به گفته کارشناسان، تولید و نگهداری محصولات غذایی در قم با رعایت استانداردهای کیفی تعیین‌شده صورت می‌گیرد و نحوه فعالیت واحدهای مجاز تولیدکننده این محصولات تحت نظارت مستمر بازرسان قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 14 October 2020

به گزارش تابناک قم، گاهی اوقات مطالبی با استفاده از فضای مجازی میان مردم منتشر می‌شود که در واقعیت صحت ندارد و تنها ذهن مخاطبان را به خود مشغول می‌کند ازجمله آن‌که به‌سلامت محصولات غذایی تولیدشده در واحدهای کشاورزی و صنعتی خدشه وارد است و مردم نباید از آن‌ استفاده کنند.

در بسیاری از این مطالب هیچ دلیل علمی و منطقی برای صحت موضوع بیان‌نشده و تنها به شایعاتی دامن زده می‌شود که واقعیت ندارد و هدف آن لطمه واردکردن به چرخه تولید مواد غذایی است.

روشن است که فعالیت واحدهای دارای مجوز باید مطابق استانداردهای تعیین‌شده باشد و بازرسان ضمن نظارت‌های مستمر بر نحوه فعالیت این واحدها با هرگونه کوتاهی احتمالی به‌عنوان تخلف برخورد قانونی لازم را به عمل‌آورند، بنابراین چرخه تولید محصولات غذایی تحت کنترل است و ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به آن صحیح نیست.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا با شماری از مسئولان مرتبط با حوزه تولید مواد غذایی در استان قم به گفت‌وگو پرداخت و نظر آنان را در رابطه با سلامت محصولات غذایی تولیدشده در واحدهای دارای مجوزهای لازم، جویا شد.

 

سلامت محصولات غذایی قم کنترل می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص گفت: رعایت استانداردها برای سلامت محصولات درهمه واحدهای تولیدی بخش‌ کشاورزی استان تحت نظر کارشناسان است و به‌صورت مستمر کنترل می‌شود.

عباس پورمیدانی بیان کرد: به‌منظور کنترل شاخص‌های کیفی سلامت غذای مورد استفاده مردم، روند فعالیت تمام واحدهای تولیدی دارای مجوز بخش کشاورزی استان همچون مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی شیر و صنایع تبدیلی و غذایی به‌صورت مستمر پایش و نمونه‌برداری لازم از محصولات برای سنجش سلامت آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سلامت محصولات غذایی خط قرمز مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی قم است، افزود: با توجه به بررسی‌های مداوم در صورت وجود هرگونه مشکل در کیفیت محصولات، اجازه عرضه آن داده نمی‌شود و همچنین با افراد مقصر در این زمینه برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: گاهی مطالبی پیرامون موضوع سلامت محصولات غذایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست و مردم مطلع باشند محصولات تولیدشده توسط واحدهای مجاز بخش کشاورزی استان دارای کیفیت مناسبی است.

پورمیدانی گفت: نباید تصور شود که استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی بسیار زیاد است، حتی در شرایط کنونی بهره‌برداران از این محصولات کمتر از میزان تعیین‌شده استفاده می‌کنند،‌ بنابراین آنچه در مورداستفاده کنترل نشده از کود و سموم شیمیایی گفته می‌شود،‌ صحت ندارد.

وی بیان کرد: آنچه در مورداستفاده از هورمون‌های رشد در بخش تولیدات دامی بخش کشاورزی نیز گفته می‌شود، صحت ندارد، چراکه این هورمون‌ها بسیار گران است و توجیه اقتصادی ندارد و در ضمن آن‌قدر هم تاثیر خاصی بر روی رشد دام و طیور ندارد که موجب استقبال بهره‌برداران شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

نظارت مستمر بر کشتارگاه‌های قم صورت می‌گیرد

مدیرکل دامپزشکی قم نیز با اشاره به نظارت مستمر بر کشتارگاه‌های قم گفت: در نیمه نخست امسال یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار راس دام در این استان واکسیناسیون شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۳۵ درصد افزایش‌یافته است.

مهدی رفیعی محمدی افزود: از این تعداد، ۲۰۰ هزار دام سنگین و یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک بوده است.

وی به آمار عملکرد نیمه نخست امسال و مقایسه آن با مدت مشابه پارسال اشاره و اضافه کرد: در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک ازنظر سل و تب مالت تست‌شده که در مقایسه با پارسال، ۱۰ درصد افزایش‌یافته است.

رفیعی با اشاره به این‌که افزایش حجم عملیات واکسیناسیون و تست‌های مربوطه باعث کاهش کانون‌های بیماری شده است، گفت: امسال کانون‌های بیماری تب برفکی ۱۲ درصد و شاربن ۷۵ درصد کاهش‌یافته است و کانونی از بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان،‌ آبله بزی و شتر و مشمشه گزارش نشده است.

وی با بیان این‌که امسال ۱۲۰ میلیون دُز انواع واکسن طیور تزریق‌شده، افزود: جوجه ریزی در واحدهای مرغداری مرغ گوشتی، پولت و تخم‌گذار ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته که نشان‌دهنده افزایش تولید و کاهش کانون‌های بیماری است.

به گفته وی، تلفات مرغ گوشتی ۳۶ درصد، جوجه مرغ تخم‌گذار ۸۱ درصد و ‌مرغ تخم‌گذار ۳۱ درصد کاهش‌یافته است.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: ۴۳ هزار قطعه طیور روستایی به‌صورت رایگان علیه نیوکاسل واکسینه شدند که باعث کاهش ۳۲ درصدی کانون این بیماری و ۵۲ درصدی تلفات طیور بر اثر ابتلا به نیوکاسل شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای سومین سال متوالی کانونی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده و از دامداران درخواست داریم همه توصیه‌های بهداشتی را به‌ویژه در نیمه دوم سال که با کوچ پرندگان مهاجر مواجه هستیم،‌ رعایت کنند.

وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون جمعیت کامل مرغداری‌های صنعتی تخم‌گذار، پولت و مرغ مادر تحت پوشش واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرارگرفته که در ایجاد ایمنی کمک کرده است.

رفیعی در ادامه گفت: در نیمه نخست امسال ۱۷۶ هزار راس دام سبک و چهار هزار و ۹۵۰ راس دام سنگین کشتار شده که حجم عملیات کشتار نسبت به سال گذشته به ترتیب در دام سبک و سنگین ۲۳ و ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: نیمه نخست امسال پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشته‌شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد افزایش‌یافته است.

رفیعی ادامه داد: امسال ۱۴ هزار و ۷۷۰ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز بسته‌بندی این فرآورده‌ها انجام‌شده که ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی به همشهریان توصیه کرد: از فرآورده‌های دام و طیور بسته‌بندی با مهر دامپزشکی استفاده کنند و اگر تخلفی در این زمینه مشاهده شد، مراتب را به شماره ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

تولید غذای سالم، ‌محور فعالیت صنعت دامپروری قم است

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تامین امنیت غذایی و تولید غذای سالم، محور فعالیت صنعت دامپروری استان در سال جهش تولید است.

علی‌اصغر همت بیان کرد: نحوه فعالیت واحدهای پرورش دام استان به‌منظور کنترل شاخص‌های کیفی به‌صورت مستمر رصد می‌شود و همین نکته موجب شده است تا محصولات دامی تولیدشده در قم از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر تلاش شد تا ساختار واحدهای پرورش دام استان مطابق استانداردهای تعیین‌شده، اصلاح و مجوز ادامه فعالیت بر این اساس داده شود.

وی ادامه داد: قم یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پرورش دام است و تولیدات آن در این بخش، علاوه بر تامین نیاز استان به سایر مناطق کشور صادر می‌شود.

همت گفت: در همین رابطه سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن شیر و ۳۸هزار تن گوشت قرمز دام سبک و سنگین در قم تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: تامین علوفه مناسب یکی از مهمترین عوامل موردنیاز در ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت واحدهای دامپروری استان و تولید غذای سالم برای شهروندان است که در این رابطه طرح‌های مختلفی همچون توسعه کشت‌ گیاهان علوفه‌ای مناسب با آب‌وهوای قم را در دستور کارداریم.

انبار ذخیره سازی کالاهای اساسی درقم ایجاد شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این خصوص گفت: در راستای تحقق راهبرد جهش تولید و حفظ کیفیت محصولات غذایی تا زمان مصرف، انبار ۲۰ هزارتنی نگهداری کالاهای اساسی در مجتمع ذخیره‌سازی و سیلوی شهید نخعی استان به بهره‌برداری رسید.

بهزاد رادمنش بیان کرد: استان قم تا ماه گذشته فاقد انبار ذخیره‌سازی کالاهای اساسی بود و به همین دلیل تامین و حمل این کالاها برای مصرف صنایع و صنوف از سایر استان‌ها صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: با اهتمام و پیگیری‌های صورت گرفته و تامین اعتبارات موردنیاز، انبار کالاهای اساسی استان ایجاد و به بهره‌برداری رسید و امکان ذخیره‌سازی و نگهداری کلیه کالاهای اساسی استان برای ایجاد شرایط بهتر در خصوص مدیریت تنظیم بازار و توزیع به‌موقع اقلام موردنظر فراهم شد.

رادمنش گفت: وجود انبار کالاهای اساسی در استان، علاوه بر آنکه موجب افزایش قابل‌توجه ذخایر استراتژیک محصولات غذایی موردنیاز مردم می‌شود، بالا رفتن سطح کیفیت نگهداری و توزیع این کالاها را نیز در شرایط مختلف به دنبال دارد.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کالاهای موردنیاز استان در بخش‌های مرتبط با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به‌موقع تامین و ذخیره‌سازی می‌شود تا در زمان مقرر بر اساس نظر ستاد تنظیم بازار، نسبت به توزیع آن اقدام لازم صورت گیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار