سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی بااشاره به قابلیت های رشته ورزشی زوران برای توسعه آن در سطح بین المللی، گفت: بدنبال آنیم تا با توسعه ورزش‌های بومی کشورمان در سطح بین المللی، فرهنگ غنی ایرانی را اشاعه دهیم.
کد خبر: ۹۰۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 21 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ایسنا ،عباسعلی اکبری در مراسم رونمایی از ورزش زوران که ظهر امروز(31 شهریور) با حضور روسای هیات های بومی محلی شش استان زاگرس نشین در کرمانشاه برگزار شد، با تاکید بر لزوم پاسداشت و توجه به میراث‌های فرهنگی و ناملموس کشور، اظهارکرد: آنطور که صاحب نظران پیش بینی کرده‌اند، در آینده جنگ بین کشورها جنگ آموزش، هویت و فرهنگ خواهد بود و کشورهایی در این جنگ برنده می‌شوند که میراث‌های فرهنگی و ناملموس خود را حفظ کرده و ارتقاء داده باشند.

وی تصریح کرد: هویت فرهنگی و اصالت فرهنگی در درون خیلی از موضوعات نهفته شده که باید آن را آشکار و هویدا کنیم، چراکه نسل به نسل و سینه به سینه به دست ما رسیده اند تا باقی بمانند، نه اینکه فراموش شوند.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی ورزش زوران را یکی از میراث‌های باقی مانده از گذشتگان در منطقه زاگرس دانست و گفت: خوشبختانه این ورزش در سالهای گذشته به ثبت ملی رسید و امروز هم شاهد رونمایی از آن هستیم تا اولین قدم ها برای هویدا کردن آن در سطحی گسترده برداشته شود.

وی به پیشینه و ریشه ورزش زوران در کشور هم اشاره کرد و افزود: از زمان‌های بسیار دور ریش سفیدان و بزرگان زاگرس نشین، در فصل برداشت محصول آیین‌های مختلفی را اجرا می‌کردند که در آن ورزش زوران هم برگزار می‌شد و این میراث و فرهنگ را تا به امروز انتقال داده اند و نگذاشته‌اند که فراموش شود.

اکبری در ادامه بااشاره به اهمیت توسعه و گسترش ورزش‌های بومی محلی شاخص در کشور، اظهار کرد: در کشور چین ورزشی به نام ووشو را برای دفاع از کشورشان داشتند که بومی این کشور بود، اما آن را به مرور اشاعه دادند تا جایی که امروز در همه کشورها این رشته ورزشی وجود دارد. همچنین برخی از رشته‌های توپی و رزمی هم بومی کشوری مانند ژاپن است، اما آنقدر آنها را توسعه دادند که به المپیک راه پیدا کردند و اکنون ما برای اینکه بتوانیم در رقابت‌های المپیک در این رشته‌ها صاحب مدال شویم، هزینه‌های زیادی می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ووشو چین و رشته‌های رزمی و توپی ژاپن بومی این کشورها و جزئی از فرهنگ و میراث‌ آنها بودند، اما شاهدیم که خیلی آرام و بصورت زیرپوستی توانستند فرهنگ و میراث خودشان را در خیلی از کشورهای دنیا اشاعه دادند.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی تاکید کرد: ما هم می‌توانیم برخی از رشته‌های بومی خودمان را درحدی شاخص کنیم و توسعه دهیم که در سطح دنیا مطرح شوند و اینگونه فرهنگمان را نیز در سطح بین المللی اشاعه دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: برای ورزشی همانند زوران هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هرچند ممکن است برخی از کشورهای هم مرز و همجوار نیز که دارای ورزشی مشابه هستند، بخواهند آن را به نام خود تمام کنند، اما ما باید سریعتر عمل کنیم. برای نمونه رشته کوراش که امروزه وارد بازی هایی آسیایی شده، رشته ای بومی مربوط به کشورهای آسیای میانه است، اما در بین این کشورها ازبکستان برنده شد و توانست آن را به نام خود ثبت کند و اکنون همه کوراش را رشته ای ازبکی می‌دانند.

اکبری با تاکید براینکه رشته ای مثل زوران قابلیت این را دارد که هم در بُعد همگانی و هم قهرمانی در سطح جهان توسعه پیدا کند، گفت: در این راستا ضروری است که اقداماتی همچون ایجاد ساختار، تدوین شرح وظایف، برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات، استانداردسازی، تدوین سند توسعه ملی، آموزش های مربیگری و داوری، فراهم کردن زیرساخت ها، ایجاد علاقمندی بین جوانان برای گرایش به سمت این رشته و ترسیم کردن افقی 10 تا 15 ساله را برای آن انجام دهیم.

صابر رحیمی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در این نشست به ارائه گزارشی از رشد زیرساخت های ورزشی در کرمانشاه پرداخت و گفت: طی دو سال گذشته با مجموعه اقداماتی که انجام داده ایم، سرانه فضای ورزشی استان به اندازه 15 سال گذشته رشد داشته است.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به زیرساخت های مناسبی که در برخی از رشته ها داریم، تاپیش از شیوع کرونا میزبانی مسابقات ملی و بین المللی مختلفی را در کرمانشاه داشتیم که برگزاری چنین مسابقاتی آمار ورزشکاران سازمان یافته استان را به حد قابل توجهی افزایش داد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در پایان از حمایت کامل اداره کل ورزش و جوانان استان برای اشاعه ورزش زوران در سطح کشور خبرداد و گفت: در صورتی که امسال اعتبارات عمرانی مناسبی داشته باشیم، برای احداث بزرگترین گود زوران کشور در استان اعتبار خواهیم گذاشت.

وی تاکید کرد: از همه استان های زاگرس نشین می خواهیم که برای رتوسعه ورزش زوران پای کار بیایند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار