سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام:
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام، گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۳۶۱۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد در استان ضبط و معدوم شده است.
کد خبر: ۹۰۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 07 October 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ رامین پورنجف سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام، به مناست هفته دامپزشکی، گفت: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از این سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام، کنترل، پیشگیری، مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی و نهایتاً تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

وی با بیان اینکه ارزش سرمایه دامی استان شامل دام، تأسیسات و تجهیزات بیش از 3500 میلیارد تومان است، افزود: سالیانه بیش از 170 هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی به ارزش حدود 2500 میلیارد تومان در استان تولید می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام، گفت: برابر اعلام سازمان بهداشت جهانی( WHO) از میان 1709 عامل بیماری‌زا و عفونی برای انسان که تاکنون شناخته شده‌اند، 832 عامل بین انسان و دام مشترک بوده و از طریق دام بیمار یا مصرف فرآورده‌های آلوده به انسان منتقل می‌شوند؛ همچنین بیش از 90% آلودگی‌های انگلی در انسان منشاء دامی داشته و بیش از 60% بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز مشترک بین انسان و دام بوده و از دام به انسان سرایت پیدا می‌کند.

واکسینه شدن سالانه 6 تا 7 میلیون نوبت سردام

پورنجف ادامه داد: در استان سالیانه بین 6 تا 7 میلیون نوبت سردام بر علیه انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

وی گفت: ارزش ریالی نهاده‌های رایگان مصرفی در استان شامل واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک اختصاص یافته برای مایه کوبی و تست‌های تشخیصی دام و طیور و آبزیان در طول یکسال گذشته بیش از 50 میلیارد ریال بوده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام، بیان داشت: در شش ماهه اول سال جاری در بخش سرولوژی دام 695 مورد آزمایش، سرولوژی طیور بالغ بر 459 مورد آزمایش، حدود 361 مورد آنالیز شیمی و 116 مورد کشت میکروبی در عرصه کنترل کیفی آزمایشگاهی انجام شده است.

پورنجف در خصوص اقدامات اداره کل دامپزشکی استان ایلام در خصوص مراقبت‌های دامی در مقابل انواع بیماری‌های دام، عنوان کرد: در زمینه مراقبت بروسلوز 1684 مورد خونگیری از گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی استان صورت گرفت و مورد مثبتی مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: در خصوص خدمات مراقبت سرمی مشمشه بدین صورت بوده که تعداد 10 مورد تست مشمشه( مالئین) صورت گرفته و مورد مثبتی ثبت نشده و همچنین در خصوص پایش مراقبت سل( تست توبر کولین) در ایلام تعداد 2206 راس گاو تست شده و مورد مثبتی مشاهده نشده است.

بیش از 38 هزار مورد اعمال نظارت بر بهداشت عمومی

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام در خصوص تعداد اعمال نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره کل، گفت: تعداد اعمال نظارت بر بهداشت عمومی توسط کارشناسان دامپزشکی استان ایلام در 6 ماهه اول سال 99 در مجموع بیش از 38 هزار و 712 مورد بوده و این رقم مربوط به نظارت و بازدیدهای انجام شده از مراکز تهیه، فرآوری توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی است.

وی ادامه داد: همچنین مقدار فرآورده ضبط و امحا شده در این مدت بیش از 3613 کیلوگرم است که در این مدت 480 واحد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و همچنین 82 واحد پلمپ شده است.

پورنجف اضافه کرد: کشتار تعداد 17 هزار و 628 راس دام سبک و بیش از 2168 راس دام سنگین را آمار کشتار در شش ماهه نخست سال 99 صورت گرفته است و بیش از 1657 کیلوگرم به دلیل مشکلات بهداشتی ضبط شده است./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار