فرماندار قم گفت: علی‌رغم تلاش مدیران کارگران ساختمانی و روزمزد از طرح ساماندهی کارگران فصلی در قم استقبال چندانی نکردند
کد خبر: ۹۰۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 27 September 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری  با اشاره به وضعیت ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی اظهار داشت: اجرای این طرح در واقع در مسیر ساماندهی رابطه کار و کارگر و کارفرماست، البته کارفرما نه به آن معنا که در قراردادهای معمولی وجود دارد بلکه کارهای مقطعی و کوتاه و روزمزدی مد نظر است.

فرماندار قم افزود: در این طرح، افرادی که به کارگر احتیارج دارند، از طریق سامانه‌ای که طراحی شده به تامین نیرو می‌پردازند و در واقع نوع تعامل کارگران فصلی با افرادی که سفارش کار می‌دهند مورد توجه است.

وی تصریح کرد: در جهت ارزیابی دقیق این نوع ساماندهی، از طرح‌های در دست اجرا در مشهد بازدیدی به عمل آمد و بنا بر تاکید استاندار قم قبل از بازدید از مشهد و بعد از آن بیش از 7 جلسه برگزار و با مشارکت و همراهی دستگاههای اجرایی، این طرح دنبال شد.

حیدری بیان کرد: شهرها و استان‌های مختلف شیوه‌های متفاوتی در ساماندهی کارگران ساختمانی، روزمزد و فصلی به کار برده‌اند و ما از تجربیات مشهد و شهرهای مختلفی استفاده کردیم و بعد از جمع‌بندی به برنامه‌ریزی پرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان قم به ویژه بعد از ایام کرونا عده‌ای از کارگران که شغل خود را از دست دادند در گذرگاه ها و میادین توقف می‌کردند و ساعت‌ها انتظار می‌کشیدند و این امر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار ‌گرفت و قرار شد ساماندهی اتفاق بیفتد تا کارگران در فضائی مناسب و شایسته بتوانند کاری مناسب با مهارت خود را پیدا کنند.

فرماندار قم گفت: براساس این طرح قرار شد تا در سه محل و پایگاه به صورت موقت، فضایی مناسب ایجاد شود که اولین مجموعه در جهت ساماندهی کارگران ساختمانی و روزمزد در میدان نبوت احداث و تجهیز شد.

وی افزود: همچنین تصمیم بر آن شد تا دومین و سومین پایگاه و محل را مدتی بعد راه‌اندازی کنیم تا از نتیجه اولین پایگاه و وضعیت فعالیت آن مطلع شویم، در این راستا با با همت شهرداری و اداره کار و انجمن کارگران اولین پایگاه برای ساماندهی کارگران فصلی و روزمزد آماده شد، ولی علی‌رغم تلاش مدیران، کارگران ساختمانی و روزمزد از طرح ساماندهی کارگران فصلی در قم استقبال چندانی نکردند.

طرح ساماندهی کارگران فصلی نیازمند فرهنگ سازی مناسب است

حیدری بیان کرد: عدم استقبال کارگران روزمزد و فصلی از طرح ساماندهی علل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن فرهنگ‌سازی است و به نظر می‌رسد موفقیت طرح ساماندهی کارگران ساختمانی نیاز به فرهنگ‌سازی رسانه‌ها دارد.

وی تصریح کرد: اگر کارگران و کارفرمایان با چنین ظرفیتی در قم آشنا شوند و کارگران بدانند با قراردادی کوتاه‌مدت و روزمزدی می‌توانند طبق مهارتی که دارند به کار مناسبی دست پیدا کنند از آن استقبال می‌کنند.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: همچنین کارفرمایان نیز باید مطلع باشند که برای کارهای مقطعی مانند جابه‌جایی اثاثیه منزل، تعمیرات کوتاه‌مدت ساختمانی و ساخت و ساز چند روزه و کارهای جزئی که نیاز به تخصص دارد می‌توانند از طریق سامانه و اجرای این طرح با سهولت بیشتری به کارگر دست یابند حتما از این طرح استقبال می‌کنند و به تامین نیروی موقت در ارتباط با نیاز خود می‌پردازند.

وی اظهار داشت: در این طرح کارگران فصلی و ساختمانی به خوبی ساماندهی می‌شوند و تکلیف اصلی این بود انجمن صنفی کارگران سامانه‌ای را طراحی کند که این کار انجام شد و مفهوم ایجاد سامانه آن است که افرادی که نیاز به کار یا کارگر دارند بتوانند تعامل بهتری داشته باشند و با مشکلات کمتری کارگران روزمزدی و ساختمانی به شغل مورد نظر برای چند روز دست پیدا کنند.

حیدری عنوان کرد: ایجاد رغبت به مراجعه به سامانه نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد تا بتوان کارگر و کارفرما را به هم پیوند داد، وقتی چنین فرآیندی اتفاق بیفتد لزومی ندارد کارگران در محلی تجمع کنند و با سردرگمی و بلاتکلیفی جویای شغل باشند و با مشکلاتی مواجه شوند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین علت عدم استقبال کارگران، بی‌اطلاعی است، همچنین کم سوادی برخی از کارگران و عدم توانایی دسترسی به اینترنت از دیگر علل است.

فرماندار قم گفت:از طرفی عمده افرادی که در گذرگاه ها برای یافتن کار تجمع می‌کنند غیرایرانی هستند که مشمول طرح ساماندهی نمی‌شوند و به صورت دیگری باید مشکل آن‌ها را حل کرد، نیروهای کارگر غیرایرانی در صورتی که مجوز و کارت داشته باشند می‌توانند از طریق دیگری ساماندهی شوند.

وی افزود: باید فرهنگ مراجعه به موسسات کاریابی نیز ایجاد شود، در حال حاضر 7 موسسه کاریابی در قم فعال است ولی هنوز کارگران از روش‌های سنتی و تجمع برای پیدا کردن شغل مناسب استفاده می‌کنند.

حیدری تصریح کرد: فصل برداشت میوه و صیفی‌جات را پشت سرمی‌گذاریم و در این مدت کارگران زیادی برای برداشت محصول در بخش‌ها دارای شغل و کار مناسب بودند و گاهی با کمبود نیرو نیز مواجه بودیم.

کسب مهارت، یکی از شیوه‌های مهم برای پیدا کردن کار ثابت برای کارگران است

وی تاکید کرد: کسب مهارت، یکی از شیوه‌های مهم برای پیدا کردن کار ثابت برای کارگران است و در طرح ساماندهی، آموزش مهارت و ارائه گواهی‌نامه مهارتی از جمله برنامه‌هاست.

فرماندار قم عنوان کرد: براساس جلسات و گفت و گو و بازدید مستمر، سامانه انجمن آماده بهره برداری است، در این طرح اداره فنی حرفه ای موظف است کارگرانی که ثبت نام می‌کنند را اگر دارای مهارت‌های حرفه‌ای نباشند آموزش دهند.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از مسئولیت‌ها متوجه انجمن صنفی کارگران است که موفقیت‌های خوبی داشته‌اند، در تلاشیم کارگران روزمزد برای پیدا کردن کار دیگر در کنار خیابان توقف نکنند و با استفاده از زنجیره ای که ایجاد شده است آن ها را به سمت کار هدایت کنیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار