مدیرکل بهزیستی همدان گفت: والدین بدانند که اگر مشکل شنوایی تا قبل از سه ماهگی تشخیص داده و با دستاورد‌های علمی جدید تا قبل از ۶ ماهگی اقدام به کاشت حلزون شود یا با دستگاه‌های کمک شنیداری، سمعک و گفتار درمانی انجام شود، کودک از نظر گفتار و شنوایی مشکلی نخواهد داشت و در ۶ سالگی به راحتی وارد پیش دبستانی و مدرسه معمولی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 29 September 2020
مدیرکل بهزیستی همدان گفت: همدان جزو ۱۰ استان پایین جدول در ناشنوایی است که در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۳۶ نفر ناشنوا و کم‌شنوا هستند.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا الوند افزود: با تشخیص به موقع مشکلات شنوایی در دوران طلایی و کاشت حلزون شنوایی با جراحی‌های پیشرفته گوش، می‌توان از معلولیت جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی همدان گفت: والدین بدانند که اگر مشکل شنوایی تا قبل از سه ماهگی تشخیص داده و با دستاورد‌های علمی جدید تا قبل از ۶ ماهگی اقدام به کاشت حلزون شود یا با دستگاه‌های کمک شنیداری، سمعک و گفتار درمانی انجام شود، کودک از نظر گفتار و شنوایی مشکلی نخواهد داشت و در ۶ سالگی به راحتی وارد پیش دبستانی و مدرسه معمولی می‌شود.

به گفته وی مرکز جراحی غرب کشور در بیمارستان بعثت در این زمینه ورود جدی پیدا کرده و بدون هزینه با کاشت حلزون در زمان طلایی و مناسب، نسلی را از مشکلات و معضلات پیش رو رهایی بخشید.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با قدردانی ویژه از تیم دکتر فراهانی در مرکز کاشت حلزون بعثت و همکاران در سازمان بهزیستی که با تشخیص زود هنگام ناشنوایی و جلوگیری از معلولیت، معجزه بزرگ و کار شگرفی انجام دادند گفت: با ترخیص موفق سالانه چندین نفر به مدارس عادی، در آینده هزینه‌های درمانی، آموزشی و توانبخشی از دوش دولت برداشته خواهد شد.

الوند افزود: در سه سال گذشته پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی» برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده‌ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی کودکان کم شنوا و ناشنوا برای موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوایشان، فعالیت کرد.

وی اظهار داشت: کارشناس شنوایی مستقر در تمامی زایشگاه‌های دولتی و خصوصی در همانجا غربالگری شنوایی را انجام می‌دهد و در موارد مشکوک، ۲ تا چهار هفته بعد آزمون تکرار می‌شود و پس از اثبات افت شنوایی نوزاد به مراکز شنوایی سنجی ارجاع داده می‌شود.

 کارشناس شنوایی مستقر در تمامی زایشگاه‌های دولتی و خصوصی در همانجا غربالگری شنوایی را انجام می‌دهد و در موارد مشکوک، ۲ تا چهار هفته بعد آزمون تکرار می‌شود و پس از اثبات افت شنوایی نوزاد به مراکز شنوایی سنجی ارجاع داده می‌شود.
 مدیرکل بهزیستی استان همدان از همکاری فعال خیران استان در تهیه هزینه گزاف حلزون شنوایی و کاشت آن خبر داد و گفت: مددجوی نیازمند، در صورت توانایی نداشتن در خریداری و تهیه سمعک، باتری سمعک و حتی کاشت حلزون شنوایی با تایید مددکار سازمان، از تمام خدمات رایگان بهره مند می‌شود.

به گفته وی ۱۲ درصد معلولیت‌ها در کل کشور را ناشنوایی تشکیل داده که با ورود به سازمان و کمیسیون‌های پزشکی و با پذیرفته شدن به عنوان معلول از خدمات متنوع سازمان بهره مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: زبان و گوش، ۲ عامل بسیار مهم در اندیشیدن به حساب می‌آید که ناشنوایان از این موهبت الهی برخودار نیستند و در کسب مهارت و توانمندی با مشکلاتی رو به رو می‌شوند.

الوند با بیان اینکه در ۲۵ درصد از این افراد علت خاصی بیولوژیکی تشخیص داده نشده، ادامه داد: ۵۰ درصد ناشنوایی‌ها علت ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر مواردی مانند زردی، حین زایمان، بیماری‌های مادر در حین بارداری گزارش شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از سرانه ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان برای هر فرد ناشنوا و کم‌شنوا در مراکز بهزیستی برای ارائه خدمات گفتاردرمانی و تربیتی خبر داد و یادآور شد: سازمان بهزیستی برای تامین هزینه‌های ارز بر کمک توانبخشی شنوایی و سمعک، سالیانه ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از سرانه ماهیانه
۶۰۰ هزار تومان برای هر فرد ناشنوا و کم‌شنوا در مراکز بهزیستی برای ارائه خدمات گفتاردرمانی و تربیتی خبر داد و یادآور شد: سازمان بهزیستی برای تامین هزینه‌های ارز بر کمک توانبخشی شنوایی و سمعک، سالیانه ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

الوند گفت: بسیاری از افراد کم شنوا حتی آن‌ها که به خوبی صحبت می‌کنند و به طور عادی مشکلی در برقراری ارتباط ندارند، بسیار وابسته به لب خوانی هستند و از این رو استفاده کادر آموزشی از ماسک می‌تواند درک گفتار این افراد را به شدت مختل کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط کنونی بیماری کرونا در جامعه، انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش با تهیه برنامه‌های تلفیقی و اندیشیدن تمهیدات لازم به گونه‌ای برنامه ریزی کند که افراد کم بهره از شنوایی و بینایی بتوانند از آموزش مضمون درس‌ها و موارد همزمان به صورت مکتوب بهره ببرند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ناشنوایان افراد توانا، فعال و موفقی هستند که در بین سایر گروه‌های معلولان از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردارند، اظهار داشت: آن‌ها جزو مظلوم‌ترین معلولان هستند که حق و حقوق‌شان در جامعه رعایت نمی‌شود.

الوند از تعلق سه درصد از ظرفیت استخدامی‌ها به معلولان و پایمال شدن حق آن‌ها در آزمون‌های استخدامی خبر داد و اعلام کرد: معلولان در شرایط عاقلانه، در مقایسه با فرد عادی در خیلی از توانایی‌ها بالاتر و افتخار آفرین هستند که در مقایسه رتبه آوری ورزشکاران المپیک و پارالمپیک می‌توان این مطلب را دریافت.

وی با اشاره به اینکه معلولان به خصوص ناشنوایان در کشور ما کمتر دیده شدند، عنوان کرد: کار رسانه برای ما و معلولان نور امیدی است که مردم عادی صدای آن‌ها را بشنوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با طرح این سوال که چقدر از اتوبوس‌های شهری برای نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی شده، افزود: شهرداری با اصلاح مبلمان شهری و اقدام به نصب بلندگو و تابلو ال‌ای دی در اتوبوس‌ها می‌تواند اقدام چشمگیری برای حمایت از این قشر انجام دهد.

الوند با یادآوری مشکلات مالی مددجویان در تورم کنونی ابراز امیدواری کرد: امسال با همت نمایندگان مجلس حداقل حقوق و مزایای مصوبه اداره کار برای مددجویان سازمان بهزیستی در نظر گرفته و تامین اعتبار شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از محقق نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بعد از انتظار ۱۵ ساله در تصویب آن، انتقاد کرد و گفت این قانون پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجراست و در تامین اعتبار با توجه به تورم موجود، برای اجرا اراده جدی دولت را می‌طلبد.

در حال حاضر ۶ هزار و ۱۴۱ ناشنوا و کم‌شنوا در استان همدان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

۳۰ سپتامبر مصادف با نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار