معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: صنعت گردشگری در یک سال گذشته، سالی پُر فراز و نشیب را سپری کرد و چالش‌های بسیاری از جمله سیل، گرانی بنزین و مواردی از این دست را پشت سر گذاشت و حال چندین ماه است که درگیر با شیوع کووید ۱۹ است.
کد خبر: ۹۰۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ 29 September 2020
نبرد نابرابر کرونا با صنعت گردشگری در همدان در حالی وارد هفتمین ماه خود شده که علاوه برخسارت‌های میلیاردی تداوم تعطیلی‌ها و کناره گیری برخی فعالان این عرصه اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش مهر ، نبرد نابرابر کرونا با صنعت گردشگری ۷ ماهه شد و نیمه اول سال که در این ایام همدان هر ساله بیشترین مسافران و گردشگران را به خود اختصاص می‌داد، به پایان رسید.

گردشگری استان همدان این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و به واقع می‌توان چنین عنوان کرد صنعتی که تصور می‌شد توسعه استان همدان را شتاب می‌بخشد در کما فرو رفته و حتی فعالان این صنعت نیز که چشم به امید حمایت راه را کج دار و مریز پیش می‌رفتند تا حدودی ناامید شده‌اند.

اوضاع نامناسب صنعت گردشگری در استان همدان و تبع آن در سایر مناطق کشور ضرورت توجه به برنامه ریزی‌های بلندمدت و توجه به مباحثی، چون گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری امن، گردشگری محلی و مواردی از این دست را گوشزد می‌کند تا بیش از گذشته شاهد زمین گیر شدن صنعت گردشگری در همدان که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را یدک می‌کشد؛ نباشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: صنعت گردشگری در یک سال گذشته، سالی پُر فراز و نشیب را سپری کرد و چالش‌های بسیاری از جمله سیل، گرانی بنزین و مواردی از این دست را پشت سر گذاشت و حال چندین ماه است که درگیر با شیوع کووید ۱۹ است.

علی خاکسار با بیان اینکه صنعت گردشگری متأثر از فعل و انفعالات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است، عنوان کرد: اولین آسیب در ناملایمات را گردشگری می‌بیند؛ اوایل اسفند ۹۸ در عین اینکه تمامی فعالان گردشگری منتظر رسیدن نوروز بودند و برای آن آماده شده بودند تا سهم زیادی از درآمد یک ساله خود را دریافت کنند، متأسفانه همه نقشه‌ها با کرونا نقش بر آب شد و خیلی از کسب و کار‌ها تعطیل شدند و هنوز هم خیلی‌ها حتی نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در تشریح این موضوع مطرح کرد: ۱۸۰ واحد گردشگری فعال استان همدان تعداد ۲ هزار نیروی شاغل دارند که در صورت تعطیلی هر واحد گردشگری خانواده آن‌ها نیز متضرر خواهد شد یعنی به نوعی، با تعطیلی هر واحد گردشگری تعداد ۱۰ هزار نفر در استان همدان آسیب خواهند دید.

خاکسار با بیان اینکه باید منتظر باشیم و امیدوار تا هرچه زودتر شاهد ریشه کن شدن این ویروس باشیم، افزود: طی این ۷ ماه، خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری استان همدان احصا و ابلاغ شده و تصمیماتی در این زمینه اخذ شده که البته تاکنون، بخشی از خسارت‌ها جبران شده، اما اصلاً کفاف خسارت‌ها را نمی‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: چند ماهی است فعالان گردشگری چراغ فعالیتشان را با داشته‌هایشان روشن نگه می‌دارند و امیدواریم باز هم شاهد رونق دوباره گردشگری باشیم.

حتی نتوانستیم جشنواره‌هایی که سال‌ها برای برپایی آن‌ها زحمت کشیدیم را برگزار کنیم و به سبب محدودیت‌ها این جشنواره‌ها یا تعطیل شد و یا به صورت مجازی برگزار شد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان یادآور شد: «گردشگری و توسعه روستایی» به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود، اما به سبب شیوع ویروس کرونا حتی نتوانستیم جشنوارهایمان که سال‌ها برای برپایی آن‌ها زحمت کشیدیم را برگزار کنیم و به سبب محدودیت‌ها این جشنواره‌ها یا تعطیل شد و یا به صورت مجازی برگزار شد.

خاکسار با بیان اینکه طی برآورد‌های به عمل آمده از اسفندماه ۱۳۹۸ تا پایان مردادماه ۱۳۹۹ خسارت‌های بسیاری به بدنه صنعت گردشگری استان همدان وارد شده است، مطرح کرد: در مقایسه با میانگین سال ۹۸ و ۹۷ شاهد خسارتی بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این میزان خسارت به مربوط به تأسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان همدان است، عنوان کرد: در استان همدان بالغ بر ۱۸۰ واحد گردشگری وجود دارد که شیوع ویروس کرونا به تمامی آن‌ها آسیب وارد کرد و هنوز هم تعدادی از دفاتر گردشگری و یک رستوران همدان تعطیل هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: تأسیسات گردشگری و اقامتگاه‌های بوم گردی که در سطح استان همدان هم اکنون فعالیت دارند، به سبب کاهش بسیار زیاد (حدود ۷۰ درصد) گردشگران بسیار پایین‌تر از ظرفیت فعالیت می‌کنند.

لزوم حمایت از سرمایه گذاران رسمی و دارای مجوز بخش گردشگری

خاکسار در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: از سرمایه گذاران رسمی و دارای مجوز در بخش گردشگری باید بیشتر حمایت شود و از سویی، نظارت‌ها بر فعالین گردشگری که فاقد مجوز هستند و ادامه فعالیت می‌دهند نیز باید مستمر باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

خاکسار در این زمینه به نظارت‌ها بر فعالیت کارتن به دستان اشاره کرد و افزود: اگر چه با توجه به کاهش مسافران و گردشگران تعداد این افراد نیز کاهش پیدا کرده، اما نیاز است تا در این مسیر شاهد نظارت‌های مستمر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالان گردشگری نیاز به حمایت‌های دائمی و نه مقطعی دارند، عنوان کرد: سعی شد در این ایام جشنواره‌های ملی لغو نشود و برنامه‌ها به نوعی برگزار شود که از اجتماع خودداری شود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، اما مردم که یک پای اصلی این برنامه‌ها هستند، از این موضوع استقبال نکردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در تشریح این موضوع گفت: ما تنها وظیفه هماهنگی و حمایت در این زمینه را برعهده داریم و باید فعالان گردشگری و مردم در این بین، فعال باشند، اما شاهد بودیم که مردم روستا‌ها نیز مطرح کردند همانطور که عزاداری‌ها به سبب شیوع کرونا لغو شد، تمایلی به برگزاری جشنواره‌ها نیز ندارند.

خاکسار در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های جایگزین مثل ورود به بحث گردشگری کشاورزی و یا تور‌های گردشگری محلی را در دوران شیوع کرونا در استان در پیش گرفته‌ایم یا دست روی دست گذاشته‌ایم تا کرونا روزبه روز بیشتر به گردشگری صدمه بزند؟ عنوان کرد: در این زمینه، اگر افراد روستایی در شهرستان‌های همدان تمایل به ورود به بحث گردشگری کشاورزی داشته باشند، از این امر استقبال می‌کنیم و در این زمینه نیز کار‌های ترویجی داشته‌ایم و کارگاه‌هایی را نیز برای راهنمایان گردشگری برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم آموزش و توان افزایی را در پیش بگیریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به وضعیت پرداخت تسهیلات کرونا به فعالین گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: روند اعطای تسهیلات کرونا برای فعالین گردشگری استان همدان به نحو مناسبی در حال انجام است و تا کنون از بین ۶۲ ثبت نامی و متقاضی دریافت وام، تمامی آن‌ها به بانک‌ها معرفی شده و تعدادی نیز تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

کاهش ۸۶ درصدی بازدیدکنندگان غار علیصدر

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال جاری تعداد بازدیدکنندگان از غار علیصدر ۷۰ هزار نفر بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که در شش ماهه ابتدای سال گذشته، تعداد ۵۷۰ از غار علیصدر بازدید داشتند.

مهدی مجیدی با بیان اینکه امسال بدترین سال گردشگری را سپری کردیم از کاهش ۸۶ درصدی بازید کنندگان غار علیصدر در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: قیمت بلیط غار علیصدر برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است که با احتساب کاهش ۵۰۰ هزار نفری بازدیدکنندگان از غار علیصدر رقمی معادل ۲۵ میلیارد تومان متضرر شده‌ایم که این رقم تنها از محل فروش بلیت بوده است.

وی اظهار کرد: همدان استانی چهار فصل است و برای ورود تور‌ها به همدان تخفیف‌هایی لحاظ شده و با آژانس‌های مسافربری مذاکره می‌شود تا از تخفیف‌های در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند.

لازمه‌ای با عنوان «برنامه ریزی سفر‌های هوشمند»

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه از صدمات کرونا بر گردشگری آگاهیم و این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، عنوان کرد: حال زمان آن رسیده تا با این بحران‌ها کنار بیاییم و فکری برای این وضعیت داشته باشیم.

علی مرادی عنوان کرد: باید با برنامه ریزی سفر‌های هوشمند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اطمینان بخشی به جامعه وارد کار شویم و سفر‌ها را با رعایت این نکات ادامه دهیم تا بار دیگر شاهد احیای گردشگری باشیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همدان تاکید کرد: کرونا، با خود رکود و آسیب‌های مالی برای صنعت گردشگری را به همراه داشت و این روز‌ها باید برای کاهش این وضعیت، قدم برداشته شود.

به راستی پس از ماه‌ها دست روی دست گذاشتن و دیدن مشکلات فعالین صنعت گردشگری همدان آیا زمان آن نرسیده تا برنامه‌ها را به سمت و سوی دیگری سوق دهیم؟ برنامه‌هایی از جنس گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری سلامت محور، گردشگری امن و مواردی از این دست که همه و همه می‌توانند آن قدر منعطف باشند و آن قدر در آن‌ها چاشنی پروتکل‌های بهداشتی را افزود که کرونا نتواند منجر به محدودیت و لغو برنامه‌های آن شود.

حال که نیمه نخست سال که می‌توانست دستان صنعت گردشگری استان همدان را پُر کند، بی هیچ ثمره‌ای جای خود را به نیمه دوم سال داده است؛ زمان آن رسیده تا برنامه‌های جدیدی را در بدنه گردشگری استان همدان شاهد باشیم تا زمین گیر شدن صنعت گردشگری را شاهد نباشیم چراکه در این صورت، به نقطه اولمان بازخواهیم گشت و وضعیتی جبران ناپذیر در این مسیر را شاهد خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار