کد خبر: ۹۰۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ 22 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهمترین فاکتور برای تقویت بورس چیست؟ وضعیت بورس آمریکا روز‌های سیاه‌تری را پیش روی دلار قرار داده است، طلا در بازار جهانی ارزان شد، طلای سیاه ارزان شد، سهمیه بنزین مهر ماه امشب واریز می‌شود، علت تاخیر در انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چیست؟ و آخرین روز شهریور با قیمت سکه را در بر دارد.

خداحافظی تلخ بورس با تابستان

امروز شاخص کل با ۵۷۰۸۱ واحد کاهش معادل منفی ۳.۴۵ درصد به یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۵۴ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۴۹۷۰ واحد کاهش معادل منفی ۳.۴۵ درصد به ۴۱۸ هزار و ۳۵۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۱۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۶ درصد به ۴۱۵ هزار و ۹۱۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۰۴۵ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۶ درصد به ۲۷۲ هزار و ۶۰۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۳۲۸۵ واحد کاهش معادل منفی ۳.۳۰ درصد به دو میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۶۳ واحد، شاخص بازار اول با ۴۷۷۶۷ واحد کاهش معادل منفی ۳.۸۹ درصد به یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۲۴۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۰۶۱۹ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۸ درصد به ۳ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۹۸ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۴۴۷ هزار و ۸۱۷ هزار نوبت معاملاتی، ۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۴۸۶ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 31 شهریور 99/ سقوط شاخص کل به کانال 1.5 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز دوشنبه 31 شهریور 99/ سقوط شاخص کل به کانال 1.5 میلیون واحدی

مهمترین فاکتور برای تقویت بورس چیست؟

همایون  دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که در شرایط فعلی، چه فاکتورهایی می تواند شاخص سهام را در تداوم حرکت در مسیر صعودی حمایت کند، گفت: در خصوص عوامل اقتصادی، نرخ ارز و تورم زمینه رشد بازار را در خود دارد؛ اما مشکل در حال حاضر در حوزه دولت است؛ جایی که یک آشفتگی جای همراهی و همگنی قبلی را گرفته است. در این زمینه می توانیم به نرخ بهره، اختلاف وزارت نفت و اقتصاد بر سر اقتصاد پالایشگاه ها، نبود وزیر در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت را یاد کنیم. پس اگر سوال به این معناست که آیا ما در درازمدت –یکساله –رشد شاخص خواهیم داشت، بله پاسخ مثبت است؛ اما اینکه آیا ماه آینده رشد داریم یا خیر، پاسخ در حوزه اقتصاد سیاسی است که آیا دولت می پذیرد کارهایی را انجام دهد که به نفع بنگاه های اقتصادی کشور است یا خیر؟ چون اگر بنگاه ها از سیاست های دولت منتفع شوند، آنگاه ارزش سهام آنها افزایش خواهد داشت. به نقل از سنا؛ دارابی با تاکید بر اینکه مهمترین فاکتور برای تقویت بازار سهام  همراهی و همدلی در داخل دولت است، اظهار داشت: هم اکنون بهترین ترکیب اقتصادی در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همچنین سازمان بورس وجود دارد.

وضعیت بورس آمریکا روزهای سیاه‌تری را پیش روی دلار قرار داده است

بلومبرگ: طی هفته‌های گذشته، دلار تقریبا بدترین روز‌های خود را در حدود ده سال گذشته تجربه کرده است، اما با این حال ممکن است، حباب سنگین شکل گرفته در بورس آمریکا و تبعات آن باعث شود که این ارز روز‌های سیاه‌تری را پیش روی خود داشته باشد. در سه ماهه جاری شاخص نقطه‌ای ارزش دلار بلومبرگ ۵ درصد کاهش یافته و هم اکنون در حال به ثبت رساندن بدترین افت از سال ۲۰۱۰ تاکنون است. یکی از دلایل این مسئله این است که روند بهبود اوضاع و بلند شدن اقتصاد آمریکا از گرداب کرونا نه تنها تقریبا متوقف، بلکه معکوس هم شده است. شاخص S&P۵۰۰ بورس آمریکا ۷ درصد رشد کرده که نسبت به بورس‌های دیگر کشور‌ها از جمله ژاپن، حوزه رویو و کانادا بسیار بیشتر بوده است. بورس کشور‌هایی نظیر انگلیس و استرالیا هم نه تنها مثبت نبود، بلکه منفی بود.

رشد بیش از حد بورس آمریکا ممکن است باعث شود طی روز‌های آینده بسیاری از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان را بر آن دارد که پرتفوی خود را با هدف حفظ سطح ریسک مناسب سبک‌تر کنند. این مساله ممکن است طی روز‌های آینده باعث شود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت فروش دلار‌های خود رفته و ارز کشور‌هایی را خریداری کنند که بورس آن‌ها عملکرد کمتر از میزان مورد انتظار داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به انگلیس و استرالیا اشاره کرد. این مساله می‌تواند به کاهش بیشتر ارزش دلار در بازار جهانی منجر شود. هفته گذشته شاخص ارزش دلار بلومبرگ ۰.۵ درصد ریخت و در معاملات صبح امروز بازار ارز لندن هم ۰.۲ درصد پایین آمد.


طلا در بازار جهانی ارزان شد

رویترز: با تقویت تردید‌ها در مورد اجرای اقدامات محرکی از سوی سیاست گذاران فدرال رزرو و تقویت دلار، قیمت طلا به کمترین میزان در نزدیک به دو هفته گذشته کاهش یافت. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۲۸.۷۴ دلار کاهش ۱۹۲۲.۱۲ دلار فروخته شد. دلار به کمترین قیمت از ۹ سپتامبر رسید. هان تان، تحلیلگر بازار گفت: «این نوسان میان دلار و طلا احتمالا تا زمانی که یک تغییر عمده در احساس حاکم بر ریسک کردن بازار ایجاد شود، یا سرمایه گذاران بتوانند فهم بهتری نسبت به چشم انداز سیاست پولی آمریکا پیدا کنند، وجود خواهد داشت.» شاخص دلار در برابر رقبایش ۰.۴ درصد رشد کرد و طلا را برای مالکان ارز‌های دیگر گران‌تر ساخت. اکنون سرمایه گذاران در انتظار سخنرانی‌های اعضای کمیته فدرال رزرو از جمله جرم پاول، رئیس فدرال رزرو هستند. به گفته تحلیلگران، بعید است ما شفافیتی در مورد سیاست پولی فدرال رزرو تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشیم.


طلای سیاه ارزان شد

رویترز: در معاملات امروز به علت احتمال ازسرگیری تولید نفت لیبی و همچنین افزایش شمار مبتلایان به کرونا که بر نگرانی‌ها در مورد تقاضا می‌افزاید، قیمت نفت کاهش یافت هرچند طوفان گرمسیری در خلیج مکزیک خسارات را محدود کرد. هر بشکه نفت برنت با ۱.۰۲ دلار کاهش ۴۲.۱۳ دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۹۵ سنت کاهش ۴۰.۱۶ دلار معامله شد. به گفته دو مهندس لیبیایی، کارگران در بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی یعنی الشراره فعالیت خود را از سر گرفته اند؛ اما هنوز مشخص نیست چه زمانی تولید از سرگرفته خواهد شد. نزدیک به ۳۱ میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده اند و حدود ۹۵۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. این وضعیت سفر‌های هوایی و فعالیت‌های تجاری را فلج کرده است. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار گفت: «با توجه به نگرانی‌ها در آمریکا برای یک دوره دیگر در پاییز و زمستان و افزایش ابتلا به کرونا در فرانسه، اسپانیا و انگلیس، سخت است در مورد افزایش تقاضا برای نفت هیجان زده شویم.»

 

سهمیه بنزین مهر ماه امشب واریز می‌شود

ساعت ۲۴ امشب یازدهمین مرحله واریز سهمیه بنزین خودرو‌های ناوگان عمومی و شخصی به کارت سوخت رانندگان خودرو انجام می‌شود.

گفتنی است، بامداد جمعه ۲۴ آبان سال گذشته، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. طبق اعلام وزیر نفت از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

آیا گازوئیل گران می شود؟

وزیر نفت گفت: برای صدمین بار افزایش قیمت گازوییل را تکذیب می کنم.

قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده تصویب شد

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: حداکثر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ فله برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد که با توجه به وزن، نرخ شانه نیز تعیین خواهد شد. جزئیات بیشتر

معرفی ۱۰۹ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: آخرین وضعیت اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام‌کرد. یکی از تکالیف وزارت راه و شهرسازی تعیین تکلیف خانه‌های خالی، راه‌اندازی سامانه و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی بود تا بتواند از آنها، مالیات مقرر قانونی را اخذ کند. اسلامی ضمن تاکید بر راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و شناسایی واحدهای مسکونی خالی، افزود: از امروز ۱۰۹ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی، تدقیق و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

علت تاخیر در انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چیست؟

حسین فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت به ایرنا گفت: ‌"ارائه سهام عدالت متوفیان به وراث در آیین‌نامه سهام عدالت مصوب شده اما در ابتدا باید مشخص شود که واگذاری سهام عدالت به وراث نیازمند کدام یک از زیرساخت‌های اجرایی و نرم‌افزاری است؟ براساس آخرین آمارها، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تلاش است تا در گام سوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام آزمایش‌های نهایی  روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا همه فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیرحضوری انجام شود. تا فراهم شدن زیرساخت های لازم برای این اقدام وراث باید اقدامات مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند، همچنین در سامانه سجام نیز اقدامات مربوط به احراز هویت باید انجام شود."

نرخ دلار به کانال ۲۶ رسید

در پایان بازار امروز، در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۶۸۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شود که نسبت به روز قبل، ۳۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۱۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، ۳۵۰ تومان کاهش قیمت دارد.

آخرین روز شهریور با قیمت سکه

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته در همین ساعت، به بهای ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز مشابه روز گذشته به ارزش ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۲۸ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۳۲۱ هزار تومان را ثبت کرد که نشان دهنده کاهش قیمت حدود ۵۰ هزار تومانی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار