بدون شک اگر ساختارها و مدیریت کشور ضابطه مند و براساس منافع ملی و در راستای صیانت از حقوق شهروندی ترسیم می شد ،اگر مدیریت کشور از ساختارهای ضابطه مندی تبعیت می کرد ،الان در حوزه مهمی همچون بحران کرونا نمی بایست این سطح از آشفتگی وتشتت در تصمیم گیری را شاهد می بودیم .
کد خبر: ۹۱۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 21 October 2020

تابناک ایلام ::امروز با شناسایی 375مورد جدید مبتلا و 3فوتی در استان ایلام ،روز سیاه کرونایی برای استان ایلام رقم خورد .براساس بیانیه دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ،شهرستان ایلام با 202 مبتلا رکورد جدیدی را به ثبت رسانید .

بررسی آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام موید این واقعیت تلخ است که به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته ،هشدارها و سیاستگذاری های بهداشتی در سطح جامعه ،اما روند ابتلا همچنان افزایشی است و باید به جای توسل به سیاستهای کاغذی و جلسه ای ،به صورت میدانی به مبارزه با کرونا شتافت .

متاسفانه باید پذیرفت که در کشورما بدلیل شکل گیری برخی رفتارهای غلط در حوزه های متعدد وتبدیل آن به یک فرایند ناسالم در مدیریت کشور ،همه امور براساس مصلحت اندیشی مدیریت می شود . مصلحت اندیشی هایی که می رود تا در مقاطع حساس کنونی با چربش بر جان مردم ،منشاء تصمیمات وسیاستگذاری هایی شود تا خروجی آن چیزی جز خسران وآسیب برای کشور نباشد.

بدون شک اگر ساختارها و مدیریت کشور ضابطه مند و براساس منافع ملی و در راستای صیانت از حقوق شهروندی ترسیم می شد ،اگر مدیریت کشور از ساختارهای ضابطه مندی تبعیت می کرد ،الان در حوزه مهمی همچون بحران کرونا نمی بایست این سطح از  آشفتگی وتشتت در تصمیم گیری را شاهد می بودیم .

اگر در سیستم حکمرانی کشور ،دولت به معنای واقعی اراده مردم را نمایندگی می کرد و با اقتدار کسب شده از حمایت مردمی به مدیریت امور می پرداخت ،الان نمی بایست در موضوع مهمی همچون صیانت از جان مردم در مقابل کرونا ،دخالت های بی مورد اشخاص ،سازمان ها ونهادهای بیرون از دولت مانع از اجرای سیاست های تدوینی این حوزه می شد .

همه ما شاهدیم در برهه هایی همچون اتخاذ تصمیم برای بستن ضریح امامان و امام زادگان ،برگزاری مراسم دهه اول محرم و اربعین به محض ورود دولت به تصمیم گیری برای تعطیلی این حوزه ها ،گروههای فشار خود سر چه حجمی از فشار ،توهین وتخریب را متوجه دولت نمودند ،تصور کنید اگر مقام معظم رهبری به این موضوع ورود نمی کرد ،چه اتفاق تلخ تری در این خصوص رقم می خورد ؟!

آیا این حجم  از تاثیر پذیری تصمیمات کلان در حوزه سلامت از موضوعات سیاسی و تبدیل عرصه های سلامت ونگاهبانی از جان مردم ،به عرصه رقابتهای سیاسی وجناحی برای آینده انتخابات ریاست جمهوری باعث نشده تا دولت نتواند آنچنان باید وشاید به موضوع مقابله با کرونا ورود کند ؟

در کشور ما اقلیتی قدرتمند با گره زدن معیشت ،امنیت و اینک سلامت مردم به موضوعات سیاسی ،به نوعی منافع ملی را به گروگان گرفته اند ،درجایی که باید تصمیمات کلان کشوری منجر به گشایش در معیشت مردم شود از ترس اثرگذاری مثبت آن بر زندگی مردم و تغییر نگاهشان به دولت وجناح رقیب  ،تاکنون مانع از تحقق این مهم در کشور شده اند . اینک در حوزه مهم سلامت مردم نیز وضعیت به همین منوال است . برخی برای اثبات ناکارآمدی دولت وشکست شعار " ما کرونا را شکست می دهیم " به  هر ترفندی متوسل می شوند تا با تحقق آمال سیاسی اشان از اجساد متوفیان کرونا برای خود اریکه قدرت بسازند.

امروز اگر منافع ملی کشور برای این دسته از سیاسیون قدرتمند ارزش داشته باشد ،باید به این سطح از درک برسند که کشور در سخت ترین پیچ تاریخی خود قرار گرفته ،تحریم های ظالمانه اقتصادکشور را در سراشیبی سقوط قرار داده وآثار ناشی از آن بر سفره مردم نمایان است .

از سویی نیز بحران کرونا بخش اعظمی از مشاغل را به تعطیلی کشانیده واقتصاد خرد وکلان را تحت تاثیر خود قرار داده است ،اگر در چنین شرایط سختی از آرمان گرایی فاصله گرفته و شعار های دهن پرکن وتوخالی را از حوزه مدیریت دور نگه داشته وبه این حقیقت برسند که مردم دیگر ظرفیت ندارند و لبریز شدن کاسه صبر مردم می تواند دردسر ساز باشد شاید طرحی واقعی در اندازند !

بنابراین همچون دوران جنگ هشت ساله ،باید با کنار زدن دعواها ونزاع های سیاسی ،همه یکرنگ ویکدل چاره جویی برای تقوق بر این شرایط را دنبال کنند . بدیهی است بی توجهی به این موضوع می تواندبه سان آتش زیر خاکستری بحرانی غیر قابل کنترل برای کشور رقم زند .

امروز کشور بیش از گذشته به همدلی ووحدت ارکان حکومت نیاز دارد ،همه باید در اتاق فرمان این جنگ بزرگ در کنار دولت قرار گرفته وبرای برون رفت از مشکلات جاری و مهمتر از همه بحران کرونا چاره اندیشی کنند . اگر دولت احساس کند با اتخاذ تصمیم تعطیلی یک هفته ای امور ،نقدی متوجه ایشان نشده ومنتقدین فضا را بر آنان تنگ نخواهند کرد قطعا لحظه ای در این خصوص درنگ نمی کند .

اگر دولت احساس کند که بنگاههای اقتصادی قدرتمند را در کنار خود خواهد داشت بی گمان با اعلام یک هفته تعطیلی ،نگران نان مردم نخواهدبود وبا فراغت بال بیشتری تصمیم مقتضی برای ایجاد وفقه در مسیر پیشروی کرونا در کشور اتخاذ خواهد کرد  وشعار تامین نان وجان مردم به شکل  واقعی تری معنا خواهد شد.

بنابراین عملیاتی ترین ،مهمترین و اثرگذارترین تصمیم در این برهه حساس ،تعطیل نمودن یک هفته ای تمامی امور ،کنترل شدید مبادی و اجرای سخت گیرانه طرح فاصله گذاری اجتماعی در تمامی حوزه هاست . منتهی شرط اصلی آن همراهی تمامی حوزه ها وارکان متعدد حاکمیت بدون نق زدن ویا تلاش برای ضعیف نشان دادن دولت است . این نکته را نباید فراموش کرد ،شکست یا پیروزی در این بحران ممکن است آثار بین جریانی داشته باشد ،اما یقینا از سوی قاطبه مردم به نام نظام ثبت خواهد شد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار