از زمان روی کار آمدن ترامپ تا به امروز، آمریکا ۱۳ میلیارد دلار اسلحه به تایوان فروخته و در تلاش برای انعقاد یک قرارداد به ارزش ۷ میلیارد دلار است.
کد خبر: ۹۱۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 20 October 2020

به گزارش تابناک سمنان عبارت گاو شیرده برای مخاطبان ایرانی، در فضای سیاسی بیشتر یادآور وضعیت کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و روابط ذلیلانه آن‌ها با آمریکا است. فروش حجم سنگینی از تسلیحات که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در واشنگتن روند بسیار سنگینی به خود گرفته و اعداد و ارقام عجیبی را شامل می‌شود، یکی از مهمترین مصداق‌های این اصطلاح مشهور است.

اما مسئله کسب درآمد از طریق تهدید نشان دادن یک کشور و فروش سلاح به دیگر کشور‌های همسایه، صرفا محدود به ایران و شیوخ جنوب خلیج فارس نیست. یکی از مواد مهم دیگر در این خصوص، جزیره تایوان در نزدیکی چین است که اخیرا شاهد افزایش تنش‌ها بین دو طرف تنگه تایوان از یک سو و سودجویی و فروش سنگین سلاح از طرف آمریکا از سوی دیگر هستیم.

محل جدید تقابل بین عقاب و اژد‌ها

بحث جزیره تایوان و منطقه تنگه تایوان از زمان انقلاب کمونیستی در سرزمین چین تا به امروز یکی از بحث‌های چالش برانگیز به حساب می‌آید. گروهی از مخالفان کمونیست‌ها بعد از پیروزی انقلاب چین به این جزیره کوچ کرده و در آنجا سنگ بنای آنچه امروز کشور تایوان خوانده می‌شود را قرار دادند. از همان زمان تا به امروز دولت مرکزی چین همیشه از تایوان به عنوان یک استان و بخشی از خاک خود نام برده و بار‌ها حتی از اقدام نظامی برای تصرف این جزیره صحبت به میان آمده است. در تاریخ بیش از نیم قرن کشمکش بر سر این جزیره، چندین بار وضعیت به شکل خطرناکی به سمت بروز جنگ تمام عیار پیش رفت و همیشه آمریکا با ارسال ناوگان خود به نزدیکی این منطقه چین را به نوعی وادار به عقب نشینی کرد.

البته این مسئله مربوط به زمانی بود که ناوگان دریایی چین وضع مناسبی نداشت و نیروی هوایی این کشور نیز عملا از داشتن جنگنده‌های پیشرفته محروم بود. بعد از دهه ۹۰ میلادی و آغاز رشد اقتصادی و نظامی چین و خصوصا با توسعه شدید توان دریایی نیرو‌های مسلح چین، بحث‌های مربوط به تایوان مجددا در محافل مختلفی در واشنگتن، پکن و تایپه داغ شده است. به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم، به دلیل فاصله نزدیک تایوان با سرزمین اصلی چین و پیشرفت زیاد نیرو‌های مسلح چین، عملا نزدیک شدن ناوگان آمریکا به این منطقه در حکم یک ریسک بزرگ و حتی شاید یک عملیات انتحاری و بدون بازگشت تلقی شود چراکه فاصله میان تایوان و سرزمین اصلی چین چیزی در حدود تنها ۱۶۱ کیلومتر است.

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

نمایی از پوشش برد چندین مدل از موشک‌های ضد هوایی، کروز و بالستیک چینی بر روی تایوان

چینی‌ها در سال‌های گذشته دو حرکت مهم را در بحث تایوان در حوزه نظامی دنبال کردند. یکی بحث توسعه سامانه‌های موشکی برای افزایش توانایی ضد دسترسی جهت دور کردن واحد‌های نظامی آمریکا از منطقه درگیری و دیگری افزایش سنگین توان تهاجم آبی خاکی. در مقابل نیز تایوانی‌ها به دنبال توسعه توان موشک‌های کروز، افزایش خرید هواپیما‌های رزمی و واحد‌های دفاع ساحلی خود رفته اند که در این اوضاع، آمریکایی‌ها نیز فروش سنگین سلاح به این کشور را در دستور کار قرار داده اند.

آمریکا به دنبال تبدیل کردن تایوان به یک خارپشت

تایوان به صورت سنتی مشتری سلاح‌های آمریکایی و فرانسوی بوده و جنگنده‌های اف ۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ و ناو‌های محافظ کلاس لافایت فرانسوی از جمله گزینه‌های مهم در توان دفاعی این کشور هستند. اما با روی کار آمدن ترامپ و تا قبل از اخبار مربوط به قرارداد جدید تسلیحاتی، بر اساس اعلام منابع مطلع، آمریکایی‌ها قرارداد‌هایی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با تایوان در بخش نظامی به امضاء رسانده اند. از جمله موارد بسیار پر سر و صدای قبلی، قراردادی برای فروش ۶۶ فروند جنگنده اف ۱۶ به این کشور توسط آمریکا بود.

اف ۱۶‌های جدید فروشی به تایوان از نوع V (بلوک ۷۲) هستند که به عنوان پیشرفته‌ترین مدل عملیاتی این جنگنده شناخته می‌شوند. در عین حال آمریکا به دنبال ارتقاء ناوگان قدیمی اف ۱۶ تایوان نیز رفته است. تایوان به غیر از ۶۶ فروند جنگنده سفارشی جدید چیزی در حدود ۱۱۵ فروند اف ۱۶ دارد که عمدتا مدل‌های قدیمی A و B هستند.

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی تایوان

فروش تانک‌های آبرامز از دیگر فروش‌های پر سر و صدا به تایپه بود. این کشور کوچک دارای ناوگانی از تانک‌های قدیمی سری پاتون آمریکایی است که در چندین مرحله نیز تحت ارتقاء قرار گرفته اند، اما حالا تایوانی‌ها به سراغ آبرامز‌های آمریکایی رفتند. در سال ۲۰۱۸ دولت تایوان اعلام کرد که در قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار، چیزی در حدود ۱۰۸ دستگاه تانک آبرامز را از آمریکا خواهد خرید. این تانک عمدتا جایگزین تانک‌های M ۶۰ A ۳ این کشور خواهد شد.

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

تانک آبرامز، تایوانی ۱۰۸ تانک از این مدل را سفارش داده اند

موشک‌های دوش پرتاب استینگر و اژدر‌های نسل جدید سری مارک ۴۶ از جمله دیگر خرید‌های مهم تایوانی‌ها در دوره ترامپ از آمریکا بوده است. اما بر اساس اخبار جدید واشنگتن در حال کار روی یک بسته جدید تسلیحاتی برای تایوان است که ارزشی در حدود ۷ میلیارد دلار خواهد داشت و در صورتی که تایید شود مجموع قرارداد‌های تسلیحاتی دو طرف صرفا در دوره ۴ ساله ترامپ را به رقم قابل توجه ۲۰ میلیارد دلار خواهد رساند. این خبر اولین بار به صورت اختصاصی توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده و برخی از منابع نزدیک به این مسئله اعلام کردند که آمریکا قصد دارد تایوان را در مقابل حمله چین به یک خارپشت گران قیمت بدل کند.

هنوز جزییات دقیقی از موارد مطرح شده در بسته مورد نظر منتشر نشده، اما مواردی که به صورت کلی به آن‌ها اشاره شده از این قرار است: فروش ۴ فروند پهپاد MQ-۹ B SeaGuardian که در حقیقت بر اساس پهپاد MQ-۹ و البته مخصوص عملیات دریایی توسعه پیدا کرده است. این مدل از پرنده بدون سرنشین در صورت نیاز توان انجام عملیات‌های شناسایی و نبرد ضد شناور‌های سطحی و زیر سطحی را نیز خواهد داشت.

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

پهپاد MQ-۹ B SeaGuardian در جریان یک پرواز آزمایشی

 

سیستم‌های موشک کروز ضد کشتی هارپون در قابل سیستم‌های دفاع ساحلی که برای مقابله با شناور‌های چینی و خصوصا واحد‌های تهاجم آبی خاکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. سیستم‌های مین ضد شناور هوشمند از دیگر بخش‌های این قرارداد اعلام شده که دارای حسگر‌های مختلفی بوده و می‌تواند به تایوان کمک کند تا نوعی از استراتژی ضد دسترسی را بر علیه نیروی دریایی چین به اجرا بگذارد. مورد دیگر در این بسته مربوط به موشک‌های کروز هوا پرتاب سری SLAM-ER است که برای جنگنده‌های اف ۱۶ در نظر گرفته شده است. این موشک‌های کروز مخصوص حمله به اهداف زمینی ساخته شده اند و برد آن‌ها در حدود ۲۷۰ کیلومتر است.

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

موشک کروز هوا پرتاب SLAM-ER

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین + تصاویر

راکت انداز M ۱۴۲ HIMARS

مورد دیگری که در این قرارداد به آن اشاره شده سیستم‌های راکت انداز نسل جدید M ۱۴۲ HIMARS ساخت شرکت لاکهید مارتین است. این راکت انداز چند سالی است که وارد خدمت نیرو‌های مسلح آمریکا و متحدان آن شده و بر اساس نوع راکت سفارش داده شده توسط مشتری، این سیستم می‌تواند موشک‌های زمین به زمین تا برد ۳۰۰ کیلومتر را به سمت هدف شلیک کند. با توجه به فاصله کم بین دو کشور، این سامانه‌ها می‌تواند از داخل خاک تایوان به نقاطی در ساحل چین حمله کرده و در عین حال در صورت سفارش موشک‌های خاص امکان درگیری با اهداف دریایی برای این سامانه‌ها نیز ممکن است ایجاد شود.

این که در نهایت سرنوشت جزیره تایوان و چین به کجا خواهد رسید مسئله‌ای است که گذشت زمان می‌تواند آن را مشخص کند، ولی مسئله قابل توجه فرصت طلبی آمریکا از این شرایط و فروش هر چه بیشتر تسلیحات به این کشور کوچک است. وضعیت خطرناکی که خود آمریکا با افزایش تنش‌ها با چین از طرفی در حال دامن زدن به آن و از طرف دیگر در حال سود بردن از آن به وسیله فروش سلاح به متحدان خود در منطقه است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار