رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص دومین ضربه مهلکی که فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها به استان فارس وارد کرده‌اند، گفت: اغلب کالاهای موجود در فروشگاه‌های بزرگ از بیرون از استان فارس تامین می‌شود و از این جهت نیز به واحدهای تولیدی در فارس ضربه زده و کالاهای استان، روی دست تولیدکننده می‌ماند.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 13 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:گوشه و کنار شهر را که از زیر نظر می‌گذرانی قدم به قدم ساختمان‌های بزرگ و سر به فلک کشیده‌ای را خواهی دید که با تجملات بسیار خودنمایی می‌کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگی که تاثیرات بسیاری را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به همراه دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ گفت: همانند هر پدیده‌ای، ظهور و گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ دارای محاسن و معایبی می‌باشد.

سیدوفا مشکوه پیرامون محاسن این فروشگاه‌ها عنوان کرد: با تمرکز خدمت‌رسانی و تجمیع بیش از ۴ هزار کالا در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای دیگر نیازی به حضور مردم در قسمت‌های مختلف شهر نیست و هرآنچه که نیاز دارند را یکجا می‌توانند تهیه نمایند.

وی افزود: از دیگر مزایای فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای که تمایل حضور مردم را بیش از پیش می‌کند، تخفیفات بسیار آنها است که به علت حجم بالای خرید از کارخانجات مختلف حاصل می‌شود.

وی در خصوص معایب و مضرات فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای بیان کرد: با توجه به حجم بالای خرید و فروش در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، قیمت‌گذاری بر روی اجناس و کالاها در اختیار این فروشگاه‌ها انجام می‌شود که بدین ترتیب سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها توان رقابت با آنها را ندارند.

مشکوه با اشاره به ارتباط و تعامل اجتماعی که در سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها وجود دارد، تصریح کرد: سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها در یک محله غالب افراد را شناخته و اعتمادسازی صورت گرفته بنابراین امکان خرید اجناس به صورت نسیه وجود دارد، اتفاقی که در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای میسر نیست.

در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای فرهنگ غالب، فرهنگ مصرف‌گرایانه در بلندمدت است که این اتفاق با اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور در تضاد کامل می‌باشد

وی با بیان اینکه سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها برمبنای بافت سنتی، فرهنگی و اجتماعی آن منطقه طراحی و کالا ارائه می‌دهند، متذکر شد: در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای فرهنگ غالب، فرهنگ مصرف‌گرایانه در بلندمدت می‌باشد که این اتفاق با اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور در تضاد کامل است.

این اقتصاددان ادامه داد: با احداث فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای ممکن است فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد شود اما فرصت‌های شغلی دیگری با حداقل سرمایه از بین می‌رود.

وی پیرامون راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها اذعان داشت: برای ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیاز به سرمایه بالایی است در حالی که برای احداث سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها با سرمایه اندکی می‌توان نسبه آن اقدام کرد و یک جوان با حداقل سرمایه نیز می‌تواند به آن اهتمام ورزد.

 

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز همچنین گفت: با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، تمایل مردم به خرید از سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها کاهش یافته و با گذشت زمان، شاهد فروپاشی خرده‌فروشی‌ها بوده که در قامت یک کارگر به خدمت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در می‌آیند و این فروشگاه‌ها با ایجاد قدرت انحصاری و سودهای کلان مالی، امکان نقش آفرینی سیاسی را هم خواهند داشت.

با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تمایل مردم به خرید از سوپرمارکت‌ها کاهش یافته و با گذشت زمان، خرده‌فروشی‌ها در قامت کارگر به خدمت فروشگاه‌های بزرگ در می‌آیند و این فروشگاه‌ها با ایجاد قدرت انحصاری و سودهای کلان مالی، امکان نقش آفرینی سیاسی را هم خواهند داشت

وی اضافه کرد: با ازدیاد فروشگاه‌ بزرگ و زنجیره‌ای داشته‌های اقتصادی-اجتماعی شهرهای ما به مرور زمان از دست می رود.

روند اجتناب‌ناپذیر توسعه فروشگاه‌های بزرگ

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به روند جهانی احداث و توسعه فروشگاه‌های بزرگ اظهار داشت: ایجاد و افزایش فروشگاه‌های بزرگ در کشور یک روند جهانی بوده که جلوی آن را همچون فروش آنلاین در آینده نمی‌توان گرفت و البته در آینده‌ای نزدیک همین فروشگاه‌های بزرگ نیز منسوخ خواهند شد و همه به سمت فروش آنلاین خواهند رفت.

سهراب شرفی در خصوص مزیت‌ هایپرمارکت‌ها گفت: مردم با حضور در این فروشگاه‌ها در زمانی کوتاه به غالب وسایل و اجناسی که می‌خواهند دسترسی پیدا کرده و از رفت وآمدهای بیش ازحد، ترافیک، آلودگی هوا و مصرف انرژی کاسته و در زمان نیز صرفه جویی می‌شود.

افزایش فروشگاه‌های بزرگ یک روند جهانی بوده که جلوی آن را همچون فروش آنلاین در آینده نمی‌توان گرفت و البته در آینده‌ای نزدیک همین فروشگاه‌های بزرگ نیز منسوخ و همه به سمت فروش آنلاین خواهند رفت

وی پیرامون تاثیر فروشگاه‌های بزرگ بر واحدهای کوچک فروشگاهی تصریح کرد: هایپرمارکت‌ها تاثیر شکننده‌ای بر بقالی‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک ندارد زیرا مغازه‌های کوچک در محلات هستند و مردم برای دسترسی سریع و آسان به آنها مراجعه می‌کنند و برای خریدهای ماهانه به سراغ فروشگاه‌های بزرگ می‌روند.

مالیاتی که به جیب تهرانی‌ها می‌رود

وی با بیان اینکه در سازمان مالیات کشور مبلغ مالیات استان فارس را به صورت سالیانه تعیین می‌کنند که باید پرداخت شود، بیان داشت: غالب دفاتر مرکزی فروشگاه‌های بزرگ با فروش و گردش مالی بالا واقع در تهران هستند که طبق قانون، مالیات مراکز تجاری باید در شهری که دفتر مرکزی آنجا است، پرداخت شود این در حالی است که هایپرمارکت‌های واقع در استان از تمام منابع، ظرفیتها و امکانات فارس همچون انرژی، محیط زیست، جاده ها و راه ها و غیره استفاده کرده بدون اینکه ریالی به استان فارس بپردازند.

 

این فعال اقتصادی افزود: پس سهمیه مالیاتی که دولت برای استان فارس در نظر گرفته شده بر روی فروشگاه‌های کوچک و بقالی‌ها سرشکن شده و فشار مضاعفی بر آنها وارد می‌شود.

وی با اشاره به ورشکستگی و فروپاشی بسیاری از فروشگاه‌های کوچک بیان کرد: بسیاری از مشتری های سابق سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های کوچک با ظهور هایپرمارکت‌ها کمتر از آنها خرید کرده و در عین حال همین واحدهای کوچک باید جور مالیات فروشگاه‌های بزرگ را بکشند که این اتفاق ظلمی بزرگ در حق استان ، مغازه‌داران و بقالان است.

کسادی بازار تولیدکنندگان داخلی استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص دومین ضربه مهلکی که فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها به استان فارس وارد کرده‌اند، گفت: اغلب کالاهای موجود در فروشگاه‌های بزرگ از بیرون از استان فارس تامین می‌شود و از این جهت نیز به واحدهای تولیدی در فارس ضربه زده و کالاهای استان، روی دست تولیدکننده می‌ماند.

اگر قرار است مجوز فعالیت فروشگاه‌های بزرگ در استان فارس صادر شود، باید آنها ملزم شوند حداقل ۵۰ درصد از کالاهای فروش خود را از داخل استان تامین نمایند

وی برای بهبود اوضاع تولیدکنندگان داخلی استان فارس پیشنهاد داد: اگر قرار است مجوز فعالیت فروشگاه‌های بزرگ در استان فارس و شهرهای آن صادر شود، باید آنها ملزم شوند حداقل ۵۰ درصد از کالاهای فروشی خود را از داخل استان تامین نمایند.

لزوم نقشه راه و ایجاد تغییرات در فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها

قابل ذکر است که با تعطیلی هر واحد خرده فروشی کوچک به طور متوسط سه نفر از کار بیکار شده و خانواده این سه نفر از نان خوردن می‌افتند.

رشد و توسعه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در کشور و استان اجتناب‌ناپذیر می‌باشد اما این رشد و توسعه باید همراه با برنامه‌های مدون در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و با در دست بودن پیوست‌هایی نظیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به جلو حرکت کرد.

ایجاد تغییرات و ملزوماتی برای فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها در فارس همچون پرداخت مالیاتشان در داخل استان و مقید کردن آنها به تامین کالاهای خود از کارخانجات و تولیدی‌های بومی استان نیز ضروری می‌باشد که نهادهای متولی استانی و ملی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار