رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: دفاع علی مطهری از چرخاندن اراذل و مجرمان در خیابان / بازداشت ۴ دلال بزرگ ارز در فضای مجازی / صداوسیما: محکومیت رئیس سابق هلال احمر به ۱۲ سال حبس تایید شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱ 21 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 اصابت ۷۱ راکت جنگ قره باغ به خدا آفرین

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: امروز ۷۱ گلوله راکت طرف های درگیر در جنگ قره باغ به شهرستان مرزی خداآفرین در حاشیه جنوبی ارس برخورد کرد.علیار راستگو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این راکت ها به چند روستای شهرستان خداآفرین از قبیل اوزان و آلوجه اصابت کرده است.وی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای جنگ قره باغ تا به امروز در مجموع ۶۸ گلوله راکت طرف های درگیر جنگ قهر باغ به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده بود، اما تنها امروز ۷۱ گلوله راکت اصابت کرد.وی ادامه داد: اقدامات قانونی از سوی نیروهای مرزبانی کشورمان انجام شده و به طرفین درگیر در جنگ قره باغ تذکر جدی برای جلوگیری از وقوع این قبیل اتفاقات داده شده است.شهرستان مرزی ۳۵ هزار نفری خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در امتداد خط جنگ قره باغ واقع شده است.

 معاون سیاسی وزیر کشور: ادعای نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار ثابت نشده است

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور : معین الدین سعیدی نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی ادعایی مبنی بر تن فروشی و خودکشی یک‌زن بدلیل عدم توانایی تامین آب آشامیدنی برای فرزندانش،کرده بود که این موضوع به صورت جدی از سوی مسوولان ونهادهای مرتبط بررسی شده و تاکنون چنین ادعایی اثبات نشده است./ایرنا

دفاع علی مطهری از چرخاندن اراذل و مجرمان در خیابان

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به مناسبت هفته نیروی انتظامی یادداشتی را با عنوان «نیروی انتظامی و اقتدار» در روزنامه شرق منتشر کرد. در این مطلب آمده است؛ در هفته نیروی انتظامی بجاست که یک ارزیابی اجمالی از عملکرد این نیرو داشته باشیم. از کاستی‌های نیروی انتظامی و پلیس ما این است که اقتدار کافی ندارد. رفتار پلیس در کشور‌های غربی خصوصا آمریکا بسیار خشن است. روشن است که آن رفتار مورد تأیید ما نیست. اما دقت و ریزبینی در رفتار پلیس خودمان هم نشان می‌دهد که این رفتار نیز ایده‌آل و پذیرفته نیست. عرض اندام‌ها و عربده‌کشی‌های لات‌ها و اراذل همیشه در وقتی است که احساس می‌کنند پلیس اقتدار لازم را ندارد. شاید نوع رفتار قوه قضائیه هم در ظهور این پدیده مؤثر باشد. لاتی که احساس می‌کند بعد از ارتکاب یک جنایت به راحتی از زندان آزاد می‌شود طبعاً جری و سرکش می‌شود و نفس‌کش می‌طلبد. اقدام اخیر نیروی انتظامی مبنی بر خیابان‌گردانی اراذل مجرم آثار خوبی داشت، گرچه کتک زدن ضمنی آن قانونی نبود، زیرا مجازات آن‌ها همان است که دادگاه تعیین کرده است نه بیشتر.

بازداشت ۴ دلال بزرگ ارز در فضای مجازی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران از بازداشت چهار دلال بزرگ ارز در فضای مجازی خبر داد و گفت: دستگیری اعضای این باند تأثیر فاحشی بر کاهش تقاضای معاملات فردایی و ریزش محسوس قیمت طلا و سکه داشته است. سرهنگ علی ولیپور گودرزی با اعلام خبر بازداشت چهار دلال ارزی در تهران، درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: در رصد‌های اطلاعاتی در فضای مجازی، مشخص شد که چهار نفر از کاربران فضای مجازی با فعالیت‌های ارزی در فضای مجازی نقش عمده‌ای در تعیین قیمت وگرانی‌ها و نوسانات قیمت ارز دارند که شناسایی و بازداشت آن‌ها در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ قرار گرفت. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران افزود: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد این گروه‌ها با تأسیس اتاق‌هایی در فضای مجازی در حوزه معاملات فردایی و کاغذی طلای آب شده و نرخ‌دهی بازار فعالیت دارند.

صداوسیما: محکومیت رئیس سابق هلال احمر به ۱۲ سال حبس تایید شد

باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما از قول یک منبع آگاه از تأیید حکم ۱۲ سال حبس برای علی اصغر پیوندی رئیس سابق جمعیت هلال احمر خبر داد. این منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: رسیدگی به پرونده پیوندی به پایان رسیده است و با اتمام رسیدگی به جرایم و تخلفات، نامبرده به ۱۲ سال حبس تعزیری، رد مال و پرداخت حدود ۱۴۰ هزار یورو و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

کنایه جمهوری اسلامی به نمایندگان انقلابی دناپلاس سوار

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: منازعات داخلی، که این روز‌ها بار دیگر اوج گرفته، نه مردم را خوشحال می‌کند و نه برای کسی سود دارد. ادامه این درگیری‌های لفظی و رسانه‌ای، غیر از اینکه مردم را ناامید و بی‌اعتماد کند، نتیجه دیگری ندارد. افرادی که با تفکر بشدت افراطی، شعار‌های به خیال خودشان مردم‌پسند می‌دهند و می‌گویند انقلابی هستیم و می‌خواهیم مردمی عمل کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم، قبل از آنکه شماره صندلی‌های خود را در مجلس به ذهن بسپارند، اصول انقلابی و مردمی‌بودن را از یاد بردند. آن‌ها با گرفتن دناپلاس ۶۵۰ میلیون تومانی، کمک هزینه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی، شروع سفر‌های خانوادگی و فامیلی و دریافت حقوق‌ها و مزایای آنچنانی، صف خود را از مردم جدا و انقلاب را جور دیگری معنا کردند. این‌ها را مردم می‌بینند و می‌فهمند و برای تک تک این فعل‌ها و ترک‌ها حساب باز می‌کنند. به‌هیچ‌وجه راضی نیستیم مجلس شورای اسلامی لطمه ببیند، چه یازدهم، چه دهم یا دوازدهم. این نهاد، یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و لطمه دیدن آن به معنای لطمه دیدن اصل نظام است. به همان اندازه که حفاظت از اصل نظام واجب است، حفاظت از اندام‌های آن، ازجمله مجلس شورای اسلامی، هم واجب است. در این واقعیت نیز نمی‌توان ذره‌ای تردید داشت که وظیفه حفاظت از ارکان نظام بیش از همه برعهده متولیان خود آن ارکان است. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از دیگران باید برای حفاظت از اعتبار این رکن نظام احساس مسئولیت کنند و با موضعگیری‌های غیراصولی و خط و نشان کشیدن‌ها علیه این و آن، اعتبار مجلس را خدشه‌دار نکنند. مجلس شورای اسلامی برای اِعمال نظارت بر دستگاه‌های اجرائی و قضائی و سایر اندام‌های نظام، اهرم‌های کارآمدی را در اختیار دارد که اگر درست عمل کند می‌تواند با بکار گرفتن آن‌ها بسیاری از کژی‌ها را راست و بسیاری از ضعف‌ها را برطرف کند.

واکنش تلویحی روحانی به طرح استیضاحش

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به برخی حاشیه‌های اخیر اظهار کرد: ما امروز باید وظیفه خود را رفع مشکلات مردم بدانیم و همه از ما انتظار دارند به عنوان دولت در میدان باشیم. ما باید ریال و ارز و کالا و خدمات را تامین کنیم و می‌گوییم دولت در صحنه است و قوای دیگر هم باید به آن کمک کنند که می‌کنند و همکاری‌ها باید بیشتر شود. وی افزود: در این اوضاع ممکن است مواردی پیش بیاید که فرد، جناح، حزب یا رسانه‌ای حرفی بزند و حاشیه ایجاد کند که باید از آن بگذریم و وارد حاشیه نشویم. مردم و رسانه‌ها هم به برخی از نکات حاشیه‌ای توجه نکنند ما نماینده مردم هستیم و مردم پای صندوق آمده اند و به ما رای داده اند. حتی وزرا هم با واسطه مردم که توسط رئیس جمهور و مجلس انتخاب می‌شوند منتخب مردم هستند و همه ما باید خادم مردم باشیم. روحانی با بیان این که مردم می‌دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می‌کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال‌ها و حاشیه‌ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می‌دانند.
 
انتقاد یک اصولگرا از اهانت به روحانی
 
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضائیه باید به رسالت خود عمل کند و با رفتار‌های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است برخورد کند.جواد آرین‌منش در مورد تهدید و اهانت به رییس جمهور اظهار کرد:اهانت و توهین از سوی همه افراد قبیح و زشت است، اما از جانب روحانیت قبیح‌تر و زشت‌تر است. ما در یک جامعه اسلامی در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و مجلسی داریم که عنوان مجلس شورای اسلامی را یدک می‌کشد و کسانی که مدعی حاکمیت اخلاق و دین هستند.وی ادامه داد: استفاده از عبارت‌های زشت، توهین‌آمیز و تحقیرآمیز برای افراد عادی هم زشت است چه رسد برای کسی که در قانون اساسی ما به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری تعریف شده است.این فعال سیاسی اصول‌گرا تصریح کرد: به لحاظ قانونی، قانون ویژه‌ای داریم که با اهانت‌کنندگان به مقامات برخورد می‌کند و از آن جلوگیری می‌کند که در این مقامات رهبری و رییس‌جمهور تعریف شده‌اند.آرین‌منش افزود: به عقیده من اگر قوه قضائیه می‌خواهد وظایف خود را به درستی انجام دهد، نظم برقرار شود و اهانت در کشور نهادینه نشود باید به رسالت خود عمل کند و با این گونه رفتار‌هایی که غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است برخورد کند.
 
ماموریت جدید برای لاریجانی
 
علی لاریجانی در این ماه‌های پایانی دولت به پاستور می‌رود، البته برای انجام یک مأموریت، نه به‌عنوان یک رکن در دولت؛ مأموریتی که پیش‌تر رهبری هم به او سپرده بود.در شرایطی که شنیده‌ها حاکی از آن است که سند همکاری 25ساله ایران و چین دچار دست‌انداز شده، محمود واعظی گفته است از لاریجانی درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری سند همکاری ایران و چین ادامه دهد، او هم پذیرفت. البته گویا این درخواست مربوط به بعد از پایان دوره کاری او در مجلس بوده اما اکنون عملی شده است.به نظر می‌رسد حضور لاریجانی در ماجرای این سند با توجه به سمت مشاور رهبری بودن او بتواند دغدغه چینی‌ها را درباره اعتبار و آتیه این سند برطرف کند؛ چراکه در این صورت چین آن را سندی حاکمیتی تلقی خواهد کرد که حتی با رفتن و آمدن این یا آن دولت هم برقرار خواهد بود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در ادامه گفته که آقای لاریجانی از زمانی که رئیس مجلس بود و در سفری که به چین داشت، موضوع سند ۲۵‌ساله را دنبال می‌کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین درباره تجهیز دفتری در پاستور برای لاریجانی به‌منظور پیگیری و اجرای سند همکاری ایران و چین، اظهار بی‌اطلاعی کرد.پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران و توافق بر سر تنظیم یک سند همکاری میان دو کشور، علی لاریجانی به همراه چند نفر از وزرای دولت و برخی رؤسای کمیسیون‌های مجلس به چین سفر کرد و رایزنی‌هایی را برای نحوه تدوین و اجرائی‌سازی توافق ۲۵‌ساله با مقامات چینی انجام داد.
 
وقتی هاشمی رفسنجانی با احمدی نژاد همسفر شد
 
در خاطرات روز ۳۰ مهر سال هاشمی رفسنجانی آمده است که احمدی نژاد با هاشمی در سفر به دشت مغان همسفر بوده است.در خاطرات سال ۷۵ هاشمی رفسنجانی آمده است:به پادگان شهر که محل نشستن هلی‌کوپترهاست، رفتیم و به سوی دشت مغان پرواز کردیم. در مسیر، توضیحات خوبی توسط [آقای محمود احمدی‌نژاد]، استاندار، دریافت می‌کردم. در کشت و صنعت مغان، کارخانه تولید شیرخشک صنعتی و کره و خامه را افتتاح کردیم. پیش از انقلاب، ماشین‌ها وارد شده و به خاطر کمی شیر، تاکنون راه نیفتاده بوده است. ظرفیت ۱۸۰ تُن شیر در سه شیفت دارد. در مراسمی توضیحات مهندس [علی‌اصغر]خامنوی، مدیرعامل شرکت [کشت و صنعت مغان]را شنیدیم. مشکلات شرکت حل شده و به سود دهی رسیده؛ واحد بسیاربزرگ و کم‌نظیری است. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای نمودم
 
هاشمی طبا: تصمیم به مذاکره شود ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی‌ها دست می‎‌دهد
 
مصطفی هاشمی سیاستمدار اصلاح طلب می‌گوید: اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد همین آقای ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی‌ها دست می‎‌دهد.حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با نگارش یک توئیت جنجال ساز شدپس از این توئیت جنجالی بسیاری از چهره‌های سیاسی به این رفتار نماینده مردم قم در مجلس واکنش نشان دادند. در همین رابطه مصطفی هاشمی طبا معاون دولت اصلاحات با اشاره به اهمیت ارتباط ایران با کشور‌های دنیا اظهار کرد: سیاست خارجی توسط مقام معظم رهبری تصمیم گیری می‌شود. اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد همین آقای ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی‌ها دست می‎‌دهد. فکر نکنیم برخی‌ها خیلی انقلابی هستند، خیر این طور نیست. می‌گویند شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت.هاشمی طبا با بیان اینکه پیروزی بایدن موقعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نمی‌دهد، تأکید کرد: بعید می‌دانم مردم خیلی در انتخابات مشارکت کنند، چون الان کاندیدای درست و حسابی نداریم. کاندیدایی که مردم از او خوششان بیاید را در صحنه نمی‌بینند مگر اینکه فردین {سیاسی} بیاید، یعنی کسی که شهرت طلب است.
 
«حسن رعیت» آزاد شد؟
 
یک منبع آگاه به سایت دیده بان ایران اعلام کرد که «حسن میر کاظمی» مشهور به حسن رعیت با تودیع وثیقه آزاد شده است.تیرماه گذشته بود که غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت دستیار بابک زنجانی گفت:تحقیقات مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و مراحل پایانی دادسرایی در حال نهایی شدن است.سخنگوی قوه قضائیه البته این موضوع را هم اضافه کرد که با توجه به بازداشت این فرد تاکید شده است که در رسیدگی به پرونده این فرد تسریع شود.
 
پاسخ روحانی به نامه وزیر بهداشت
 
رئیس جمهور درپی ارسال گزارش وزیر بهداشت و درمان درخصوص وضعیت اخیر شیوع بیماری کرونا و مسائل مرتبط با آن و راه‌های موثر مقابله با موج رو به رشد این بیماری، تصریح کرد: در شرایط بسیار سختی هستیم. راه سنگلاخ، مسیر دشوار و به سمت قله و بار بس سنگین است؛ جز صبر و بردباری و ایثار و فداکاری و تدبیر چاره‌ای نیست.در پی نوشت حسن روحانی در پاسخ به نامه و گزارش وزیر بهداشت آمده است: " در شرایط بسیار سختی هستیم. راه سنگلاخ، مسیر به سمت قله دشوار و بار بس سنگین است؛ جز صبر و بردباری و ایثار و فداکاری و تدبیر چاره‌ای نیست.دوستان دولت از دکتر نوبخت، دکتر همتی تا دکتر رحمانی فضلی در حد توانشان اقدام‌های مفید و موثری انجام داده اند. همان طور که خطر ویروس را نباید دست کم بگیریم، تحریم بی سابقه ضد بشری دشمن را هم نباید کوچک بشمریم.هر مساله مهمی دارید در جلسات روسای کمیته‌های روز‌های پنج شنبه مطرح کنید، ان شاءالله از مشکلات عبور خواهیم کرد. دست همه فداکاران و مدافعان سلامت را می‌بوسم.
 
رحیم‌پور ازغدی هم توئیتری شد
 
تنها صفحه رسمی آقای حسن رحیم‌پور ازغدی در توییتر که با نظارت وی به روز می‌شود، آغاز به کار کرد. متن دفتر نشر آثار آقای رحیم پور ازغدی به شرح زیر است:«بسمه تعالی
از آنجا که علی رغم اطلاع رسانی و تکذیب های پیاپی ما در مورد سخنانی که بدروغ از آقای رحیم پور ازغدی در فضای مجازی ، نقل و منتشر می شود، توئیتهای جعلی و... همچنان ادامه دارد ، چاره ای جز راه اندازی صفحه رسمی در توییتر نداریم . بنابراین به اطلاع می رساند نخستین و تنها صفحه ای که با اطلاع ایشان ، منتشر میگردد از امروز با طرح دو پرسش در متن ذیل و بااین آدرس آغاز به کار کرده است : https://twitter.com/rahimpourazqadi
تا این لحظه، همه توییت‌هایی که در فضای مجازی به‌نام حسن رحیم‌پور (ازغدی) منتشر شده‌، تقلبی و جعلی بوده و این نخستین توییت تنها صفحه رسمی در توییتر است.
با طرح دو پرسش، آغاز کنیم:
۱. چرا توییتر، ممنوع و فیلتر است و همزمان مقامات رسمی کشور توییت می‌کنند؟ این عیب قانون است یا قانون‌شکنی در حاکمیت یا هر دو؟ کسی می‌داند؟
۲. ورود ما به توییتر چه توجیهی دارد؟ اولا فعالیت ده‌ها صفحه تقلبی به این نام که برخی کاملا مشکوک و مخربند، سپس توصیه پلیس محترم فتاست که در پاسخ به درخواست ما برای مسدودسازی صفحات فیک و تقلبی به‌نام رحیم‌پور در توییتر، اینستاگرام و فیسبوک و... می‌گویند در حریم خصوصی آنان! وارد نمی‌شوند و راه‌حل شما‌، فعال‌سازی صفحه رسمی در توییتر و اینستاگرام و... است. کسی می‌داند چرا صفحات فیک به‌نام کسی در عرصه عمومی، حریم خصوصی کسان دیگری است؟!
سی مهر ۱۳۹۹
دفتر نشر آثار رحیم پور (ازغدی)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار