در نخستین «پنجشنبه افتتاح» نیمه دوم سال، دولت به سراغ طرح‌های حوزه ورزشی و گردشگری رفت تا در آستانه روز جهانی گردشگری گامی برای آماده‌سازی زیرساخت های صنایع گردشگری و سرگرمی برداشته شود.
کد خبر: ۹۰۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 24 September 2020

چهل سال از نامگذاری ۲۷ سپتامبر (۶ مهر)به عنوان روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری می گذرد و در این مدت کشورها تلاش کرده اند با سرمایه گذاری در زیرساخت های این صنعت سهم بیشتری از درآمدهای ارزی ناشی از حضور جهانگردان در مقاصد گردشگری به دست آوردند به طوری که این صنعت در چهار دهه اخیر به یکی از چهار صنعت سودآور جهان تبدیل شده است.

در ایران نیز در هفت سال اخیر گام های بلندی در زمینه توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری از جمله ساخت هتل و اقامتگاهها و اماکن تفریحی برداشته شده است به طوری که کارشناسان رشد ۵۰ درصدی تخت های اقامتی و رشد ۲ برابری ورود گردشگران خارجی به کشورمان را از نتایج این اقدامات می دانند.

با این وجود شیوه ویروس کرونا در جهان، رمق صنعت گردشگری را گرفت و بسیاری از کسب و کارهای وابسته به این صنعت از جمله هتلداری، حمل و نقل، صنایع دستی و رستورانداری آسیب دید. اما این مشکلات مانع از آن نشد که دولت طرح های توسعه‌ای خود را در این بخش متوقف کند.

نتیجه سرمایه‌گذاری‌ دولت و بخش خصوصی در سال‌های گذشته، امروز به بار نشست و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس طرح‌های گردشگری از جمله هتل، مجتمع های اقامتی - گردشگری، واحدهای پذیرایی و سفره خانه سنتی، طرح های تفریحی و اقامتگاه‌های بومگردی در استان‌های فارس، مازندران، تهران، گیلان و یزد به بهره برداری رسید.

بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز ۸۷ پروژه تاسیسات اقامتی، گردشگری، تفریحی و پذیرایی شامل ۱۲ هتل و هتل‌آپارتمان، ۱۷ مجتمع گردشگری و اقامتی، ۲۳ واحد پذیرایی و سفره‌خانه سنتی، پنج مرکز تفریحی و گردشگری و ۳۰ واحد بوم‌گردی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۶۷ میلیارد تومان افتتاح شد.

این پروژه‌ها متعلق به ۱۵ استان گیلان، تهران، خراسان رضوی، یزد، فارس، مازندران، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، قزوین، مرکزی و گلستان بوده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۵۱۱ اتاق و ۱۷۰۵ تخت به ظرفیت اقامتی کشور اضافه و برای ۱۷۴۶ نفر شغل ایجاد می‌شود.

«علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این آیین از رشد ۸۰ درصدی صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید خبر داد و با اشاره به افزایش هتل‌های کشور به بیش از ۸۰۰ واحد در این دوره گفت: در این حوزه بیش از ۵۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: پیش از دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم‌گردی در کشور وجود داشت که تعداد این مراکز اکنون به بیش از ۲ هزار واحد افزایش یافته و در کنار آن روستاها آباد شدند.

مونسان با بیان این که تخت های اقامتی در کشور بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: اکنون بیش از ۴۷۱ هزار تخت اقامتی در کشور داریم که باعث رشد گردشگری می‌شوند.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۳۹۷ تعداد گردشگران ورودی به کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند که این رقم پارسال و با توجه به شیوع کرونا در دو ماه پایانی سال به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید.

از جمله طرح های افتتاح شده حوزه گردشگری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرح های افتتاح شده بخش گردشگری


استان گیلان
امروز ۲۶ طرح گردشگری گیلان با اعتبار بالغ بر ۳۲۹ میلیارد تومان در رشت افتتاح شدکه با این کار ۹۷۰ تخت به ظرفیت اقامتی این استان افزوده و برای ۷۳۸ نفر نیز شغل ایجاد شد.
این طرح‌ها در شهرستان های رشت، فومن، ماسال، شفت، انزلی، رودبار، لاهیجان، رودسر، رضوانشهر، تالش و لنگرود قرار دارند.

استان یزد
طرح های افتتاح شده امروز در یزد شامل یک مجتمع گردشگری عمومی، مجتمع گردشگری خدمات رفاهی بین راهی و ۲ هتل است که در شهرستان‌های یزد، میبد اشکذر و اردکان افتتاح شدند.
طرح های یاد شده با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و زمینه اشتغال ۱۰۵ نفر را فراهم کرد.

استان مازندران
سه پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۵۵ میلیارد ریال در استان مازندران افتتاح شد؛ این پروژه ها مربوط به مجموعه های پذیرایی هستند که با حجم سرمایه گذاری ۴۵۵ میلیارد ریال از محل بخش خصوصی و میزان اشتغال ۷۹ نفر به بهره برداری رسیدند.
مجموعه سفرخانه سنتی صدراعظم شهرستان بابل که در بنای عمارت "آقاجان‌نسب" طراحی و ساخته شده است؛ واحد پذیرایی ونوس نوشهر نیز یکی دیگر از پروژه های افتتاحی امروز بود که حدود ۱۸۰ میلیارد ریال برای ساخت آن از محل بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.
بزرگترین پروژه افتتاحی امروز مربوط به مجموعه پذیرایی شهریار قائمشهر است که با سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد ریالی به بهره برداری رسید.

استان فارس
چهار طرح گردشگری در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، سپیدان و کوار استان فارس امروز به بهره برداری رسید که شامل یک واحد هتل‌آپارتمان ۶۰ تخت‌خوابی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۹هزار و ۹۵۰ میلیون ریال با زیربنای ۲هزار و ۱۰۲ مترمربع و ایجاد اشتغال برای ۱۸ نفر در شیراز است.
محوطه گردشگری در شهرستان سپیدان با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰هزار میلیون ریال با مساحتی بالغ بر ۸هزار و ۳۹۶ متر مربع با اشتغال ۳۵ نفر و نیز مرکز تفریحی در کوار با سرمایه‌گذاری ۲۴هزار و ۸۵۷میلیون ریال و مساحت ۱۰هزار و ۱۰۱ مترمربع با ایجاد اشتغال برای ۲۲ نفر و اقامتگاه بومگردی لیرک در مرودشت فارس با سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیون ریال با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع و بهره‌مندی از ۲۱ اتاق معادل ۱۲۰ تخت و اشتغال برای ۱۰ نفر از دیگر طرح های افتتاحی امروز است.

استان تهران
امروز ۱۲۳ تاسیسات گردشگری با اعتبار بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان در سطح استان تهران به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید که شامل سه هتل ستیا، ورنوس و بوتیک و چندین سفره خانه سنتی است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران این تاسیسات گردشگری به صورت میانگین در بازه زمانی ۲ساله و با ارزش مالی ۵۰۰ میلیارد تومان ایجاد شده است و اشتغال یک هزار و ۱۶۸ نفر را به صورت دائم به همراه دارد.

 

طرح‌های ورزشی که امروز به بهره برداری رسید
امروز رییس جمهوری همچنین دستور بهره برداری از ۱۰۸ طرح ورزشی و ۲۰۰ خانه ورزش روستایی و چهار استادیوم ورزشی در سبزوار، نیشابور، خِشت کازرون و ملایر، سالن ورزشی سنندج، هتل ورزش گرگان در مجموع با سرمایه‌گذاری ۶۹۰میلیارد تومان صادر کرد.
«مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: امروز با افتتاح ۲۲۰ خانه جدید ورزش روستایی، تعداد این اماکن ورزشی در روستاهای سراسر کشور به سه هزار و ۵۰۰ مورد افزایش یافته تا در دسترسی اهالی و ورزش دوستان به فضای ورزشی تسهیل شود.
وی با اشاره به اینکه امروز بطور همزمان ۱۰۸ زمین چمن مصنوعی نیز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با افتتاح این پروژه‌ها، تعداد این زمین ها به ۲ هزار مورد افزایش می‌یابد و امیدواریم تا پایان دولت آن را به ۲ هزار و ۵۰۰ زمین برسانیم در حالیکه تعداد این زمین چمن‌ پیش از دولت تدبیر و امید کمتر از ۱۰۰ مورد بود.
سلطانی فر، سالن ورزشی ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج، هتل ورزش گرگان، چهار استادیوم ورزشی در سبزوار، نیشابور، خشت کارزون و ملایر، افتتاح ۱۰۸ زمین ورزشی و ۲۲۰ خانه ورزش روستایی با سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد تومان را از جمله طرح های افتتاحی امروز برشمرد.
از جمله طرح های افتتاح شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سالن ورزشی ۲۲ گولان شهر سنندج
سالن چند منظوره و سرپوشیده ۶ هزار نفری مجموعه ورزشی ۲۲ گولان شهر سنندج از جمله طرح های افتتاحی امروز بود که وزیر ورزش و جوانان آن را جزو مهمترین پروژه های استان و از مجهزترین سالن های ورزشی کشور برشمرد و گفت: برای اتمام این سالن ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده که به قیمت امروز بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان است.
عملیات اجرایی این طرح ورزشی از سال ۸۵ آغاز شد اما پس از سه سال با توجه به کمبود اعتبارات، پیشرفت فیزیکی و احداث این پروژه مهم دچار مشکل و کار عمرانی تعطیل شد تا اینکه با پیگیری دولتمردان تدبیر و امید، وزارت ورزش و جوانان، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همکاری‌ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تکمیل طرح در دستور کار قرار گرفت و با تخصیص اعتبارات جهشی، ادامه روند اجرای این پروژه از سال ۹۴ سرعت گرفت و اواخر سال ۹۸ نیز به پایان رسید بیش از ۷۰ درصد کارهای اجرایی این طرح بزرگ ورزشی در دولت تدبیر و امید انجام شد.
سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج دارای ۱۰ هزار مترمربع زیربنای سازه و ۵۰ هزار مترمربع محوطه بوده و برای احداث آن ۷۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است، این مجموعه ورزشی شامل پارکینگ اختصاصی، سکوی تماشاچی، سالن رختکن مربیان، سالن رختکن ورزشکاران، زمین چند منظوره استاندارد برای برگزاری مسابقات ورزشی در سطح ملی و بین المللی است.

ورزشگاه سبزوار
ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سربداران شهرستان سبزوار از جمله این طرح‌ها بود که ساخت آن در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود؛ این ورزشگاه همچنین ۶۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده دارد که برای ساخت و تکمیل آن تاکنون ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
در مرحله نخست این ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شامل زمین چمن مصنوعی، پیست تارتان، رختکن، نصب ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی و سرویس های بهداشتی به بهره برداری رسید.

ورزشگاه کازرون
ورزشگاه پنج هزار نفری بخش خشت از توابع شهرستان کازرون در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع و با ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی افتتاح شد.
این ورزشگاه دارای سالن چند منظوره ورزشی بوده و استخر شنا هم در این مجموعه پیش بینی شده است.

پیست اسکیت ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک
احداث پیست اسکیت ۲۲ بهمن مجموعه ورزشی امام خمینی (ره) اراک ۱۴ سال پیش آغاز شد اما پس از مدتی وقفه روند تکمیل آن دنبال و با صرف هزینه‌ای بالغ بر بیش از ۱۸ میلیارد ریال به پایان رسید و انتظار می رود افتتاح این طرح نقش مهمی در توسعه ورزش قهرمانی استان مرکزی داشته باشد.

ورزشگاه پنج هزار نفری ملایر
مرحله نخست ورزشگاه پنج هزار نفری ملایر از دیگر طرح های افتتاحی امروز بود که ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث آن هزینه شده است.
در این مرحله زمین استاندارد با پوشش چمن مصنوعی، پیست دو و میدانی با پوشش تارتان، پنج هزار صندلی نصب شده، اسکوربورد، دکل‌های روشنایی، ۲ باب رختکن به همراه سرویس بهداشتی برای ورزشکاران و تماشاچیان و فضاهای اداری به بهره برداری رسیده است.

هتل ورزش گرگان
ساخت هتل ورزش گرگان از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود که برای تکمیل آن ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است. این پروژه در مساحت ۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع و در ۵ طبقه ساخته شده و دارای ۲۰۰ تخت برای اسکان ورزشکاران، مربیان و تیم های ورزشی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار