رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: یاوه‌گویی وزیر خارجه مغرب علیه ایران / نامه قالیباف به روحانی درباره بودجه ۱۴۰۰ / ماسک باید ۱۵۰۰ تومان توزیع شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱ 12 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ماسک باید ۱۵۰۰ تومان توزیع شود

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران: قطعا جریمه نقدی برای متخلفین، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال خواهد شد. در تاکسی‌ها، اصناف و ادارات این جریمه‌ها به راحتی قابل اعمال خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر وضعیت کرونا در تهران بسیار حاد شده و بیمارستان‌ها در خصوص پذیرش این بیماران با مشکل مواجه شدند. افرادی که در مکان‌های بسته و سر باز از ماسک استفاده نکنند، نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت و نیرو‌های مقاومت بسیج نسبت به اعمال جریمه آن‌ها اقدام خواهند کرد. در حال حاضر ماسک باید با قیمت ۱۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه شود. عرضه بالاتر از این قیمت قطعا با برخورد قضایی روبه رو خواهد شد. /ایسنا

رونمایی از دو کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰
 
روزنامه اعتماد نوشت: دو سیاستمدار دیگر نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کردند؛ عباس آخوندی و عزت‌الله ضرغامی؛ یکی اصلاح‌طلب یا به بیان دقیق‌تر سیاستمداری میانه‌رو نزدیک به اصلاح‌طلبان و آن یک، اصولگرا. اولی سیاستمردی با کارنامه و سابقه کار اقتصادی و دیگری سیاستمداری که عمدتا در مناصب فرهنگی کار کرده.

چرا برخی اصولگرایان فکر می‌کنند مجلس، پوست خربزه زیر پای شورای نگهبان انداخته؟

ایران نوشت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در دستور کار مجلس قرار دارد، با انتقاد‌های مختلفی روبه رو شده است. در این میان چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا هم انتقادات صریحی به طرح مجلسی‌ها وارد کرده‌اند. محور عمده این نقد‌ها معطوف به ویژگی‌هایی است که بر اساس این طرح، نامزد‌های ریاست جمهوری باید برای تشخیص مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی بودن دارا باشند. همچنین تأکید بر معرفی برنامه‌های نامزد‌ها و چند مشاور آن‌ها به شورای نگهبان و اینکه این شورا باید برنامه‌های نامزد‌ها را از طرق مختلف و از جمله برگزاری آزمون راستی آزمایی کند.

چهل سال است، همه کاره اید و حالا می‌گویید دست فرمان نظام غلط است؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در میان سخنان عجیب و غریبی که برخی از دست‌اندرکاران کشور اظهار می‌کنند، بعضا نکات جالبی نیز دیده می‌شود که مهم است. آقای مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی که اخیرا داشته‌اند، اظهار نموده‌اند که: «با دست‌فرمانی که کشور طی این سی و چند سال بعد از دفاع مقدس اداره شده است، نمی‌شود از این به بعد هم کشور را اداره کرد». مخاطب انتظار دارد در کنار این نقد درست، سخن راهگشایی نیز بشنود. البته این سخنان در حد کلی‌گویی است، ولی اگر با بیان کلیات مسائل ما حل می‌شد، تاکنون حل شده بود. پس از چهل سال حضور مدیریتی در بالاترین سطوح، تازه به یادمان می‌آید که با این دست‌فرمان نمی‌توان ادامه داد.

توضیحات فاطمه کروبی از شرایط جسمانی مهدی کروبی پس از عمل جراحی

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در رابطه با وضعیت جسمانی وی گفت: به دنبال عمل جراحی اخیر همسرم در بیمارستان لاله که به صورت موضعی و برای ترمیم شکستگی مهره دوازدهم کمرشان انجام پذیرفت، آقای کروبی سه روز پس از عمل به محل حصر بازگردانده شدند. متاسفانه شرایط جسمی آقای کروبی ناشی از شرایط ده ساله حصر و اتقاقات اخیر از جمله سه زمین خوردگی و عمل اخیر در مهره کمرشان به شدت آسیب دیده است، به نحوی که در حال حاضر در استراحت مطلق قرار دارند. با وجود این، باید اذعان کنم که شرایط روحی شان علی رغم همه‌ی مشقت‌ها عالی و بانشاط است. در چند روز گذشته مشکل چشمی همسرم را آزار می‌داد که دیروز جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان به عیادت و ویزیت آقای کروبی آمدند. تشخیص ایشان عفونت چشمی ناشی از عمل جراحی بود که برای درمان چشم آسیب دیده اقدام شد. / برنا

تبلیغ به سبک ترامپ؛ به من رای بدهید تا به جهنم نروید

رئیس جمهور آمریکا روز خود را با انتشار چند پیام با هدف تبلیغ انتخاباتی آغاز کرد. ترامپ در این پیام‌ها صراحتاً مردم ایالات‌ ایلنویز، نیویورک و کالیفرنیا را خطاب قرار داده و با دادن هشدار نسبت به اینکه رای دادن آن‌ها به «جو بایدن»، همانند رفتن به جهنم است، از آن‌ها خواسته تا در انتخابات سوم نوامبر به او رای بدهند. / مهر

خمیر دندان خارجی ۵۰۰ هزار تومان!

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: ثبت سفارش خمیر دندان حدود یک سالی می‌شود که بسته است. به همین دلیل ممکن است تعدادی از خمیردندان‌های در بازار تاریخ مصرف گذشته باشند. قیمت خمیردندان خارجی هم با دلار محاسبه می‌شود و قیمت یک خمیردندان در بازار تا نیم میلیون تومان می‌رسد.

طبق قانون، اوباش‌گردانان باید مجازات شوند

عمادالدین باقی، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر: سیزده، چهارده سال پیش همین شیوه‌ها انجام شد و آفتابه به گردن افراد می‌انداختند، جلوی چشم اعضای خانواده آن‌ها را کتک می‌زدند و صحنه‌ها را هم با دوربین تلویزیون ضبط و از تلویزیون سراسری پخش می‌کردند و می‌گفتند که می‌خواهند امنیت اخلاقی ایجاد و جرم را کنترل کنند، اما چه شد؟ بعد از سال‌ها نه‌ تنها هیچ نتیجه‌ای نداده بلکه در بر همان پاشنه می‌چرخد. نرخ جرائم اجتماعی بیشتر شده و آن‌ها هم باز همان عمل را تکرار می‌کنند و همچنان به سخن جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، متخصصان جرم‌شناس و حقوق‌دانان گوش نمی‌کنند. از نظر شرعی حتی یک مجرم را حق ندارید مورد اهانت قرار بدهید. از نظر قانونی هم اصل ۳۹ قانون اساسی می‌گوید: «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است». وقتی قانون صراحت دارد که بعد از اثبات جرم هم نمی‌شود به کسی اهانت و هتک حرمت و حیثیت کرد، آن وقت ببینید که گرداندن افرادی در شهر با برچسب اوباش و ارتکاب این رفتار‌ها علیه آن‌ها چقدر ضد قانونی است؛ یعنی افرادی که حتی اگر جرمشان ثابت می‌شد هم حق نداشتید چنین رفتاری با آن‌ها بکنید. در حالی که از نظر قانونی حتی اگر کسی را در صحنه جرم و حین ارتکاب جرم بازداشت کنند تا زمانی که حکم دادگاه قطعی نشود، مشمول اصل برائت است. / شرق

اصلاح‌طلبان به تنهایی نمی‌توانند مشوق حضور مردم در انتخابات باشند

جواد امام، دبیرکل حزب مجمع ایثارگران گفت: درست است که اصلاح طلبان در مجلس دهم در اقلیت بودند، ولی همین اقلیت هم نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند. نمایندگانی مثل محمود صادقی، پروانه سلحشوری و علی مطهری در مجلس دهم خوش درخشیدند، ولی انتظارات از برخی دوستان شاخص لیست امید برآورده نشد. ناکارآمدی دولت و تلاش دولت پنهان و نهاد‌های انتصابی هم در ایجاد نارضایتی مردم نقش بسزایی داشت. مردم باید احساس کنند که اتفاق متفاوتی نسبت به گذشته رخ می‌دهد در غیر این صورت اصلاح طلبان به تنهایی نمی‌توانند مشوق حضور مردم در انتخابات باشند. / ایسنا
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: آمار روزانه مرگ‌ومیر کرونا در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این که شما اعلام کرده بودید آمار فوتی‌های روزانه کرونا در ایران در صورت ادامه رفتار‌های غیرمسئولانه مردم و اعمال نشدن تدابیر کارآمد از سوی مسئولان به ۶۰۰ نفر افزایش خواهد یافت؛ این پیش بینی شما بر چه اساسی بوده است، گفت: این پیش‌بینی من نبود. پیش‌بینی سایت‌های اپیدمیولوژیک دانشگاه‌های معتبر بود. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مثل دانشگاه واشینگتن سایت‌های اپیدمیولوژیک دارند. الان هم این سایت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند آمار روزانه مرگ‌ومیر ما در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد. خدا کند به این رقم و به این شرایط نرسیم، اما خب متاسفانه آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در حال حاضر بسیار است. می‌بینید روزانه بیش از ۴ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هر روز بر شمار بیماران بدحال اضافه می‌شود. این در حالی است که در بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجهیم و کادر درمان هم به شدت خسته‌اند؛ بنابراین اگر مردم همچنان کرونا را شوخی بگیرند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند یا به سفرهایشان ادامه دهند، شرایط سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.

نام خیابان «ارشاد» مشهد، به خیابان «محمدرضا شجریان» تغییر کرد

نام مرحوم "محمدرضا شجریان" استاد فقید آواز ایرانی، پیرو طرح دو فوریتی شورای اسلامی شهر مشهد بر خیابانی واقع در حد فاصل بلوار شهید صادقی و بلوار خیام مشهد که پیش از این "ارشاد" نام داشت، گذاشته شد. به گزارش شورای شهر مشهد همچنین در قالب این طرح دوفوریتی ساخت و نصب سردیس استاد مرحوم شجریان مطرح شد و به تصویب اعضای این شورا رسید. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در همین نشست گفت: شهر مشهد از قدیم مرکز توجه همه ایرانیان و همچنین مردم جهان بوده و این کلانشهر از باب فرهنگی "هویتی منشوری" دارد. حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: همچنین شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود توجه زیادی به احیای فرهنگی و ادبی مجموعه "توس" داشته و دارد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص این مجموعه نگرانی‌هایی داشتند که با اقدامات صورت گرفته آبروی شهر مشهد خریداری شد.

محکومیت معلم به ۴۵ ضربه شلاق با شکایت وزیر آموزش‌وپرورش و معاونش

با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر معلمی به خاطر کشیدن کاریکاتور انتقادی و انتشار در گروه تلگرامی به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شد. بنا به تصویر رای صادره مجتمع قضایی کاکنان دولت، رضا نهضت یکی از معلمان آموزش و پرورش مدارس تهران با شکایت محسن حاجی میرزایی و ترکمن الله یار معاون وزیر در دادگاه کیفری تهران به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شد. بنا به این گزارش جرم این معلم "توهین به مقامات" از طریق ترسیم کاریکاتور و انتشار آن در کانال تلگرامی بوده است. گفتنی است از زمانی که این حکم اعلام شده، بسیاری از معلمان از سراسر کشور در ابراز همدردی با معلم محکوم، در شبکه‌های اجتماعی آمادگی خود را برای تحمل ضربات شلاق وی اعلام می‌کنند.

کدخدایی: وضع جسمانی آیت‌الله جنتی خوب است

سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله احمد جنتی و کسالت اخیر ایشان گفت: الحمدلله وضع جسمانی ایشان خوب است. چند روزی مسافرتی رفت. مقداری کوفتگی بدن داشت و با ایشان هم صحبت کردم که گفت خوب است. مشکل جدی ندارد.

آموزش و پرورش: خودکشی دانش‌آموز دیری به علت نداشتن گوشی موبایل، کذب است

روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهرستان دیر در پی انتشار خبر خودکشی دانش‌آموز این شهرستان به دلیل نداشتن تلفن همراه اطلاعیه‌ای صادر و این خبر را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «در پی انتشار خبری مبنی بر خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله ساکن شهرستان دیر استان بوشهر به دلیل نداشتن گوشی تلفن همراه و عدم امکان حضور در کلاس‌های آنلاین، به اطلاع می‌رساند: با توجه به تحقیق و بررسی‌های میدانی و جمع‌آوری مستندات مربوط اعلام می‌دارد، نامبرده از روز بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور تا روز حادثه بنا به درخواست، ولی دانش‌آموز با توجه به شرایط متأثر از کرونا در مدرسه حضور نداشته و کارآموزشی خود را از طریق شبکه شاد با تلفن همراهی که توسط شخص مدیر مدرسه در فروردین ۹۹ به ایشان اهدا شده بود، تا آخرین ساعات روز حادثه در سامانه شاد به‌صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین انجام می‌داده که تمامی مستندات، اعم از فایل‌های صوتی، تصویری و تکالیف و تمرین‌های درسی دانش‌آموز در گروه درسی موجود است. برخی از این مستندات برای تنویر و اطلاع افکار عمومی پیوست است. ضمناً نامبرده جزو دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم برخوردار بوده که در سال‌های تحصیلی مکرر موردحمایت مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان آموزشگاه بوده است و خانواده نامبرده این موضوع را تایید می‌کند.»

پیام قالیباف برای ورود شهدای مدافع حرم همراه با کنایه به روحانی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازگشت پیکر‌های ‏⁧‫چند تن از شهدای خان‌طومان‬⁩، گفت: فداکاری و ازخودگذشتگی بلباسی‌ها بود که نگذاشت آب در دل بچه‌های این آب و خاک تکان بخورد. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد. ‏فداکاری و از خودگذشتگی بلباسی‌ها بود که نگذاشت آب در دل بچه‌های این آب و خاک تکان بخورد. خود را به مسیر سیل انداختند، تا کسی را آب نبرد. خداوند به خانواده‌هایشان صبر دهد.»
 
ماجرای نامه احمدی‌نژاد به وزیر اطلاعات
 
وکیل حمید بقایی گفت: بقایی معاون احمدی‌نژاد بود؛ بنابراین مکاتبه او با وزیر اطلاعات در خصوص شبهات موجود در موضوع حادثه رانندگی، بقایی و نحوه عملکرد مامورین اداره اطلاعات در آن حادثه است. «مهران عبدالله‌پور»، وکیل حمید بقایی، در رابطه با وضعیت فعلی موکل خود و اینکه در حال حاضر بقایی به زندان بازگشته است یا خیر، به برنا گفت: بقایی همچنان در حال معالجه و به تبع آن در بیمارستان بستری است.این وکیل دادگستری در رابطه با اینکه طبق نظر پزشک، بقایی تا چه زمانی باید در بیمارستان بماند، اظهار کرد: بقایی بیماری‌های مختلفی دارد و برخی از این بیماری‌ها هنوز درمان نشده است، در حال حاضر نظر پزشکان این است که او فعلا در بیمارستان بماند تا درمان شود. عبدالله‌پور در واکنش به اینکه بیماری‌های ناشی از اعصاب روان منجر به طولانی شدن مدت بستری بقایی در بیمارستان شده یا بیماری‌های جسمی، تصریح کرد: هر دو نوع بیماری باعث شده او، تحت معالجه باشد. این وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه تغییری بر روی پرونده بقایی صورت گرفته است یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر تغییری حاصل نشده است.
 
مجمع می‌تواند احمدی‌نژاد را اخراج کند؟
 
محمد هاشمی می‌گوید: اگر کسی در مجمع چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، غیر از رئیس جمهور که مشغله‌های زیادی دارد، این احتمال وجود دارد که از سوی رئیس مجمع با تذکر مواجه شود. محمد هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره زمزمه‌هایی مبنی بر اخراج احمدی نژاد از مجمع و سازوکار این اقدام، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همانند روسای سه قوه و یا اعضای شورای نگهبان به فراخور جایگاه خود و همچنین موارد مختلف در جمع اعضای انتصابی مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سوی رهبری انتخاب می‌شوند، حاضر می‌شوند. اگر کسی در مجمع چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، غیر از رئیس جمهور که مشغله‌های زیادی دارد، این احتمال وجود دارد که از سوی رئیس مجمع با تذکر مواجه شود. وی افزود: اگر در مواردی لازم باشد حذف یا اضافه‌ای در خصوص اعضای انتصابی صورت بگیرد این اتفاق باید توسط رهبری انجام شود و اعضای مجمع و حتی رئیس آن اختیار حذف و اضافه کردن افراد را ندارند. اگر مساله‌ای رخ دهد، ممکن است رهبری از رئیس مجمع یا دبیر مجمع راجع به افراد نظر بگیرند، اما در نهایت ایشان تعیین می‌کنند که کسی حذف یا اضافه شود.

محمد هاشمی ادامه داد: ممکن است اختلاف نظر بین دو عضو باشد، اما در نهایت رئیس مجمع یا رئیس جلسه اگر تذکری بخواهند بدهند، مثل مجلس که نماینده حق تذکر آیین نامه‌ای دارد می‌توانند تذکر آیین نامه‌ای بدهند. اگر کاری خلاف آیین نامه انجام شود و عضو می‌تواند بگوید که من درخواست تذکر آیین نامه‌ای دارم و زمانی که به او اجازه دادند می‌تواند بگوید که با استناد به فلان ماده آیین نامه، مثلا این کار درست نیست و می‌تواند در مورد آن بحث کند و حتی رأی گیری کند؛ یعنی موضوع تذکرات به نحوه ادراه جلسه مربوط می‌شود، مثلا ممکن است کسی تخلفی در نحوه ادراه جلسه داشته باشد؛ مثلا ممکن است در جلسه افرادی با هم حرف بزنند و رئیس جلسه تذکر دهد و بگوید که توجه کنید، اما این‌ها مساله حذف و اضافه شدن افراد نیست.
 
واکنش امیرعبداللهیان به اظهارات فائزه هاشمی
 
دستیار ویژه رئیس مجلس به اظهارات فائزه هاشمی درباره به رسمیت شناخته شدن اسرائیل واکنش نشان داد.حسین امیر امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتقاضه فلسطین در واکنش به اظهارات منتسب به خانم فائزه هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: «اینجانب اساسا علاقه‌ای به ورود در برخی مجالس سیاسی غیر ضروری داخلی ندارم، اما سخنان منسوب به خانم فائزه هاشمی در مورد رژیم جعلی اسرائیلی که تهدید کننده صلح و امنیت منطقه است به دور از حکمت و تدبیر است. متاسفانه این موضع نسنجیده و نادرست ایشان باعث ذوق زدگی صهیونیست‌های تروریست شده است.» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بیان کرد: «مرحوم هاشمی رفسنجانی از جوانی حامی فلسطین بودند و کتاب ارزشمندی را هم در این خصوص به رشته تحریر درآوردند. حداقل آن را مرور و اظهاراتتان را اصلاح کنید.» «اسراییل تودی» در مطلبی با تیتر «ایران باید در سیاستش درباره اسرائیل تجدید نظر کند» سخنان فائزه رفسنجانی در گفتگو با روزنامه «آرمان» را بازتاب داد. فائزه هاشمی: «وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم، مشاهده می‌شود که این رژیم از سال ۱۹۴۸ در سازمان ملل به عنوان یک کشور شناسایی شد؛ باید در عرصه جهانی به‌روز باشیم و تصمیماتی بگیریم که با منافع ما سازگار باشد.»
 
نامه قالیباف به روحانی درباره بودجه ۱۴۰۰
 
رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ متفاوت با لوایح بودجه گذشته و متناسب با شرایط اقتصادی کشور و با لحاظ اصلاحات ساختاری مدنظر رهبر انقلاب و نمایندگان تدوین و به مجلس تقدیم شود.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اصلاح ساختار لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نوشت. در همین زمینه، محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اعلام این خبر افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی طی این نامه خطاب به رئیس جمهور عنوان کرده است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ متفاوت با لوایح بودجه گذشته و متناسب با شرایط اقتصادی کشور و با لحاظ اصلاحات ساختاری مدنظر رهبر انقلاب و نمایندگان تدوین و به مجلس تقدیم شود.
 
یاوه‌گویی وزیر خارجه مغرب علیه ایران
 
وزیر خارجه مغرب ضمن مطرح کردن این ادعا که ایران ثبات مغرب را تهدید می‌کند، تصریح کرد: رباط همچنان رابطه‌ای با تهران نخواهد داشت.اردیبهشت‌ماه دو سال پیش (۱۳۹۷) بود که مغرب، ایران را به حمایت از گروه نظامی-سیاسی «جبهه پولیساریو» متهم کرد و به همین بهانه از قطع روبط دیپلماتیک خود با تهران خبر داد. «ناصر ابوریطه» وزیر خارجه مغرب امروز (دوشنبه) در گفت‌وگویی با شبکه «اسکای نیوز» مدعی شد: با توجه به ادامه تهدید‌های ایران علیه ثبات مغرب، روابط مغرب با ایران بدون تغییر باقی خواهد ماند.وی ادامه داد، سیاست خارجی مغرب که شاه این کشور «محمد ششم» در سال ۲۰۱۸ آن را تشریح کرد بر پایه شفافیت در روابط با هر کشوری استوار است. روابط قطع‌شده با تهران به حال خود می‌ماند «تا زمانی که ایران خلاف آنچه در حمایت از تجزیه‌طلبان و ضربه به امنیت کشور مغرب روشن است، ثابت کند». اقدام مغرب در قطع روابط با ایران در آن زمان با استقبال کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اردن همراه بود.

همتی از توافق با عراق برای آزاد کردن منابع مالی ایران خبر داد
 
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مثبت بودن رایزنی هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده است. «عبدالناصر همتی» درباره نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی افزود که جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالا‌های اساسی برای کشور شده است.وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رییس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رییس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت. همتی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. وی افزود در دیداری که متعاقب جلسه سه جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشته، نخست وزیر عراق، قول داده است که هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری کند. همتی ابراز امیدواری کرد با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود. وی تصریح کرد با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود.
 
رئیس جمهورِ جوان ۱۴۰۰ از دولت روحانی می‌آید؟
 
در پی آغاز تحرکات انتخاباتی برای ۱۴۰۰ گزینه‌های زیادی از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا شنیده می‌شود که سورنا ستاری یکی از این گزینه هاست؛ هرچند هنوز رسما این خبر تایید نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار