کد خبر: ۹۰۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 21 September 2020

 

کنگره بین المللی نهضت جنگل در گیلان برگزار می شود

رشت- مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به آماده سازی طرح اولیه برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل، گفت: این کنگره به صورت بین المللی سال آینده در رشت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز فاضلی عصر یکشنبه در جلسه مشترک شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شورای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل، اظهار کرد: به دنبال برگزاری این کنگره همزمان با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی هستیم.

مدیر کل ارشاد گیلان به آماده سازی طرح اولیه برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل اشاره کرد و افزود: حضور مخاطبان خارجی از کشورهای مرتبط با نهضت جنگل در کنگره نهضت جنگل از دیگر اهداف برگزاری است.

وی با بیان اینکه بررسی و تحلیل تاریخ معاصر ایران بدون میرزا کوچک و نهضت جنگل ناقص است، گفت: رهبری از نهضت جنگل به عنوان مینیاتور نظام اسلامی در منطقه شمال یاد می‌کند.

مدیر ارشاد گیلان با تاکید بر اینکه میرزا کوچک جنگلی نخستین حکومت جمهوری شورایی را با وجهه اسلامی در گیلان برپا کرده است، اظهار داشت: متأسفانه نقش رهبر این نهضت در کنار جنبش مشروطه خواهی به خوبی مورد تحقیق بررسی قرار نگرفته است.

فاضلی نهضت جنگل را که علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی تلاش کرد، نمونه عالی تأثیرگذاری بر فرهنگ سیاسی کشور و میرزا کوچک را فراتر از دید ملی دانست و ادامه داد: باید به نقش کشورهای بیگانه و شخصیت‌های مؤثر در شکل گیری نهضت جنگل توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل در معرفی و بازشناسی تاریخ نهضت جنگل و معرفی ارزش‌های والای این نهضت مهم و حائز اهمیت است، تصریح کرد، محورهای کلی کنگره سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، مأخذ شناسی، اسناد و کتابخانه ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: ۲۲ محور موضوعی از جمله وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم در آستانه نهضت جنگل، زندگی میرزا کوچک، نقش روحانیون در هدایت گروه‌های مردمی، تأثیر نهضت جنگل بر مبارزات ملی و مذهبی پس از خود و بازتاب نهضت جنگل در آثار ادبی معاصر برای این کنگره مورد تبیین قرار گرفته است.

وی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، انجمن جامعه شناسی و کتابخانه ملی از دیگر دست اندرکاران این همایش علمی دانست و گفت: پروژه سینمایی «شهید علی انصاری»، سال آینده صورت مستند تولید آن آغاز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار