فیروزآباد فارس با وجود جاذبه‌های رنگارنگ شهری، روستایی و عشایری همچنین به‌واسطه عرقیات معطر خود در کشور شناخته‌ شده و می‌توان آن‌ را شهرستان خوش‌رنگ و بوی کشور توصیف کرد.
کد خبر: ۹۰۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 27 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:شهرستان فیروزآباد با داشتن ۳ هزار و ۵۷۹ کیلومترمربع وسعت تا شیراز ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و محدوده این شهرستان با شهرستان‌های قیروکارزین، فراشبند، شیراز و جهرم هم‌جوار است.

شهرستان فیروزآباد یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و سنتی مطرح کشور است و به همین دلیل صنایع‌دستی آن‌که شامل تولیداتی مانند گلیم، گبه، لباس‌های رنگارنگ عشایر، جاجیم و فرش بوده، بازارهای استان فارس و کشور را در اختیار گرفته است.

زندگی شهری، عشایری و روستایی مردم منطقه همچنین باعث جذب گردشگران به این شهرستان شده است و مردم مهربان این منطقه، تمام تلاش خود را برای پذیرایی میهمانان به کار می‌گیرند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فیروزآباد، شهر میمند در ۳۰ کیلومتری شرق فیروزآباد است که گلاب و عرقیات آن در ایران و جهان معروف بوده و سالانه جمع بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را در فصل گلاب‌گیری به این شهر خوش عطر می‌کشاند و بازارهای استان فارس و کشور همیشه یادی از شهر گل‌های سرخ محمدی دارند.

نگاهی به برخی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان فیروزآباد که شامل جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی است خواهیم داشت تا شما با داشتن این اطلاعات، قدم در مسیر حضور در این شهرستان بگذارید.

بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) که در شهر میمند قرار دارد و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) به‌حساب می‌آید که ازجمله جاذبه‌های مذهبی این شهرستان است.

گچ‌بری زیبایی که در داخل این بقعه با اسامی ۱۴ معصوم نقش بسته و تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری را ثبت کرده دیدنی است.

شهر دایره‌ای گور از شهرهای ساسانی که قدمت این شهرستان را نشان می‌دهد از جمله دیگر آثار تاریخی مطرح فیروزآباد به‌حساب می‌آید و از قدیمی‌ترین شهرهای فارس است که پلانی مدور و دارای چهار دروازه دارد.

مناره شهر و تخت‌نشین، از آثار برجای‌مانده از این شهر کهن را می‌توانید هنوز مشاهده کنید.

قدیمی ترین رصد خانه ایران در فیروزآباد

حرکت ستاره ها و سیاره ها در صدها سال پیش از چشم دانشمندان ایرانی دور نبوده است

قدیمی‌ترین رصد خانه ایران در کنار نقوش رنگی شاهزادگان ساسانی در شهر گور فیروزآباد قرار دارد که این رصدخانه شاهکاری از دانش ایران در آن اصل محسوب می شود.

تا سالها پیش رصدخانه مراغه که از دوران ایلخانی برجای مانده بود به عنوان قدیمی‌ترین و رصدخانه ایران شناخته می‌شد، اما حال رصدخانه شهر گور فیروزآباد با ۳۰۰ سال قدمت بیشتر، عنوان دار قدیمی‌ترین رصدخانه ایران است.

قلعه دختر؛ بنایی سه طبقه بر فراز کوه تنگاب

دیدن قلعه دختر که بر فراز کوه تنگاب و در سه‌طبقه بناشده را در سفر به این شهرستان فراموش نکنید که با معماری خاصی ساخته‌شده است.

این قلعه با استفاده از مصالح سنگ و گچ به وجود آمده و کاربرد آن در مسائل نظامی و دفاعی بوده و در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف‌به جاده ایجادشده است.

در بخشی از قلعه دختر، دهانه غاری وجود دارد که مردم محلی اعتقاد دارند به کاخ اردشیر بابکان در جلگه فیروزآباد راه داشته است و در هنگامی‌که قلعه با هجوم دشمن روبه‌رو می‌شد می‌توانست ارتباط خود با بیرون برای تأمین مایحتاج زندگی را حفظ کند.

نقش‌ برجسته تاج‌گذاری اردشیر بابکان بر فراز رودخانه تنگاب نیز از آثار برجای‌مانده از دوران ساسانیان که اردشیر را در حال دریافت نشان و حلقه شاهی از اهورامزدا به تصویر کشیده است.

 

کاخ اردشیر ساسانی بنایی هم‌طراز با تخت جمشید

کاخ اردشیر ساسانی به طول ۱۰۴ و عرض ۵۵ متر که در کنار چشمه آبی قرار دارد و بنام آتشکده معروف شده، از جمله دیدنی‌های شهرستان فیروزآباد است که جهانگردان را به تفکر و درس گرفتن از تاریخ فرامی‌خواند.

باگذشت یک هزار و ۸۰۰ سال، هنوز گچ‌بری‌های تالارهای تودرتوی این کاخ سالم مانده و در ضلع شرقی کاخ چهار ساختمان گنبدی بزرگ وجود دارد که گنبدهای آن با سبک خاصی بالا رفته است.

برخی از پژوهشگران اهمیت این کاخ را هم‌ردیف تخت جمشید ذکر می‌کنند زیرا محل بر تخت نشستن اردشیر است.

دیدن این بنا که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است را به شما توصیه می‌کنیم تا هم سری به تاریخ بزنید و هم در کنار چشمه‌ای که در کنار این کاخ جاری است صفایی کرده باشید.

در شهرستان فیروزآباد، با جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری روبه‌رو می‌شوید که یکی از آن‌ها تنگ خرقه، دره‌ای سرسبز و خرم است که با پوشش جنگلی زیبا و چشمه‌ها و باغ‌های خود، خاطرات بسیاری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر آن، بقعه امامزاده خرقه نیز فضای معنوی به این محیط گردشگری داد ه است. آبشار خرقه فیروزآباد در ۱۰۰ کیلومتری شیراز نیز یکی از مکان‌های باصفای منطقه است.

تنگه هایقر فیروزآباد یا ژئو پارک مشهور به گرند کانیون ایران که یکی از شگفت‌انگیزترین، فوق‌العاده و زیباترین تنگه‌ها در ایران و دنیا است.

تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و پس از روستای رودبال واقع‌شده است. طول تنگ در حدود ۸ کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد رودخانه بلندی که پس از پیچ‌وخم‌های بسیار بانام «مُند» به خلیج‌فارس می‌ریزد.

تنگه هایقر با پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع صخره‌ها و دیوارهای بلندی که عمقشان به ۴۵۰ متر می‌رسد، طبیعت منحصربه‌فردی است.

اتفاقاً همین تفاوت و اعجاب و همین‌طور شباهتش به «گرند کانیون» باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند.

کوه برز با طبیعت بکر و شگفت‌انگیر

منطقه برز کوهی است با طبیعتی بکر، شگفت‌انگیز، جنگل‌های انبوه و حیات‌وحشی بی‌نظیر که در مسیر فیروزآباد به فراشبند در فاصله 35 کیلومتری این شهرستان در شمال غربی آن واقع‌شده است.

این منطقه کوهستانی فوق‌العاده که به‌واقع می‌توان گفت جاذبه‌های طبیعی آن جزو زیباترین‌های ایران است.

برای رسیدن به این مناطق بکر و طبیعی پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند، بعد از تنگ خرقه و قبل از دشت کیالک، درواقع بین تنگ خرقه و دشت کیالک بوده که می‌توان به این طبیعت وحشی دست‌یافت


چهل چشمه، دیاری پر از آرامش

بهار که از راه می‌رسد صدای گوش‌نواز آب چشمه‌های سرازیر شده از چهل ‌چشمه و طبیعت زیبای آن‌که انواع گل‌های زیبا را همچون عروسی به دامن کرده است روح انسان را به نوازش و جسم را به بهشت پرواز می‌دهد.

آرامشی که در کمتر جای این دنیای خاکی می‌توانی به آن دست پیدا کنی، بهار از راه رسیده و صدای چهچهه پرندگان در سایه‌ساز درختانی که تاج شکوفه به سرکرده‌اند مرا برای سفر دوباره‌ای به این دیار زیبا به خود می‌خواند.

این منطقه در هر فصلی از سال، چشم‌ انتظار گردشگرانی است که دوست دارند طبیعت بکر و زیبا و شگفتی‌های جهان هستی را نظاره‌گر باشند.

نگینی سرسبز بر پهنه سرزمین پارسیان به نام دالان بهشت فیروزآباد

دالان بهشت همواره به مانند نگینی سرسبز در پهنه سرزمین پارسیان همیشه استوار می‌درخشد

سرسبزی و لطافت طبیعت این گوشه از خاک خدا به‌گونه‌ای است که چشم آدمی بی‌اراده محو و مبهوت این همه زیبایی بی‌انتها می‌شود و آدمی تنها در این همه طراوت، لطافت و آرامش، عظمت قدرت خدا را می‌بیند.

اگر بخواهیم زیبایی‌های جای جای این منطقه خوش آب و هوا را به تصویر بکشیم به جرائت می‌توان گفت گوشه گوشه از خاک این شهرستان همیشه سرسبز، به تنهایی خود قسمتی از بهشت خدا بر روی زمین است و زبان در معرفی این حجم از زیبایی و موهبت الهی باز می‌ماند.

دالان بهشت، تصوری زیبا از پدیده‌های طبیعی آفرینش

چشمه و رودخانه آب روان، زلال، سبک و گوارا که زیر درختان سرسبز آرامش را بی اختار به بازدید کنندگان و مسافران هدیه میکند.

زیبایی و طبیعت ذره ذره از خاک پاک فیروزآباد ‌قدری گسترده تر بر دل نشسته است که می‌توان گفت تک تک مناطق این شهرستان خود به‌ تنهایی یک مرکز بزرگ گردشکری طبیعی در کشور محسوب می‌شود و برای دیدن زیبایی‌های بکر و طبیعی فیروزآباد سفرهای متعددی نیاز است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار