همراه با سرد شدن هوا و آغاز فصل پاییز و جا خوش کردن بیماری کووید-۱۹ ، بازار افزایش خودسرانه قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری نیز داغ شده است.
کد خبر: ۹۰۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ 07 October 2020

در حالی پاییز و سرمای امسال آغاز شد که مردم علاوه بر رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی خود در برابر بیماری های ویروسی سابق همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا می بایست خود را در برابر اپیدمی بیماری کووید- ۱۹ مصون نگه دارند .

بیماری کووید ۱۹ که از اواخر سال گذشته در کشورمان پدیدار شد با خود پیوست هایی مبنی بر استفاده از لوازم بهداشتی برای مراقبت از خود و دیگران به همراه داشته است و به خاطر ایمنی و پیشگیری از انتقال ویروس هنگام حضور در محیط خارج از منزل ، محل کار و اجتماعات استفاده از این وسایل ضرورت دارد تا سه اضلاع طلایی مراقبتی در مقابل این ویروس رعایت شود .

استفاده از ماسک ، شستن و ضدعفونی مرتب دست ها از جمله این سه ضلع طلایی است که برای اجرای آنها می بایست از وسایل بهداشتی مورد نیاز همچون ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی کننده همچون الکل استفاده شود .

با توجه به افزایش مصرف این نوع کالاها تدابیر لازم از سوی مسئولان برای افزایش تولید و توزیع آنها در نظر گرفته شد تا کمبودی در این زمینه رخ ندهد که البته در بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا از سطح بازار و واحدهای عرضه کننده این نوع وسایل کمبودی در این زمینه وجود ندارد ، اما به رغم نبود کمبود و محدودیت این نوع کالاهای بهداشتی در مازندران دیده شده با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا زمزمه های مردم مبنی بر افزایش قیمت این نوع کالاها در فصل سرد سال شکل واقعی به خود گرفته و بازار افزایش خودسرانه قیمت ها در این زمینه گرم شده است .

مشاهدات خبرنگار ایرنا از بازار عرضه و فروش این نوع محصولات در برخی شهرهای مازندران همچون قائمشهر ، بابل و ساری نشان می دهد که نرخ و قیمت این کالاها افزایش داشته است که حتی افزایش برخی از این کالاها به چند برابر قیمت یکی دو ماه اخیر رسیده است. مثلا قیمت یک گالن چهار لیتری الکل به نسبت ماه گذشته ۲ برابر شد و از ۱۲۰ به ۲۳۰ هزار تومان رسید. بطری یک لیتری الکل ۷۵ درصد که ماه گذشته ۶۵ هزار تومان فروخته می شد ، هم اکنون به ۸۵ هزار تومان رسید.

همچنین ماسک های فیلتردار که در تیر ماه به قیمت سه هزار تومان فروخته می شد ، اکنون هشت هزار تومان فروخته می شود . علاوه بر این قیمت بسته پنج عددی ماسک معمولی بدون فیلتر نیز از ۱۰ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافته است .

راضیه محمدی شهروند قائمشهری که برای خرید مواد ضدعفونی کننده به یکی از مغازه های این شهر مراجعه کرد ، گفت : با توجه به اینکه از پنج نفر اعضای خانواده ام پسرانم و همسرم برای کار به خارج از منزل می روند میزان مصرف لوازم بهداشتی در منزلمان زیاد است ، به طوری که ماهانه چهار لیتر الکل برای ضدعفونی سطوح و نیز دست ها مصرف می کنیم که مجبورم ماهانه یک گالن الکل خریداری کنم .

وی با اشاره به نزدیکی فصل سرد سال و پیش بینی ها مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی مختلف ، افزود : برای همین پیش از آغاز فصل سرد سال برای خرید لوازم بهداشتی به فروشگاهی که همیشه از آن خرید می کنم مراجعه کردم . تا پیش از گرفتن قیمت تصمیم داشتم تا لوازم بهداشتی سه ماهه پاییز را خرید کنم ولی با قیمت بالای این کالاها مواجه شدم .

این بانوی قائمشهر گفت : همان گالن چهار لیتری الکل با همان مارک شرکت مورد نظر که ماه قبل به قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردم برای این ماه با قیمت ۲ برابر یعنی ۲۳۰ هزار تومان مواجه شدم که با این قیمت پولی که برای خرید سه ماه کنار گذاشته بودم برای خرید یک و نیم ماه نیز کفایت نمی کند.

حسین رضوانی نیز برای خرید ماسک به یکی از مراکز عرضه و فروش محصولات بهداشتی در شهر ساری مراجعه کرد ، گفت : غالبا خریدهای خودم را از یک مغازه انجام می دهم و برای همین قیمت ماهانه کالاها تا حدودی آشنا هستم .

وی افزود : ماه گذشته برای خرید بسته پنج عددی ماسک به این مغازه آمدم و هزینه ۱۰ هزار تومانی برای آن پرداخت کردم ، اما این ماه برای همان بسته ماسک هزینه ۱۴ هزار تومان پرداخت کردم .

او ادامه داد : فروشنده در پاسخ به سئوالم که چرا قیمت ها تا این اندازه تغییر کرده ، آن را ناشی از نزدیک شدن فصول سرد سال و موج بعدی کرونا اعلام کرد و گفت که اگر الان خرید نکنم مطمنا می بایست همین لوازم را برای ماه آینده با قیمت های بالاتری بخرم.

نگرانی از موج سوم کرونا

فروشندگان این محصولات نزدیک شدن به فصل سرد سال و اخباری مبنی بر موج سوم کرونا را بیشترین دلیل رغبت و گرایش مردم به خرید این محصولات عنوان می کنند.

رضا که در خیابان بابل شهر قائمشهر فروشگاه عرضه محصولات بهداشتی دارد ، افزایش قیمت برخی لوازم بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را تایید کرد و گفت : به هرحال با وضعیت گرانی های به وجود آمده فروشنده ها نیز پیش بینی می کنند برای ماه های آینده می بایست هزینه بیشتری برای خرید این کالاها بپردازند.

وی افزود : با توجه به اینکه مردم برای فصول سرد سال از هم اکنون دست به خرید لوازم بهداشتی مورد نیاز زده اند ، برخی فروشندگان نیز با یک دید آینده نگرانه و کسب سود مبادرت به افزایش قیمت کرده اند .

افزایش قیمت ها ناشی از کمبود کالا نیست

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : از ابتدای بروز بیماری کووید- ۱۹ و با وجود کمبودهای زیرساختی در استان اما تلاش ها به سمت و سوی تولید و تامین لوازم مورد نیاز مردم سوق داده شد .

حسینقلی قوانلو افزود : فعالیت یک کارخانه تولید ماسک در مازندران و تولید روزانه ۳۰۰ هزار ماسک در این استان اکنون افزایش یافته و با راه اندازی کارخانه های دیگر این تولیدات ۲ برابر شده است .

وی ادامه داد : در خصوص دیگر اقلام بهداشتی نیز مازندران با کمبود و محدودیت در توزیع مواجه نیست و به اندازه نیاز مراکز درمانی و شهروندان این وسایل در بازار موجود است .

رییس سازمان صنعت مازندران گفت : با تمامی اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین این کالاهای بهداشتی با کمبودی در فصول سرد سال مواجه نیستیم و این یعنی ثبات قیمت ها می باشد .

قوانلو در خصوص افزایش قیمت این کالاها در بازار نیز گفت : قیمت های تعیین شده با قیمت های ماه های گذشته تفاوتی نداشته است چرا که کمبودی در این زمینه وجود ندارد که باعث شود تا برخی فروشندگان مبادرت به افزایش قیمت نمایند .

وی در این باره که در برخی کالاهای بهداشتی افزایش قیمت مشاهده شده است ، ادامه داد : این افزایش قیمت ها تخلف است و مردم می توانند این افزایش خودسرانه قیمت ها را به ادارات صنعت گزارش بدهند تا برخورد لازم در این زمینه صورت بگیرد و جلوی این تخلفات گرفته شود .

کمبود بازرس ، میانبُر تخلف صنوف

معاون بازرسی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان مازندران نیز با تایید برخی گرانی خودسرانه اقلام بهداشتی در آغاز فصل سرد سال و نیاز به استفاده بیشتر از این وسایل ، گفت: این مجموعه با تمامی کمبود نیروی انسانی به عنوان بازرس وظایف مختلفی را در بازار در زمینه نظارت بر قیمت ها را انجام می دهد .

محمد حسین احمدی افزود : تا پیش از بروز کرونا بازرسان سازمان صنعت مازندران با حضور مداوم در سطح بازار در خصوص وضعیت فعالیت ها کنترل و نظارت داشتند که در همان زمان نیز با توجه به فعالیت بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی با کمبود نیرو مواجه بودیم ، ولی بعد از بروز بیماری کووید ۱۹ وظایف این بازرسان دو چندان شد چرا که علاوه بر نظارت بر عرضه و فروش محصولات آنها می بایست در زمینه رعایت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی آنها نیز کار و وظیفه خود را انجام بدهند .

وی گفت : با وجود این حجم بالای کار ، بازرسان این نهاد به صورت مداوم در بازار حضور دارند و نظارت ها را انجام می دهند اما این به معنای پایان تخلف در بازار نیست و به محض دور شدن بازرس دوباره تخلفاتی چون گران فروشی ادامه می یابد.

احمدی از افزایش خودسرانه قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز در این ایام کرونایی به عنوان بخشی از این تخلفات صنوف نام برد و افزود : در برهه کنونی و شرایطی که قرار داریم صنوفی که دست به این کارها می زنند با رعایت انصاف و وجدان در بازار این نوع کالاها خللی ایجاد نکنند .

سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان مازندران اخیرا نیز در آماری میزان تشکیل پرونده تخلف واحدهای صنفی استان از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه را ۱۰ هزار و ۷۷۳ مورد اعلام کرد که گرانفروشی ، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور اصلی ترین تخلفات این واحدها بود .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار