کد خبر: ۹۰۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 23 September 2020

 

گردش چرخ‌های حمل و نقل زیر فشار کرونا

شیوع ویروس کرونا بر زندگی عادی مردم تاثیر بسزایی داشته است تا جایی که محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده و این موضوع به خصوص در حمل و نقل عمومی در شهرها بیش از پیش محسوس است چراکه بعضی از رانندگان امروز با بحران روبرو شده‌اند، هرچند مدیران شهری به شدت برای مقابله با شیوع این بیماری تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا از همان روزهای اول به دلیل همه‌گیری زیاد رانندگان حمل و نقل درون شهری را به لحاظ سلامتی و مالی با مشکلات جدی مواجه کرده است. مردم به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس و برای حفظ فاصله اجتماعی به جای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی با وسیله نقلیه شخصی یا به صورت پیاده در شهر تردد می‌کنند.

البته مدیران شهری تلاش می‌کنند تا در این شرایط بحرانی با اتخاذ تدابیر بهداشتی و ایمن سازی محیط وسایل نقلیه عمومی شهروندان را به استفاده از آن‌ها ترغیب کنند و چرخ‌های حمل و نقل را در گردش نگه دارند. رشت یکی از کلانشهری هایی است که در این زمینه با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو بوده است.

واگذاری تاکسی‌های بی‌سیم به بخش خصوصی

«علیرضا زارع»، سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا استفاده شهروندان رشت از حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری به شدت کاهش یافته است.

او اظهار می‌کند: در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دلیل حفظ سلامت خود در مقابل بیماری کرونا با وسیله شخصی یا پیاده در شهر تردد می‌کنند که این مسئله باعث کاهش تعداد مسافر و بیکاری بسیاری از رانندگان تاکسی شهری شده است.

سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه در ناوگان حمل و نقل شهر رشت شش هزار دستگاه تاکسی و به صورت متغیر ۳۵ تا ۴۲ دستگاه اتوبوس درون شهری فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: تعداد ۱۶۰ دستگاه تاکسی بی‌سیم نیز زیر نظر سازمان حمل و نقل شهرداری فعالیت می‌کنند که در حال پیگیری و آماده سازی اسناد آن هستیم تا طی فراخوانی این خودروها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

تجهیز جایگاه‌های سوخت به مواد ضدعفونی کننده

او خاطرنشان می‌کند: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در اسفند سال گذشته، پنج جایگاه CNG و دو پایانه مسافربری در شهر توسط سازمان حمل و نقل بار و مسافر به یک مخزن سه هزار لیتری مواد ضدعفونی کننده تجهیز شده و به رانندگان تاکسی اعلام شد تا به صورت رایگان از این مواد استفاده کنند.

زارع با بیان اینکه اتوبوس‌های شهری هر شب ساعت ۲۳ به بعد توسط نیروهای سازمان ضدعفونی می‌شود، می‌افزاید: در چندین مرحله نیز گشت و بازرسی تاکسیرانی با لوازمی که در اختیار داشتند، داخل خودروهای تاکسی را به صورت رایگان ضدعفونی کردند.

او ادامه می‌دهد: از رانندگان حمل و نقل عمومی درخواست کردیم با حضور در محل سازمان، فضای داخل تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های خود را ضدعفونی کنند.

سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، خاطرنشان می‌کند: از اسفندماه سال گذشته تاکنون به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلای رانندگان تاکسی درون شهری به ویروس کرونا در مجموع حدود ۱۸ هزار عدد ماسک در چند مرحله و تعداد قابل توجهی دستکش و مواد ضدعفونی کننده بین آنها توزیع شده است.

او اضافه می‌کند: به تمامی رانندگان حمل و نقل عمومی ابلاغ کردیم که بدون ماسک حق رانندگی و سوار کردن مسافر را ندارند و در صورت مشاهده شدن توسط گشت‌های سازمان حمل و نقل شهرداری یا شکایت شهروندان با رانندگان خاطی به شدت برخورد می‌شود.

تهیه بلیط برای استفاده از اتوبوس‌ها

زارع با بیان اینکه شهروندان برای استفاده از اتوبوس باید بلیط تهیه کنند و در داخل خودرو ظرفی قرار داده شده تا بلیط را بدون تماس با دست راننده در داخل آن قرار دهند، اضافه می‌کند: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، داخل اتوبوس علامت گذاری شده و شهروندان باید با فاصله در کنار یکدیگر بنشینند.

او تاکید می‌کند: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، تاکسی‌های شهر مجاز به سوار کردن بیش از سه مسافر نیستند و این موضوع مهم به صورت مکتوب به تمامی رانندگان این کلانشهر اطلاع رسانی شده و باید تا زمان قطع چرخه انتقال ویروس کرونا، این مصوبه را اجرا کنند؛ نرخ کرایه نیز فعلاً به همان روال قبلی است و رانندگان حق گرفتن مبلغ اضافه از مسافران ندارند.

سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، می‌گوید: شهروندان نیز با رعایت اصول بهداشتی و مقررات وضع شده باید بر اجرا شدن پروتکل‌های بهداشتی از جمله قانون مبنی بر سوار شدن دو نفر در صندلی عقب تاکسی‌ها توجه داشته باشند و با ناظران این سازمان همکاری کنند و با مشاهده تخلف به بازرسان تاکسیرانی رشت اطلاع دهند.

او خاطرشان می‌کند: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آموزش‌های لازم به تاکسیرانان شهر داده شده و رعایت نکات بهداشتی مبنی بر ضدعفونی خودروها، استفاده از ماسک و دستکش به آنها توصیه شده است.

جان باختن ۵ راننده تاکسی و ۳ راننده اتوبوس بر اثر ابتلا به کرونا

زارع با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد پنج نفر از تاکسیرانان و سه نفر از رانندگان اتوبوس‌های درون شهری بر اثر ابتلای به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، تاکید می‌کند: شهروندان هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و رانندگان از ماسک استفاده کنند.

او در خصوص تهیه و استفاده از کاور برای پیشگیری از ابتلای رانندگان تاکسی می‌گوید: با بررسی کارشناسان سازمان در چند شهری که کاور مورد استفاده قرار گرفته متوجه شدیم کاور تأثیر زیادی برای پیشگیری از ابتلای ویروس نداشته و به دلیل پلاستیکی بودن ویروس منتشر شده است.

سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را به شدت کاهش داده و رانندگان را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکلات جدی کرده است، می‌افزاید: شهروندان برای کاهش مشکلات مالی رانندگان، با رعایت توصیه‌های بهداشتی بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

لایحه افزایش ۲۰ درصد نرخ کرایه حمل و نقل درون‌شهری و حومه

او اظهار می‌کند: لایحه افزایش ۲۰ درصد نرخ کرایه حمل و نقل درون‌شهری و حومه برای تاکسی‌های شهری از سوی این سازمان به شورای اسلامی شهر ارسال شده و مورد تصویب اعضا شورا قرار گرفت و بعد از تصویب نهایی در کمیته تطبیق و ستاد تنظیم بازار به سازمان ابلاغ خواهد شد.

زارع یادآور می‌شود: سازمان حمل و نقل شهرداری در این مدت چندین بار از طریق فرمانداری پیگیر افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی درون شهری بوده و در این رابطه نامه‌ای با امضا شهردار برای استانداری ارسال شده و شرایط بد اقتصادی و معیشتی رانندگان را تشریح کرده و بر افزایش هر چه سریع‌تر نرخ کرایه تاکید کرده است که امیدواریم نرخ‌های جدید هر چه زودتر مصوب و به سازمان ابلاغ شود تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات مالی رانندگان تاکسی را رفع کنیم.

او تصریح می‌کند: در حال تهیه لایحه‌ای برای ارسال به شورای شهر هستیم تا در صورت شیوع ویروس دیگر، ستاد مقابله با آن بیماری دستورالعملی صادر کند که رانندگان باید دو نفر در عقب خودرو سوار کنند و کرایه آن یک نفر در بین سایر مسافران تقسیم شود تا رانندگان به لحاظ مالی متضرر نشوند.

سرپرست فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت خاطرنشان می‌کند: به منظور جبران بخشی از مشکلات معیشتی تاکسیرانان تاکنون مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در قالب بسته کمک معیشتی بین سه هزار و ۵۰۰ نفر رانندگان از طرف سازمان حمل و نقل شهرداری، اتحادیه تاکسیرانی استان گیلان و شرکت تاکسیرانی رشت توزیع شده است، وام دو میلیون تومانی با ضمانت زنجیره‌ای برای ۴۰۰ نفر و به تازگی وام شش میلیونی تومانی با ضمانت سفته تقریباً به همه رانندگان پرداخت شده و یا در حال دریافت آن هستند.

هیچ اتوبوس فرسوده‌ای در چرخه ناوگان رشت وجود ندارد

او در خصوص تعداد خودروهای فرسوده سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، می‌گوید: هیچ خودرو فرسوده‌ای در ناوگان اتوبوسرانی شهری رشت وجود ندارد چراکه سال گذشته شهرداری ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرد که ۲۰ دستگاه آن محصول شرکت زرین خودرو و ۱۵ دستگاه دیگر اتوبوس اسکانیاست.

زارع با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد تاکسی‌های درون شهری رشت اسقاطی است و باید تعویض شود، خاطرنشان می‌کند: با آغاز شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته و به وجود آمدن شرایط بد اقتصادی شرکت ایران خودرو و سایپا فروش خود را متوقف کردند، اما در حدود دو هفته قبل مجدداً اقدام به باز کردن سایت کردند و رانندگانی تاکسی که تمایل به ثبت نام و تعویض خودرو اسقاطی خود دارند می‌توانند با مراجعه به آن برای دریافت خودرو سمند و پژو ۴۰۵ ثبت نام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار