت میلیونی است.

طی چند سال اخیر با وجود اجرای طرح های مختلف برای حفاظت از پرندگان مهاجر از جمله ممنوعیت شکار در استان های شمالی کشور بویژه مازندران ، همچنان شکارچیان غیرمجاز با فرصت طلبی با ایجاد تور هوایی ، دام هایی زمینی چون کرس و دوما به شکار جمعی این پرندان اقدام می کنند.

آمار رسمی محیط زیست نشان می دهد که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار بال از این پرندگان در این ذخیرگاه ها زمستانی شکار می شوند و برخورد قانونی با شکارچیان غیر مجاز از سوی دستگاه قضایی و محیط بانان نیز تاکنون به دلیل آنچه که وجود مافیای شکار و گردش مالی چند ده میلیارد تومانی در این حوزه اعلام شد ، نتوانست پدیده شکار غیر مجاز را در سرخرود و سایر تالاب های محلی و حتی تالاب بین المللی میانکاله ریشه کن کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار