پس از درگذشت امیر کویت و انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال تغییر موضع امیر جدید در این کشور، یک روزنامه فرامنطقه‌ای با استناد به آرای برخی تحلیلگران و کارشناسان تلاش کرده است به این مساله پاسخ دهد.
کد خبر: ۹۰۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱ 02 October 2020

                                                   آیا مواضع کویت با امیر جدیدش تغییر خواهد کرد؟

به گزارش تابناک سمنان روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، امروز (جمعه)، با انتشار گزارشی تلاش کرده است مهم‌ترین چالش‌های سیاسی-اقتصادی پیش‌روی «نواف الاحمد الصباح» امیر جدید کویت را با تکیه بر نظرات تحلیگران مورد بررسی قرار دهد.

در ابتدای این گزارش آمده است، از سازش با تل‌آویو و برقراری تعادل در روابط با ایران و عربستان سعودی تا انتخاب ولی‌عهد جدید، مدیریت بحران کرونا و کاهش قیمت نفت همگی چالش‌هایی هستند که امیر جدید کویت در آینده با آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

القدس العربی می‌نویسد نواف الاحمد الصباح هشتاد و سه ساله، روز چهارشنبه، در پارلمان «الامه» کویت سوگند یاد کرد تا به عنوان امیر جدید این کشور پس از درگذشت صباح الاحمد الصباحِ نَوَدویک‌ساله حکومت را در کویت به دست بگیرد.

دیوان امیری کویت عصر روز سه‌شنبه (هشتم مهر ماه) خبر درگذشت امیر این کشور را که برای درمان به آمریکا رفته بود، تأیید کرد.

در ادامه این گزارش آمده، امیر جدید کویت در سخنرانی خود در پارلمان کویت گفته است: «میهن ما با چالش‌های خطرناکی رو به رو است که جز با اتحاد، راهی برای گذر از آنها نیست».

اخلاف و رفتار امیر جدید کویت

«محمد الفیلی»‌کارشناس حقوقی و استاد حقوق عرفی در دانشگاه «الکویت» بر این باور است که نواف الاحمد مورد قبول مردم کویت است. او درباره امیر جدید می‌گوید: «تصویری که از او در ذهن است این است که او انسانی آرام و نرمخو است؛ با این حال، او می‌تواند در زمان مناسب تصمیماتی جدی اتخاذ کند».

القدس العربی می‌نویسد، این اظهارات در حالی است که برخی از تحلیلگران بر این باورند، امیر جدید درخور جایگاه امیر فقید نیست؛‌ امیر فقیدی که با احترام و به عنوان یک میانجی منطقه‌ای به او نگریسته می‌شد.

«سینزیا بیانکو» پژوهشگر و متخصص حوزه خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجه اروپا می‌گوید که امیر جدید «مسن است و سلامت او در وضعیت خوبی قرار ندارد. ثانیا:‌ او بسیار کم در زندگی عمومی در کویت ورود کرده است و [در نتیجه] در ایجاد یک شبکه سیاسی قوی در پارلمان الامه موفق عمل نکرده است».

 

در عین حال،‌ «کریستین دیوان» از اعضای یکی از اندیشکده‌های متخصص در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید دارد که امیر فقید «یک نوع حس ازدست‌دادگی بر جای خواهد گذاشت با توجه به نقش برجسته‌ صباح الاحمد به عنوان یک دیپلمات،‌ میانجی بین‌المللی و به عنوان یک شخصیت جامع در داخل [کشور]».

او می‌افزاید: «کویتی‌ها به خاطر قدرت او در نگه‌داری امارَت به دور از درگیری‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای، از او تقدیر می‌کنند».

عادی‌سازی همچنان ادامه دارد

از نظر «ابراهیم دشتی» تحلیلگر سیاسی کویتی، از جمله‌ مهم‌ترین چالش‌هایی که امیر جدید کویت با آن مواجه است، فشارهایی است که آمریکا برای عادی‌سازی روابط این کشور با تل‌آویو اعمال می‌کند مثل امارات و بحرین.

دشتی تأکید دارد: «پرواضح است که نگرش ترامپ سوق دادن کویت است. دولت آتی ممکن است به سمت عادی‌سازی روابط پیش برود؛ اما با مخالفت مردم مواجه خواهد شد».

دیوان خاطرنشان می‌کند: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه رهبر آینده این کشور تمایلی به تغییر موضع خواهد داشت، وجود ندارد».

در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا در گزارشی به نقل از یکی از اعضای خانواده حاکم در کویت پیش بینی کرده بود که عربستان سعودی و امارات برای سازش این کشور با تل‌آویو کویت را تحت فشار قرار دهند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به نشست اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با پسر بزرگ امیر فقید کویت، وزیر دفاع پیشین و نامزد اصلی ولی‌عهدی در این کشور و اظهارات ترامپ در آن نشست اشاره کرده بود و نوشته بود ترامپ در آن دیدار گفته بود که کشور بعدی که روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی خواهد کرد، کویت خواهد بود.

القدس العربی می‌نویسد، کشور کویت تا حدی از نوعی زندگی سیاسی فعال برخوردار است که با دیگر کشورهای عربی نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس متفاوت است. این کشور پارلمانی منتخب دارد که از اختیارات قانون‌گذاری برخوردار است.

دیوان بر این باور است که در برنامه‌های آتی کویت: «تمرکز بر جبهه داخلی و اجماع بر سر ولی‌عهدی خواهد بود».

بیانکو در این خصوص توضیح می‌دهد که مطابق با قانون صادر شده در سال ۱۹۶۲، در انتخاب ولی عهد، امیر یک یک سال کامل زمان دارد تا او را معرفی کند و از طرفی، پارلمان الامه کویت بایستی انتخاب او را به تصویب برساند.

در این گزارش آمده است، طی سال‌های اخیر، در میان اعضای خانواده الصباح اختلافاتی بروز کرده است؛ اختلافاتی از قبیل اتهام‌زنی به یکدیگر درباره فساد و توطئه‌چینی‌های سیاسی.

معرفی ولی‌عهد جدید

طبق این گزارش، نام «ناصر صباح الاحمد الصباح» فرزند امیر فقید و معاون نخست‌وزیر سابق از میان گزینه‌های پیشنهادی برای به عهده گرفتن ولی‌ عهدی در این کشور مطرح است که شخصیت شناخته‌ شده‌ای در کویت به شمار می‌رود. از طرفی افرادی دیگری نیز مثل «احمد الفهد الصباح» معاون نخست‌وزیر سابق و «ناصر المحمد» نخست‌وزیر پیشین برای این پُست مطرح است.

در پیش گرفتن سیاستی متوازن در روابط با ایران و عربستان سعودی

بیانکو تأکید دارد:‌ «رقابتی که پشت پرده جریان دارد ممکن است بر موضع کویت در قبال روابط با ایران و عراق و از سوی دیگر، توان [کویت] برای میانجی‌گری در بحران [عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر] با قطر تأثیر بگذارد».

«محمد الفیلی» کارشناس کویتی در ارتباط با سیاست تعادل رفتار کویت میان عربستان سعودی و ایران بر این باور است که این سیاست مبتنی بر «حقایق جغرافیایی است».

او می‌افزاید:‌ «منطقی نیست که تنها به خاطر یک تغییر در نگرش‌های حکومت وارد یک درگیری شویم».

بحران‌های داخلی؛ مقابله با کرونا و کمبود بودجه

طبق این گزارش، در سطح داخلی کویت نیز بحث سیاسی که معمولا با اختلاف در دولت و پارلمان همراه است، بر مقابله با کووید-۱۹ متمرکز خواهد شد.

القدس العربی می‌نویسد، در ژوئیه گذشته «صباح خال الصباح» نخست‌وزیر کویت گفت که مردم این کشور تنها سی درصد مجموع ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند که تعداد آنها به ۴.۸ میلیون نفر می‌رسد. او بر این باور است: «وضعیت ایده‌آل برای ترکیب جمعیتی [کویت] این است که نسبت کویتی‌های به هفتاد درصد برسد».

از طرفی دیگر در این گزارش اشاره شده است، کویتی که روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، با مسئله کمبود بودجه مواجه است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار