کد خبر: ۹۰۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 28 September 2020

 

 
تذکرات متعدد به نمایندگان برای شرکت در رای گیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فریاد‌های اعتراضی در انتقاد به خارج شدن موضوعی از دستور کار مجلس را می‌توان پررنگ‌ترین اتفاقات جلسه علنی امروز پارلمان برشمرد.
 
 
 
                                                   هیجان زده نشوید و جو مجلس را متشنج نکنید!

تذکرات متعدد به نمایندگان برای شرکت در رای گیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فریاد‌های اعتراضی در انتقاد به خارج شدن موضوعی از دستور کار مجلس را می‌توان پررنگ‌ترین اتفاقات جلسه علنی امروز پارلمان برشمرد.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (یکشنبه) با سخنرانی امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. او به فعالیت‌های ارتش در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده، همت و یکپارچگی ملت ایران برای ایستادگی و موفقیت است که همه اجزای تشکیل دهنده این الگو در آن، نقش تعیین کننده‌ای داشته اند. ارتش با کمک سپاه و این دو با کمک بسیج و این سه با کمک جهاد سازندگی و این چهار رکن با حمایت همه جانبه مردم و همه این‌ها با فرماندهی حضرت امام (ره)، روی بومی از غیرت ملی با روح آموزه‌های عاشورایی این معجزه قرن را آفریدند. ارتش پس از جنگ تا امروز با اجرای عملیات مردم‌یاری در حوادثی همچون زلزله و کرونا با استقرار نیروی زمینی در مرز‌های شرقی و غربی کشور امنیت و آرامش مرز‌ها را با تلاش شبانه روزی و با تقدیم شهدای والامقام حفظ کرده است.»

با اتمام صحبت‌های فرمانده ارتش، مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم شد؛ طرحی با ایرادات متعدد که طبق توضیحات مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در آن ابهام مربوط به تعریف خانه‌های خالی رفع شده و موارد استثنایی به آن اضافه شده است؛ مشخصا اینکه اگر واحد مسکونی در شهری بالای یکصدهزار نفر جمعیت بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربری نداشته باشد، خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره خواهد شد. مشمولین باید در سال اول معادل شش برابر، سال دوم معادل دوازده برابر و سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان، میزان مشارکت نمایندگان در رای گیری به اندازه‌ای کم بود که امیرحسین قاضی زاده، نایب رییس مجلس و رییس جلسه در تذکرات پی در پی از نمایندگان خواستار شرکت در رای گیری می‌شد. او علاوه بر اعلام اسامی نمایندگان از پشت تریبون پارلمان، سمت آن‌ها در کمیسیون و حتی نام حوزه انتخابیه شان را بیان می‌کرد تا شاید وکلای ملت برای رای دادن به عنوان وظیفه اصلی شان ترغیب شوند. به گفته مالک شریعتی، نماینده تهران، رای ندادن ۶۰ تا ۷۰ نماینده دور از شان مجلس است و بعد‌ها مورد انتقاد رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

کاهش مشارکت به حدی رسید که قاضی زاده از معاونان پارلمانی و یا نمایندگان دولت درخواست می‌کرد که پاسخ نمایندگان را نداده و در موردی رحیم زارع نماینده آباده را مامور کرد تا نمایندگانی که در قسمت انتهایی مجلس جلسه گذاشته بودند را به سمت صندلی هایشان برای رای دادن هدایت کند.

همچنین امروز مراسم تحلیف ده منتخب جدید پارلمان که پیروز انتخابات دور دوم مجلس یازدهم شده بودند، انجام و اعتبارنامه آن‌ها جهت بررسی به شعب ارجاع شد. پس از برگزاری مراسم تحلیف، برخی از نمایندگان با قرار گرفتن در مقابل جایگاه این مراسم با این منتخبان خوش و بش کرده و حتی آن‌ها را در آغوش گرفتند. در واکنش قاضی زاده، هاشمی رییس جلسه با دادن این تذکر به نمایندگان که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: نمایندگان زیاد هیجان زده نشوید!

قبل از مراسم تحلیف یکباره تعدادی از نمایندگان با در دست داشتن آیین نامه داخلی با فریاد درخواست بیان تذکر می‌کردند که قاضی زاده رئیس جلسه از آن‌ها خواست تذکر را به بعد از این مراسم موکول کنند؛ تذکراتی که در انتقاد به خارج شدن دستور کار انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها بود.

بیان تذکرات و فریاد‌های تعدادی از نمایندگان مشخصا سیدنظام الدین موسوی و علی خضریان نمایندگان تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. موسوی توضیح داد که هیات رییسه اختیاری برای خارج کردن موضوعی از دستور کار مجلس ندارد و نباید به خاطر برگزاری انتخاباتی و حاصل شدن نتیجه‌ای بر خلاف میل شخص خاصی موضوع را از دستور خارج کرد. با این بدعت، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. خضریان هم گفت که انگار اعضای هیات رییسه اختیاری درباره خارج شدن موضوعی از دستور کار مجلس ندارند. نشستن در جایگاه هیات رئیسه که یک و نیم متر از صندلی‌های نمایندگان فاصله دارد و بالاتر است، ارزش این را ندارد که آزادگی خود را از دست بدهید.

توضیح قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس این بود که رییس مجلس این کار را به خاطر صحبت جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها انجام داده، چون به طرح در حال بررسی در این کمیسیون استناد کرده که به موجب آن تعداد ناظران در هیات مرکزی انتخابات شورا‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ البته ما این موضوع را از دستور خارج نکردیم و بعدازظهر در جلسه هیات رئیسه تصمیم گیری می‌شود.

به رغم این توضیحات، باز هم نمایندگان معترض در جایگاه هیات رییسه حاضر شده و خواستار در دستور قرار گرفتن موضوع انتخاب ناظران در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار