معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: به دلیل اینکه سرطان روده بزرگ و راست‌روده پنهان کار است، غربالگری مهمترین راه تشخیص زودهنگام این بیماری است.
کد خبر: ۹۰۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 27 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر سید مجید ارجمند، یکشنبه در نشست خبری افزود: در شهرستان جهرم از نیمه دوم سال ۹۶ تا کنون، ۱۷هزار نفر تحت غربالگری قرار گرفته‌اند و یا با تکمیل فرم‌های سلامت‌سنجی و انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع، ۳۱۸ نفر از آنها از مراکز بهداشتی به فوق تخصص گوارش ارجاع داده شده‌اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: پس از معاینات تکمیلی و انجام کولونوسکوپی، ۳۸ نفر با تشخیص سرطان روده بزرگ برای درمان ارجاع داده شدند که خوشبختانه ۲۴ نفر از این تعداد، بیماریشان در مراحل اولیه بود که حتی نیاز به شیمی درمانی هم نداشتند.

وی بیان کرد: این غربالگری توسط معاونت بهداشتی این دانشگاه از بین جمعیت ۵۰ الی ۶۹ سال انجام شد و در این شهرستان تعداد افراد در این فاصله سنی، نزدیک به ۳۰ هزار نفر است.

به گفته ارجمند، این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما اکثر افراد مبتلا به این بیماری سن بالای ۵۰ سال دارند.

وی گفت: رشد سرطان روده ممکن است سال‌ها به طول بینجامد اما تشخیص به موقع آن، شانس بهبودی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین، انجام تست‌های دوره‌ای مانند آزمایش وجود لخته خون در مدفوع، کولونوسکوپی و مشاوره ژنتیک در افرادی که در گروه خطر قرار دارند، توصیه می‌شود.

ارجمند ادامه داد: بین این بیماری و رژیم غذایی پُرچرب، کم فیبر و مصرف کم میوه و سبزی، رابطه مستقیم وجود دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار