به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، محله های خاکی بدون امکانات که کودکان فقیر را در خود جای داده ، شغل بیشتر مردان فروش مواد مخدر و یا کارگری به صورت روزمزد است . بیشتر زنان ، در محلات دیگر در خانه های اعیان نشین  کار می کنند تا لقمه نانی بدست آورند . زنان ساکن این محلات یا به جهت اعتیاد همسرانشان جدا شده اند و یا اینکه مردانی معتاد به مواد مخدر و زندانی و بزهکار دارند . جوانان نیز به جهت سازگاری با محیط پس از مدتی به دلیل نداشتن شغل مطلوب رو به اعتیاد و فروش مواد می آورند .

اینها مناطقی هستند که وعده های بسیاری از مسوولین شهری و استانی ، کاندیداهای مجلس و شورای شهر را به خود دیده است و نهایتا دردی از این مردم دوا نشده ، امنیت رو به زوال، نبود زیر ساخت های و امکانات شهری ، عدم توجه به بحث های آموزشی ، فرهنگی و ورزشی که نیاز یک جامعه انسانی شهری است  در این مناطق لحاظ نشده است و تلاشی نیز از سوی متولیان امر برای ارتقای سطح زندگی ، معیشت و فرهنگ مردم این محلات صورت نمی گیرد .

 

 

 

جلسه ای با حضورمعاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان ، رییس سازمان بسیج اصحاب رسانه گیلان ، نمایندگان قرارگاه جواد الائمه (ع) در محلات کم برخوردار هفتگانه شهر رشت و خبرنگاران در مسجد صاحب الزمان (عج) محله سلیمانداراب رشت برگزار شد و مسایل و معضلات این منطقه عنوان و بررسی شد .

سرهنگ پاسدار " جاوید فلاح " معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان در این جلسه هم اندیشی اظهار داشت : بسیاری از مشکلات کنونی ما ریشه در غفلت از شعارهای انقلاب دارد و اگر توجه ویژه به این شعارها می شد مطمئنا امروز شاهد تغییرات و تحولات زیادی در حوزه های مختلف بودیم .

وی با بیان اینکه نباید صحنه جامعه از حضور و خدمات محرمان به انقلاب و افراد جهادی خالی شود ، عنوان کرد : مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید بسیاری به جوانگرایی و بهره گیری از جوانان داشته اند و باید در محلات آسیب پذیر و کم برخوردار از وجود جوانان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهره جست .

سرهنگ فلاح با اشاره به نقش مسوولین در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اظهار داشت : مدیران و متولیان امر باید خدمتگزاری جهادی را مد نظر قرار دهند و از وظایف خود کوتاهی و عدول نکنند و قطعا مردمی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند نیازمند خدمت رسانی و بهره مندی از امکانات رفاهی و زیر ساخت های شهری هستند .

وی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در برقراری ارتباط موثر بین مردم و مسوولین تصریح کرد : از اصحاب رسانه نیز درخواست می کنیم که مطالبات بحق مردم را به گوش مسوولین برسانند و از سوی دیگر خدماتی را نیز که صورت می گیرد منصفانه انعکاس دهند .

معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان افزود : مسوولین نیز با شانه های خود را زیر بار خدمت به مردم ببرند و قطعا این خدمتگزاری اجر و قرب درگاه الهی را به دنبال خواهد داشت .

سرهنگ فلاح با بیان اینکه باید از پتانسیل های بالقوه محلات برای تبدیل آنها به ظرفیت بالفعل استفاده شود ، اضافه کرد : نباید انجام خدمات به واسطه بروکراسی های اداری به تعویق بیافتد و همواره یکی از اشکالات کار نبود اولویت فعالیت های برای خدمات رسانی از سوی مسوولین بوده است .

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه جواد الائمه (ع) در سطح کشور با هدف کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد : تشکیل قرارگاه مذکور با هدف کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص حاشیه نشینی و ترویج امر به و نهی از منکر است و این قرارگاه در سطح استان گیلان نیز فعال شده است .

سرهنگ فلاح افزود : در سطح استان گیلان 22 محله آسیب پذیر شناسایی و مشکلات انها احصا شده است و هفت محله در سطح شهر رشت شناسایی شده که نمایندگان قرارگاه جواد الائمه (ع) در این محلات معضلات این مناطق را به سمع و نظر می رسانند و ما تلاش می کنیم تا این موارد را به گوش مسوولان برسانیم و برای رفع آنها از نهادهای ذیربط کمک بگیریم .

وی اضافه کرد : بحث مطالبه گری اصلی ترین مساله معاونت اجتماعی سپاه قدس است و این فعالیت ، کاری مردمی ست و نمایندگان محلات نیز از خود مردم جوشیده اند و افرادی مستقل هستند .

در ادامه مهدی پارسا رییس سازمان بسیج رسانه استان گیلان با اشاره به نقش پر رنگ رسانه ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت : پرداختن به مسایل محلات آسیب پذیر باید با همراهی رسانه ها باشد .

وی افزود : هدف این است که همگی برای محرومیت زدایی و آسیب هایی نظیر اعتیاد ، بزهکاری ، طلاق و ... کمک کنیم تا چهره ی حاشیه ی شهر را از این موارد بزداییم .

پارسا با اشاره به شناسایی محلات آسیب پذیر در سطح استان خاطر نشان کرد : محلات سلیمانداراب ، معلولین ، ولکس ، جماران ، فخب ، سیاه اسطلخ و آجی بیشه در شهر رشت به عنوان محلات آسیب پذیر شناسایی شده اند و نمایندگان قرارگاه جواد الائمه (ع) در این محلات مشکلات را احصا کرده و به اطلاع می رسانند .

رییس سازمان بسیج رسانه استان گیلان عنوان کرد : تا پایان سال جاری 7 جلسه ی هم اندیشی در هفت منطقه آسیب پذیر شهر رشت برای بررسی مشکلات این محلات برگزار می شود .

در ادامه "توفیقی " نماینده قرارگاه جواد الائمه (ع) در محله ی سلیمانداراب ضمن عرض خیرمقدم به حضار گفت : امیدواریم بتوانیم با همکاری گروههای جهادی در حال فعالیت در این مناطق از آسیب های اجتماعی بکاهیم.

وی با اشاره به نبود زیر ساخت های مناسب در این منطقه عنوان کرد : سلیمانداراب فاصله ی چندانی با نقاط مرکزی شهر ندارد اما از حداقل امکانات رفاهی برخوردار است و باید این مشکلات پیگیری شود .

" دستوریان " نماینده قرارگاه جواد الائمه (ع) در محله آج بیشه رشت نیز گفت : آج بیشه نیز یکی از نقاط حاشیه شهر رشت و از نقاط کم برخوردار و آسیب پذیر است که فاصله چندانی با شهر ندارد و متاسفانه سکونتگاه افراد بزهکار شده است و ساکنین منطقه از لحاظ امنیتی در این منطقه مشکل دارند .

وی افزود : امیدواریم که در زمینه ی حوزه های مختلف بتوان برای رفع مشکلات متعدد این مناطق اقداماتی را انجام داد .

حجت الاسلام و المسلمین " مهدوی " نماینده قرارگاه جواد الائمه(ع) در محله معلولین رشت با اشاره به اینکه مشکلات فاضلاب و چاله‌های‌ مسیر از جمله مشکلات محله معلولین رشت بوده است اظهار داشت: با کمک‌های سپاه قدس گیلان و اصحاب رسانه که مشکلات این محله را انعکاس دادند شاهد قدم‌هایی برای رفع مشکلاتمان بودیم.

وی گفت : نباید پس از گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب اسلایم شاهد چنین محرومیت هایی در حاشیه شهرها باشیم .

مهدوی خاطر نشان کرد : با همیاری و کمک گروه جهادی قاسم بن الحسن (ع) فعالیت های خوبی در بخش های فرهنگی و معیشتی توسط جوانان انقلابی این محل صورت گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: برای محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات محلات از تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها انتظار داریم که پای کار باشند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در این حوزه همیشه پیشتاز بوده است.

" حسینی " نماینده قرارگاه جوادالائمه(ع) در محله "ولکس" رشت نیز در این نشست اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای با حضور نماینده ولی‌فقیه در گیلان تشکیل شود و مشکلات محلات مجدداً مطرح شود.

وی گفت: مشکل زیرساخت‌ و آسفالت کوچه‌ها را با کمک شهرداری‌ و سایر سازمان‌ها می‌توان تا حدی حل کرد اما معضل اعتیاد در این مناطق واقعاً ویرانگر است و بسیاری از افراد به‌خاطر مشکل اعتیاد خانواده خود را ترک کردند و گروههای جهادی این مناطق برای حمایت از خانوارهای آسیب دیده بسته های معیشتی تهیه و توزیع می نمایند.

حسینی ادامه داد : بحث امنیت این مناطق یکی دیگر از مشکلات جدی است که باید به طور جدی توسط نیروی انتظامی مورد توجه قرار گیرد .

" قنبری " نماینده قرارگاه جوادالائمه(ع) در محله "فخب" رشت نیز در این نشست اظهار داشت: دلیل آسیب‌پذیری و محرومیت محلات در واقع کوتاهی‌های برخی مسئولان است  و ایجاد امکانات زیر سختی نظیر آب شرب و جاده و آسفالت حداقل خواسته ی مردم این نقاط می باشد .

گفتنی است در ادامه " خوش خلقت " و " علیزاده " نمایندگان قرارگاه جواد الائمه (ع) در محلات سیاه اسطلخ و جماران رشت نیز مواردی را عنوان کردند .

همچنین " یاور نژاد " از جوانان انقلابی محله سلیمانداراب رشت و از اعضای گروه جهادی قاسم بن الحسن (ع) نیز به بیان شرح کاملی از مشکلات عمده ی مناطق معلولین و سلیمانداراب اظهار داشت : تمامی فعالیت های فرهنگی نیازمند حمایت و پیگیری است و ما از طریق انجام فعالیت های فرهنگی و مذهبی توانسته ایم نوجوانان و جوانان زیادی را جذب کنیم تا از بزهکاری و اعتیاد و مواد مخدر با آموزشهای فرهنگی مصون بمانند اما آنچه که حایز اهمیت است ماهیت محلاتی است که بزه و جرم در آنها فراوانی زیادی دارد و حتی بسیاری از خانواده های این جوانان و نوجوانان به نوعی درگیر بحث اعتیاد و مواد مخدر هستند .

وی با اشاره به وجود مجتمع های فرهنگی و ورزشی ، ادارات و نیروی انتظامی در فاصله ی چند قدمی از محلات معلولین و سلیمانداراب رشت گفت : با وجود حجم زیادی از نهادهای متولی بحث فرهنگ ، ورزش و امنیت در این منطقه ، اما ساکنین این محلات از موضوعات فرهنگی ، آموزشی و برقراری امنیت بی بهره هستند و این امر کم لطفی متولیان به موضوعات حاشیه شهرها و ساکنین آن است .

یاورنژاد به کمبودهای این مناطق پرداخت و افزود : نبود راه مناسب ، آب شرب ، برق معابر از مواردی است که ساکنین را با مشکلات متعددی روبرو کرده و بحث امنیت محلات نیز حایز اهمیت است .

وی اظهار امیدواری کرد که با همت گروههای مردمی ، سپاه قدس گیلان و توجه نهادهای متولی معضلات این مناطق مرتفع گردد .

7bb493e8-f792-41c8-8c01-a7fa95f297b3