سگ های ولگرد و وحشی همیشه موجبات رعب و وحشت را رقم زده و علاوه بر ایجاد ناامنی به خصوص برای کودکان، باعث گسترش انواع بیماری ها در سطح شهر و در میان مردم نیز می شوند.
کد خبر: ۹۱۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 20 October 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه:حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام عبور از کوچه یا خیابان سگ های ولگردی را مشاهده کنید که سر در سطل زباله کرده یا در آنجا پرسه می زنند،سگ های ولگردی که هر از گاهی خبر می آید که به کودک یا نوجوانی حمله ور شده، دست و پای آن ها را کنده یا این که کودکان را به کام مرگ کشانده اند.به غیر از این ها در برخی مواقع سگ های نگهبان یا وحشی با پارس کردن، باعث رعب و وحشت کودکان نیز می شوند. حمله ور شدن سگ های ولگرد به کودکان بی گناه نمونه های متعددی دارد،اخیرا نیز در فضای مجازی خبر این که سگ های ولگرد، چند کودک، زن و مرد شیرازی را لت و پار کردند، دست به دست می شود.
حمله به کودکان همان و فنا شدن جانشان همان!/لزوم جمع آوری سگ ها و عقیم سازی آن ها در این روزهای کرونایی


از میان رفتن جان کودکان با حمله ور شدن سگ های درنده


یکی از حادثه های دلخراش مربوط به یک کودک در میبد (یزد) می شود که در سال گذشته اتفاق افتاد. این کودک به همراه برادرش در حال جمع آوری ضایعات در محله بود که به دنبال حمله سگ های ولگرد جان خود از را از دست داد.در بهمن ماه سال قبل نیز نصرت ۷ ساله که به همراه مادرش در منطقه قوچ‌حصار(تهران) به خانه برمی‌گشتند؛ زمانی که این دختربچه کمی جلوتر از مادرش مشغول بازی بود،مورد حمله تعدادی سگ ولگرد قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

زاد و ولد سریع و گسترده سگ های ولگرد/ضرورت عقیم سازی


با توجه به زاد و ولد سگ‌های ولگرد و افزایش جمعیت آن ها، باید پس از جمع آوری نسبت به عقیم سازی آن ها اقدام کرد‌. دو سال پیش مقرر شد که سازمان مدیریت پسماند، ساماندهی سگ‌های ولگرد را با همکاری ارگان های وابسته بهداشتی و زیست محیطی به این کمیسیون در اولویت قرار دهد اما این طور که از نمایان شدن سگ های ولگرد در کف کوچه و خیابان ها پیداست، مشخص می شود که هنوز این موضوع آنطور که باید جدی گرفته نشده است.معضلی که اگر فکر اساسی به حالش و روزش نشود و راهکار صحیحی برای جمع آوری آن صورت نگیرد،روز به روز بر تعداد سگ های ولگرد افزوده می شود و علاوه بر این نوع آسیب ها، انواع و اقسام بیماری های مختلف را هم در سطح شهر و میان مردم و انواع جانوران می پراکنند.

هزینه های هنگفت عقیم سازی


به باور برخی کارشناسان کشتار جمعی آن ها تنها راهکار باقیمانده است چرا که برای عقیم سازی آن ها زمان و هزینه زیادی صرف می شود.آن ها معتقدند برای کشتار سگ های وحشی و ولگرد می بایست که به دور از شهر سوزانده شوند.از نگاه دیگر رها شدن لاشه حیوانات بیمار در گوشه یا اطراف شهر به محل انگل و انواع بیماری تبدیل می‌شود.از این رو اکثر سگ‌ها وگربه‌های ولگرد اطراف شهر احتمال انتقال بیماری‌های انگل زا و میکروبی دارند.از طرفی وقتی یک ماده پروتئینی گوشتی عاری از هرگونه بیماری در فضای باز رها شود، خطرآفرین می شود.

در سال های گذشته تعدادی از فعالان و دوستداران حیوانات به صورت خودجوش طرح عقیم سازی را در یکی از مناطق شهرداری شیراز اجرا کردند اما به دلیل هزینه بر بودن متوقف شد و ادامه پیدا نکرد.امروزه نیاز است که در ابتدا حیوانات ولگرد جمع‌آوری و عقیم شوند تا از زاد و ولد حیوانات بیمار جلوگیری شود.برای عقیم کردن هر حیوان قبل از گران شدن قیمت ارز بدون دستمزد جراح، برای حیوانات نر 80 هزار تومان و حیوان ماده مبلغی بالغ بر 100 هزار تومان هزینه در بر داشت که در زمان حاضر یعنی پس از بالا رقتن قیمت دلار، این قیمت ها با افزایش دو تا سه برابری همراه شده است.به گفته قاسم مقیمی،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ساماندهی سگ‌های ولگرد در دستور کار بوده است.وی بر این باور است که به منظور ساماندهی سگ‌های ولگرد می‌توان با کمک NJOها و محصور کردن زمین های وسیع، سگ‌های ولگرد را جمع آوری کرد.

به بار آمدن آلودگی های زیست محیطی


«احمد تنوری»، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که با عقیم سازی سگ های ولگرد موافق است، گفت:این نوع سگ ها به هیچ وجه اهلی نمی شوند و علاوه بر خطرات جانی که برای عابرین در سطح شهر دارند،موجب آلودگی های زیست محیطی برای انسان ها و حیوانات خانگی نیز می شوند.

لزوم فرهنگسازی برای معدوم سازی سگ های ولگرد


وی با اشاره به این که کشتار سگ ها از نظر عموم مردم خوشایند نیست،افزود:اگر از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مشکلی وجود نداشت ما این کار را انجام می دادیم چرا که اصل کشار و سوزاندن لاشه ها در کوره داغ است تا عوامل بیماری زا از میان برود.از این رو ضروریست که دستگاه های متولی برای عقیم سازی سگ ها بودجه لازم را تامین نمایند.تنوری به این که در ایران سگ های وحشی برای نگهبانی به ندرت استفاده می شود اشاره کرد و گفت:گونه های سگ نگهیان خود جزو کلاب در فقه هستند و مجازند که البته در فقه شیعه نیز جایگاه دارند.

وی افزود: سگ گله، شکاری، راهنما و نگهبان هر کدام کاربرد خاص خود را دارد که البته نمی توانند در جای غیر مرتبط مورد استفاده قرار بگیرند چرا که موجب اختلال و درگیری می شود. به همین خاطر نمی توان از سگ وحشی برای نگهبانی استفاده نمود،چون عواقب خطرناکی به دنبال دارد.رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز گفت:سگ های تزیینی نیز جزء سگ های راهنما محسوب می شوند و تا زمانی که برای مردم مزاحمتی ایجاد نکنند، ایرادی ندارند.به گفته تنوری،ماهانه جمعیتی بالغ بر 400 شهروند با درخواست‌های مختلف به شورا مراجعه دارند که حدود 100 مورد آن اعتراض در خصوص چگونگی امحا سگ‌های ولگرد است.
وی نظارت متولیان امر برای این مهم را ضروری دانست و گفت:نحوه جمع‌آوری لاشه امری بسیار مهم است چراکه در صورت بیمار بودن آن باید همانند دستگاه‌های زباله‌سوز بیمارستانی با دقت بیشتر امحا و سوخته شود.

به گفته رحمان زارع از فعالان فضای مجازی فارس نیز، سگ های ولگرد همین چند روز پیش چند کودک، زن و مرد شیرازی را لت و پار کردند. این سگ ها در محله های دهپیاله، آب جوال، خیابان محراب و شهرک رجایی( دشت چنار) به چندین کودک و زن و مرد حمله ور شده و آن ها را بشدت دریده اند.احسان ۵ ساله، ریحانه ۱۲ ساله خواهر احسان، و حسام ۴ ساله، سه تن از این کودکان هستند که از آن ها عیادت شده است. این نوع سگ ها سال ۹۵ نیز ابوالفضل ۲ ساله را در محله «سلطان آباد» دریده و موجب مرگ او شده اند.این حوادث ناگوار در حالی رقم می خورد که شهرداری شیراز ۴ سال پیش گفته بود سگ های ولگرد را جمع می کند!

آنطور که حمیدرضا سلطانی، کارشناس دامپزشکی در این خصوص می‌گوید: در کشورهای توسعه یافته، سگ‌های بدون صاحب را در صورت داشتن بیماری لاعلاج با خوراندن داروهای بیهوشی از بین می‌برند و لاشه را با مقداری آهک به صورت اصولی دفن می‌کنند.البته عده ای هم هستند که نسبت به امحای نامعلوم و نامشخص سگ های ولگرد اعتراض دارند.این مسئله یکی از معضلات شهری است که شهروندان بسیاری را به انتقاد وادار کرده و بارها از طریق رسانه به گوش مسئولان رسیده است.وی می‌افزاید: چنانچه بخواهند لاشه حیوانات بیمار را به صورت اصولی دفن کنند،کافیست این کار را با آهک انجام دهند تا جامعه از وجود انواع بیماری‌ها در امان باشد.البته جراحی و عقیم‌سازی بر روی 100 سگ انجام شده که به دلیل نبود حمایت‌های دولتی این طرح ادامه پیدا نکرده است.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری شیراز نیز درباره لاشه‌سوزی حیوانات ولگرد گفت: نه تنها در شیراز بلکه در کل کشور چنین دستگاهی وجود ندارد که مانند دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی لاشه حیوانات سوخته و امحا شود.روح‌ا... خوشبخت افزود: اقدامات جمع‌آوری و کنترل حیوانات ولگرد بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارت کشور به تمامی شهرداری‌ها ابلاغ شده، انجام می‌شود.از این رو و براساس تماس‌های مردمی و اجرای حقوق شهروندی، سازمان پسماند مکلف است سگ‌های ولگرد را از مناطق جمع‌آوری و با تشخیص دامپزشک حیوانات سالم و بیمار را تفکیک کند.وی بیشترین تماس مردمی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را مربوط به مناطق 9،10،7 و6 اعلام کرد و ادامه داد: به طور میانگین ماهانه کمتر از 250 سگ در شهرستان شیراز از سوی ماموران پسماند جمع‌آوری می‌شود.

برپایه این گزارش، سگ های ولگرد و وحشی نه تنها آلودگی و نامانی به بار می آورند بلکه موجب رعب و وحشت کودکان،سالمندان و حتی جوانان نیز می شوند لذا ضروریست که در این روزهای کرونایی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و به خصوص امنیت جان کودکان هم که شده نسبت به جمع آوری آن ها از کوچه و خیابان ها توجه ویژه ای صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار